Page 149 of 161 FirstFirst ... 4999139147148149150151159 ... LastLast
Results 3,701 to 3,725 of 4017

Thread: Suzuki-chat, her snakker vi om det meste!

  1. #3701
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    Name:  garasjetreff2012.jpg
Views: 197
Size:  44.1 KB
    spontant mini-garasjetreff hos meg i går kveld. Solgte hardtoppen min til han med den gule der.

    den kvite har heimelaga glasfiberskjermar! imponerande!

    Vi må nok ha et skikkelig treff om ikkje så lenge der eg også har tid til å være der :)
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  2. #3702
    Standard
    Join Date
    Aug 2012
    Location
    Froland
    Posts
    111

    Default

    noen her som har SOA på sine suzukier her? evt erfaringer? :)

  3. #3703
    Old spider offroad team martinj's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    5,121

    Default

    er det spoa du mener??

  4. #3704
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,124

    Default

    Er vel Shu som har den nyeste SOA på sin... :-)

    Måtte bare...

    B4x4.no
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  5. #3705
    Modifisert nordlenning Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tinnheia
    Posts
    2,865

    Default

    Quote Originally Posted by Vegar View Post
    noen her som har SOA på sine suzukier her? evt erfaringer? :)
    Quote Originally Posted by martinj View Post
    er det spoa du mener??

    Du vil kanskje forklare litt om forskjellen på SPOA og SOA?
    ---Insanity is contagious---

  6. #3706
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,124

    Default

    Soa=sweeden offroad adventure
    Spoa=spring over axel


    B4x4.no
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  7. #3707
    Old spider offroad team martinj's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    5,121

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Soa=sweeden offroad adventure
    Spoa=spring over axel


    B4x4.no
    jeg vet forbanna godt hva spoa står for å betyr... å han spør om noen har soa på sine suzukier å erfaringer med dette.
    mener du da som moderator at du han lurer på om noen har sweeden offroad adventure på bilen sin??????

  8. #3708
    Modifisert nordlenning Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tinnheia
    Posts
    2,865

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Soa=Spring Over Axle
    Spoa=Spring Perched Over Axle
    2 sider av samme sak
    ---Insanity is contagious---

  9. #3709
    Modifisert nordlenning Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Tinnheia
    Posts
    2,865

    Default

    Quote Originally Posted by Vegar View Post
    noen her som har SOA på sine suzukier her? evt erfaringer? :)
    Fjas til side.. Jeg har SOA/SPOA på trialbilen for å få plass til 35" hjul. Det blir fort litt høyt og ustabilt for en veibil.
    ---Insanity is contagious---

  10. #3710
    Standard
    Join Date
    Aug 2012
    Location
    Froland
    Posts
    111

    Default

    Takk for det Brynjar!
    hehe, ser at jeg forvirra enkelte ja.. takk for rettelsen

  11. #3711
    Promodified
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Horten
    Posts
    777

    Default

    Det med spoa/soa på vegbil er jeg skeptisk til på grunn av både ustabilitet grunnet høyde og belastning som fjærene ikke er konstruert for å tåle. Likevel bryr nok ikke de kunnskapsrike herrer seg særlig mye om mine bekymringer. Spoa har blitt testet av Tüv og funnet akseptabelt på en SJ413. Delta i Tyskland (den gang Bundesrep) fikk testet en bil de bygget om hos Tüv. Den hadde spoa, med et styrestag som var buet pluss at den hadde 33 tommers dekk på 9 tommer brede 15" felger.

    Jeg søkte om å få tilsvarende godkjent i Norge, men etter fire år og da var saken helt oppe i direktoratet fant de ut at det ikke var slik at papirene var skrevet på norsk, og saksbehandleren de hadde gitt saken til kunne ikke lese tysk. Derfor måtte saken avvises og all behandling måtte begynne på nytt med korrekte oversatte dokumenter oversatt av godkjent translatør.

    Men det finnes faktisk Tüv-godkjenning på såvel spoa som 33" dekk til SJ413.

    En Spoa hever karosseriet med ca 100 mm og det tilsvarer 50 mm fjærheving kombinert med 50 mm bodylift. Dermed er det plass til 33" dekk i en allerede godkjent heving.

    Så det er mange måter en kan angripe en ombygging på for å få den godkjent. Men at myndighetene benytter alle trisk for å nekte må du regne med.

  12. #3712
    Standard
    Join Date
    Aug 2012
    Location
    Froland
    Posts
    111

    Default

    jøss, dette virker det til at få som vet. takker for gode svar folkens.. er dette jeg liker med forum.. lurer man på noe, spør! og få svar

  13. #3713
    KNAVA OFFROAD status's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand - Norge
    Posts
    654

    Default

    Hvor/hvem kan eller har tilgang på slike papirer (spoa + dekk )? Kunne tenkt og gitt biltilsynet i Kristiansand litt hodebry.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Helge Andersen - Tlf 47660974
    Team4x4.no - Kristiansand Offroad Klubb - KNA Vest Agder
    Suzuki Jimny - Medlem #150 - Suzuki 4x4 Club Norway
    Vimeo.com - youtube.com - Kjøre lovlig offroad i Vest Agder?

  14. #3714
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    papira låg tilgjengelig på nett på ei tysk samleside med slikt.

    Men eit godt råd, finn andre vindmøller og kjemp mot. Mange meiner det er veldig lite vits i å få noko slikt godkjent sidan det er ei dårlig løysing i utgangspunktet. bladfjørene og konstruksjonen er rett og slett for svak for spoa. enkel fysikk med kraft ganger arm. alle som har kjent kor mykje lettare det er å jobbe med lengre håndtak på ting skjønner dette.

    det er så mykje meir som er langt meir interessant å få gjennom biltilsynet som f.eks 30 eller 31" dekk på SJ.. Ein bra begynnelse ville nok vere å få fleire biltilsyn og trafikkstasjoner til å godta TUV papir på enkle hevesett først og fremst, godta vektendringar der det fins TUV osv..
    Last edited by Yakuza; 10-03-2012 at 11:21.
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  15. #3715
    Promodified
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Horten
    Posts
    777

    Default

    Jeg er så enig med deg i det du skriver. SJ er ikke konstruert for å tåle spoa. Det blir for tynt og vinglete. Og med en større motor så rulles fjærene rundt akslingen etter relativt kort tids kjøring.
    33" dekk er ikke egnet til å kjøre med på den bilen. Jeg har kjørt litt med trxus (eller hvordan det staves igjen) 31x12,5-15 og det er absolutt ikke å anbefale.
    235/75-15 er en dimensjon som bilen går stødig og fint på, så 30 til 31 tommer dekk med 10,5 til 11,5 bredde er nok maks av hva som er stabilt.
    Ellers er en 50 mm fjærheving en fin løsning synes jeg og kombinert med en 50 mm løft av balja er det god plass til dekk, lett å gjøre rent og ser stilig nok ut.

    All heving gjør at bilen lettere velter, og det er et problem. Så lenge akslingene ikke kommer lenger opp ved heving så tjener en lite på all hevingen.

    Noe jeg synes gir god effekt i forhold til stabilitet er å sette på bredre akslinger, samurai. Da passer dekkene bedre ned i hjulsporene på asfalten også slik at en ikke vandrer fra spor til spor hele tiden.

    Det er litt av et paradoks gentlig at vi forsøker lage ekstreme terrengegenskaper, men kjører 90 % av tiden på asfalt. :-)

  16. #3716
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  17. #3717
    Promodified Svein54's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Drammen Norway
    Posts
    1,181

    Default

    var du der????

  18. #3718
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    nei, men var du? :)

    "quiz": kvifor la eg inn linken?
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  19. #3719
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Sandefjord i Vestfold
    Posts
    1,479

    Default

    Så det på nyhetene og så selvfølgelig med eneste gang at det var en SJ.
    Roar Hovet
    Tlf: 98883546

  20. #3720
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    Quote Originally Posted by Geared View Post
    Så det på nyhetene og så selvfølgelig med eneste gang at det var en SJ.
    10 poeng :)
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  21. #3721
    Standard
    Join Date
    Aug 2012
    Location
    Froland
    Posts
    111

    Default

    http://www.ebay.com/itm/280875438575...84.m1497.l2648

    bestilte meg slik idag.. gleder meg som en liten unge til å få prøvd! :)

  22. #3722
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    Quote Originally Posted by Vegar View Post
    http://www.ebay.com/itm/280875438575...84.m1497.l2648

    bestilte meg slik idag.. gleder meg som en liten unge til å få prøvd! :)
    Pass på at adapteret dekker et lite hull i innsuget som er til originalforgaseren, ellers kan du få falsk luft. Eg gjenga opp dette hølet og satte i en plugg.
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  23. #3723
    Standard
    Join Date
    Aug 2012
    Location
    Froland
    Posts
    111

    Default

    ahaa.. takk for tipset!! :) vært fornøyd eller??

  24. #3724
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default

    tja.. Har akkurat no en med weber og en med originalforgasser i daglig drift. syns nok at en velfungerande (fins det?) originalforgasser er hakket meir behagelig for en mann på over 40 uten markeringsbehov og høgt turtall, men saknar effekta frå weberen når eg kjører den orignale og seigdraget i lavt turtall når eg kjører den med org. gasser.
    fins en del pluss og minus med begge igrunn.

    Choke/kaldstart: -spørs kva system det er på weberen. manuell choke er nok mest kos. har termisk no og den er litt kilen.
    Vinterbruk: kjem an på kva luftfilter det er. vanskelig å få til forvarming på den med luftfilter på toppen, men deksel forover mot trekken fra fronten hjelper kanskje.
    Vil kanskje anbefale adapter mot originalfilteret.

    bratt opp/ned bakke. - orignal heilt klart best. Min weber er montert bak/fram så den dør i nedoverbakke. hadde tidligere en som var montert rett vei og den døde i oppoverbakke.

    innjustering -weber meir tilgjengelig for justering og dermed også fine muligheiter til å skru seg vekk. følsom på bensintrykk og flottørnivå.

    forbruk: -når du gir på er weberen tørst. ved økonomisk kjøring er weberen fin. 0.7 på langkjøring med 31" dekk er vel bra.

    Montering: enkelt og greit.

    egen klonklusjon: weber fint om du har en gåen originalgasser og ikkje skal bytte til innsprøytningsmotor.
    Last edited by Yakuza; 10-10-2012 at 17:41.
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

  25. #3725
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    939

    Default Varmeapparatjobben

    Begynte i kveld på en skikkelig møkkajobb eg har utsatt etpar år no. Rens av varmeapparatregisteret.
    Klarte få ut varmeapparatet uten å ta heilt ut dashbordet. Muligens ikkje noko enklare å plagast med å ha dashen i veien, men det går. så vidt. I alle fall med sammydash.
    Registeret og viftehuset var som vanlig potte tett med natur. Kone klaga ikkje på at eg kom inn på kjøkkenet og vaska registeret i oppvaskbenken med varmt vatn. flott dame!
    Skylte innsida på registeret også.
    Huska også på å rette ut staget og fiksa litt på mekanisma ved lukking av spjeldet i bunn. lukkinga her må vere skikkelig om en skal få god defrost av vinduet. På denne bilen var staget med en bøy eg retta heilt ut, og eg kunne stramme plenty ekstra inn på wiren.

    Mobilen gikk tom for strøm så det vart ingen bilder.
    _________________________
    1x '85 Suzuki SJ 413 Highroof
    1x '85 Suzuki SJ 413 cab
    1x '88 Suzuki Samurai lwb
    0,5x '88 Suzuki Samurai

    Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

Page 149 of 161 FirstFirst ... 4999139147148149150151159 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •