View Poll Results: Ønsker vi fast startnummer til hver fører eller ønsker vi nytt nummer hver år?

Voters
81. You may not vote on this poll
  • Eget startnummer for å gi bilen/ teamet en indentitet

61 75.31%
  • Nytt nummer hvert år

20 24.69%
Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 26 to 50 of 116

Thread: Faste startnummer i biltrial, nå med avstemming :-)

Sandblaster Blesvik's Avatar

Selv om man maler på nummeret kan man sikkert få det til rimelig bra vil jeg tro.
    Men det finnes så mange bedrifter som lager rimelig folie så alle med litt fantasi kan lage seg ett personlig design på startnummeret.
    Det finnes også mange biler uten sponsor reklame på og på dem vil slike nummer gjøre seg veldig bra!

Her er flere utforminger:
    Pål Blesvik
    46943034

Husk avstemmingen på toppen av siden!
    Pål Blesvik
    46943034

Hvordan kommer vi videre hvis vi skal få dette til?
    Trekningen bør gjøres så snart som mulig slik at folk får tid til å lage seg ett personlig nummer på bilen..
    Pål Blesvik
    46943034

Prototype

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Hvordan kommer vi videre hvis vi skal få dette til?
    Trekningen bør gjøres så snart som mulig slik at folk får tid til å lage seg ett personlig nummer på bilen..
    dette lar seg vel ikke gjøre før neste år? må ikke slikt i regel boka?

Quote Originally Posted by extremetoy View Post
    dette lar seg vel ikke gjøre før neste år? må ikke slikt i regel boka?
    Må det egentlig det?
    Regelverket bør vel være så smidig at slikt kan innføres nå??
    Pål Blesvik
    46943034

Jævla treg bilbygger Ove's Avatar

Regelverket bør vel være så smidig at slikt kan innføres nå??

.

Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

2 meter fanskap Jan's Avatar

You never know
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

2 METER FANSKAP

sleggefører Hovatn's Avatar

folie er det minste problemet ja vet om flere som lager det sinnsykt billig får et sånn start nummer til 100-300 kroner per stk ca kommer ann på størrelse så den kostnaden er ikke stor

Promodified

Faste startnummer kan nok være kult, men der må vel planlegges godt for å kunne gjennomføre det.

Noen tanker som slo meg sånn umiddelbart...
    - Hvordan finner en ut av startnummeret når en mottar en påmelding fra noen som aldri har hørt om opplegget? Skal arrangør av aktuelle runde da be om ønsker om startnummer, og evt. trekke et "ledig" nummer ?
    - Det må lages en "back-up" for dem som har glemt, eller ikke rukket å ordne startnummer på bilen når dem dukker opp til konkurranse.

Som noen andre har nevnt tidligere i diskusjonen, så tror jeg det er viktig at arrangørklubber er involvert i dette hvis det skal fungere. Dette kan fort bli rot dersom engasjemanget for prosjektet ikke er like godt hos klubbene som det er hos de som evt. setter det i system - det kan jo hende at du ikke vil være tilstede på en runde også iløpet året, eller neste år Pål (?)

Ser jo ut som det er stemning for det så om du vil stå for få dette i gang Pål, så vil jeg anbefale deg å kontakte arrangørklubbene og ta det derfra.

Wild Logger with Bogger Chevy-Sheriff's Avatar

Ideen er god, men gjennomførelsen kan bli problematisk.

* dette må inn i "boka" slik at alle vet hva som gjelder. Du kan ikke referere til et innlegg i et forum.

* Jeg ser problemene Svein skisserer. Hvor/hvem skal man henvende seg til ved ønske av nummer? Si du bygger ny bil, dukker opp på kjøring og får ikke starte pga manglende nr.

* Hvis en bil ikke lenger starter, "sperrer" bilen dette nr i all fremtid?

Det er mange spørsmål rundt dette som må besvares før dette kan settes i drift.

BTW. Jeg synes ikke om synligheten av brukere i denne avstemmingen.
    Sheriffen

Nordmarka Wild Truck Logging

Modified

Jeg kjørte litt båtrace i ungdommen, og da var nummeret knytta mot lisensen. Det krevde at vi måtte ha med i lisenssøknaden hvilken klasse vi skulle kjøre, men nummert gikk igjen så lenge man var med. Etter hvert, i hvert fall i offshore, ble det første sifferet erstatta av en bokstav som betegnet klassen. Kanskje noe og ta med i tankerekka? En må selvfølgelig finne en løsning for de som skifter klasse i løpet av sesongen da..
    Severin.

