Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 51 to 75 of 104

Thread: nye stolkravet i promod og proto...

jan terje
    Gjest

Quote Originally Posted by Mikael View Post
    Det er blitt alt for strengt, trial skal være morro og innbydende
    Kansje har det vært så strengt hele tiden? Kansje i mange år?
    Bare ikke praktisert.

Her er ett eksempel til ettertanke:
    Name:  forminsket3.JPG
Views: 363
Size:  102.1 KB
    Dette er fra SC i fjor i Egersund, og dette er nok det værste veltet jeg har sett.
    Før seksjonen åpnet spurte Arctic (føreren) om jeg trodde hun kunne kjørre. Buret var nemlig deformert i en skråstøtte etter ett velt.
    Jeg sa hun måtte kontakte Teknisk kontrolant. Han sa buret var OK.
    Nå hadde dette nok uansett endt med ødelagt bil, men hva var for slapt? Reglene eller praktiseringen?
    (Ja, NOEN rør var ikke sømløse-det tar jeg på meg. Forøvrig de eneste som var hele etter velten)

Standard

så vi svenskar får inte kära i norge i år då??

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Quote Originally Posted by jimmyskrot View Post
    så vi svenskar får inte kära i norge i år då??
    Jo selvsagt, men dere teller ikke med på den sammenlagte cupen, og dere må følge de norske reglene også på sikkerhet...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by jan terje View Post
    Bare ikke praktisert.

Dette er fra SC i fjor i Egersund, og dette er nok det værste veltet jeg har sett.
    Før seksjonen åpnet spurte Arctic (føreren) om jeg trodde hun kunne kjørre. Buret var nemlig deformert i en skråstøtte etter ett velt.
    Nå hadde dette nok uansett endt med ødelagt bil, men hva var for slapt? Reglene eller praktiseringen?
    (Ja, NOEN rør var ikke sømløse-det tar jeg på meg. Forøvrig de eneste som var hele etter velten)
    All motorsport vil ha en viss fare bundet opp mot seg, i trial er den generelt liten, reglene for bur er som sagt strenge så det holder... men ikke alltid alle klarer å holde de, men alle jeg kjenner som holder på med dette har også en viss selvinnsikt, vi er ikke bare villmenn som kjører på og aldri gjør noe mer enn minstekravene... de aller fleste tar vare på seg selv og sin codriver for å være så sikre som mulig.... reglene er et minimum og det skjønner de aller fleste...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Standard

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Jo selvsagt, men dere teller ikke med på den sammenlagte cupen, og dere må følge de norske reglene også på sikkerhet...
    få jag komma å köra med min bil ?

jan terje
    Gjest

All motorsport vil ha en viss fare bundet opp mot seg, i trial er den generelt liten, reglene for bur er som sagt strenge så det holder... men ikke alltid alle klarer å holde de, men alle jeg kjenner som holder på med dette har også en viss selvinnsikt, vi er ikke bare villmenn som kjører på og aldri gjør noe mer enn minstekravene... de aller fleste tar vare på seg selv og sin codriver for å være så sikre som mulig.... reglene er et minimum og det skjønner de aller fleste...
    Dessverre gjelder ikke det alle, og de få kan ødelegge. I 2008 var det personskade i en bil vis bur ble ødelagt på NC 1 2007!
    Jeg ble oppfordret av drevne trial utøvere til å rette buret med gravemaskin og sparkle....

Quote Originally Posted by jimmyskrot View Post
    få jag komma å köra med min bil ?
    De viktigste punktene er kjøredress og stol som dekker 2/3 av hjelmens høyde.....
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Hva i hæl..skjer nå a lazy donkey's Avatar

Bare ikke praktisert.

Blir for mye bøyer å vinkler i noen av burene kansje?
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2007
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2008
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2009
    BILBYGGER
    BG Nor Racing Team
    P 601

Hva i hæl..skjer nå a lazy donkey's Avatar

Dessverre gjelder ikke det alle, og de få kan ødelegge. I 2008 var det personskade i en bil vis bur ble ødelagt på NC 1 2007!
    Jeg ble oppfordret av drevne trial utøvere til å rette buret med gravemaskin og sparkle....
    Regner med at det ble sagt som en spøk.
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2007
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2008
    NORWEGIAN PROTOTYPE CHAMPION 2009
    BILBYGGER
    BG Nor Racing Team
    P 601

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

Må bare spore av litt. Dagfinn Enerli var maks uheldig å brakk nakken I en fottball kamp i fredrikstad. Skulle like å se fottballforbundet kom med krav om å spille kamp med nakkekrave. Hvet det er en stygg sammenligning, men påenget er at en ALLTID vil ha skader og ulykker.

Angående etteranmeling: Jeg har ALDRI meldt meg på et løp for det er det andre som passer på (supersvein). Har ikke peiling på data. og den dagen han skulle vere uheldig å glemme det så skal ikke jeg få kjøre. Dette blir for dumt
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

Europamester 2004, 2006 ,2007, 2008

når det gjelder påmeldig. jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk må melde seg på. men mener det må da gå ann å etteranmelde seg. ta et eks. meg i min jobb, reiser mye å må som regel ordne meg fri for å kjøre. har ikke meldt meg på fordi jeg ikke harfri, men på onsdag før løpet så ordner det seg. så får jeg ikke kjøre likevel. vet at det er bare å melde seg på å så heller melde avbud. men snakker av erfaring når jeg sier at det er veldig kjedelig å frustrerende å lage baner til en klasse med to deltakere som ikke dukker opp likevel
    Jørgen Paulsen
    No Limit Racing
    Joy For Living

Vi hadde tidligere et system der man måtte betale dobbel startavgift om man etteranmelde seg, dette ble fjernet mot en mindre avgift fordi arrangørene ikke tok dobbel startavgift...
    Tror denne regelen vil bli på samme måten:
    Etteranmelding ikke tillatt.... men det ordner seg nok...
    Og nok en regel som ikke følges...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Nå handler vel denne tråden mindre og mindre om stolkravet - og det er kanskje bra (?)

Men angående påmeldinger, så har nok som nevnt kanskje arrangørklubbene seg selv å takke for at det nå går som det gjør.
    For 95 % av førerne trenger dette aldri å bli noe tema uansett hvordan regelen ser ut!

Problemet (i den grad det har vært et problem) som har vært, er at det har vært nesten like mange unntak fra regelen som det har vært påmeldinger etter regelverket

Det kan være kjedelig å bygge baner for 2 biler som ikke dukker opp (dette kan jeg ikke minnes har skjedd på noen av AOK' løp det sist året), men det er også kjedelig å legge arbeid i forberedelser til sekreteriat som egentlig er kast fordi noen ikke tar seg bryderiet med påmeldingen sin (dette har skjedd ved alle av AOK's løp det siste året).

Hvis alle tar frem kosten og feier litt for egen dør, så er blir dette et ikke-tema, og de 2-3 reelle spontan-tilfellene som skisseres ville fortsatt ikke vært noe problem å ta der og da.

Uansett - Som Tommy er inne på, dette blir en regel som blir svært vanskelig å følge opp. Jeg er ihvertfall ikke mye fristet til å være den som sitter og avviser påmeldinger fordi den kom inn en dag for sent...

vi har etterhvert en hel del regler som ikke følges... kanskje noen skulle ryddet litt der isteden...

Ikke for å henge ut noen men i fjor hadde vi også en liten runde, og NBFs representanter sa at de den gang skulle holde et ekstra øye, og til og med være representert ved tekniske kontroller... men ikke noe skjedde..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

vi har etterhvert en hel del regler som ikke følges... kanskje noen skulle ryddet litt der isteden...

Ikke for å henge ut noen men i fjor hadde vi også en liten runde, og NBFs representanter sa at de den gang skulle holde et ekstra øye, og til og med være representert ved tekniske kontroller... men ikke noe skjedde..
    Kun til info: Det er ikke korrekt at vi ikke var representert, jeg var tilstede på teknisk kontroll på Brokelandsheia 3 mai og på Øvre Gjerstad 8 juni.
    Janne
    Mob:93006704

Promodified

Akkurat dette er ikke helt riktig Tommy.
    Jeg vet ihvertfall om 1 tilfelle hvor dette ble gjennomført - og jeg var ikke på spesielt mange løp siste år.

Det er uansett helt klart en flerefoldig sak at regelverket praktiseres.
    - Regelverket må være mulig å praktiskere/forstå
    - Funksjonærer må praktisere det som står i regelverket
    - Førere må respektere at regelverket praktiseres, og ikke minst respektere dem som i noen tilfeller må ta de upopulære avgjørelsene.

...og dette gjelder ikke bare på teknisk. Det er en vei å gå når det gjelder alle ledd av en konkurransegjennomføring.

Jepps... da har dere sett mer enn meg...
    Ingenting av de tingene vi hadde mange runder på i fjor ble sjekke... ikke en gang...
    Ta dette med tildekking av tanker og vann: 90% av alle følger ikke det som arne skrev som tolkning av regelen.

Bolter til seler som de fleste måtte bytte i fjor sjekkes heller aldri (som jeg har sett)

Det er i tillegg mange flere ting... er redd de nye reglene vil bli på samme måten og hva er da vitsen..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Hobbybonde Vier's Avatar

Ta dette med tildekking av tanker og vann: 90% av alle følger ikke det som arne skrev som tolkning av regelen.
    Jeg har sett deg skrive dette før, men er ikke nødvendigvis enig for det...
    Det må da være mer enn 10% av bilene som har skjermet vekk tank og radiator? Jeg vil jo tro at det er flere enn 10% som har laget hel vegg bak setene til og med...
    Eller tenker du strengere enn meg?

6.2 Førerrom
    Beskyttelsesvegg skal finnes mellom fører/co-driver og motor, oljekjøler og radiator og være utformet slik at den hindrer spredning av væske og/eller ild. Tanken skal være skjermet slik at det ikke er ”fri sikt” mellom tank/påfylling og førerrom.
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Promodified

Default Team BB offroad!!

Nå ble bilene våre sjekket for både skjerming av tanken, og boltene til selene. Jeg fikk påbud om å skifte flere bolter på selene våre. Alle tre bilene har skjerming til tank, og 2 måtte ha nye bolter til selene, så det er iallefall blitt sjekket.

Husk nå på at dette er hobbyen vår. Det er frivillige som også sitter i Offroadseksjonen. Syns de her får unødvendig mye pepper. Vet at de ikke sitter og lager regler for gøy, de gjør heller ikke dette for at vi ikke skal kunne stille til start i det vi synes er gøy, BILTRAIL.

Det er tydelig at dette er noe som engasjerer mange, og det syns jeg er bra. Men noen "angrep" på personene som sitter i NBF/Offroadseksjonen hjelper oss ikke. Det blir bare for dumt. En fornuftig diskusjon er bra, men slik som det ble på første side i denne tråden hjelper oss ingenting. Det skaper bare splid og missnøye, og det er vi iallefall ikke tjent med.

PS skriver dette som en privat person, har ikke noe med AOK å gjøre.

Mvh

Tore J Frigstad
    Team BB offroad

Prototype

jeg mener gjengen fra Mjøsa ska ha skryt for sin teknisk i fjor.. slik standar bør det være over alt..

Quote Originally Posted by Vier View Post
    Jeg har sett deg skrive dette før, men er ikke nødvendigvis enig for det...
    Det må da være mer enn 10% av bilene som har skjermet vekk tank og radiator? Jeg vil jo tro at det er flere enn 10% som har laget hel vegg bak setene til og med...
    Eller tenker du strengere enn meg?
    Jeg skal moderere meg litt tall og hvilke og hvem og når var ikke et tema.. poenget er at ting praktiseres forskjellig fordi regler er vanskelige å skjønne samt vanskelige og overholde... Når i tillegg regler blir uforståelig for mange (for eks. for strenge) så blir det enda lettere å være rund i kantene..

Jeg har på ingen måte ment at vi skal ta med letthet på sikkerhet, og som jeg har skrevet før, jeg har høye nok stoler men ser alikevell ikke hensikten med å regelfeste stoler i en slik høyde i Biltrial... det er min fordømte rett (som en skrev i en annen tråd her tidligere), men nå bestemmer engang ikke jeg reglene og skal heller ikke håndheve de.
    Som jeg skrev i en annen tråd, at jeg tror alle impliserte gjør dette i beste mening, men det er nå ikke sikkert at det er riktig alikevell.
    Takker av i denne diskusjonen, om det det skal tillates hodestøtter i bur, og forlenging av seterygger så håper jeg dette blir stadfestet i reglene på en skikkelig måte slik at ikke ting faktisk blir værre med de nye reglene...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Standard

Jeg er ikke så jævlig smart. men hvordan få hode bakover her?
    Stolryggen går ca. midt på hjelmen min.

GARD H

Standard

Enten er formuleringen feil, eller så etterkommes ikke "stolregelen" i formula offroad heller. Teksten der sier også " Stolens høyde skal være slik at minst 2/3 av førerens hjelm støttes mot stolen." En plate som monteres på buret separat fra stolen kan umulig tolkes som en del av stolen slik jeg ser på enkelte formula biler(kun sideplater kan monteres i chassi). Synes å huske at jeg så et eller annet sted her at en slik løsning er OK. Da må det stå i regelverket at det er ok.

Sven Arne

jan terje
    Gjest

Problemet Tommy er mye att det tidligere har utviklet seg en allmen mening og aksept for hvordan regelverket egentlig er.
    Du og flere hadde i sin tid en hard bøyg med å få Biltrial inn i ordnede former i NBF. Motargumentasjonen da var "regler".
    Når en så i dag får oppdaterte regler, strengere regler og innskjerping av regler så er det i dag som før helt naturlig. Og det er likt i all motorsport.
    En av grunnene til harde diskusjoner om reglene frem til i dag har egentlig mere gått på "tilreisende" som har tolket boka i møte med ett velattablert miljø som har hatt en oppfatning av hva som aksepteres og hva som følges slavisk.
    Og mye av "problemene" som drøftes her rammer ei heller alle. Mange varslet i tillegg før dette kom att de ikke skulle kjøre i NC.
    Jeg tror de fleste utøverne leser reglene og innretter seg etter dem. Noen vil bli møtt av en teknisk kontrolant som er uenig i utøverens tolkning, men det vil da kun føre til att det må utbedres til neste løp.
    Argumentasjon som går på att ingen har tatt fyr eller blitt lamme og det som verre er er dessverre i beste fall banal.
    Jeg er skuffet av att enkelte går så hardt ut, disse harde uttalelsene kan være til større skade for sporten en endringene.
    Og att den tidligere ansvarlige for Biltrial går så hardt ut og dømmer NBF som han selv har jobbet for å få sporten inn i, håper jeg att når sinnet og frustasjonen har lagt seg besinner seg og er sitt ansvar bevist.
    Teamet har allerede avskrevet NC begrunnet i att de ikke likte løypene, og skal kjøre i Sverige. Ta heller selvkritikk på att regelverket aldri har blitt fulgt opp og håp att nye folk med ansvaret nå tar fatt i det.
    Det skulle vært gjort for lenge siden, så hadde vi sluppet denne krigen.
    Og jeg synes også det er både dårlig gjort og ufint å "avlyse" Pirate Jamboree pga regler uten omtanke for alle som ville komme.
    Den største finske stjernen på Jamboree i 2007 hadde ikke en gang med seg bil, så jeg skjønner helt ærlig ikke problemet.

jan terje
    Gjest

Er det foresten noen som har lest alle de positive endringene i regelverket?
    Det er mye nytt og jeg tror vi kan se frem til en spennende sesong alle sammen.

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

Bookmarks