Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 26 to 50 of 55

Thread: Teknisk reglement for biltrial

  1. #26

    Default

    Er litt uklart om det er lov ja...men håper noen som sitter med det tekniske kanskje kunne svare om kort tid :)

    Sveiser man sammen buret selv så må det vel også kunne være lov å sveise fast mutter for belter også?
    Eller er jeg helt på villspor....?

    Jeg har hjøpt øyebolt og mutter med festplate fra Kollevold...og den plata som mutteren sitter på er ikke god å plassere,men er det lov å sveise fast den plata som en brakett er jeg langt på vei....(ser jo jævlig ut...men..men)
    Last edited by babyblue; 02-28-2010 at 22:35.

  2. #27
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by Mjøsa View Post
    Quote Originally Posted by Lasse suzicán View Post
    Då kommer en intressant fråga...
    Är Peltors G6-hjelm godkänd???
    http://www.peltor.se/int/Product.asp...&Product_Id=72
    Det står bara att den är SIS-godkänd...
    Jeg er usikker, men tar det opp på møtet i morgen.
    Kom frågan upp???

    Skulle vara kul att veta. Känns rätt ointressant att 350-400km enkel resa, speciellt om man inte får starta med en hjälm för 4500:-
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  3. #28

    Default

    Quote Originally Posted by babyblue View Post
    Er det tillatt å bore hull i bakoverstrevere i burkonstruksjonen....så sveise fast mutter for festeører til sikkerhetsbelter?

    Det er selvsagt godkjente bolter og muttere
    Det er ikke lov å borre hull og sveise inn festemutter for seler i noen del av buret. Bakoverstrevere er en del av grunndelene i et bur.
    Men du kan som det er skrevet her sveise på en brakket til å feste selene i.
    Hilsen Svein
    Mjøsa offroadklubb.

  4. #29
    Standard
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen Hordaland Norge
    Posts
    132

    Default

    Quote Originally Posted by babyblue View Post
    Er litt uklart om det er lov ja...men håper noen som sitter med det tekniske kanskje kunne svare om kort tid :)

    Sveiser man sammen buret selv så må det vel også kunne være lov å sveise fast mutter for belter også?
    Eller er jeg helt på villspor....?

    Jeg har hjøpt øyebolt og mutter med festplate fra Kollevold...og den plata som mutteren sitter på er ikke god å plassere,men er det lov å sveise fast den plata som en brakett er jeg langt på vei....(ser jo jævlig ut...men..men)

    Les

    6.6 Sikkerhetsbelte
    Minimum 4-punktbelte skal benyttes og være sikkert montert. Sikkerhetsbeltet skal ha sentrallås som frigjør alle stropper samtidig og være utstyrt med godkjenningsmerke fra FIA eller SFI og være uten skader eller mangler.
    Dersom beltet er festet i karosseriet, skal eventuelle uoriginale festepunkter forsterkes med en min. 2 mm tykk stålplate med minste størrelse 20 cm². Det tillates å feste selen direkte i burkonstruksjonen ved bruk av påsveisede braketter i min. 3 mm stål eller ved bruk av sele beregnet for å ligge rundt rør.
    Festebolter/-mutter og gjenger på festeøyer skal være 7/16” UNF.
    Steinar Håland
    KNA Offroaders Hordaland

  5. #30
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Er det slik at det overhodet ikke tillates kutting av karosseri i standardklassen?
    Ingen som får godkjent frisering av hjulbuer?
    ---Insanity is contagious---

  6. #31
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bondelande på sørlandet
    Posts
    215

    Default

    Blir nok modified vist du "friserer" hjulhus ja ..

  7. #32
    Prototype Tom K's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Halden
    Posts
    1,717

    Default

    I originalklassen så er det lov til å ettermontere sperre i bakaksel, betyr det at det er lov til å sveise sperre på biler som det ikke er mulig å skaffe originalsperre til ?
    They ain't scratches, they're beauty marks!

  8. #33
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Jepp. Esabsperre er lov
    ---Insanity is contagious---

  9. #34
    Prototype Tom K's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Halden
    Posts
    1,717

    Default

    Har ikke Esab så da blir det Migatronic sperre hehe
    They ain't scratches, they're beauty marks!

