Results 1 to 2 of 2

Thread: How-to: Skifte av registerreim Sj 410

  1. #1
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default How-to: Skifte av registerreim Sj 410

    Klønemekanikeren har kastet seg rundt igjen, denne gang er det registerreimsbytte som står for tur. Og det var faktisk enklere enn jeg hadde trodd, de som har proklamert i et år nå til meg at dette går fint hadde faktisk helt rett...

    Løsne de to slangene på radiatoren og drener ut kjølevæska:
    Name:  Drener ut kjoleveske.jpg
Views: 3272
Size:  66.4 KB

    Løsne de fire boltene som holder radiatoren på plass og ta den ut.
    Name:  Av med raddisen.jpg
Views: 3372
Size:  66.1 KB

    Løsne på dynamoen så du får av viftereima, løsne de fire boltene på vifta og ta av vifta. Da når du til det nederste hjulet. Du må av med selve hjulet. Du må holde igjen selve hjulet slik at ikke veiva går rundt mens du løsner hjulet. Jeg holdt igjen hjulet med ei oljefilterreim mens jeg tok av bolten. Når den er løsnet er det bare å dra hjulet rett av.
    Name:  Av med veivhjulet.jpg
Views: 4095
Size:  75.1 KB

    Da er det bare å løsne de 6 boltene på dekselet for tilgang til registerreima, og ta dette av. Inni ser det sånn ut, overkommelig ikke sant?
    Name:  Av med dekselet.jpg
Views: 8152
Size:  79.8 KB

    Nå må du begynne å tenke på å sette sylinder nr 1 på topp, og merke litt:


    Sett 1.sylinder på Top Dead Point (dette gjøres ved å dreie det nederste hjulet med klokka til merket på det øverste hjulet stemmer overens med merket over.
    Name:  Merk reimhjulets posisjon.jpg
Views: 3191
Size:  61.1 KB

    På fordelerlokket er det nummerert hva som er hvilken sylinder, så merk av på selve fordelergodset hvilken pol som tilhører sylinder nr 1.
    Name:  Merk syl 1 på fordeler.jpg
Views: 3605
Size:  57.4 KB

    Ta av fordelerlokket og se at stiften nå peker mot det merket du lagde.
    Name:  Se at stiften peker mot merket.jpg
Views: 3466
Size:  64.1 KB

    Lag også et merke selv på det nederste hjulet og rett over dette, slik at du kan se dersom du skulle være uheldig at dette roterer mens reima er av. Dette er viktig, for når du setter ny reim på må du også sjekke at alt står i samme posisjon. Dette er merket med RØD pil på bildet under.
    Name:  Merk nederste hjul.jpg
Views: 3193
Size:  69.6 KB

    Nå er det å slakke på strammehjulet, det består av et hjul på en brakett, innringet med gult:
    Name:  Strammehjul med brakett.jpg
Views: 4328
Size:  80.9 KB

    Dette bør også skiftes når du først er her inne. det holdes med to bolter og holdes stramt med ei fjær i tillegg. Nå kan du løsne litt på bolten der hvor fjæra sitter (BLÅ pil) slik at fjæra sitter litt løsere. Slakk bolten og dra litt i fjæra helt til du kan dra den øverste kroken på fjæra ut (GRØNN pil) og den "slipper taket" i braketten til reimhjulet. Nå kan du ta ut bolten helt, og også den andre bolten til strammehjulet (GUL pil).
    Name:  Tre piler.jpg
Views: 6350
Size:  62.4 KB

    Nå er strammehjulet løst, og du kan bytte reim:


    -Ta reima forsiktig av.

    -Ta ut det gamle strammehjulet, og legg det nye løst bak før du setter på ny reim.

    -Sett på den nye reima forsiktig, se at den står i hakkene på begge hjulene og at den er så stram på høyre side den kan bli før du igjen fester strammehjulet.

    -Sett fast strammehjulet men ikke stram boltene helt.

    -Se at kroken til fjæra kommer tilbake i hakket sitt (bruk et skrujern), og skyv strammehjulet godt inn mot reima før du strammer de to boltene.

    SJEKK NÅ AT DE TO HJULENE FREMDELES STÅR slik de skal i forhold til merkene.

    Så, da er det verste gjort, og du kan pusle tingene tilbake igjen:


    -Dekselet tilbake først.
    -Veivhjulet (det nederste) settes fast.
    -Vifta monteres igjen og viftereima settes på og strammes.
    -Raddisen skrus fast, og fest slangene med slangeklemmene.
    -Fylle ny kjølevæske på raddisen (den hadde sikkert godt av å få skifta kjølevæske også), kjør motoren varm og etterfyll evt kjølevæske dersom nivået synker. Sjekk når du har kjørt litt om du må etterfylle kjølevæske.

    Well done job!
    Last edited by Zuki; 05-06-2007 at 17:03.
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  2. #2
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Kjempebra Ståle.... Du er jo snart fullbelært suzukimekaniker du nå :)

    bare et par små tips i tillegg..

    Om bolten som sitter i veiva ikke er til å løsne på vanlig vis kan man og sette en nøkkel på bolten som man trer et rør ellerno på slik at den blir liggende i spenn mot høyre remmevange og gi et lite touch med tenningsnøkkelen... HUSK FOR ALL DEL Å SØRGE FOR AT IKKE BILEN TENNER, enten ved å ta av fordelerlokket eller å ta ut coilkabelen.

    Og om man skulle være så uheldig å få vridd veivakselen er det både på 410 og 413 et hull i siden av clutchhuset der man kan se om motoren står på øvre dødpunkt
    Last edited by sven; 05-06-2007 at 18:42.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •