Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 32

Thread: Opphør hjelmpåbud av førere som går i seksjonene

Promodified

Default Opphør hjelmpåbud av førere som går i seksjonene

Det er ubehagelig og varmt å med hjelm i seksjonene. Antar at grunnen til hjelmbruk er for å hindre andre enn deltagere å gå i seksjonene og at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre da alle funksjonærer går uten hjelm.

I Sverige har de sett lyset og bruker merkebånd på armen i stedet for hjelm.
    Merkebåndet selges av arrangør til innkjøpspris og samme bånd kan brukes i alle fremtidige konkurranse så lenge man har båndet.
    Martin

Promodified

No er no eg av en helt annen oppfatning da.

Eg mener at hvis ikke fører har besiktiget banen før løpet begynner så burde de ikke hatt lov å være i seksjonen i det hele tatt !!!
    Innimellom så står førerne i og kikker på sine egne piler og står i veien for andre klasser.

Besiktning inne i seksjonen burde bare være lov før løpet starter og i pausen!
    Det er kjedeligt å være funksjonær og måtte være nødt til å rope og flytte førere som står i veien for andre som tross alt kjører
    Ut på tur aldri sur :smile:

Promodified

Det er greit å besiktige seksjonene før løp og i pause, men det er greit å kunne få med seg evt. forandringer som kan ha skjedd før en skal gjennomføre en seksjon.

Når det er sagt, så må vi som førere være vårt ansvar bevisst om vi fortsatt skal kunne være i seksjonene mens det kjøres. Det er viktig at de som til enhver tid er i seksjonene IKKE forstyrrer hverken bil som gjennomfører eller funksjonærer.

OM vi skal ha hjelm på eller ikke er en helt annen sak, men personlig synes jeg ikke det er noe stort problem.
    Selv som fører, så skal en jo ikke oppholde seg i seksjonen - tanken er at en skal ha mulighet til å inspisere banen og deretter flytte seg (så kan en lufte hodet når en har gjort seg ferdig i seksjonen)...

Jævla treg bilbygger Ove's Avatar

Og tiden som benyttes til besiktigelse blir kanskje forkortet betraktelig hvis det føles litt ubehagelig og varmt .........
    .

Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

jan terje
    Gjest

Quote Originally Posted by BerntS View Post
    No er no eg av en helt annen oppfatning da.

Eg mener at hvis ikke fører har besiktiget banen før løpet begynner så burde de ikke hatt lov å være i seksjonen i det hele tatt !!!
    Innimellom så står førerne i og kikker på sine egne piler og står i veien for andre klasser.

Besiktning inne i seksjonen burde bare være lov før løpet starter og i pausen!
    Det er kjedeligt å være funksjonær og måtte være nødt til å rope og flytte førere som står i veien for andre som tross alt kjører
    Jeg er helt enig. Har sett flere ganger att førere både nekter å ha hjelmen på og enda verre att de totalt ignorerer funksjonærer.

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Så tidlig greier jeg ikke å stå opp... og med min gullfiskhukommelse kunne jeg maksimalt greid å huske en seksjon en hel dag.... men er selvsagt enig i at førere må ha respekt for funksjonærer og de som faktisk kjører seksjonen, har aldri sett dette har vært noe problem annet enn i Eurotrial, det var mye jaging av russere med kamera og diverse

Enig at det hadde vært deilig å slippe hjelmen, men det er kanskje et poeng det som blir sagt, at med hjelm så går man litt fortere ut av den.... om det har noen sikkerhetsfunksjon spørs vel, men da måtte det i såfall vært påbudt å stroppe den fast og.
    Jeeps are bils, not båts!

Mr. J4 landcruiser DK krüger's Avatar

Default .

I den danske trial cup er det kun på krævet at kører/co. har hjelmen i hånden når de inspicere baner, dette fungere da bra..
    så kan officials/funksjonærer jo let skelne kører fra publikum.
    J4 serie landcruiser garage: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5569
    1965 Ford Mustang på 44" bogger: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5983
    Kvikksand Trophy/Challenge/Ultra4 bygge:http://pirate4x4.no/forum/showthread...d=1#post302544

You wanker Mad Max's Avatar

Quote Originally Posted by unlimited View Post
    Det er ubehagelig og varmt å med hjelm i seksjonene. Antar at grunnen til hjelmbruk er for å hindre andre enn deltagere å gå i seksjonene og at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre da alle funksjonærer går uten hjelm.
    Helmet law sucks

Hell Yeah..

Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar

Jag är en av dom som varit med och tagit bort kravet på att ha hjälm på sig när man kollar sektionerna, och jag kan bara se fördelar med detta...
    Och det finns dessutom säkerhetsmässiga fördelar att INTE ha hjälm...

Med hjälmen på huvudet hör man sämre att en tävlande bil närmar sig/en funktionär ropar och liknande...
    Man ser ofta sämre iom att hjälmen döljer lite av det perforiala seendet (sidoseendet)...

Sen har vi det faktum att samtalet med co-driver om hur man ska köra blir lättare...
    Quote Originally Posted by jan terje View Post
    Jeg er helt enig. Har sett flere ganger att førere både nekter å ha hjelmen på og enda verre att de totalt ignorerer funksjonærer.
    Om en förare nekter att följa en funktionärs order, SKA denna få 1 varning och sedan diskvalificeras från sektionen.
    Men att tävlande inte inte vill ha hjälmen på sig pga att det är för varmt, visar också att det är en illa omtyckt regel.
    Och en illa omtyckt regel som enbart motiveras med att man ska kunna se vem som är publik eller tävlande, när det finns andra enkla lösningar är inte en bra regel...

Armbanden som vi använder i Sverige är en enkel lösning som funkar bra....
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles.

Er enig i at hjelmen kan få ligge igjen i bilen. Denne "hjelmregelen" kom før vi måtte brukt kjøredress og ting var litt mer Texas. Da var det greit for funksjonærene å jage ut alle som ikke hadde hjelm.

Nå derimot, har alle med tilgang til seksjonene under konkurranse, kjøredress. Siden det ikke er på grunn av sikkerhet så er det vel ikke noe i veien for å oppheve "Hjelm regelen".
    Magic Hansen

Tagit från en annan tråd. (http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18296)
    Her er reglene fra NBF ang dette :

11 Avvikling
    Kjøring i seksjonene tillates ikke før konkurransestart, men seksjonene skal være åpne for besiktning minimum 2 timer før start. Etter konkurransestart kan deltagerne kun i begrenset omfang besiktige seksjonene. Deltagerne må da være iført hjelm for identifikasjon, følge funksjonærenes anvisninger og ikke være til hinder for øvrige deltagere.........
    Hmmm!
    Det står inte att man ska ha hjälmen på huvudet.. Rent juridiskt så räcker det alltså att jag knäpper ihop hakremmen och trär armen igenom....
    Och jag har fått besked på att jag ska ta på mig hjälmen helt också, men det är ju också fel...

Och JA!
    Jag vet att jag sticker ut hakan, men hjälmkravet är dumt och en onödig regel som förtjänar att slänga rakt ner i soptunnan. Förardressen eller ett armband räcker bra för att identifiera vem som är förare...
    Last edited by Lasse suzicán; 09-30-2008 at 21:45.
    // Lasse

Promodified

Er egentlig enig med deg Lasse at hjelmen er en uting.
    Og når jeg har stått som seksjonsdommer og det ikke har vært biler i kø eller i seksjonene så har jeg sagt at det er ok uten hjelm.

Men det som jeg blir irritert over er at når vi som er funksjonærer er nødt til å jage vekk førere som står og er publikum inne i seksjonene.
    Gang på gang.

Hadde regelen vært fulgt slik den er tenkt med i begrenset omfang da hadde det ikke stått 8-10 førere å kikket på de andre førerne når de kjører inne i seksjonene.
    Publikum mister oversikt, de andre førerne må rope og vinke vekk andre deltagere inne i seksjonen istedenfor å konsentrere seg om sin egen kjøring.
    Og det kan lett oppstå farlige situasjoner ved en velt så er det plutselig 10 mennesker som skal løpe vekk istedenfor bare en funksjonær.

Men klart hadde det bare vært en til to førere inne i seksjonen så ser jeg ikke det som noe problem.
    Men på hvert løp jeg har vært med som dommer så står andre deltagerne og er tilskuere inne i seksjonen og det er et ekstra stess moment for oss. Vi skal følge med på porter bånd piler det er slitsomt å stå i en seksjon en hel dag!
    I Tillegg så må vi være "barnehage" onkler og flytte på førere som ser på.

Derfor er jeg imot en oppmykning av denne regelen!
    Men klart hadde regelen vært brukt som den er tenkt, inn og se og ut igjen, så kunne dere fått gått med bånd rundt armen nakne eller bare i kjøre dressen

Promodified

AAAAAhhrg eg hater regler
    Alle som reiser på løp reiser for å ha det kjekt håper eg
    Og for å prestere noe, om det er som fører eller tilskuer dommer eller traktorfører kioskhjelper mekaniker så gjør vi dette fordi det er gøyt

For min del så skulle alt vært lov bare du ikke går i veien\forstyrrer for andre inne i seksjonen
    Last edited by BerntS; 10-01-2008 at 08:54.

Original KJELLIS's Avatar

Er det et stort problem med førere i løypa?? Høres ut som førerene gir helt faen.

Promodified

Er ikke sikkert det er noe stort problem.
    Men det er åpenbart et problem.

Det skjer med gjevne mellomrom at førere som kjører en seksjon må be "folk" om å flyte seg bort fra et spor i seksjonene - akkurat slikt skal kunne være helt unødvendig!

...men dette er vel kanskje et større problem i konkurranser som sørlandscupen hvor førerne er opptatt i forskjellige baner hele dagen.

Hobbybonde Vier's Avatar

Jeg legger ikke merke til så mange andre i seksjonene når jeg kjører, men er jo vanligvis ikke av særlig interesse for "konkurrentene" heller da...
    Når jeg er publikum derimot ser jeg at det er mange som går og surrer i seksjonen, spesielt når profilerte førere kjører. Det er åpenbart at det ikke er løypen men konkurrentens valg som er interessante. Helt greit, men dette kan vi se fra utsiden også.

Det forundrer meg også at mange som får beskjed om å fjerne seg fra dommer gjentatte ganger, ignorerer dette. Hva kan dommer da gjøre?

Men hvordan kan dette løses?
    Det har nesten vært forventet løpsforlengelse de siste årene, og hvis en konsekvent hadde fjernet dette tenker jeg nok færre hadde sløst vekk tiden ved å henge unødvendig i seksjonene. Straffen for ikke å få kjørt er hard i form av kraftig prikkbelastning.
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Men det som jeg blir irritert over er at når vi som er funksjonærer er nødt til å jage vekk førere som står og er publikum inne i seksjonene.
    Gang på gang.

Hadde regelen vært fulgt slik den er tenkt med i begrenset omfang da hadde det ikke stått 8-10 førere å kikket på de andre førerne når de kjører inne i seksjonene.
    Just det här med "fel" och mycket folk i sektionerna är ett problem...
    Och det verkar vara mer förekommande när Mod, Pro-Mod o Proto kör...

Nu i helgen som var körde Mats och jag nästan över fötterna på en fotograf inne i en sektion. Det var inte många cm mellan däcken och hennes fötter...
    Men det finns en enkel lösning på det...
    Regel: Max 4 förare/co-driver inne i sektionen (2 följande bilarna) när annan bil kör. Följs inte detta ges 1 varning och sedan prickbelastningen "vägran" för dom som inte går ut ur sektionen...
    Funderar själv på att ge förslag på något liknande ska införas i Sverige...
    // Lasse

Promodified

Quote Originally Posted by Vier View Post
    Det forundrer meg også at mange som får beskjed om å fjerne seg fra dommer gjentatte ganger, ignorerer dette. Hva kan dommer da gjøre?
    Dette er vel ett problem som gjerne blir i ett såpass lite miljø som trailsporten er. Har vært borti dette selv og man har jo liksom ikke lyst til å diskvalifisere folk for dette. Blir fort sure miner av sånt. Men på den annen side så synes jeg det er veldig respektløst av de som får beskjed om å flytte seg å bare gi faen. De setter jo funksjonærer og andre som har med dette å gjøre i en vanskelig situasjon.

Og man gjør det vel ikke akkurat mer fristende å være funksjonær når sånt skjer.

