Page 1 of 29 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 721

Thread: Her skravler vi!

Rett til himmels Kaare's Avatar

Default Her skravler vi!

Hva har du gjort med bilen din idag? Jeg har ikke gjort annet enn å drømme å jakte på nye løsninger og ideer... Men hva har DU gjort?! Pøs på!

Quote Originally Posted by Rett til himmels View Post
    Hva har du gjort med bilen din idag? Jeg har ikke gjort annet enn å drømme å jakte på nye løsninger og ideer... Men hva har DU gjort?! Pøs på!
    Blir fort noen timer med surfing på jakt etter nye løsninger og ideer ja.
    Driver å styrer med å få en fastmontert løsning på luft om dagen. Har målt og tenkt og prøvemontert i både inni bilen og i motorrom. Ville jo helst hatt en remdrevet sak på motoren. Men det er det rett og slett ikke plass. Vil ikke ha noe inni bilen som tar opp den lille bagasjeplassen som er der. Så da er blir løsningen å montere så beskyttet som mulig under bilen. Det får heller holde så lenge det holder.

Så de siste dagene har gått med til kapping og tilpasning av en "hylle" av dørkaluminium med en god beskyttende kant. Tror det blir bra til slutt. Nå har jeg akkurat vært nedi kjellern å malt siste strøk på diverse braketter. Når en ser hvordan hengerfester og annet ettermontert ruster i det norske klimaet er det bare å få på noen ekstra lag før montering. Holder ikke med fabrikks"grunninga" her gitt. OME bladfjærer og hengerfeste fra i fjor ser minst 15år gamle ut.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Question

Hva slags løsning blir det på luft Stefan..
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Hva slags løsning blir det på luft Stefan..
    Blir 2 stk Viair 400C koblet mot en 15liters tank. Da jeg stort sett bare skal bruke dette til å fylle luft, så valgte jeg 400C som ikke er laget for 100% driftstid, men de gir mer luft den tiden de kan gå enn de som er laget for å gå hele tiden.
    Dette montert under bilen bak. Så godt beskyttet som mulig.
    Strømmen henter jeg fra ekstrabatteriene som allerede er under bilen bak. Monterer releer og koblinger i en vanntett boks. Trykkbryter på 110/145PSI. Luftinntak flyttes opp bak en ene baklykta for litt bedre miljø.
    Også har jeg lagt slange under bilen og frem i fronten der jeg har montert en Hansenkobling med gummihette for å beskytte. Litt i tvil om hvor lenge den koblinga er fin. Mulig jeg må bytte den til en syrefast/rustfri etterhvert. Men de er så dyre at jeg håper det holder med gummihette. Har for sikkerhetsskyld mulighet for å hente ut luft i motorrommet også dersom koblinga foran skulle streike.

Men det blir trangt å komme til å skru alt sammen i hop, så jeg har litt utfordring der. Skulle hatt 20cm lengre fingre og noen ekstra ledd. he he

Får vi noen bilder, Stefan? Dette har du drevet med lenge. Fint å se du snart er i mål. Men du: Glem løsningen med gummihetta. Den fungerte bare i 3 mnd før alt var rusta dønn fast

Får vi noen bilder, Stefan? Dette har du drevet med lenge. Fint å se du snart er i mål. Men du: Glem løsningen med gummihetta. Den fungerte bare i 3 mnd før alt var rusta dønn fast
    Hmm... Så du mener at rustfritt/syrefast er det eneste rette? Alternativt å bare ha den inne i motorrommet... Men er jo litt kult å ha den foran. Tenkte den hetta ville beskytte mot støv og dritt om ikke annet. Fant Rectus type 25(Euro) i syrefast, men ikke Type 23(Hansen). De koster bare innpå 1000lappen. Deilig. Godt jeg har bra rabatt på Tess

Har drivi på lenge ja. Har hatt så mye å henge fingrene i at det har liggi litt på is. Også har jeg hatt litt kommærs med å finne overganger og koblinger som passer. Er ikke bare bare når det er mm på tanken og NPT Tomme på det som kom fra Viair. Endte med å kjøpe gjengeutstyr for NPT og gjenge i blindlokk. Ser ut til å bli bra.

Og du da Kåre? Blir det no ombygd AC-kompressor på deg?

Ikke bare "kult" med uttak for luft i fronten. Kjapt og praktisk er av større betydning. Men alt som ruster holder ikke. Saltsuppa kommer seg inn over alt dessverre...

