Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 51 to 71 of 71

Thread: Hva må til for å gjøre Biltrial mer publikumsvennlig?

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Mulig jeg er pessimist, men jeg tror ikke en eneste trialbil i dag tåler mer enn 2 meter med rockracing. Da snakker vi coilovers, nitro bumpstops, 10x så sterke aksler, 12x sterker hjuloppheng. Sannsynligvis veldig lite interessant med norske budsjetter, kanskje noen formulabiler kunne brukes men ikke trialbiler.
    Jeeps are bils, not båts!

Promodified

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Rockracing hadde vært kjempetøft!
    Men det hjelper ikke Norgescupen..
    Tror ikke Forbundet vil bry seg om vi strammer litt på makstiden, skal jo ikke så mye til før det blir litt action!
    Vi skal vel ikke tro så mye om hva forbundet bryr seg med..
    Men det kan ikke være vanskelig å forsvare lengre baner uten å utvide maxtiden. Generelt gjennomfører de fleste biler seksjonene med over 1min igjen av tillat tid. Og så lenge det belønnes for hvor langt en er kommet i seksjonen, vil knapphet på tid være rettferdig.

Det som helt sikkert er publikums-turnoff er biler som har gjennomført en seksjon med god tid, for deretter å burne eller ta en "publikumsrunde" før dem forlater seksjonen!!

Promodified

I reglemanget våres for biltrail så står der ingenting om hverken utforming av seksjoner eller tidsbruk eller fart !!!!
    Den eneste begrensningen som er der er 250meter....?

Så i utgangs punktet kan vi ha seksjoner på 30 min
    Og la alle bilene ha samme porter for den del.....

Dette reglemanget glelder all biltrail i Norge så skal vi endre på noe så bør det være noe som passer inn i dette.

Men som Blom sier trenger vi flere tilskuere....?
    De står jo bare i veien og ikke skjønner de noe heller
    Ut på tur aldri sur :smile:

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Uten tilskuere dør sporten..... lite eller ingen rekrutering, lite eller ingen sponorer....
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Uten tilskuere dør sporten..... lite eller ingen rekrutering, lite eller ingen sponorer....
    Sporten klarer seg helt fint uten tilskuere - vi har gjennomført runder i sørlandscupen som nesten har vært publikumsfrie, men det har likevel vært morsomme og vellykkede treff som går i pluss.

Derimot er det alltids morsomt med litt publikum. Men på en vanlig cuprunde så vil det nok være en smertegrense hvor planlegging, tilrettelegging osv. vil bli for krevende i forhold til hva en får igjen. Ikke alle kjørefelt egner seg heller like godt for mye publikum (f.eks. har både Røedsåsen og Haugereid sine begrensninger).

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Som jeg skrev før her, kunne vært veldig morsomt å laget et løp med få og lange seksjoner med mer tid, ikke nødvendigvis masse porter men la terrenget være hindringen i steden for portene... kanskje ikke noe for norgescup (er prikkbelastninger og maks. prikker 100% fastlåst i norgescup?) men hadde vært veldig gøy som et testløp, eller kanskje som en lokal cuprunde!
    Jeeps are bils, not båts!

skrukæll sven's Avatar

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Jeg håper at vi igjen for se hærskarer med publikum på biltrial arrangement, det fortjener virkelig sporten og alle utøverne.
    kanskje en ide å se på hva man gjorde annerledes før..

kan det være iendringer i regelverkene som gjør sporten snevrere og mer for spesielt interreserte.

Speedtrial som egen klasse

jan terje
    Gjest

Quote Originally Posted by supersvein View Post
    Sporten klarer seg helt fint uten tilskuere - vi har gjennomført runder i sørlandscupen som nesten har vært publikumsfrie, men det har likevel vært morsomme og vellykkede treff som går i pluss.

Derimot er det alltids morsomt med litt publikum. Men på en vanlig cuprunde så vil det nok være en smertegrense hvor planlegging, tilrettelegging osv. vil bli for krevende i forhold til hva en får igjen. Ikke alle kjørefelt egner seg heller like godt for mye publikum (f.eks. har både Røedsåsen og Haugereid sine begrensninger).
    Det finnes som kjent mange idretter/sportsgrener som hangler i vei uten publikum.

Her bør en bestemme seg, skal sporten være kun for utøvere og hardcore fans?
    Ser ingen vits i å arrangere noe løp om ikke løpet skal vises frem for flest mulig. Uten publikum blir det kun ett interesse treff.
    For flere har det vist seg populært med speaker på løp, hva skal en med det om det ikke er publikum?
    Forklare deltakerne att de er på løp?
    I noen år ville "alle" att det skulle bli en stor motorsport som foregikk over alt. Det er det blitt langt på vei. Når det målet er nådd får vi tro grunnen er att sporten langt på vei er "riktig" i dag som den er.
    Tenk tilbake på når kjøredress ble påbudt. Hvorfor ble det det? Jo nettopp for att sporten overfor tilskuere og andre motorsportsutøvere skulle "se" mere proff ut.
    Men hvor langt kan en gå i forandringer?
    Etter min mening bør Light Truck "gjemmes". I stedet bør prikkbelastning i Orginal, Standard og Modifisert endres slik att fx. Hilux får en prikk ved rygg og en Suki 6 prikker.
    Da oppnås bla.:
    1. En slipper "tøyseplaseringer" om 1 og 2 plass.
    2. Arrangør sparer arbeid i seksjonsbygging.
    3. En utestenger ikke store biler. (Siden vi har forskjellig terreng hos alle arrangører trenger det i gitte situasjoner ikke å være ett minus med en lang bil, samt att det muligjør bruk av i dag ubrukelige biler som fx. Rocky og Pajero osv.)
    4. En oppnår for publikum større variasjon i startfeltet.
    5. Dagens Light Truck biler kan kvalifisere seg til ET.

Ikke alle terreng egner seg for publikum. Om arrangørene så seg ut en eller to oversiktelige seksjoner og så la sekretæriat og kiosk i nærheten kunne det vært showarena for publikum. Her kunne en spedd på med noen bilvrak fx. Så kunne en kjørt de mere tekniske banene litt unna. Da vil det bli lettere for fx. speaker å holde seg litt oppdatert og det samme for publikum.

Modified

før enn tenker på å endre noe på regler og seksjoner så bør enn jo kanskje gjøre mer for att publikum kan få vite att det faktisk er løp!!!!!!
    jeg var ute å kjørte mye uka før å uka etter båtracet f.eks. å da prøvde jeg å se om jeg kunne se noe reklame før eurotrial noen plass men så ingenting å når da ikke en som driver med sporten ikke ser noe åssen kan da publikum vite att det er løp???
    det som burde vært gjort for eurotrial sin del f.eks. er att de skulle fått n.g.p. til å annonsere for eurotrial for da hadde vi kanskje fått "lurt" til oss noen av tilskuerne fra båtracet.

hjelper ikke gjøre noe endringer å baner eller tiden når ikke publikum vet att det er løp, og det må å lages kart over kjørefeltet som henger ved inngangen til feltet og ved kiosken å i programbladet hvor det vises hvor det kjøres og litt om regler..

jeg begynte med biltrial i fjord å har lagt merke til mye som skulle vært bedre som f.eks. reklamering av løpene å skilting til kjørefelt er for dårlig...første prioritet ¨å være å få publikum til å få greie opå att det faktisk er løp, kan jo også lage en spørre undersøkelse under noen løp som vi stiller noen spørsmål om åssen publikum å deltagere har opplevd løpet og eventuelt hva de kunne tenke seg endret til senere..

bare noen av mine meninger

hilsen nils

Promodified

Før noen bestemmer for hele trial-norge at vi for fremtiden skal ha som mål å sette publikumsrekorder ved ethvert arrangement, skal en tenke over hva det innebærer for arrangørene.

Det sitter mange med flotte ønsker og sterke meninger om hvor flott alt kan bli, men når ting skal gjøres faller ting på de samme ildsjelene gang etter gang. Det blir vanskeligere og vanskeligere å arrangere løp i den form vi har i dag. Hovedsaklig fordi det er vanskelig å få på plass nok funksjonærer og bergning - i tillegg til andre funksjoner i forkant og etterkant av arrangementet. Som om det ikke er nok, vanker det sjeldent noe annet enn kritikk til dem få som faktisk tok ansvar for noe - for de tingene de ikke maktet å gjennomføre. Slikt tærer på ildsjeler, og faren for at dem blir borte for oss er overhengende slik jeg oppfatter det.

I AOK's tilfelle valgte vi f.eks bevisst å droppe markedsføring av SC-rundene i Gjerstad i år. Skal en først "invitere" publikum, så må en ha noe å tilby (miniumum et programblad og speaker, gjerne mer til). Det vil si at noen må lage programbladet, noen må ordne med markedsføring, noen må sørge for utkjøring med pljakater, noen må ordne med lydanlegg - henting, rigging, nedrigging, levering, kioskdriften blir mere krevende osv. osv.
    Slettes ingen kompliserte jobber, men det skal gjøres - og som oftest faller dette også på de få som "alltid er der."

Jeg synes også det hadde vært utrolig moro med flere hundre tilskuere på alle biltrial-arrangement, missforstå meg rett.
    Men mitt hjertesukk til dere med gode idèer og visjoner for hvordan biltrial-arrangementene burde holdes, så meld dere til tjeneste ved medlemsmøter eller aller helst ved årsmøtet når nye styremedlemmer velges så vi kan få inn flere handlekraftige sjeler som virkelig får utrettet ting!

Før vi blir veldig lokale her, så har vel forslag til hvordan dette kan løses hos oss vært fremlagt på hvert eneste årsmøte de siste 3 årene..
    husk at man ikke trenger å tilby noe som helst om man ikke tar inngang, men inngang vil igjen gi osss mer økonomisk frihet til å støtte de virkelige ildsjelene og for eks en slant til diesel på redningsstraktorer...
    alt henger i sammen Svein...
    Men dette kan vi heller ta en runde på under møtet i morgen.....
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

hva med og redusere antall nc runder til 3-4 runder i året? å eller gå sammens f.eks 2 klubber når d skall arangeres konkuranse? personlig synnes jeg det blir litt mye med 6 nc runder...

Promodified

Prøver ikke å gjøre noe lokalt ut av denne diskusjonen, men brukte AOK som jeg kjenner best som eksempel. Ildsjeler finnes der nok i de fleste klubber, og problemstillingen vil jeg tro at er like mye gjeldende andre steder.

Problemet er ikke å belønne ildsjelene som står på - mange av dem gjør det av interessen og lidenskapen for dette, men der er likevel begrensninger på hvor mye dem kan utrette. Problemet er å få flere til å bidra, så byrden bli mindre på alle involverte og dermed forutsetningene langt bedre for alt blir gjennomført 100%.

Jeg sporer emnet litt av nå, men ønsker bare at folk skal forstå at noen må ta seg av gjennomføringen av gode forslag. Det er nok ingen som ønsker publikum mer enn de ansvarlige for arrangementene, men det er også dem som ha lært på den tøffe måten at ingenting gjør seg selv...

Nå dreier denne diskusjonene seg mer innpå hvordan man skal organisere NC...

Min erfaring er enkel, jo mer publikum jo gøyerer, har sjeldent opplevd noe særlig mer stress med publikum, selvsagt egner noen steder seg bedre enn andre når det gjelder publikum, og det må jo taes hensyn til.

Jeg tror det er lettere å få tak i frivillige til høyprofilerte arrangement med mye publikum... husk at det har alltid vært rekrutert funksjonærer fra publikum også. Jeg har heller aldri snakket om å belønne ildsjelene økonomisk, men bedre økonomi kan hjelpe til å løse endel andre problemer.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Lightfoot Arne's Avatar

Tråden dreier seg om Biltrial som publikumssport og det etterlyses tiltak fra NBF, jeg velger å kun svare på dette.

Dersom vi får på plass en egen Offroad seksjon neste år og får inn driftige personer i denne, kan nok NBF kunne yte noe mer "service" i fremtiden.

Den offisielle offroad-delen av NBFs Ferdighetsseksjon består i dag av meg og Janne. I tillegg til å være aktive utøvere er vi begge også involvert i klubbdrift og på arrangørsiden, det blir dessverre ikke så mye overskudd til andre oppgaver. Blant annet av denne grunn har jeg flere ganger stilt min plass til disposisjon, noe som fortsatt står ved lag.

Før vi forlanger noe mer av NBFs sekretariat, tror jeg vi først må rydde i egne rekker. Mange er flinke, men dessverre slurves det også en god del med innmelding av løp, innbetaling av avgifter og innsending av rapporter og resultater. Dette påfører sekreatariatet unødige hastesaker og merarbeid. Som dere har sett blant annet i tråden om Norgescup 2009, er dette oppryddingsarbeidet påbegynt.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Lightfoot Arne's Avatar
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Lightfoot Arne's Avatar

Quote Originally Posted by BerntS View Post
    I reglemanget våres for biltrail så står der ingenting om hverken utforming av seksjoner eller tidsbruk eller fart !!!!
    Den eneste begrensningen som er der er 250meter....?

Så i utgangs punktet kan vi ha seksjoner på 30 min
    Og la alle bilene ha samme porter for den del.....

Dette reglemanget glelder all biltrail i Norge så skal vi endre på noe så bør det være noe som passer inn i dette.

Men som Blom sier trenger vi flere tilskuere....?
    De står jo bare i veien og ikke skjønner de noe heller
    Se under bedømming:
    Brutt seksjon: 20 prikker
    Dømmes dersom deltageren gir opp seksjonen, ikke fullfører seksjonen innen 3 minutter fra startsignal er gitt,

Du har rett i at det ikke er gitt retnigslinjer på utforming av seksjoner eller bruk av fart - det er her kompetansen til: Løpsleder, Sikkerhetssjef og Juryleder skal komme inn.

Skal vi ha "Speed-trial", finnes det et fungerende reglement i Offroad Sport.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Standard

Default Bare et lite forslag....

Hvordan hadde det vært å hatt en storskjerm med resultatene fortløpene..?

Altså at man la inn resultatene etter hver seksjon sånn at man hele tiden kunne se hvordan stillingen var i klassene, da ville det vært mye mer spennende å se neste seksjon når man veit hvor mye (eller lite) som skiller mellom bilene i hver klasse.

Denne burde da stått så flest mulig kunne se denne, og gjerne med anvisning hvor de bør gå for å følge "sine"...

Tror også litt mer på styrte løyper, dvs at man kjører de mer etter hverandre, sånn at man lettere kan følge med i stilligen videre da...

Standard

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men på formula offroad tävingarna så kommer det mycket publik men när sista banan är körd så går nästan all publiken hem. Vad kan man dra för slutsater av detta. Jo att pubiken är inte särskillt intresserad av vem som vinner eller får flest poäng i en bana utan de är intresserade av spektakulär körning med förare som kämpar mot toppen. Jag tror inte att publiken är så intresserad av att titta på bilar som försöker att runda markeringar utan att behöva backa eller beröra markeringar. Skulle svårigheterna i huvudsak bestå i hindren och avgörandet blir att bilen endera kommer upp/över hindret eller att den fastnar eller rullar så kommer det bli lättare att locka publik. Att det synligt och klart för publiken att föraren måste kämpa för att klara banan tror jag också är viktigt. Att bilarna i värsta klassen låter som en lite hottad traktor där hydrauliken till styningen avger mest ljud gör ju inte saken bättre om man ser krasst på saken.

Promodified

Quote Originally Posted by Per View Post
    Hvordan hadde det vært å hatt en storskjerm med resultatene fortløpene..?
    Helt enig i at det hadde vært ufattelig kult, men noe vi nok desverre aldri kommer til å se.

- Jeg tror ikke engang vi hadde klart å fått til effektiv nok resultat-rapportering til å få til dette (Det nærmeste vi har vært er at vi i Sørlandscupen har formidlet aktuell resultatliste før siste seksjon til speaker).
    ...så kommer andre utfordringer som kostnader, rigging, strøm, vær (regn) osv.

Modified

Jeg føler for å "bumpe" denne tråden fordi temaet er ganske viktig og tråden har ligget død en stund.

Har det skjedd noe revolusjonerende i første halvdel av 2009?

Jeg tror TimeTrial er noe som kan trekke endel publikum.
    Jeg har også troen på egne arrangementer beregnet for publikum utenom cup'ene eller kveldsarrangement etter at cuprundene på dagen er ferdig.
    Der kan man f.eks kjøre paralellt igjennom en bane slik som dragrace.
    Erik Baret - Tlf. 91689746
    Goblin

Page 3 of 3 FirstFirst 123

Bookmarks