Results 1 to 21 of 21

Thread: Bengalakk

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Default Bengalakk

Hvordan fungerer Bengalakk på bil? Takler den bilvask, polering og overlakking/flekklakking og andre ting som bilen min aldri blir utsatt for?

Sliter litt med akutt japsekreft. Har kjørt på med vinkelsliper med stålbørst, men ser at rusta har gravd litt i plata: Må gammelt skjæres ut og sveises i nytt, eller kan gravrust berges med zink og sparkel? Hvilket grunnarbeid kreves? Zinkgrunn/sparkel/slipe/Benga? Eller bør jeg gå for flere lag med billakk etterfulgt av noen lag blank i stedet for benga?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Standard

Jeg har aldri polert bil som er lakkert med bengalakk, men forrige bussen vi hadde. den lakkerte vi med bengalakk, den blei utrolig fin og blank og holdt seg veldig bra. Lett og holde rein også.
    Jeg er en såpass hyggelig fyr at jeg kan be en person ryke og reise tel helvete på en slik måte at vedkommende gleder seg til turen.Thefinger

Lakka Pajeroen jeg hadde med Bengalakk. Sandblåste rustflekker, - sink og sparkel, og la flere lag med arkanol under bengalakken. Masse arbeid, hvis det skal bli bra. Lakken ser fortsatt bra ut, men noe av rusten har kommet tilbake. Hvis du ikke bryr deg om blank finish, er arkanol helt greit. Den inneholder sink. Min erfaring er at rusta gjerne kommer tilbake uansett der det er små hull (som i dørene) og takrenna. Ruster fra innsiden....

Glad 1/2 bilen min idag er glassfiber

Modified

Jobber som biloppretter og vi har lakka en del billige rustjobber med benga og det ser faktisk ut til å holde veldig bra. malte noen kanaler på en bil for snart 4 år siden og det holder fortsatt, men forarbeidet er viktig.

Benga kan ikke overlakkes med annen maling, i allefall ikke profflakk (akryl/vann). Mulig annen oljemaling (hammerslag etc) funker oppå
    Polering funker, men finishen blir jo ikke like bra som lakkverkstedene.
    Vasking skal gå uten problem.

Så lenge det er antydning til bittesmå rustprikker i plata vil det komme tilbake relativt fort uansett hva du gjør.
    All rust må bort skal du ha sjangs for å holde rusta unna mer en et års tid.
    Sparkel har ingenting med rustfjerning å gjøre, tvert imot. Ettersom sparkel trekker til seg fuktighet kan det gjøre vondt verre.
    Har du sparkla for overflatens skyld er det greit å ha et lag grunning både under og oppå sparkelen. Alltid oppå.

Grunnarbeid.
    1. Matt overflater på blank metall med en mattefille. (har du brukt stålbørste skulle det være matt nok)
    2. Slip ut overgangen til lakken med 120-180 papir på rondell
    3. Ha på et lag grunning. Har ikke god erfaring med zink grunning/kald galvanisering. Ser ut til å bli veldig tyt og sitter dårlig.
    Syregrunning på spray er bedre (ultima som lager plastic padding har noe blandt annet)
    men tokomponent grunning (epoksy) er best.
    4. Ha på maling.

det er i grove trekk hvordan jeg har lært å gjøre det og det skulle funke greit

Prototype Tom K's Avatar

Kan være greit med litt Brunox på bart metall før grunning også
    They ain't scratches, they're beauty marks!

Old spider offroad team martinj's Avatar

du bør absolutt bruke 2k billakk. det herder å ikke bare tørker. kan overlakkeres med alt, da er man sikker uansett hva man ønsker å ha på i ettertid. å det holder seg udiskutabelt mye lengre. kan jo fks bruke lesonal bilakk. det er et rimelig alternativ

hei et bra tips er å blande inn 20% ovatrol i bengalakken dette får bengalakken til å flyte bedre.dette gjorde jeg å min far da vi lakerte vår racingbuss med meget bra resultat.det hva en gammel lakkerer som kom med dette tipset.når vi brukte pensel på vanskelige plasser kunne du ikke se forskjell kontra rull...ble ikke striper etter kosten.
    kjør på funker fett grunn arbeid er fortsatt viktig...

har lakkert 3 picuper med bengalakk og "traktorlakk" .. mye av resultatet ligger i forarbeide som dem sier. Jeg varmer lakken litt før jeg fører den på .. flyter bedre utover og tørker fortere.

Old spider offroad team martinj's Avatar

det er synd å trist å legge noe jobb i grudarbeidet når man skal male det med bengalakk det er en komponent å herder aldri, bare tørker. koker hvis man skal ha noe annet oppå i senere tid,

spørst litt ka bil en skal lakke detta her, hiluxen min er rulla me benga å det ser helt greit ut, bruk skummgummirulle,

Original

har lakket flere biler med benga, og de bliver faktisk fine!

brugte denne opskriften

http://www.rickwrench.com/index79mas...llarpaint.html

Old Toys Never die ! hoel-in-one's Avatar

Bengalakk er for gjerdestolper og flater som skal se fine ut fra helikopter !!

.. jeg vært oppretter og lakkerer siden 1979, har sveist så mye rust og skiftet plater at jeg ikke orker å tenke mer på det - og kan si det slik at Benga alltid har blitt sett på som hobbymekkerens vidundermaling. Skal du gjøre en slik jobb skikkelig er det sandblåsing eller uskifting av deler som gjelder, deretter pensle overganger og baksider med Owatrol, la den tørke et par dager og grunne med syregrunning eller epoxygrunning. Disse flatene kan alltid repareres, flekkes om nødvendig.
    Jeg har reparert mange forskjellige stålkonstruksjoner og har alltid brukt skikkelig materialer som kan bearbeides etterpå.

Jeg gikk for en Bengaløsning på Jeepen jeg driver med nå, men det er den første og siste boksen jeg noen gang kommer til å bruke på noe som skal være strøkent eller overlakkeres. Bengalakk er full av silicon, og det hjelper lite å matte den ned - soiliconen er hele veien gjennom og ikke bare på toppen. Annen lakk sitter dårlig om du ikke blander in "siliflyt" eller andre remedier som tilfører silicon i lakken du skal bruke oppå.

.. som sagt min erfaring, og snakker du med en som rehabiliterer veteranbiler er det samme prosedyre som gjelder. Owatrol er helt unikt til å trekke gjennom falser og tvers gjennom metallet. Arcanol heter en annen grunning som har blitt brukt på slike jobber. Forsvaret vruker Arcanol som base for sin olivengrønne maling - sitter som F og er overlakkbar - fås i flere farger den og. Owatrol kan evt blandes inn for bedre effekt.

...
    Last edited by hoel-in-one; 04-08-2009 at 16:03.
    Hoelern
    Cell: +47 95103322

Original

Quote Originally Posted by hoel-in-one View Post
    Bengalakk er for gjerdestolper og flater som skal se fine ut fra helikopter !!

.. jeg vært oppretter og lakkerer siden 1979, har sveist så mye rust og skiftet plater at jeg ikke orker å tenke mer på det - og kan si det slik at Benga alltid har blitt sett på som hobbymekkerens vidundermaling. Skal du gjøre en slik jobb skikkelig er det sandblåsing eller uskifting av deler som gjelder, deretter pensle overganger og baksider med Owatrol, la den tørke et par dager og grunne med syregrunning eller epoxygrunning. Disse flatene kan alltid repareres, flekkes om nødvendig.
    Jeg har reparert mange forskjellige stålkonstruksjoner og har alltid brukt skikkelig materialer som kan bearbeides etterpå.

Jeg gikk for en Bengaløsning på Jeepen jeg driver med nå, men det er den første og siste boksen jeg noen gang kommer til å bruke på noe som skal være strøkent eller overlakkeres. Bengalakk er full av silicon, og det hjelper lite å matte den ned - soiliconen er hele veien gjennom og ikke bare på toppen. Annen lakk sitter dårlig om du ikke blander in "siliflyt" eller andre remedier som tilfører silicon i lakken du skal bruke oppå.

.. som sagt min erfaring, og snakker du med en som rehabiliterer veteranbiler er det samme prosedyre som gjelder. Owatrol er helt unikt til å trekke gjennom falser og tvers gjennom metallet. Arcanol heter en annen grunning som har blitt brukt på slike jobber. Forsvaret vruker Arcanol som base for sin olivengrønne maling - sitter som F og er overlakkbar - fås i flere farger den og. Owatrol kan evt blandes inn for bedre effekt.

...
    jeg er helt enig, men på biler, som jeg kjører livet av, bruker jeg ikke et par tusinder eller mere, på lakk
    der er det bare det billigste, som overhovedet kan skaffes for penge som gjelder.

jeg prøvede denne, fordi jeg ville se om det faktisk funkede, og det gjorde det! hehe
    flere kompisser troede ikke på det, og da måtte vi lakke deres biler osse!
    de synes det var veldig gøy, til 1500, og 2000 kom frem, og der skulle vannslipes. der forsvant det gøyable! hahaha

benga kan se fint og flott ut. men det kræver en del mere pleie end andre typer lakk.

Tid er penger også
    Hoelern

Original

hahaha, ja vist.
    men når man går ledig, så har man mere end tid nokk, desværre!
    og knapp så mange penge!

Det er sant
    Hoelern

Original

Quote Originally Posted by hoel-in-one View Post
    Det er sant
    Benga er veldi fin og grei på biler en ikke skal koste på for mye og som det fort blir mye riper og bulker i.. helt greit å tynne denn ut med tynner og sprøyte denn på. da bruker du bare pennsel eller rull når det blir en stripe eller to.

Jada, alt fra bilcross til protobiler bruker Benga - og man kan få den blandet i riktig farge.
    Hoelern

Wild Logger with Bogger Chevy-Sheriff's Avatar

Et alternativ til benga kan kanskje være sort takmaling fra felleskjøpet ?(halvblank/matt).
    Tror den fås i rød også.

Brukte den på rustne bøljebilkkplater for to år siden og det holder ennå.

Har lakka opp den ene kanalsiden på van med den, for å prøve.

Fås kjøpt i 10 litersspann for 800 spenn tror jeg.
    med 10 liter får du lakka litt....
    Sheriffen

Nordmarka Wild Truck Logging

Prototype

Bengalack
    - funker fint om du vil bytte farge , og ikke bryr deg om finish , eller for all del ... at du ikke har tenkt å lakkere bilen noen gang etterpå
    Attached Images Attached Images  

Red face

det va ein fine farge nå kan du kjøra i sorpå alt du vil men det jør du jo alikavel.
    KJETIL LC 73 SJÅFØR OG FOTGJENGER

Bookmarks