Page 1 of 6 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 127

Thread: Diskusjon rundt styrebrems, tolkning av regelen.

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Default Diskusjon rundt styrebrems, tolkning av regelen.

Bare et lite regelspørsmål... der står det at

"Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt."

betyr det at det er lov med 2 pedaler, en som bremser venstre og en for høyre? veit at mange har kjørt med det, men sånn som jeg tolker teksten så må man ha EN pedal for alle hjul. Eller er jeg på jordet?
    Jeeps are bils, not båts!

Hva i hæl..skjer nå a lazy donkey's Avatar

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Bare et lite regelspørsmål... der står det at

"Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt."

betyr det at det er lov med 2 pedaler, en som bremser venstre og en for høyre? veit at mange har kjørt med det, men sånn som jeg tolker teksten så må man ha EN pedal for alle hjul. Eller er jeg på jordet?
    EH hvordan klarer du å tolke at det er en pedal som gjelder?????
    Det er vel fotbrems selv om du har to pedaler???
    Det er vel ikke noen som nekter noen for å ha fire heller. men fy så vanskelig å holde styr på vil jeg tro
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2007
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2008
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2009
    BILBYGGER
    BG Nor Racing Team
    P 601

Quote Originally Posted by lazy donkey View Post
    Det er bare en pedal som gjelder, og det er den som sitter lengst til høyre, "fun pedal".

Gode Minner Tore Hansen's Avatar

to pedaler er vel selvfølgelig lov,det er jo lov på traktorer i 50-60 km/t langs veien... og skal vel også legges til at det er to pedaler som sitter så tett at ved nødbrems tråkker man på begge... det enkleste er ofte det beste!!
    HVOR LANGT KOMMER JEG FOR ÅTTEOGTJUE`A??

Det er vel fotbrems selv om du har to pedaler???
    Det er vel ikke noen som nekter noen for å ha fire heller. men fy så vanskelig å holde styr på vil jeg tro
    Det står jo at fotbremsen skal effektivt påvirke alle hjul. hvis du har fire pedaler så påvirker ikke fotbremsEN alle hjul :) men jeg er visst dårlig på juss skjønner jeg.

Tore, dårlig argument, det er lov å kjøre traktor uten bur, er det lov i trial fordet? :) Det er også lov med TO fotbremser som bare påvirker TO hjul...

Det står jo at fotbremsen skal effektivt påvirke alle hjul. hvis du har fire pedaler så påvirker ikke fotbremsEN alle hjul :) men jeg er visst dårlig på juss skjønner jeg.
    4 Bremsesystem
    4.1 Driftsbrems
    Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt.

Her står det fotbrems og ikke fotbremsEN

Slik jeg tolker regelen er at bremsene skal opereres ved hjelp av føttene og at det skal være mulighet for å bremse alle hjul effektivt.

- Amund,hva med argumentet:- ved nødbrems står pedalene så tett at man tråkker på begge med ETT bein!!
    - men hva mener du om dette egentlig? - burde det forbys med denne typen styrebrems,eller er det egentlig greit? og begrunn svaret

Lightfoot Arne's Avatar

Burde vel vente til 2. april med å svare, men tar sjansen;

Det SKAL tolkes slik at ordinær fotbrems skal påvirke alle hjul samtidig.

Grunnen er ganske enkel; Oppstår en panikksituasjon f.eks. på en transportetappe, skal bilen ha ordinær bremsevirkning.

Hvis man velger å bruke 2 pedaler, må det finnes en sperre som må løses ut for å kunne bruke styrebremsen. Denne skal automatisk resettes.

Brukes det andre systemer, f.eks. elektromagnetiske ventiler, skal disse også resettes automatisk etter bruk. Tidligere eksempler har vist at det er mulig å sette alle bremser ut av funksjon og fortsatt ha verdens beste "pedal".
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Quote Originally Posted by Tore Hansen View Post
    - men hva mener du om dette egentlig? - burde det forbys med denne typen styrebrems,eller er det egentlig greit? og begrunn svaret
    Jeg mener ingenting jeg, jeg bare spør... da må jeg lage meg en pedal som henger under de 2, som slår an på begge... det er enkelt. Eller kan jeg ha to stk så tett at man 'alltid' treffer begge, hva mener du om det Arne?