Quote Originally Posted by Geared View Post
    Har vært borti dette selv og man har jo liksom ikke lyst til å diskvalifisere folk for dette.
    Håller med dig..
    Är inte roligt att bestraffa sina trialvänner, men kanske nödvändigt för att en olycka inte ska ske... Och tanken på en rejäl prickbelastning om man inte följer funktionärens order, gör förhoppningsvis att man går ut ur sektionen om man inte har där att göra...
    Det är ju faktiskt som så att funktionärerna bestämmer över förarna i sektionen, och inte tvärtom... Och det måste vi tala om för funktionärerna...
    Sen ska vi förare samtidigt kunna vägra att köra en sektion under tiden det är fullt med folk i den, utan att vi bestraffas för det...
    Last edited by Lasse suzicán; 10-01-2008 at 12:06.
    // Lasse

Prototype

under neste runde i Egersund , vil førere som ikke respekterer dommernes beskjeder og anvisninger, rapportert til bilsportforbundet.
    - når voksne ,erfarne og profilerte førere totalt ignorerer dommere i seksjonene , ser jeg ingen problem med å gjøre dette.

Promodified

Eg mener det blir litt for voldsomt Geir.

Har laget et forslag her med max prikker hvis man ikke adlyder ordre og hopper når vi sier det http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18348
    Da har iallefall funksjonærene en reeel "straff" som kan bli brukt

Prototype

- straffer det seg og ikke høre etter , så tror jeg faktisk førerene lystrer.

dette betyr ikke at jeg ikke vil ha førere i seksjonene som studerer løypene , jeg vil bare ha bort 'turistene' fra seksjonene som ikke kan følge reglene

Old Toys Never die ! hoel-in-one's Avatar

I Egersund erfarte iallefall Pål og jeg at det var noen dommerene som ikke fulgte med i seksjonen og stod i veien - når tiden er knapp er det unødig at folk vimser i seksjonen. Men med max 4 personer, dvs fører og evt codriver fra biler nærmest start bør det funke greit. Hjelm bør være unødig for for førere i seksjonen, like herlig som for fotografer og andre som vimser rundt med gul vest uten å ha noe der å gjøre.
    Bernt - seksjoner endrer seg, og det kan være godt å gå de både en og to ganger før man selv setter seg inn å kjører. Jeg har kort erfaring i Trail, men er enig med hjelm kan ligge i bilen og at max 4 personer oppholder seg under løp.
    Har ikke hørt mange som har hatt store problemer, men de tar det gjerne med et smil.... ingen vet hvor haren hopper i enkelte klasser
    Hoelern
    Cell: +47 95103322

Prototype

At vi hadde uerfarne dommere i seksjonene må vi bare leve med , og deres jobb blir ikke noe enklere om de skal slite med å få andre i seksjonene bort.
    - dette vet jeg ikke om er gjengs problem på alle løp , men som Hoel nevner burde det kanskje være ett visst antall førere som kan være inni en seksjon om seksjonene har endret seg ... ...kanskje det skulle være opp til hoved dommeren i seksjonen å avgjøre om en fører/co-pilot kan komme inn å se ?
    - under ET tok jeg bilder for sekretariatet og å glemme seg bort å stå i veien for dommere er fort gjort.
    med så mye som kan skje når en bil er i seksjonene , burde vi kanskje tenke på å gjøre noe med problemstillingene som KAN oppstå mener jeg.

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Hvis det er et maks antall førere i seksjonen av gangen, hvem skal telle og holde styr på dette? Hvem skal ut, hvem kom først inn? Hva med de 2 som står først i køen med bilen ikke slipper inn mens 4 andre står leeeenge og henger i løypa? Dette tror jeg blir bare krøll... og funksjonærene har vel nok med å passe på bilen i løypa, pinner og prikker.

En annen ting, om det skal tildeles straffepoeng, hvor mange funksjonærer kjenner bilen som ansiktet hører til i, enda bedre kan startnummeret utenat?

Idéene er gode, men jeg tror det er litt vanskelig å løse i praksis. Tror det er bedre om førerne er obs på dette, og respekterer funksjonærer - og om funksjonærer får klar beskjed om at de har rett til å gjete førere er det kanskje litt lettere for dem å si fra om noen er i veien. Og er noen vrange hjelper de andre førerne til - vi er da alle interessert i at bilen som er i løypa skal få en mest mulig fair bedømming, og at ingen står i veien for kjøringa?
    Jeeps are bils, not båts!

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks