Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 71

Thread: Hva må til for å gjøre Biltrial mer publikumsvennlig?

Sandblaster Blesvik's Avatar

Default Hva må til for å gjøre Biltrial mer publikumsvennlig?

Sporten har vært i norge i mange år nå men er lite publikumsvennlig, man må kjenne sporten godt for å vite hva som skjer.
    Flere jeg har snakket med etter ET sier at de hadde ingen anelse om hvor bilene skulle og hvordan de lå ann.
    Hvordan kan vi gjøre dette mer oversiktlig?
    Må vi ha tydligere løyper?
    Færre klasser?
    Forslag?
    Pål Blesvik
    46943034

Fotograf knixen's Avatar

Synes at det er litt merkelig at jeg må lese mange tråder for å finne ut prikk-belastningen... Så er nok helt enig i kritikken.

Kunne noen hatt en pc med scoore-cards underveis?
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Jeg satte faktisk i dag å tenkte på det samme Pål... jeg har noen ideer selvsagt, men greit om andre lufter sitt først.
    Tror det var i snitt kun 300 tilskuere pr dag på Brokalndsheia noe som ikke helt ga den store eurotrial følelsen.

Men ta formula på Vormsund sliter veldig med tilskuere... mens i Skien så sitter det som en kule....
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Fotograf knixen's Avatar

Vil tro markedsføring har noe med saken å gjøre! Var på vormsund, og det var ikke akkurat mange skilt langs veien...

Ikke farlig for oss som er aktive, men det er da mange flere som ikke er det...
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Hva med å arrangere 2-3 "publikumsløp" i rundt i landet ala stadiontrial eller Nightrock osv for de 2-3 største klassene?

Eller hva med å forsøke og få w.e.rock serien til europa, tror det ville bli litt mer sirkus rundt det enn Tysklands Eurotrial..
    Pål Blesvik
    46943034

Fotograf knixen's Avatar

Hva med å lage noen kunstige løyper??? Som det er mulig å se fra flere vinkler?

Vil tro det hjelper på!
    used to have a runner...

Prototype

Enig i det Pål fikk høre her. Lite oversiktlig hvor bilene kjørte, og når! Jeg hadde ingen anelse hvor f.eks proto bilene var til enhver tid..måtte gå å lete i hver seksjon for å se om de skulle kjøre! Det gjorde at det ble litt slitsomt etterhvert..
    Jim Erlend Holten
    +47 40044799
    Surnadal

sleggefører Hovatn's Avatar

hadde det veldig enkelt under ET med å følge etter monica aslaksen heletiden som mekaniker, men mange av seksjonene var uoversiktlige for publikum. er nok mer publikumsvennlig med sånn som i øvre-gjerstad tror jeg ( i et sandtak) og spred over et kansje litt stort område(?).eneste som trengs er god skilting og markedsføring på forhånd, Gjerne med kart på plakatene og prøve å få til en dialog med de forskjellige bilforhandlerene og kjedene som selger deler til bil eller utstyr om sponsing og at de kan ha stand under løpene for sine biler eller utstyr (som bgnor standen under ET)
    dette er mine meninger i hvertfall

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Hva med å arrangere 2-3 "publikumsløp" i rundt i landet ala stadiontrial eller Nightrock osv for de 2-3 største klassene?

Eller hva med å forsøke og få w.e.rock serien til europa, tror det ville bli litt mer sirkus rundt det enn Tysklands Eurotrial..
    Jeg ble faktisk spurt av Big Rich for noen år siden å lage WE Rock Europa eller We Rock Skandinavia....
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Standard

Må bli flinkere til å reklamer for at det skjer no, Aviser plakater ol. minst 14dager før, så man faktisk veit at det skjer no....! Hadde sikkert vært bra med "publikumsløp" i forbindelser med arangsjemang i nærmijøet også.
    Mvh Big-jack

RÅver 3,9L Portaler Pit Bull 39,5"

Dette er vel ikke en tråd som handler om å reklamere for løp, mere hvordan gjøre biltrial mer publikumsvennlig...
    Selv om jeg helt klart ser poenget, Jeg har alltid hengt opp noe inni he&#¤&¤ med plakater, og stort sett kommer det endel folk, til Eurotrial 2002 dro vi rundt 2000 tilskuere pr dag, på Xtreme trialen dro vi rundt 1800 på hele helgen. Night rocken aner jeg ikke men det regnet...
    Sladden drar også mye folk selv i dårlig vær har vi vel aldri vært under 400.
    Det har seg liksom sånn at publikum avler publikum, de fleste som var der husker vel hvordan fol samlet seg på Lørdagen under Eurotrial 2002, sikker 1000 mennesker rundt den innerste seksjonen på slutten av dagen når Protobilene linet opp...

En ide som kan være noe å spinne videre på er det som alltid gjøres i Tyskland.. lage en seksjon som bare er til Proto, eventuelt Proto og Promod, en helt inni helv%¤%/ jæ%/ seksjon som åpner kl 15.00 og er åpen i 2 timer...
    Der kommer garrantert folk til å samle seg, samt at speaker da vat hvordan folk ligger ann og kan piske opp stemningen...
    Vi trenger noe mere ekstremt.. Norgescup speielt i Proto blir etter min mening for tamt, vi får ikke brukt bilene... det er snart blitt en ren konkurranse i å svinge best.. ikke takle værst mulig terreng..
    Sjekk motorsykkeltrial, der er det cuper som vi har de... uten publikum, men rene publikumskonkurranser og innendørskonkurranser samler nesten hva det skal være av folk..
    Last edited by Tommy; 08-03-2008 at 21:46.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Standard

Får at det i heletatt skal komme noen, bort sett fra utøver så må man jo vite at det skjer no. Publikumsvennlig blir da stor hall og tribune, er det dit dere ønsker sporten da?
    Mvh Big-jack

RÅver 3,9L Portaler Pit Bull 39,5"

Markedsføring er nok alfa og omga uten tvil... noe vi har vært veldig dårlige til på Sørlandet når det gjelder NC de siste årene desverre...
    Men slikt koster penger....
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

skrukæll sven's Avatar

Første steg er jo å få et publikum som er klar over at sporten finnes... så markedsføringen er en svært viktig del... Kanskje viktigere en de fleste tror

Sporten må "selges" for at man skal få folk ut i kjørefeltet for å se på, enn å sitte hjemme en lørdags formiddag...

Det med at ET var uoversiktlig for publikum er jeg helt enig i.... madammen og jeg sleit litt med å finne ut hvor de forskjellige klassene skulle kjøres innad i seksjonene. så noen oversiktsplakater og forklaringer ved hver seksjon ville vært på sin plass... rett og slett mer enkel info på treffstedet... gjøre kaoset forståelig...

Noe jeg og ser for meg er at man må gjøre seksjonene mer tilgjengelige.... slik at folk lettere kommer seg fra parkeringen og ut der actionen skjer.. og at seksjonene er mer tilrettelagt for publikum.... for folk vil ikke stå ulendt

Uansett er det nok mange som vil reagere negativt på denne spesielle formen for motorsport nå i disse miljøtider... pluss at det på mange måter er en sport for spesielt interresserte..

Dette var noen av mine tanker rundt dette... Jeg har tross alt tråkka rundt som både publikum og funksjonær og mekaniker på opptil flere forskjellige grener av motorsport..

Fotograf knixen's Avatar

I finland (lapland trophy) så var det et publikumsområde som var åpent for kjøring to ganger innenfor visse klokkeslett. Så der var det alltid noe som skjedde. Der var det mye publikum.

Så det kan jo være en idè!

Hva med å lodde ut det å få være passasjer en runde?

Andre aktiviteter er jo knall også. Hva med flex konkurranser? Kanskje en enkel løype hvor det kan læres bort kjøreteknikker for publikum. Gjerne med egne biler evt hvis man får en bilprodusent til å stille med biler...
    used to have a runner...

Fant dette forenklede regelverket på W.E. Rock sidene, ser ut til at alle klasser har samme bane!
    Penalty Points:
    1 point, Backing up or changing of direction
    10 points, touch a course marker (cone, banner, etc.) by the team, including spotter or equipment
    40 points, timing out (time limit for all W.E. ROCK courses is 10 minutes)
    5 points, use of rear steer (given per course if used)
    8 points, for not using a spotter strap
    30 points, use of winch to aid forward progress

Bonus Points:
    1 point, for each set of cones completed, also called Progrssion Points
    10+ points, completing a bonus line (blue cones
    Det ville jo være mer oversiktlig, men da må nok løpet deles i 2 som på ET hvis alle klasser skal kjøre.
    Pål Blesvik
    46943034

Standard

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Dette er vel ikke en tråd som handler om å reklamere for løp, mere hvordan gjøre biltrial mer publikumsvennlig...
    Joda, men det hjelper vel ikke å gjøre biltrial mer publikumsvennlig hvis ingen potensielle publikummere vet om det? Og hvordan vet vi at det er "publikumsuvennlig" slik det gjøres i dag

Ta Eurotrial som et eksempel: Etter min mening er dette faktisk veldig publikiumsvennlig (for de som lar seg underholde av offroadkjøring selvsagt!). Ikke så spektakulært som Formula, men tøfft nok til at det burde vært vesentilg flere tilskuere enn 300 pr. dag.

Jeg vet ikke hva slags blæsting som ble gjort i forkant av Eurotrial, men jeg la merke til reportasjen om Eurotrial-debutanten Kristine (18) som ble sendt på TV. Dette er bra markedsføring!

På minussiden må jeg nevne skilting. Det var vel ikke mange som passerte Brokelandsheia som visste at det ble kjørt EM i Biltrial et steinkast fra E18...

På det siste Formula løpet vi hadde i Skien var det vel over 3000 tilskuere, men de kommer ikke av seg selv. Det ble lagt ned et stort arbeid i forkant med å fore lokalavisene og lokal TV med historier og info rundt arrangementet. Plakater ble hengt opp "overalt". Og når publikum først kommer så må man legge tingene tilrette slik at de kommer igjen: Parkering og toaletter i rimelig nærhet, kiosker med fornuftige priser, engasjert speaker, informasjon...

Nå ble det dessverre ikke noe Formula løp i Skien i år, men vi snakket om å sette opp en publikumstribune og hatt ølservering der. Det tror jeg hadde blitt svært så publikumsvennlig! Neste år!!

Og en ting til slutt: De fleste som kommer driter i hvem som vinner tror jeg. De kommer for å kose seg, slappe av og underholdes. Having a good time, som det heter i USA.

Promodified

er enig i at løypene må bli litt mer "ekstreme"...det er lite publikumsvennlig å se x antall biler snegle seg rundt trærne!! iallefall når man ikke skjønner hvor løypa går...hva med å sette en litt lang å bred "vei" med sperrebånd, slik at alle kjører i samme rettning, og ikke bare rundt i "svime" i en sirkel!! vi gjorde slik i tc for noen år siden, og da var det sjeldent publikum lurte på hvor/hvorfor bilene kjørte slik de gjorde

hva går egentli w.e.rock ut på??

Quote Originally Posted by Toro View Post
    er enig i at løypene må bli litt mer "ekstreme"...det er lite publikumsvennlig å se x antall biler snegle seg rundt trærne!! iallefall når man ikke skjønner hvor løypa går...hva med å sette en litt lang å bred "vei" med sperrebånd, slik at alle kjører i samme rettning, og ikke bare rundt i "svime" i en sirkel!! vi gjorde slik i tc for noen år siden, og da var det sjeldent publikum lurte på hvor/hvorfor bilene kjørte slik de gjorde

hva går egentli w.e.rock ut på??
    W.E.Rock står for World Extreme Rock Crawling Championship Series.
    http://www.we-rock.cc/index.php

Så forøvrig en liten ting på de sidene at de kaller seksjonene A1-A5 i første runde og B1-B5 i andre runde, noe vi og kunne bruke i NC.
    Pål Blesvik
    46943034

Gode Minner Tore Hansen's Avatar

er vel kanskje en tanke å se litt på hvor mange klasser vi er... burde holde med to eller tre...
    HVOR LANGT KOMMER JEG FOR ÅTTEOGTJUE`A??

Det er vel ingen som har arrangert så mye som meg i løpet av de siste 20 år, og jeg vet hva som funker og ikke funker.....
    her er noen enkle ting jeg tror vil kunne gjøre mye, håper jeg ikke trør noen på tærne..

- Fokusere på de største klassene, slutte med kjeglingen klassene i mellom, her må alle stå sammen

- fokusere mer på sponsorer, om ikke annet gi bort sponsorplasser gratis i begynnelsen, la område se ut som en motorsportsarena

- La de mest proffe teamene vise seg frem mest også i depoet.

- Dyrk profilene... jada de tar litt plass, men det trekker folk, eks. Schanke/Rallycross

- Reklamer på alle mulige måter, plakater, radio, aviser, gi bort gratisbilletter, bruk værstingbilene for det de er verdt, la de stilles ut helger i forveien i byer i nærheten, f.eks oppå bilvrak.

- la som nevnt over egne publkumsseksjoner hvor det kjøres innenfor en begrenset tidsramme, se på eks rally med sine spektakulære publikumsettapper (super stages)

- Speaker, men ikke bare speaker, bryt gjerne opp med musikk i alle pauser.

- Resultater, viktig at man fokuserer på dette punktet, lager spenning.

- invitere lokalkjendiser, pressefolk til en håreisende opplevelse.

- Skilte MYE bedre, til området, og ikke minst i området, man kan henge opp kart overalt som forklarer hvor ting skjer, osv.

- opptre som gode ambasadører

Sikker mange flere ting, men det er sent og jeg er trøtt, jeg tenker hver eneste gang jeg arrangerer noe at dette skal bli bedre enn sist, prøver hver gang å finne på noe nytt, nye måter å trekke folk på... dette burde alle arrangører tenke på etter min mening.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by Tore Hansen View Post
    er vel kanskje en tanke å se litt på hvor mange klasser vi er... burde holde med to eller tre...
    Er enig med deg der Tore.
    Men det er ikke lett å få til.
    Men hvis det ble arrangert noen "publikumsløp" bare for f.eks. de 3 største klassene vil kanskje flere av Orginal og Standard førerene ønske å klasse opp etter hvert?
    Pål Blesvik
    46943034

Masse bra i innlegget ditt Tommy!
    Pål Blesvik
    46943034

Prototype Tom K's Avatar

Tenk nå på at det er ikke alle som har råd til å ta steget opp i de større klassene da, synd å skvise ut de "små"
    They ain't scratches, they're beauty marks!

Quote Originally Posted by Tom K View Post
    Tenk nå på at det er ikke alle som har råd til å ta steget opp i de større klassene da, synd å skvise ut de "små"
    Helt klart viktig det!
    Men hvis det er økonomien som er grunnen, hva med å kjøre alle klasser i lokale cuper og 3 største klassene i NC?

Skriver ikke dette er ikke for å lage "trøbbel" for dem i de minste klassene, kun for å lufte tanker om hvordan sporten vår kan vokse videre
    Håper dette kan bli en konstruktiv diskusjon.
    Og jeg håper også at Orginal og Standard folket kommer med tips til hvordan de klassene kan bli mer publikumsvennlige!
    Pål Blesvik
    46943034

Page 1 of 3 123 LastLast

Bookmarks