Quote Originally Posted by Chevy-Sheriff View Post
    Ideen er god, men gjennomførelsen kan bli problematisk.

* dette må inn i "boka" slik at alle vet hva som gjelder. Du kan ikke referere til et innlegg i et forum.
    Kan ikke huske at det står noe om dagens startnummer i boka heller.
    Men har ikke sjekket.

* Jeg ser problemene Svein skisserer. Hvor/hvem skal man henvende seg til ved ønske av nummer? Si du bygger ny bil, dukker opp på kjøring og får ikke starte pga manglende nr.
    Man kan ikke ønske seg nummer, det må trekkes.
    En liste på nettet vil enkelt løse det.
    Etteranmelding er ikke tillat lenger så det bør ikke være noe problem å rekke det.
    Dessuten vil en bred tusj løse det praktiske der og da.

* Hvis en bil ikke lenger starter, "sperrer" bilen dette nr i all fremtid?
    Som jeg skrev tidligere kunne det vært slik at hvis man ikke konkurrerer i løpet av ett kalenderår mister man nummeret.

Det er mange spørsmål rundt dette som må besvares før dette kan settes i drift.

BTW. Jeg synes ikke om synligheten av brukere i denne avstemmingen.
    ?
    Jeg vet at dette systemet faktisk har vært brukt i motorsport tidligere, og det har vel ikke skapt de store problemene.
    Pål Blesvik
    46943034

Modified

Default hoit

Ser ikke det helt store problemet jeg. NBF kan da ikke bry seg hvordan bilene nummeres?? Ingen kan vel få startnekt pga startnummer. Og som arrangør er det bare å ha en liste over hvilke nummer som er tilgjengelig, og en rull med svart elektrikertape. Så er det bare å merke ivei

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Ikke for å være negativ, men om dette skal innføres ønsker jeg at man kan velge å få utdelt ferdig startnummer. Jeg er litt stressa før løp, om jeg skal rekke å bestille trykking av startnummer før løpet er det enda en ting å holde styr på. Jeg har faktisk greid å stille opp i samtlige løp i fjor UTEN armstraps... stor takk til Pål som redda meg HVER gang! (I Brummunddal sto vi faktisk klare til start i første seksjon før funksjonæren lurte på hvor armstrapsa våre var... )
    Jeeps are bils, not båts!

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Ikke for å være negativ, men om dette skal innføres ønsker jeg at man kan velge å få utdelt ferdig startnummer. Jeg er litt stressa før løp, om jeg skal rekke å bestille trykking av startnummer før løpet er det enda en ting å holde styr på. Jeg har faktisk greid å stille opp i samtlige løp i fjor UTEN armstraps... stor takk til Pål som redda meg HVER gang! (I Brummunddal sto vi faktisk klare til start i første seksjon før funksjonæren lurte på hvor armstrapsa våre var... )
    Startnummeret kan du fikse i god tid før sesongstart og skal bare fikses EN gang!
    Og neste sesong trenger du ikke tenke på det i hele tatt!

Og for arrangørene er det vel ikke vanskeligere å administrere dette systemet enn dagens system?
    Og hvis man trekker startnummer på alle som deltok på noe i fjor, vil det ikke være mange som må tildeles nummer i løpet av sesongen..
    Pål Blesvik
    46943034

Promodified

Problemet vil ikke være å trekke startnummeret.
    Med et visst samarbeid mellom klubbene, så skal det kunne la seg løse - men klubbene må fortsatt sørge for at arrangør av "neste runde" får en oppdatering på hvilke nummere som er i bruk (og hvilke som er ledige).
    ...høres enkelt ut, men det har jo vist seg tidligere at det ikke er helt uproblematisk også med systemet vi har brukt frem til nå - og har resultert i kluss på sammenlagtlistene flere ganger.

Hvis løsningen skal være at de som ikke har ordnet seg startnummer må klistre opp noe provisorisk med el.tape, så er det ikke holdbart. NBF eller arrangørene burde ha standard-merker som kan brukes for dem som ikke kan/vil legge stor innsats i å lage seg startnummer selv (kanskje tilsvarende de blanke som har vært brukt tidligere).

Dette kan la seg gjennomføre, men det betinger et visst samarbeid mellom arrangørene OG at noen er villige til å ta et ansvar for gjennomføringen (ikke bare å komme i gang).

