Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 55

Thread: Teknisk reglement for biltrial

  1. #1
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default Teknisk reglement for biltrial

    det kommer stadig opp spørsmål om regelverk, så jeg lager en tråd med linker som legges sticky...

    Teknisk reglement, alle klasser biltrial.

    Tillegg til reglementet for biltrial, dette omhandler velteburet.

    Reglement for biltrial., dette omhandler konkurranseformen, og endel angående personlig beskyttelsesutstyr

    Her skal det IKKE diskuteres, evt spørsmål tas i egne tråder...

  2. #2
    Modified
    Join Date
    Aug 2009
    Location
    jeg bor i svarstad-3km fra bransrud grustak
    Posts
    524

    Default

    Viste ikke at det er lov å bruke så brede traktordekk i standard.
    Jeg har skikket på slike dekk selv, å de er ikke godkjent får 80km.
    Attached Images Attached Images  

  3. #3
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Bildet er fra Gjerstad-Sladden, denne bilen gikk ikke i Standard men i Modified, disse dekkene er heller ikke godkjent i Modified, men det ble gjort en unntak for Sladden, for denne bilen.

    På Sladden som en er avsluttende konkurranse som ikke er underlagt noen cup, og mange bruker som sin første konkurranse, hender det at vi er litt runde i kantene, traktor dekk er ikke noen oppskrift på suksess i sand da de er alt for agressive, men tror Henrik hadde det gøy.

    Bilen skulle gått i ProModified på grunn av dekkene
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  4. #4
    Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Oslo
    Posts
    2,687

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    traktor dekk er ikke noen oppskrift på suksess i sand da de er alt for agressive
    Nuvel, jeg slo Lars Dahl
    Jeeps are bils, not båts!

  5. #5
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Quote Originally Posted by Amund View Post
    Nuvel, jeg slo Lars Dahl
    Det viser bare å flink du er....
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  6. #6
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det viser bare å flink du er....
    Meningene er vel delte, men vi er uansett litt rundere i kantene på Gjerstad-Sladden... spesielt på folk som deltar for første gang
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  7. #7
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    det er jo også litt viktig å se litt gjennom fingrene spesielt på sladden siden det ikke er sammenlagt cup..

    det er bra for rekrutteringen at folk kan få sjansen til å kjøre etter regelverket, selv med unntak

  8. #8

    Default

    Sliter med å finne denne paragrafen. Hva står det der?
    Fra 1. januar 2010 vil paragraf 304 i Bilsportboka være gjeldende vedrørende hjelm og kjøredress
    Har det kommet noen nye regler anngående det med belter, og eventuelt seter?

  9. #9

    Default

    Quote Originally Posted by Absolut Offroad View Post
    Sliter med å finne denne paragrafen. Hva står det der?
    Fra 1. januar 2010 vil paragraf 304 i Bilsportboka være gjeldende vedrørende hjelm og kjøredress
    Har det kommet noen nye regler anngående det med belter, og eventuelt seter?
    Sliter med å finne §304 på nettet jeg også, men den stå på side 115 i Bilsportboken for 2010. Skal på møtet tirsdag, etterlyser det da.
    Ikke noe nytt angående seler og seter.
    Hilsen Svein
    Mjøsa offroadklubb.

  10. #10
    Lightfoot Arne's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Lørenskog
    Posts
    1,472

    Default

    I reglementet som ble sendt til korrektur før jul tok vi vekk henvisningen til §304 og gjeldende tekst vedrørende kjøredresser og hjelmer finnes nå under punkt 15 i konkurransereglementet for Biltrial 2010: (Håper det snart er på nett også )





    15 Personlig sikkerhetsutstyr

    Hjelm av god kvalitet, beregnet for motorsykkel eller konkurransekjøring med bil.
    Godkjent merking av hjelm:
    E22, ECE 22.05, FIA 8860-2004, SIS 88.24.2, DS 2124.1, SFS 3653, BS 6658-85, SFI 31.1, SFI 31.2, Snell SA 90, SA 95, SA 2000, SA2005, SA 2010

    Kjøredress (heldekkende overall) i flammehemmende materiale som for eksempel bomull. Dressen skal kunne lukkes tett ved hals, håndledd og ankler og ikke være tilgriset med olje, fett, drivstoff eller andre antennelige væsker. Brukes kjøredress uten flammehemmende merking skal det benyttes flammehemmende undertøy, evenuelt i ull eller bomull.
    Godkjent merking av overall:
    FIA(1986 eller nyere), SFI 3-2A/1 (eller høyere tall etter /), Nomex III, Probanbehandlet bomull, ISO 6940, EN531, Flammehemmende – Flame resistant, 100% bomull, 100% ull.
    Armstraps skal benyttes dersom kjøretøyet ikke har lukket sidevindu eller vindusnett.
    Ved korrekt bruk festes armstraps under albuen og skal frigjøres ved åpning av sikkerhetsbeltet.


    Her er forøvrig §304:

    http://bilsport.no/uploads/304_gener...op_bb_2010.pdf
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

  11. #11

    Default

    Takk for opplysende svar Hvordan ble det med det rundt belter, må de byttes annenhvert år?

  12. #12
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by Arne View Post

    15 Personlig sikkerhetsutstyr

    Hjelm av god kvalitet, beregnet for motorsykkel eller konkurransekjøring med bil.
    Godkjent merking av hjelm:
    E22, ECE 22.05, FIA 8860-2004, SIS 88.24.2, DS 2124.1, SFS 3653, BS 6658-85, SFI 31.1, SFI 31.2, Snell SA 90, SA 95, SA 2000, SA2005, SA 2010
    Då kommer en intressant fråga...
    Är Peltors G6-hjelm godkänd???
    http://www.peltor.se/int/Product.asp...&Product_Id=72
    Det står bara att den är SIS-godkänd...
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  13. #13

    Default

    Quote Originally Posted by Absolut Offroad View Post
    Takk for opplysende svar Hvordan ble det med det rundt belter, må de byttes annenhvert år?
    Vi har ikke tidsbegrensning på seler. De skal være merket med FIA eller SFI godkjenning.

    6.6 Sikkerhetsbelte
    Minimum 4-punktbelte skal benyttes og være sikkert montert. Sikkerhetsbeltet skal ha sentrallås som frigjør alle stropper samtidig og være utstyrt med godkjenningsmerke fra FIA eller SFI og og være uten skader eller mangler.
    Dersom beltet er festet i karosseriet, skal eventuelle uoriginale festepunkter forsterkes med en min. 2 mm tykk stålplate med minste størrelse 20 cm2. Det tillates å feste selen direkte i burkonstruksjonen ved bruk av påsveisede braketter i min. 3 mm stål eller ved bruk av sele beregnet for å ligge rundt rør.
    Festebolter/-mutter og gjenger på festeøyer skal være 7/16” UNF.
    Hilsen Svein
    Mjøsa offroadklubb.

  14. #14

    Default

    Quote Originally Posted by Lasse suzicán View Post
    Då kommer en intressant fråga...
    Är Peltors G6-hjelm godkänd???
    http://www.peltor.se/int/Product.asp...&Product_Id=72
    Det står bara att den är SIS-godkänd...
    Jeg er usikker, men tar det opp på møtet i morgen.
    Hilsen Svein
    Mjøsa offroadklubb.

  15. #15

    Default

    Quote Originally Posted by Arne View Post
    I reglementet som ble sendt til korrektur før jul tok vi vekk henvisningen til §304 og gjeldende tekst vedrørende kjøredresser og hjelmer finnes nå under punkt 15 i konkurransereglementet for Biltrial 2010: (Håper det snart er på nett også )





    15 Personlig sikkerhetsutstyr

    Hjelm av god kvalitet, beregnet for motorsykkel eller konkurransekjøring med bil.
    Godkjent merking av hjelm:
    E22, ECE 22.05, FIA 8860-2004, SIS 88.24.2, DS 2124.1, SFS 3653, BS 6658-85, SFI 31.1, SFI 31.2, Snell SA 90, SA 95, SA 2000, SA2005, SA 2010

    Kjøredress (heldekkende overall) i flammehemmende materiale som for eksempel bomull. Dressen skal kunne lukkes tett ved hals, håndledd og ankler og ikke være tilgriset med olje, fett, drivstoff eller andre antennelige væsker. Brukes kjøredress uten flammehemmende merking skal det benyttes flammehemmende undertøy, evenuelt i ull eller bomull.
    Godkjent merking av overall:
    FIA(1986 eller nyere), SFI 3-2A/1 (eller høyere tall etter /), Nomex III, Probanbehandlet bomull, ISO 6940, EN531, Flammehemmende – Flame resistant, 100% bomull, 100% ull.
    Armstraps skal benyttes dersom kjøretøyet ikke har lukket sidevindu eller vindusnett.
    Ved korrekt bruk festes armstraps under albuen og skal frigjøres ved åpning av sikkerhetsbeltet.


    Her er forøvrig §304:

    http://bilsport.no/uploads/304_gener...op_bb_2010.pdf
    Takk Arne! Bra noen er våken...........
    Hilsen Svein
    Mjøsa offroadklubb.

  16. #16

    Default Festeører

    Er det tillatt å bore hull i bakoverstrevere i burkonstruksjonen....så sveise fast mutter for festeører til sikkerhetsbelter?

    Det er selvsagt godkjente bolter og muttere

  17. #17
    Prototype
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Surnadal
    Posts
    2,240

    Default

    6.6 Sikkerhetsbelte
    Minimum 4-punktbelte skal benyttes og være sikkert montert. Sikkerhetsbeltet skal ha sentrallås som frigjør alle stropper samtidig og være utstyrt med godkjenningsmerke fra FIA eller SFI og og være uten skader eller mangler.
    Dersom beltet er festet i karosseriet, skal eventuelle uoriginale festepunkter forsterkes med en min. 2 mm tykk stålplate med minste størrelse 20 cm2. Det tillates å feste selen direkte i burkonstruksjonen ved bruk av påsveisede braketter i min. 3 mm stål eller ved bruk av sele beregnet for å ligge rundt rør.
    Festebolter/-mutter og gjenger på festeøyer skal være 7/16” UNF.
    Så nei, det som ikke står er vist ikke lov
    Jim Erlend Holten
    +47 40044799
    Surnadal

  18. #18
    Standard
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    moelv
    Posts
    221

    Default

    ikke lov å bore huld i buret noen steder

  19. #19
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    men du kan sveise fast 2 ører i buret. og bore hull i de...

  20. #20
    Standard
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    moelv
    Posts
    221

    Default

    Ja du kan sveise fast det på buret ja å bore i det, men ikke bore i buret, blir det samme vis du skal skru fast tak plate, da må du oxo sveise flattjern i buret å bore i det for å feste plata..

  21. #21

    Default

    I hovedbøylene vet jeg det ikke er lov å bore,ja...men dette gjelder i bakovestrevere.

    Man kan vel også sveise fast KUN mutterne til buret og kappe boltene og?

  22. #22
    Standard
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen Hordaland Norge
    Posts
    132

    Default

    Quote Originally Posted by babyblue View Post
    I hovedbøylene vet jeg det ikke er lov å bore,ja...men dette gjelder i bakovestrevere.

    Man kan vel også sveise fast KUN mutterne til buret og kappe boltene og?
    Veltebur med min. 6 festepunkter da er vel bakoverstreverne en del av buret?



    Takplate:
    Takplaten skal dekke området fra hovedbøyle til frontbøyle mellom siderørene i velteburet.
    Det stilles følgende krav til platen :
    1 mm. stålplate sveiset fast til buret, alternativt 2 mm stålplate fastskrudd på min. 6 steder, eller 3 mm aluminiumsplate fastskrudd på minimum 6 steder.
    Ved fastskrudd plate skal festeører sveises til velteburet, boring i buret tillates ikke.Boltene skal være av min. M8 og av minst 8.8 kvalitet.
    Steinar Håland
    KNA Offroaders Hordaland

  23. #23

    Default

    Dette gjaldt sikkerhetsbelter..ikke takplate

    Ok...Tusen takk for hjelp.

    Da blir nok muttere sveiset fast og bolter kappet....

  24. #24
    Sandblaster Blesvik's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Норвегия
    Posts
    4,218

    Default

    Quote Originally Posted by babyblue View Post
    Dette gjaldt sikkerhetsbelter..ikke takplate

    Ok...Tusen takk for hjelp.

    Da blir nok muttere sveiset fast og bolter kappet....
    Personlig ville jeg nok ikke valgt denne løsningen, tror nok teknisk vil være veldig i tvil om dette er greit..
    Pål Blesvik
    46943034

  25. #25
    Hobbybonde Vier's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Sveio midt i leio
    Posts
    3,381

    Default

    Når det tillates at selen festes rundt rør eller i brakett, så er jeg ikke så sikker på at mutter sveist fast i røret vil bli tolket som brakett av teknisk. Det er enkelt å lage en liten brakett, og da er du sikker på å slippe diskusjon...
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Page 1 of 3 123 LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •