Page 1 of 17 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 421

Thread: Arctic Tropy 2009. Guttetur til Russland.

Dieseldyr Bergum's Avatar

Default Arctic Tropy 2009. Guttetur til Russland.

Jeg og Svein54 skal på guttetur til Russland. Her vil vi komme med forberedelser,
    og gjennomføring på turen, så andre kan lære av oss, og vi kan lære
    av de som allerede har deltatt.

http://www.at4x4.ru/eng.shtml

Last edited by Bergum; 06-18-2009 at 16:10. Reason: La til en c etter ønske fra en pedant antidysletiker
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Promodified

For mer info se www.at4x4.ru så finner dere info fra alle år dette løpet er gjennomført. Påmeldingsliste ligge i toppen under2009. Det er kun 30 stk biler som kan delta og hittil er 5 norske og totalt 18 stk påmelt.
    Vi skal delta med en spesialbygd Suzuki Samurai. Oppbygging kan dere finne
    her http://www.pirate4x4.no/forum/showth...4&goto=newpost
    Attached Images Attached Images  

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

dette er virkelig et eventyr jeg kunne tenkt meg å oppleve...
    hva er konkurranse elementet?? Regler??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Dette tror jeg blir en "Monsen" opplevelse bare at vi slipper forhåpentelig å gå gjennom villmarka. Kan nok hende at Bergum får oppleve våtmarkene på en annen måte enn jeg da han som sakt skal være vinsjhora mi under turen. Vi gleder oss som unger og bare synd att det ikke er før i september. Har sittet å sett til øya har blitt våta på bilder og film fra turen i fjor. Men dette er ikke noen kosetur med enkle etapper. Får man problemer underveis og må fikse bilen kan det hende du ikke rekker å få ett minutt på øye før neste etappe starter neste morgen. Har snakket og fått mye informasjon av Jonas som var med i fjor og det var vel han som fikk meg til å stille til start i år.

Promodified

Får håpe vi slipper og møte han her
    Attached Images Attached Images  

Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    dette er virkelig et eventyr jeg kunne tenkt meg å oppleve...
    hva er konkurranse elementet?? Regler??
    Veldig godt spørsmål...
    Komme fortest mulig gjennom etappene, eller i allefall å fullføre..
    Her er reglene... http://www.at4x4.ru/regulations/eng.shtml
    men finner egentlig ikke noe om hvordan etappene blir håndtert.
    Ettersom jeg har funnet ut av tidligere førere, så sendes du ut i puljer/tidslommer...
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

hei ønsker dere lykke til,bare husk på at dette løpet er "litt" korrupt, du kan ikke vinne selv med beste tider,, roadboka på russisk er mer detaljert, samt at tileggsmeldinger er kun på russisk.hvis du har mulighet til og bruke mekanisk eller hydraulisk winsj er det en stor fordel!har selv kjørt det, skal delta igjen når korrupsjonsjukset er borte,, han som vant ifjor er sønn til guvernøren i murmansk, litt rart at han som blir nummer to når igjen og kjører forbi han som blir erklært vinner vel

Selvsagt vant han. Hvorfor tror du at de får lov å arrangere det løpet år etter år????

Vi skal dit for turens skyld, ikke for å vinne.
    Jo, vi skal vinne over oss selv., og bevise for verden at en Suzuki kan fremdeles brukes....
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Promodified

Enig med Bergum at det er greit at "storkara" der opp får æren så vi andre og de som kommer etter oss får mulighet til å kunne kjøre dette løpet. "det viktigste er ikke å vinne, men å fullføre"

Rett til himmels Kaare's Avatar

Bra holdning

Ser frem til å følge denne tråden. Hydraulisk vinsj er treeegt. Elektrisk vinsj (både forran og bak) Mer enn nok med stropper og battarikapasitet så går alt.

Hva med å ha en vinsj... kjapp elektrisk... (Gir den om... dere har jo så lett bil)
    og multifeste foran og bak??
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Vi kommer til å ha en fast vinsj foran ? multifeste til vinsj nr.2 bak, den 2 vinsjen blir reserve og med tau.(eller hva det heter på fagspråket) 2 stk bat skal vi også ha. Dette kommer til å bli det tyngste vi tar med extra. Bergum har lovt å slanke seg og barbere seg før turen så da kompanserer vi det med å ha 2 st vinsj og 2 stk bat.

