Page 1 of 7 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 169

Thread: Siste nytt fra Eurotrial møtet i Tyskland...

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Default Siste nytt fra Eurotrial møtet i Tyskland...

I dag har det vært møte her nede, og som ventet sto mye av diskusjonen rundt ProModified, faktisk ville flere at man inførte samme krav til karrosseri som i Modifisert, men at man kunne bygge kaross selv..

Imidlertid blir karosseri regelen ikke forandret, men den kommer til å bli håndhevet strengere, alle Promodified biler som skal delta i Eurotrial skal forhåndgodkjennes utfra bilder, Eurotrial komiteen tar på seg den jobben.
    Regelverket kommer til å bli håndhevet...
    Man må også ha skjermer/skjermbreddere som MÅ dekke minst 1/3 av dekkets bredde, og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.
    Airshocks vil ikke bli tillatt.

Samme regelverk kommer også til å bli håndhevet i Modified, men der skal skjermbredderen dekke minst 120 grader og også 1/3 av bredden..

Ellers var det noen småforandringer, dette skal jeg komme tilbake til.
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

2 meter fanskap Jan's Avatar

Da sparer jeg de kronene
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

2 METER FANSKAP

Husk at dette er kun for Eurotrial....

Dette gjelder også for Eurotrial 2008...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

Default hoit

Er det noen grunn til at airshocks ikke blir godkjent i promod. Mener bestemt at det står i regelverket at det er fri oppbygging av understell??

Har ikke airshocks på bilen min, men må jo være surt for andre som har det på sin bil, og samtidig har ambisjoner om å kvalifisere seg til eurotrial

jan terje
    Gjest

Vil man kjøre ET, forholder man seg til ET regelverket. Så det er ikke noe problem.

Modified

Quote Originally Posted by jan terje View Post
    Vil man kjøre ET, forholder man seg til ET regelverket. Så det er ikke noe problem.
    Har dette vært kjent lenge eller? Første gang jeg hører om det ihvertfall, hvis det er noe som har kommet nå, så synes jeg bare at det var litt kort frist Kunne også være på plass med en begrunnelse for hvorfor airshocks ikke blir tillatt

Promodified

Quote Originally Posted by epa b loco View Post
    Har dette vært kjent lenge eller? Første gang jeg hører om det ihvertfall, hvis det er noe som har kommet nå, så synes jeg bare at det var litt kort frist Kunne også være på plass med en begrunnelse for hvorfor airshocks ikke blir tillatt
    Det er møte i ET-komitèen i januar hvert år, hvor bestemmelser for kommende ET diskuteres. Dette er slik det har vært i flere år.

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    I dag har det vært møte her nede, og som ventet sto mye av diskusjonen rundt ProModified, faktisk ville flere at man inførte samme krav til karrosseri som i Modifisert, men at man kunne bygge kaross selv..

Imidlertid blir karosseri regelen ikke forandret, men den kommer til å bli håndhevet strengere, alle Promodified biler som skal delta i Eurotrial skal forhåndgodkjennes utfra bilder, Eurotrial komiteen tar på seg den jobben.
    Regelverket kommer til å bli håndhevet...
    Man må også ha skjermer/skjermbreddere som MÅ dekke minst 1/3 av dekkets bredde, og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.

Samme regelverk kommer også til å bli håndhevet i Modified, men der skal skjermbredderen dekke minst 120 grader og også 1/3 av bredden..

Ellers var det noen småforandringer, dette skal jeg komme tilbake til.
    Denne henger ikke jeg helt med på?? Hva menes med dette?

Jævla treg bilbygger Ove's Avatar

......... og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.

Mulig det er for sent på kvelden for meg ..... men kan du forklare dette Tommy ?
    .

Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Ja dette med air shocks var veldig rart. Er coilovers lov? Hvis ja, definer da poenget.... Hva om man har spiralfjærer og setter dempern inni??? Er det lov med bladfjærer? Er det lov med luftfjæring (belger)? Hvor i alle dager kommer dette fra...
    Jeeps are bils, not båts!

Prototype

Jeg skjønner heller ikke helt disse reglene??

Ikke det med Airshocks, hva er galt med det?

Og, hvorfor ha skjermbreddere?! Det er jo ikke engang orginalt..
    Jim Erlend Holten
    +47 40044799
    Surnadal

Sandblaster Blesvik's Avatar

Helt utrolig...

.
    Pål Blesvik
    46943034

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

nå låste jeg garasjen å heiv nøkkelen
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

Gode Minner Tore Hansen's Avatar

- var ikke det litt dumt da,Ronny.. - nei,fra spøk til allvor,tilogmed jeg synes det er litt rar regel,men Tommy og Jørgen har nok med seg en god begrunnelse i bagasjen på vei hjem..

- akkurat nå er vel Tommy iferd med å skrive et nytt kapittel i boka "Tommy gjør såpass idiotiske ting at det blir snakka om i årevis" - er jo nærmest blitt en tradisjon at han driter seg ut på ET-møtene,hehe
    HVOR LANGT KOMMER JEG FOR ÅTTEOGTJUE`A??

Promodified

Nå er vel ikke mulighetene så store for at jeg noen gang kommer til å delta i Eurotrail, men nå ble det helt sikkert at bilen min blir bare kommer til å bli brukt til kosekjøring. For den SKAL ha Air Shocks!

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

Skall ikke legge skylda på de to som er der nede, men syntes det er helt utrolig. skjerm breddere er jo ikke orginalt emgang???. Men en må vel bare leve med det
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

hmmm litt hard Søndag....

Begrunnelsenernår det gjelder airshocks er at dette ble sett på som et Hydraulisk system, og at man har mulighet for å justere høyden på demperen.
    regeln om skermbreddere har alltid vært der, men nå ble den klarer formulert, som sagt gjelder dette og Modifisert...
    Shocks synes jeg også burde vært tillatt , skjermbreddere er enkelt å lage bare for denne konkurransen.

Med 90 grader menes at når du ser hjulet fra siden så tanke deg at skjermbredderen skal dekke 90 grader av sirkelen som dannes rundt hjulet..

Ikke den beste dagen for nordiske promod biler dette, men som skrevet over var det endel som ville gå mye lengre i karosseri saken, og mere vil nok komme i fremtiden.
    De aller fleste land synes at Promod er en flott klasse men at den bør tøyles mere enn i dag når det gjelder oppbygging av bilene..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Dette er regelteksten ang fjæring

3.7.2.3 Suspension
    No hydraulic suspension, otherwise free of will

og da regnes altså airshocks som hydraulisk fjæring

regeltekst i Promodified:
    The body should be recognized as a serial produced vehicle. The length should be at least
    from axle to axle.
    Hood, body sides, wings front and rear should be present.
    Windows if present should be of Lexan/Polycarbonat.

Med dette menes nå at bilen skal kunne gjenkjennes fra alle vinkeler også forfra og bakfra..

Vær klar ove er ting, det ble faktisk også diskutert om promodified biler måtte ha original ramme og original fjæring, gjeldende fra 2009, men dette fikk vi averget. så selv om endel nå her litt jobb, så kunne faktisk dette fort vært mye værre.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Prototype

La meg spørre om en ting..HVORFOR må vi ha skjermbreddere?!
    Bilen skal jo ikke på veien..Vi kjører offroad!
    Jim Erlend Holten
    +47 40044799
    Surnadal

Promodified

Helt utrolig...
    Ikke sant, men det som kalles utvikling er jo ganske skumle greier
    Begynner å få litt byggekløe igjen..

Modified

Hvis de vil at promod skal ha orginal ramme og fjæring, blir klassen så begrenset på ombygging at den ikke har noen store endringer fra modified. Hvorfor vil de begrense og ødelegge en klasse, som er så populær fordi man kan bygge om mer på bilen, bl.a. fjærings type.

Vet dette gjelder ET og ikke NC, ENDA........
    Først skal en tillate styrebrems i NC pga at det har de i ET, mer ombygging og bilen beveger seg mer mot en protobil.
    Så skal det settes begrensninger på tildligere godtatt fjeringssystem, som endrer klassen mer mot modified... Liker det ikke!
    Mikal Johnsen
    92 88 05 17

jan terje
    Gjest

Synes også dette er ett tilbakeslag for en populær klasse. Men vil tro att enkelte land vil bremse utviklingen for att deres regelverk skal få tid til å nærme seg vårt.
    Det med skjermbreddere er jo det minste problemet, de skal være der på teknisk. Så vidt jeg husker ble en svenske Europa mester med en Unimog der planen var laget av papp og tre lister.
    Og nordmenn har da bygget om bilene med papp og teip (og fotball mål!!!! ) før på konkuranser.....
    Og før vi blir for harde her i diskusjonen, så er jeg sikker på att dette har de norske jobbet i mot.

Sandblaster Blesvik's Avatar

Airshocks er vel ikke hydraulisk fjæring!
    Det er hydraulisk demping og gass fjæring.
    Uten endring av regelteksten vil vel airshocks fortsatt være lov!
    Pål Blesvik
    46943034

Din reklame her?

3.7.2.3 Suspension
    No hydraulic suspension, otherwise free of will
    OK, så alle Promod-kjøretøy med støtdempere må parkeres?

Tror dette tyske dommerpanelet har litt hjemmelekser å gjøre før de begynner å modifisere regelverk!

Modified

Ikke ta dette som klager til de som representerer Norge i ET møtet, dette er bare konstruktiv tilbakemelding.

Hvis forbudet mot "Hydraulisk fjæring" skal hindre at bilen endrer høyde, kan dette gjøres kun imellom sekvensene på Airshocks, og det tar tid og jeg tviler på at noen spekulerer i dette, evt. kan det forbys. Hvis en monterer gassflaske og sentralsystem kan det vel justeres under kjøring, men det kan vel også forbys. En har jo mange muligheter til å justere høyden på en spiral bil, i mellom sekvensene. Firkant koblinger på fjærskålene som kan justeres med bolting.
    Mikal Johnsen
    92 88 05 17

som sagt sä er dette nä etter min mening nä vedtatt. husk en ting, klassen har ikke noe särlig oppsluttning utenfor norge, i flere land eksisterer ikke klassen.
    Jeg vil fortsette ä jobbe for at air shocks blir tillatt

Jeg synes ogsä breddere er noe tull, heldigvis skal de kun dekke 1/3 av dekkets bredde og ikke hele dekket som noen land ville ha.

Mötet denne gangen besto av 10 land, husk det Norge er bare en liten del av dette, og ikke alt kan gä vär vei hver gang

Om det nä funker med at alle promod biler skal forhändsgodkjennes via bilde, tror jeg ikke det i fremtiden vil skje noe med den reglen.
    Last edited by Tommy; 01-27-2008 at 13:26.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Page 1 of 7 123 ... LastLast

Bookmarks