Vi kan også ha i bakhodet at dette vil bort "prestisje-nummerene" dagens ordning gir med forbeholdte startnummer til de med topp-plasseringer fra fjoråret.

Quote Originally Posted by supersvein View Post
    Problemet vil ikke være å trekke startnummeret.
    Med et visst samarbeid mellom klubbene, så skal det kunne la seg løse - men klubbene må fortsatt sørge for at arrangør av "neste runde" får en oppdatering på hvilke nummere som er i bruk (og hvilke som er ledige).
    ...høres enkelt ut, men det har jo vist seg tidligere at det ikke er helt uproblematisk også med systemet vi har brukt frem til nå - og har resultert i kluss på sammenlagtlistene flere ganger.
    Med faste startnummer vil jo problemer med resultatlister bli færre og færre siden man slipper å få nytt nummer neste år

Hvis løsningen skal være at de som ikke har ordnet seg startnummer må klistre opp noe provisorisk med el.tape, så er det ikke holdbart. NBF eller arrangørene burde ha standard-merker som kan brukes for dem som ikke kan/vil legge stor innsats i å lage seg startnummer selv (kanskje tilsvarende de blanke som har vært brukt tidligere).
    En rull med 20cm hvit folie, en saks og en bred sort tusj er nok for å fikse ett startnummer

Dette kan la seg gjennomføre, men det betinger et visst samarbeid mellom arrangørene OG at noen er villige til å ta et ansvar for gjennomføringen (ikke bare å komme i gang).
    Blir samme som vi har hatt til nå det vel?
    Blir mindre styr på påmeldingen med dette systemet siden startnummeret er klart før man kommer til løpet.
    Etteranmelding er som kjent ikke lenger lov, så nå man melder seg på til en konkurranse får man nummeret utdelt.
    Vi trenger bare en person som har hovedansvaret for oppdatering av lista slik at alle arrangører / førere har ett sted å hanvende seg for å få nye startnummer.
    Hovedtrekningen av nummer må jo skje nå før sesongstart og da får alle som har kjørt sist sesong sitt startnummer og da blir det ikke mange igjen som skal ha nummer uti sesongen.

Vi kan også ha i bakhodet at dette vil bort "prestisje-nummerene" dagens ordning gir med forbeholdte startnummer til de med topp-plasseringer fra fjoråret.
    Tror ikke mange av publikum tenker over det likevel.
    Forslaget til Ronny er bedre slik at man ser hvem som til en hver tid leder cupen
    Mulig at jeg ser for lett på dette, men hvordan kan dette bli vanskeligere på sikt enn det vi har hatt før??
    Pål Blesvik
    46943034

Men nå skal ikke jeg mase mer om dette, har lett for å engasjere meg litt for mye av og til..
    Pål Blesvik
    46943034

Lightfoot Arne's Avatar

Ideen er god den Pål, personlig tror jeg på faste startnummer for et år av gangen - relatert til fjorårets resultater. Tror dette vil være bedre for publikum og nye deltagere, så sant det informeres gjennom speaker og/eller programblad om denne ordningen.

I dag er det etter reglene opp til hver enkelt arrangør å tildele startnummer. Praksisen med å tildele startnummer etter fjorårets resultat er en avtale NC-arrangørene i mellom og kom vel i stand pga spons av startnumre?

Synes vi skal bruke denne sesongen til å se litt på fordeler og ulemper med de forskjellige ordningen, så kan vi heller få det inn i NC-reglementet for 2010.

I Formla Offroad har vi brukt resultatene i Nordic til å dele ut startnummer. I fjor lagde Formula Offroad Norway startnummer (uten reklame) som ble solgt til de som ville ha fo kr 150,- pr sett (inkl rund bakgrunn). Veldig mange benyttet seg av dette.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Modified tjd's Avatar

Faste startnr får jo større og større fordel fra år etter og deretter. Siden de klarer dette i andre motorsporter så må det være overkommelig

Hva med 3 siffere - det første starter på klasse 1,2,3,4,5,eller 6, De to siste tallene er fra fører lissensen - Da denne vel er lik fra år til år også med unntak av at den i år starter på 09.xxx(xx) slik at det blir da eks 1(XX)
    Europamester i Proto 2009 Norgesmester 2010
    http://www.youtube.com/watch?v=L-koeFQTY-g

Quote Originally Posted by Arne View Post
    Ideen er god den Pål, personlig tror jeg på faste startnummer for et år av gangen - relatert til fjorårets resultater. Tror dette vil være bedre for publikum og nye deltagere, så sant det informeres gjennom speaker og/eller programblad om denne ordningen.

I dag er det etter reglene opp til hver enkelt arrangør å tildele startnummer. Praksisen med å tildele startnummer etter fjorårets resultat er en avtale NC-arrangørene i mellom og kom vel i stand pga spons av startnumre?

Synes vi skal bruke denne sesongen til å se litt på fordeler og ulemper med de forskjellige ordningen, så kan vi heller få det inn i NC-reglementet for 2010.

I Formla Offroad har vi brukt resultatene i Nordic til å dele ut startnummer. I fjor lagde Formula Offroad Norway startnummer (uten reklame) som ble solgt til de som ville ha fo kr 150,- pr sett (inkl rund bakgrunn). Veldig mange benyttet seg av dette.
    Hovedpoenget mitt var at bilene/førerene skulle få en bedre identitet hvilket man ikke får på samme vis med nye nummer hvert år.
    Har faktisk ikke hørt noen publikummere som har referert til startnummer med tanke på hvilken plass bilen kom på året før.

80% ønsker faste nummer, hva har vi å tape på å forsøke det i år?
    Pål Blesvik
    46943034

Lightfoot Arne's Avatar

Hovedpoenget mitt var at bilene/førerene skulle få en bedre identitet hvilket man ikke får på samme vis med nye nummer hvert år.
    Har faktisk ikke hørt noen publikummere som har referert til startnummer med tanke på hvilken plass bilen kom på året før.

Som sagt, ifølge regelverket er det opp til arrangørene å tildele startnummer. Hvis alle er enig er det jo ikke noe problem....................

Det at ikke publikum refererer til startnummer og plassering året før,er jo fordi ingen har fortalt dem om dette
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Promodified

Beste identiteten har vi egentlig allerede mulighet til ved å gi bilene navn - Steyr-bilene er vel et flott eksempel på det, eller Magic f.eks.

80% fra denne avstemningen mener du? ..hvor det for meg ser ut som kanskje opptil halvparten av ja-stemmene er aktive i biltrial (?)

Tenk over hvilken mulighet vi i dag har til å få ønsket startnummer...
    Et eksempel: Tore Frigstad ønsker å videreføre sitt startnummer fra 2008 (nr 211), så skriver han det på sin påmelding til NMK Egersund som arrangerer NC #1 og jeg ville bli overrasket dersom det ikke lot seg gjøre.
    Et eksempe til: Jeg (kommer som ny fører i NC i år) ønsker start nr.477 (siden jeg kjører mod og er født i -77), så gjør jeg det samme før NC #1 og jeg tror fortsatt at sansynligheten er stor for at det skulle gå i orden.

Og hvor aktuelt er det egentlig med faste start-nr?
    Statistisk fra 2007 til 2008, så kunne det vært aktuelt for mindre en halvparten av førerne å videreføre sitt startnummer (altså var det over halvparten av førerne som bytte klasse, eller som var "nykommere").

Til slutt blir vel egentlig spørsmålet hvor mange biler/førere er dette aktuelt for, hvor mange av dem vil benytte seg av det - og til slutt; vil dem det da blir aktuelt for likevel kunne få sitt ønskede startnummer med dagens ordning ??

...betyr det at vi er like langt og at dagens ordning medfører den samme jobben?
    Svar: Nei
    1. I såfall ville vel egentlig aldri spørsmålet kommet opp.
    2. Det nye forslaget vil medføre at noen skal "vaske" listen med start.nr mellom sesongene (hvilke nummer skal videreføres, hvilke nummer skal trekkes om, og hvilke blir ledige før neste sesong) i en periode hvor det er utskiftninger i styrene på de fleste klubber.

Jeg foreslår heller at dem som ønsker seg et fast startnummer forsøker å ordne det gjennom de mulighetene som allerede ligger der.

Standard

Jeg ser for meg dette som et lite kaos(mulig det er bare jeg som er vanskelig).
    Har tro på at det enkle ofte er det beste å at jeg skal være noe bedre å kjenne igjen med et annet fast startnr. tror jeg vel ikke.Er folk så interesert i sporten så de møter opp år etter år så tror jeg det kansje er andre ting enn startnr. de husker oss på.

Du er vel ikke redd for å miste 501 Pål,Haha.

Dieseldyr Bergum's Avatar

Kan enkelt løses ved å ha en felles side der alle sartnumrene er registret, og en kan reservere "sitt"nummer
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast

Bookmarks