Det vi har funnet ut, andre har fortalt oss, klippet og limt...
    Kommentarer, innspill, kritikk og annet mottas med takk.
    -----

Kostnad
    Jeg vil tippe at kostnadene vil ligge på ca. 10 til 15.000,-
    Bensinpenger vil jo bli den største kostnaden. Ellers så trenger man å ha med en del reservedeler.
    Totalt kjører man ca.450mil
    Vi satser på å kjøre bilen på henger fram til Russer grensa.
    Det er minibanker der. Man handler i Rubler. Får du veksla litt rubler før du stikker inn så er det bra, men det kan være vanskelig. Bensinstasjonene tar ofte Visa kort også. GLEM DOLLAR (hvis det ikke endrer seg igjen da.)
    3 mann, (en "avholds"). Absolutt all mat, drivstoff, sjokolade, alkohol, deltageravgift (400$) osv. osv. så ble det : 17.885,-
    Jeg renger med ca 8.000,- av dette er diesel, men vet ikke helt sikkert.

Det er nok greiest å kjøre finland, over rovaniemi. Kirkenes så er du alt for langt nord! Les tråden på nlck!

Dekkvalg
    Det var da godt at du var oppe i 1,3T:
    * the weight of car must be not less than 1200 kg but not exceed 3500 kg.
    * cars should have only pneumatic tires with diameter of not less than 31 inches (780 mm) but not exceed 38 inches (960 mm)
    Om du tenker på Artic Trophy som jeg skjønner du har blitt litt hektet på vil jeg anbefale å kutte i skjermene og lage plass til 33" og sette på

Boggere 33-12,5-15. De gir godt grep og vil gjøre at sukien flyter utrolig godt på myrlendt skog. Om du trenger trene så er det masse områder i Norge som er akkurat like bedritne myrer.
    . 33 dekk, ja. Kommer til å kjøre bilen på henger tur retur russisk grense Det hadde vært gøy om flere med suki hadde lyst til å stille opp så vi kunne fordelt utstyr. Vi trenger jo ikke å ha med det samme hvis vi kjører i sammen. Jeg må få lånt meg ett 33 dekk og felg så jeg kan finne ut hvor mye jeg må kutte. Benterud hadde du 33 dekk og felg som passet. Setter
    Se på utregningen jeg har sendt deg om reduskjon av marktrykk. Min erfaring er at spoa først og fremst er et amerikansk fenomen inspiret av at de kjører mest rock-crawling. I blautmyr er det viktigere å ikke synke nedi og være stabil. I fast underlag med myr oppå er spoa greit.
    så vidt jeg har forstått er Murmansk en masse blautmyr akkurat som i Finland. Med moderat heving eks 50+50 ogkanskje litt til pluss boggers i size 33-14x15 har du med lavt dekktrykk en reduksjon ai marktrykket på nærmere 75% i forhold til originaldekk.
    Tenk hva det gjør med evnen til å ta seg fram i myr. Du flyter oppå i stedet for å synke. Jeg har gått i masse minefelt med sånne minesko som rett og slett er store puter under bena der reduseres marktrykket masse og det funker.
    Du kan sammenligne med å gå i dypsnø med store sko eller med små truger på deg. Med sko synker du hele tiden ned og brøyter veg mens med truger går du oppå snøen og kommer frem med lite bruk av krefter og raskt.
    Det er en bedre løsning å bruke truger enn å gå med stylter, styltene vil bare synke enda dypere ned, helt til det blir så stor flate at det bærer. Samme med bil og myr. synker dekkene først ned så synker bilen så dypt at akslinger og understell bærer en del av vekten. poenget er å synke minst mulig ikke å ha lengst mulig stylter.
    sett på skråbrett foran bilen slik at om den synker litt så sklir den opp på myra igjen og ikke begynner å bøyte og skyve myr foran seg. det bidrar bare til å synke dypere.
    det er min erfaring med myrhelvete. for myr er helvete. Eneste fordelen er at det pakker seg som regel ikke like mye i dekka som klinesøle som limer fast i dekka. Har stått på flat mark og spunnet
    på alle seks hjula i rett type gjørme. den var bare 10 cm dyp. men når "bilen" veier 12 tonn så flyter den ikke oppå akurat.
    Andre har sikkert andre ideer og det må de gjerne ha, dette er bare mine erfaringer støttet på matematiske beregninger omkring dem.
    Ved dekkvalg må jeg bare støtte meg på andre sine efaringer, men jeg tror boggere fungerer godt i myrterreng.
    Roar fortalte meg også at Boggere var veldig stive i kantene. Heller mer til trexus jeg også når jeg ser hva mange anbefaler.
    HK på motoren er ikke noe problem, vil ha ca 150HK før jeg starter der borte. Akslingene skal også forsterkes en god del.