Ja - satser på ombygd AC. Den løsningen var bare helt perverst effektiv. Ikke tvil! Men nå går jeg, eller rettere sagt jobber for å skaffe kronasje til all morroa som foreløbig bare er i hodet. Eksosen må jo byttes på Y60'n. Er noen oljelekasjer her og der i maskinrommet. Når man først begynner å skru det fra hverandre for å få det tett, hvorfor ikke få det bedre samtidig?!
    Å jo flere ideer jeg får, jo mer omfattende og dyrere blir det Vel.. det står litt stille, men den som venter på noe godt?
    Dette skal bli bra!!! Spørs bare om jeg ikke girer om Y61'n før jeg fortsetter med Y60'n. Suppa har jo blitt svindyr - må få ned forbruket litt på'n
    Last edited by Kaare; 06-01-2008 at 23:43.

Ja det baller fort på seg. Viktig å forbedre der man kan.

Utveksling ja... du er heldig som har en bil det er lett å gjøre noe med. Min må til Arctic skal jeg bytte utveksling. 40-50 000. Må bytte til større diff foran i så tilfelle. Og tilpasse denne. Men da blir det evt. ARB foran samtidig.
    Men fysj å fy så mye penger. Men merker at min selv med bare 35" er feil gira. Er ikke akkurat positivt på forbruket.

Jeg får snakke litt med Tess i morra å høre på en hurtigkobling i rustfritt da...

Gjør det. Fint hvis du gir oss en presentasjon av on board air anlegget ditt. Eller hele bilen for den saks skyld. Du har jo landets mest modifiserte Nissan Navara D40 nå så vidt jeg vet

Gjør det. Fint hvis du gir oss en presentasjon av on board air anlegget ditt. Eller hele bilen for den saks skyld. Du har jo landets mest modifiserte Nissan Navara D40 nå så vidt jeg vet
    Bilder kommer ja. Må bare få samla meg litt.
    Det er vel D40'er som har større hjul, men den er nok av de mest modifiserte ja. Blir sånn når det konstant klør etter å gjøre mer. Det er igrunn bare pengene som bremser...

Quote Originally Posted by stefanvp View Post
    Blir sånn når det konstant klør etter å gjøre mer. Det er igrunn bare pengene som bremser...
    Sant!

Fotograf knixen's Avatar

her MÅ du nok komme med bilder ja...
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

jada jada gutta! Bilder kommer. Vært i kjellern å kosta et lag lakk på tanken nå. Blir ikke pent, men det er greit med litt beskyttelse.

Blir lange dager for tia, men burde få tatt noen bilder i løpet av noen dager tenker jeg.

Men det er vel flere enn meg som har ting på gang de kan fortelle om!?

Ja si det. MPS har fått seg landets råeste Patrol Y61. Fortell litt nå? Hva er planene videre. Skliplater har du nevnt for meg i PM. Del morroa med resten også

A-Molannd Offroad: Vi vil vite mer om Y60'n din! I denne tråden trenger dere ikke "dype" prosjektutdredninger. Bare gi oss litt mer info. M.a.o. Hva skjer'a?!

Standard

Heisann.

Joda, jeg er storfornøyd.

Har bestilt Asfir skliplater rund baut under. Som den amatør'n jeg er i Åffråvd kjøring, så er det nok best å bekle den litt under før møter med moder jord.
    Har dog bare fått den som sitter under bunnpanna og akselen fremover. Men lurer fælt på om jeg må senke platen litt. syns det er liten klaring til akselen der.
    Hva har du gjort der Kåre? Fankern, det er nesten så jeg må ta en tjuvtitt på din en gang.

Ang nedgiringen til Stefanvp, så er min giret ned. Den er vel ikke nå så ulik en standard bil.
    Jeg har luftuttak foran i fronten. Kjekke greier. Med den ARB kompressoren greier jeg ihvertfall å få såpass med luft i dekka at jeg kan kjøre til en bensinstasjon. Innbiller meg at det kan ta litt tid å fylle 4 37" kliss fulle.

Å ja dette koster nok.
    Skulle forsikre ombyggingen på min, og fikk derfor en veiledende pris på ombyggingen på min Patrol, og det må jeg si

Quote Originally Posted by MPS View Post
    Skulle forsikre ombyggingen på min, og fikk derfor en veiledende pris på ombyggingen på min Patrol, og det må jeg si

Forsikring ja. Det er noe jeg har tenkt på mange ganger. Jeg burde nok ha noe ekstraforsikring jeg også. Fortell litt mer om dette da!

Standard

Hei Stefan.

Jo, jeg begynner jo å bli halvgammel å litt nervøs så jeg tenkte det var greit å forsikre ombyggingen.
    Er så forferdelig trist å skade bilen også skal det bli et jæskla rabalder med forsikringsselskapet i etterkant.
    Så jeg har i samarbeid med "Min Mann I Sparebank1" som jeg kaller han, vel snart fått til en tilleggsforsikring. Han trodde det skulle beløpe seg til kanskje en drøy tusenlapp i året ekstra.
    Veldig greit å ha når ombyggingen på min ligger i området 200K.
    Skulle få tilbakemelding i løpet av denne uken. Skal komme med en oppdatering når jeg vet eksakt forsikringsbeløp osv.

Vel Kåre. Mine neste planer med kjerra er å få prøvd den litt mer. Har noen steder jeg kan teste litt, så foreløpig driver jeg å gjør meg kjent med bilen i terrenget.

Dere skulle bare ha sett meg der jeg i 4L og 30 pund i dekka lager fin fine åttetalls formasjoner i bånn av grustaket

Men her en dag var jeg oppi jaktterrenget i en forferdelig kjerreveg vi har der.
    Jeg må jo få si at jeg er imponert over bilen. Bare roer ned og lar bilen jobbe, og det tar seg fram noe helt vanvittig.

Ellers så hadde det vært ordentlig flott om jeg kunne få montert et ryggekamera på'n. Lurer på om det går ann å få inn på Navi skjermen når jeg setter bilen i revers???????? Får høre med "Min Mann Hos BNH"
    De har jo dette på bla. Pathfinderen tror jeg.
    Har en Tysse boggihenger, og den ser jeg pinadø ikke når jeg har på en rad med lemmer. Må liksom henge godt ut av døra når jeg skal rygge.

Hehe MPS: Ikke 30 pund i dekka ved offroadkjøring

ARB kompressoren din (tror du har den nyeste om jeg ikke husker feil), klarer å fylle 37" dekka dine fulle, men det tar tiiiid. Skaff deg noe større etterhvert. Stefan har forska mye her Jeg kjøpte meg en Fini fra Arctic Truck. Den fungerer utmerket, kun slått av AC-kompressor. Men Airconditionen vil du vel ikke offre for å få luft i dekka kjappere?!

Asfir plate under gir/transfer er senka litt. du kan legge noen skiver/muttere i mellom, så får du klaring. På min er både gir og transfer senka litt i forhold til original, tror det er gjort på din også. Min er modifisert videre av Team-Bertelsen, mens din er ordnet hos Xtreme4x4-gutta. De kan ha gjort tingene litt forskjellig. Jeg er jo i Oslo stort sett daglig å du kjører gjennom - bare å tekste hvis du vil krype under'n

Ryggekamera?! Jaja... ser ikke henger'n ved rygging annet enn i speilene. Enten det eller 2 sett lemmer på en lang Tysse-boggi. Men ikke alltid den syns heller. Bruker speilene Prøv å rygge med tom båthenger! (Måtte stå i setet å rygge for å treffe riktig

Standard

Prøv å rygge med tom båthenger! (Måtte stå i setet å rygge for å treffe riktig

Fint om vi kunne møtes ved en passende annledning slik at jeg kunne ha tatt en en kjapp titt under Datsun'en din.

Det er bare å tekste

Standard

Kort innpå her.
    Har en søt liten rød bryter på venstre side under rattet. Den sitter rett opp for åpneren til tanklokket.
    Vet noen hva dette kan være til?????

Vet ikke om jeg tør trykke på den i tilfelle det er en "Self Destruct Button"

Quote Originally Posted by MPS View Post
    Kort innpå her.
    Har en søt liten rød bryter på venstre side under rattet. Den sitter rett opp for åpneren til tanklokket.
    Vet noen hva dette kan være til?????

Vet ikke om jeg tør trykke på den i tilfelle det er en "Self Destruct Button"
    Hovedstrømbryteren til vinsjkontaktene dine (Ekstrautstyr m.a.o)

Standard

Hovedstrømbryteren til vinsjkontaktene dine (Ekstrautstyr m.a.o)
    Ahaaa.

Sorry. Ingen James Bond greie ser du

Page 1 of 29 12311 ... LastLast

Bookmarks