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Slik jeg leser Arne så sier han her at to pedaler ikke er tillatt, eller det vil si at det er de men de skal være låst sammen, og så må man løse de ut for at de kun skal kunne trøes på en av gangen, når man slipper denne knappen eller spaken skal pedalene igjen være låst sammen...

Dette er isåfall en radikal innstramming av disse reglene..
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Er det på`n igjen??? Begynner å bli mektig lei denne diskusjon
    Det er blitt kjørt med sånn styrebrems siden det ble tillat med det i proto.Skjønner ikke problemet jeg altså.Mulig jeg er dum.
    Har selv kjørt med sånn brems siden 2002 og kan med hånda på hjertet påstå å aldri opplevd at jeg har hatt problemer med en bråbrems ,selv med to pedaler.
    BILBYGGER
    BG Nor Racing Team
    P 601

Grunnen er ganske enkel; Oppstår en panikksituasjon f.eks. på en transportetappe, skal bilen ha ordinær bremsevirkning.
    Det skal være gangfart imellom seksjonene.
    Bruker en et system med 2 bremsepedaler så har man 2 helt adskilte bremse systemer. Dvs at du har brems selv om det ryker en bremse slange, i motsetning til et styrebrems system med kun en pedal.
    Edit:
    Slår man sperrene på i tillegg så har man faktisk brems på alle fire hjul selv om en har dratt av en bremseslange
    Last edited by KHD; 04-02-2008 at 19:01.

Dette var helt feil sted å spørre et sånt spørsmål, sorry.. ikke meninga å lage bråk for noen...

Standard

De fleste som har sett inni/sittet i en protobil vet hvor trangt det er om plassen der. Mitt spørsmål er da; -hvordan i alle dager kan det utgjøre noen forskjell om man har en eller to pedaler?? For alle som har skonr. større enn 38 er det jo praktisk talt umulig å bomme på bremsepedalene. Utfordringen er heller å klare å tråkke bare på en pedal. (Dette gjelder vel for promod-bilene også, men regner ikke med at det er så mye bedre plass der).
    Hvis det er en måte regelen SKAL tolkes på hadde det vel vært en fordel å konkretisere det mer i reglementet, for å unngå egne tolkninger, i stedet for å komme med dette en mnd. før sesongstart!

Hvordan blir dette håndtert denne sesongen hvis man kommer på løp med to pedaler uten noen form for sammenkobling da?
    Øyvind
    Formula aspirant #Sandman#

Quote Originally Posted by GECKO View Post
    Hvordan blir dette håndtert denne sesongen hvis man kommer på løp med to pedaler uten noen form for sammenkobling da?
    Det lurer jeg også på, jeg har ikke tid og penger til å kjøpe ny masterpumpe og linelocks nå, og masterne jeg har fyller ikke FIRE calippere når de er dimensjonert for to...

Default Diskusjon rundt styrebrems, tolkning av regelen.

Disse er flyttet fra Team Dahl prosjekttråd, slik at det skal bli enklere å følge diskusjonen.
    Last edited by Tommy; 04-03-2008 at 06:31.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Lightfoot Arne's Avatar

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Slik jeg leser Arne så sier han her at to pedaler ikke er tillatt, eller det vil si at det er de men de skal være låst sammen, og så må man løse de ut for at de kun skal kunne trøes på en av gangen, når man slipper denne knappen eller spaken skal pedalene igjen være låst sammen...

Dette er isåfall en radikal innstramming av disse reglene..
    Jeg forholder meg til det som er regelen, ikke hva som har vært praksis.
    Leser man regelen om styrebrems istedet for driftsbrems, står følgende (urørt fra i fjor):

4.4. Styrebrems
    Det tillates bruk av tilleggssystemer som bremser ett eller flere hjul.
    Ved bruk av ”inline brakes” skal fjærbelastet aktiviseringsknapp være montert.

Det påpekes at det burde stått fotbremsen i stedet for fotbrems under driftsbrems, dette er nok mulig. Men så lengde alle 4 hjul skal påvirkes av pedalen betyr det vel det samme?

En fjærbelastet "klaff" som kan skyves sideveis, løser problemet for de som velger 2 pedaler. Ingen grunn til å bytte ut hele bremsesystemet.
    Last edited by Arne; 04-03-2008 at 08:26.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Quote Originally Posted by Arne View Post
    En fjærbelastet "klaff" som kan skyves sideveis, løser problemet for de som velger 2 pedaler. Ingen grunn til å bytte ut hele bremsesystemet.
    OK, men fjærbelastet klaff, hvordan skal man da få koblet den ut? Sitte og holde den med fingern når man skal styrebremse? Eller har man lov å koble den ut når man entrer seksjonen? Blir i så fall dette første tekniske regel som kun gjelder mellom seksjonene... ?

Mulig jeg er sær, men jeg har kjørt traktor i snart 20 år, jeg kjører nesten alltid uten klaff.... det har aldri vært noe problem, verken i panikk eller ellers. Da er styrebremsen alltid klar... Men må jeg ha en pedal så må jeg, det er bare å lage en tredje pedal under de to, som slår an begge. Blir trangt og knotete å få styrebremsa med størrelse 47 1/2 i sko, men jeg skal nok få det til :)

Hadde bare inntrykket av at mange har kjørt med dette i alle år, trodde derfor det var greit.

Lightfoot Arne's Avatar

OK, men fjærbelastet klaff, hvordan skal man da få koblet den ut? Sitte og holde den med fingern når man skal styrebremse? Eller har man lov å koble den ut når man entrer seksjonen? Blir i så fall dette første tekniske regel som kun gjelder mellom seksjonene... ?

Mulig jeg er sær, men jeg har kjørt traktor i snart 20 år, jeg kjører nesten alltid uten klaff.... det har aldri vært noe problem, verken i panikk eller ellers. Da er styrebremsen alltid klar... Men må jeg ha en pedal så må jeg, det er bare å lage en tredje pedal under de to, som slår an begge. Blir trangt og knotete å få styrebremsa med størrelse 47 1/2 i sko, men jeg skal nok få det til :)

Hadde bare inntrykket av at mange har kjørt med dette i alle år, trodde derfor det var greit.
    Bygger man en proto-bil ville jeg tro at det er større utfordinger enn å lage en "klaff" på bremsepedalene.

Du er inne på noe vesentlig i sise setning; ting blir akseptert på tvers av reglene og dermed er det plutselig "lov". I et lite miljø hvor de tekniske kontrollantene er en av "gutta" er det ikke moro å gjøre seg "drittsekk".
    Men, det er jo der jeg kommer inn i bildet........................
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

- hehe,du kan prøve alt du vil,Arne,men drittsekk,det blir du aldri

Begynne å kjøre fast med sperre da??? og slå de av når man skal bremse bare to hjul? Det er vel lov?
    BILBYGGER
    BG Nor Racing Team
    P 601

Lightfoot Arne's Avatar

Begynne å kjøre fast med sperre da??? og slå de av når man skal bremse bare to hjul? Det er vel lov?
    Det kan sikkert diskuteres, men betinger i så fall at sperrene fysisk må holdes inaktive mens du bruker styrebremsen. Tror nok det blir tungvint i bruk.

Det som menes med regelen er at driftsbremsen skal påvirke alle hjul når du kun betjener fotbremsen.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Quote Originally Posted by Arne View Post
    Bygger man en proto-bil ville jeg tro at det er større utfordinger enn å lage en "klaff" på bremsepedalene.
    Joa, men forsto det som du mente en fjærbelasta klaff som alltid spretter tilbake - sånn at den må 'aktiveres' hver gang man skal styrebremse og alltid spretter tilbake på plass - det blir et større prosjekt enn en protobil i mitt hue :) Fjærbelasta klaff med nøye maskinerte spor i begge pedaler så den alltid spretter på plass og ikke kjerver seg - wire og trinser, fjærer og spaker for å løse den ut med spak fra dashbordet når man skal svinge?

Eller mener du at det holder med en klaff a la traktor som kan kobles ut når man kommer inn i seksjonen og forblir utkoblet - i så fall faller vel poenget bort, reglene er vel ikke skrevet for å gjelde utenfor seksjonene?

(Prøver ikke å være drittsekk nå, jeg spør fordi jeg er dum, må finne ut hvordan jeg skal lage dette)

Arne mener en klaff som automatisk spretter tilbake..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Lightfoot Arne's Avatar

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Arne mener en klaff som automatisk spretter tilbake..
    Så enkelt kan det sies
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Page 1 of 6 123 ... LastLast

Bookmarks