SPONSORER
    AVIS Drammen Bilutleie låner ut transportbil for å slippe å kjøre med bilen opp/ned. Må parkere på grensa da forsikringa ikke gjalt i Russland.
    BGnor stiller opp med god spons av 5 stk. 33/12.50-15 TRUXUS Mud dekk og ROCK CRAWLER 10”X15” felger.
    Larsen Vinsj stiller med div. deler:
    www.larsenvinsj.no
    Hans.H. Schive med batterier og antenne.
    Da har vi fått et firma som vil sponse oss med bilhenger til å frakte bilen på til Russergrensa.
    Sørvangen Næringspark.
    BG Nor med dekk felger
    Larsen vinsj med div utstyr
    Sørvangen Næringspark med bilhenger og all frukt på turen
    Gjenstår av sponsring

GpS
    Radio
    Tøy

Utstyr i bilen og ambisjonsnivå
    Det er veldig mye myr og her har jo vi en stor fordel, våre biler med utstyr vil ikke veie mer en ca. 1,3 tonn.
    Har nå satt i gang å lage kompressor og tank til bilen, Har kjøpt inn AC kompressor og lufttank fra en lastebil + alt det andre. Kommer til å lage en steg for steg på garasjen min med masse bilder.
    Vil da ha nok luft både til ARB+fylle luft i hjula og kunne bruke blåsepistol til å fylle opp madrassen til Bergum. Ellers så strømmer det på med deler, fikk i dag snorkel topp og 2" bodylift sett. Godt at man har god tid før avreise.
    å rallycross biler bruker dem såkalt ripefri lexan. Det holder ikke veldig mange løp. Tror ikke det er lov å montere i frontrute på gatebil. Jeg har montert polykarbonat i rutene på hardtoppen og vekt i forhold til glass er stor. Tipper orginale glassrutene veier 7-8 kilo, nye polykarbonatruter ca. 1 kg.
    Da er hardtoppen ferdig lakkert og rutene tilpasset, bakrute er limt på alum. ramma. Skal montere solfilm (20%) på rutene før jeg monterer dem.
    Jeg tror man like godt kan bestemme ambisjonsnivået før man begynner å klargjøre bilen for turen. Skal man hevde seg blandt de fem øverste, må man bygge godt. Russerene har en klar fordel av hjemmebane, og kan kjøre tomme, lette biler, men vi turistene pakker alt vi kan komme på å trenge. Klink på med høye, stive fjærer, bra med beskyttelse under, litt krutt i motor og kraftig drivverk. Og ikke minst en svær vinsj i front. Ta med et komplett sett foringer. Enkelte etapper kan kjøres veldig fort, og selv transportetappene er på så dårlig veistandard at turen over Digeråsen er som E6 i forhold. Alt dette sliter godt.
    Vær forberedt på veldig variert terreng. Grusveier med dårlig standard, skog, myr, meterdype vadinger, skarpe fjellstein, bekkefar og litt steinklatring. Med andre ord mil på mil med endeløs morro og utmattende jobbing.
    Jeg tror jeg vil si, drit i sandstiger og tilsvarende. Mange hadde med dette (inkludert meg selv), men jeg kan ikke huske å ha sett dem i bruk en eneste gang.
    • 2 Vinsjer, en foran og en bak, eller en i krybbe eller hva pokker du vil. MEN det MÅ være 2. Ryker den ene så er det bare å glemme fortsettelsen.
    • Sperrer foran og bak. Du må ikke ha det, men jeg hadde ihvertfall aldri still opp uten, det sparer deg for masse vinsjing unødvendige steder, og vinsjing blir det nok av alikevel
    • Mest mulig original bil, seff skal man ha store dekk og litt heving, men ingeniørene som byggde bilen din har sikkert mer peiling enn deg på hva som holder i det lange løp.
    • Kompressor (Via Air onboard med tank)
    • Hilift så svær som mulig
    • HiLift stand- Underlag til jekken altså, vi holdt på å glemme det, uten den så er du doomed!
    • Jekkestropper til div ting
    • Satans lang vajer, eller vinsjtau som vi hadde med ekstra
    Det er selvfølgelig mye annet også, men det går vel mer på smak og behag. Vi pakket med svært lite reservedeler, vi kjørte Toyota, så hva Suki folket trenger veit ikke jeg.
    -----
    Bilen vår er en LJ73 med følgende spekks:
    • LockRight lockere foran og bak. Dette fikk vi mye kritikk for før vi dro, men jeg ville ikke byttet de med noe annet... - nei ikke mot ARB heller.
    • Heva lufting på girkasser og aksler
    • 4" dobinson (med originale dempere)
    • Ekstra beskyttelse på dieseltank og transferkasse
    • Fjerna alt vi ikke trengte- en del karosseri også.
    • 8" alu felger
    • 36x13,5x15 Irok dekk (fantastiske dekk, også på myra)
    • Snorkel (et absolutt must)
    • Billige ekstralys (så billige at de kan knuses)
    • Moderat fanger i front. Det blir en del nedkjøring av trær (man slutter å telle etter 50 meter..)
    • Slepekroker rundt baut
    • Mulighet for å jekke med hilift stort sett over alt foran og bak

Daglige rutiner:
    • Sjekke olje på aksler og motor. (gadd ikke girkasse)
    • Sjekke at mellomaksler var tight, og ikke skrudd seg løs
    • Sjekke at ThirdMember var tight, og evt. etterstramme (etterstrammet 2-3 ganger)
    • Smøre opp mellomaksler hver eneste dag
    • Sjekke vann på radiator.
    • Generellt ligge under bilen et par minutter og glane litt smile.gif

NB! Dette er jævlig viktig. BYGG BILEN MED OPPAKNING- Ta høyde for vekten fullastet altså. Det var et par eksempler på det motsatte der.
    Jeg tror vi har innstilt oss på at det verste kan skje, derfor har vi har fått spons av Avis bilutleie på transportbil tur retur så hjem kommer vi med bilen. Vi har nok også innstilt oss på at vi kanskje ikke klarer alle etapper. Må jo når man først er på tur ha det litt gøy også, så vi kommer til å starte litt forsiktig ( med kjøring og drikking) og heller øse på hvis vi og bilen orker.
    Seriøst, maten trenger ikke veie mange kilo. Mat for en uke. Drit i masse hermetikk som er innpakket i tungt metall og inneholder 40% vann. Bruk forsvarets stridsrasjoner. Lett og plenty næring. Gikk på dem i et halvår ute i felt og det er helt ok. Bare pass på å drikke nok vann til ellers stopper magen opp. Vann tar du fra elvene du kjører over og koker det før bruk. Ta med en liten brenner. Veier lite og stor effekt.
    skal en være med bør en dra flere biler i følge og bli enige om hjemtauing om en av bilene ryker og også kanskje om å kjøre samlet og fordele utstyr mellom seg slik at ikke alle har motorsag, sveiseutstyr og andre tyngre ting som kan være nødevnidie i et knipetak. Minst to bør ha trykkluft med litt kapasitet med feks ombygd airkondkopressor som henter luft inne i snorkelen og kan sette slik som fordelerhuset under 0,5 kg overtrykk ved vading påsveisa slepefester for stag og ha med stag er også greit så en slipper taue for det er jævla slitsomt så langt på dårlig vei. Bedre å ha bilen bak festet i stag så den følger som en tilhenger.
    Takboks kan man ikke ha noe tyngre enn soveposer i og de må pakkes vanntett i tilfelle velt i ei elv eks. men jeg ville ikke hatt takboks bedre med andre løsninger som ikke gir like mye økning i tyngdepunktet. Takboks blir det ikke
    Ang skli plate, så kan jeg tenke meg at et gammelt skilt fra en sving, du vet slike som man varlser om skarp sving osv, som er gult og sort om hverandre i pilmønster. De platene er jæ.... stive.

Bekledning
    Rene klær og slikt legger du igjen på norsk side sammen med tilhengeren med diverse ting du ikke tar med. For en uke trenger en ikke ha med annet enn en tannbørste og mulighet for å få på noe varmt om en går i vannet. Det å vaske seg er bortkastet. Snu trusa etter tre dager. Bytt når du er tilbake i norge.
    Sovepose som er syntetisk. Dunpose er ubrukelig i de traktene påden tiden av året. Blir fuktig og da fryser du.
    Drit i ullgensere. De får du aldri tørket og da går du våt hele tiden. Bedre med ting som tørker raskt. Problemet er ikke manglende tilgang på varme slik som når en går til fots i arltiske klima og det er da en bruker ull. For siden det tørker så sakte trekker det ikke ut så mye varme av kroppen at du fryser. På AT er det bare å fyre opp varmeapparatet og tørke opp våte klær på no time. Bare ull som ikke tørker fort nok da.
    Overnatting
    En sånne billige enmanns gapahauker eller hva det heter. Man blir lei av å sette opp telt, tingene blir dessuten jævlig bløte, disse gapahaukene kan man sette nærme bålet så de tørker, det er litt værre å flytte et oppslått telt nærme bålet for tørking.
    Telt er bare bortkastet. Ta med en jerven fjellduk eller lignende. ypperlig til gapahuk. vanntett og holder deg varm i en krisesituasjon. Det viktigste en gjør om en får en alvorlig skade under slike forhold er å få pakket den skadde inn i noe som er tett og som isolerer. all avdamping fra klærne vil suge varme ut av kroppen til en som er skadd og kjøle han ned og det medfører en masse komplikasjoner og mange av dem kommer først til syne flere døgn etter.
    Ta med førstehjelpsutstyr, antibiotika tbl bredspektret og begynn å ta dem umiddelbart om du får noen større skader. imodium mot diarre, smertestillende. Jeg har alltid med sysaker i tilfelle kutt og flenger som pleier komme, men da må en kunne lappe folk og det er ikke så vanskelig.
    Det er viktig å planlegge hva bilen trenger, men husk at sjåfør og codriver skal ha reservedeler og lappesaker de også.
    Har ikke sett noen krav til belte eller hjelm...
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

usj.... dette virker skikkelig gøy...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

har du tid.. truls t's Avatar

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    usj.... dette virker skikkelig gøy...
    det er dritgøy tommy.. ett helvete mens det står på og ett halvt helvete etterpå på grunn av att du har dritlyst til å reise igjen....

Rett til himmels Kaare's Avatar

Kjekk sak å ha i bilen. LapTop-holder. Men ikke gratis...: Fra 4800,- + mva og frakt

http://www.nsi.as/d2Y-18UlNO38pBp7q5...K7V9hRHG1V.ips
    http://www.nsi.as/d2Y-18UlNO38pBp7q5...M7V9hRHG1X.ips

Promodified

Vi kommer til å bruke en mini laptop som vi lager holder til å feste i dasjen. Har ikke plass til ei diger stang i gulvet.

http://e24.no/makro-og-politikk/article2896881.ece

Rublen stuper til et nytt bunnivå mot euroen og dollaren torsdag. På et år er rubelen svekket godt over 30 prosent mot dollaren, og over 20 prosent mot euroen.

Det er godt nytt for norske turister i Russland, men også en ytterligere påminnelse om at Russland er svært hardt rammet av finanskrisen.

Rubelen har siden mandag svekket seg fra 42,63 mot en euro til 45,70. Mot dollaren er den svekket fra 32,86 til 34,94.

Russlands nasjonale valuta har siden onsdag tapt 3 prosent i forhold til Euro og 4,4 prosent mot den amerikanske dollar.

Også den norske kronen har gått opp med hele 3,3 prosent og ligger nå på rekordhøye 5,19 rubler for 1 norsk krone - for første gang over 5 rubler.

På tide å handle valutta før turen?????
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Promodified

får man vekslet til seg rubler i banken?

har du tid.. truls t's Avatar

steike for en rubel kurs.. vi fikk ikke vekslet til oss rubler i banken.. men det er jo ei stund siden.. er sikkert noen russiske sjøfolk som har lyst på norsk valuta.. bare å leite etter de..

Original

Ørj det ser godt ud, men hvor er der dog langt derop. Kan jeg finde en sponsor på tranport derop, og lokke en anden bil med kommer jeg!
    Efter beskrivelsen, og videoerne at dømme, så er det lige noget for mig
    Venlig hilsen
    Thomas

Promodified

Du tar båten fra København til Oslo og du kjører sammen med oss vidre.

Original

Quote Originally Posted by Svein54 View Post
    Du tar båten fra København til Oslo og du kjører sammen med oss vidre.
    Jeg tror jeg snupper båden fra Århus til Helsenki om det bli'r. Så er der ikke så langt. Jeg kan godt huske hvor meget motorvej der er fra Oslo til Kirkenæs. Det var jo også først i Russia at vi skulle køre trophy

Jeg syntes det er en super beskrivelse i har lagt ud her, og er tændt om jeg finder en makkerbil, samt sponser til brændstof, og evt. hjemtransport
    Venlig hilsen
    Thomas

Promodified

Høres fornuftig ut å ta båten til Helsinki. Da håper vi at det ordner seg for deg og at vi kan møtes på start. Husk at det er kun 30 biler som kan stille og at det er 19 biler påmelt hittil.

Page 1 of 17 12311 ... LastLast

Bookmarks