  10. #35
    Standard
    Join Date
    Jul 2009
    Location
    Grimstad
    Posts
    243

    Default

    Quote Originally Posted by mr julius View Post
    Viste ikke at det er lov å bruke så brede traktordekk i standard.
    Jeg har skikket på slike dekk selv, å de er ikke godkjent får 80km.
    det finnes traktor dekk som er godkjennt får 120Km/t kan bestilles i svergie men er svine dyrt!
    Det får Briste eller bære

  11. #36
    Standard
    Join Date
    Jul 2009
    Location
    Grimstad
    Posts
    243

    Default ang regler i ligth truck

    i grunnen bare et lite spm er det mulighet får å endre reglene i ligth truck klasse så det er lov å kjøre med 4link i denne klassen evnt kun bruke 4link bak på bilene?

    og er det mulighet får å få lov å fjerne hjulskjermer i denne klassen?
    Det får Briste eller bære

  12. #37
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Hønefoss City
    Posts
    424

    Default

    Er det noe i det tekniske regelverket for modifisert som definerer hvilken avstand det skal være fra toppen av hjelmen og opp til takplata? Jeg finner det i såfall ikke
    Thomas Løvskogen

    Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

  13. #38
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by LøvSkogeN-RacinG View Post
    Er det noe i det tekniske regelverket for modifisert som definerer hvilken avstand det skal være fra toppen av hjelmen og opp til takplata? Jeg finner det i såfall ikke
    Nei, Vi har ikke noe regel der i biltrial.
    Euotrialreglementet anbefaler 5cm klaring.
    ---Insanity is contagious---

  14. #39
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Hønefoss City
    Posts
    424

    Default

    Takk for rask svar Brynjar
    Så 5cm i Eurotrail er bare en anbefaling og er ikke på krevd?
    Thomas Løvskogen

    Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

  15. #40
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Stemmer. Anbefaler jo at du bygger såpass at du ikke skaller hjelmen i taket hvis du.. eeh.. når du ruller
    ---Insanity is contagious---

  16. #41
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Hønefoss City
    Posts
    424

    Default

    Jeg ser den, tror det er litt over 3cm nå, jeg må sette inn noen stoler i mellomtiden til jeg får de jeg skal ha.
    De stolene som jeg skal bestille bygger ikke så mye i bunn av stolen, så jeg vil da hvertfall få 3-4cm til.
    Jeg rekker dessverre ikke å få de stolene før første runden i Brokelandsheia.
    Thomas Løvskogen

    Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

  17. #42

    Default

    Lurer på om det er lov og flytte frem sjakklene på en wrangler og fortsatt klasse inn i modified

  18. #43
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    "Opprinnelig fjæringssystem og hjuloppheng skal benyttes. Dette kan modifiseres, men kan ikke suppleres med andre systemer. Eventuelle krengningsdempere og/eller /stabilisatorstag kan demonteres. Ettermontering av inntil 2 momentstag pr. hjulaksel tillates.
    Eventuell nivåregulering tillates ikke benyttet i konkurranse."

    "Dette kan modifiseres"

    Det er flere modifiedbiler som har flyttet litt på sjakkelfester, blandt annet for å få plass til andre akslinger.
    Merk at dette ikke tillates i Eurotrial, i tilfelle du vil ut i Europa :)

    Du er likevel begrenset til original akselavstand.
    ---Insanity is contagious---

  19. #44
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Angående kutting av hjulbuer i Modified :

    Eurotrialreglene sier :
    "The wheel arch can be cut in the same profile of the body, max 100mm to accept bigger wheels.
    For flat fender vehicles (like Jeep Willys, Jeep Wrangler etc) the front fender can be raised and/or cut by max 100mm in all."

    De norske reglene sier :
    "Inntil 10 cm av karosseriet rundt hele hjulbuen og inntil 10 cm av kanalene (nedre del av
    karosseriside) kan fjernes."


    Kan det tolkes slik at i Norge kan vi og "løfte" en flatfender med 10cm? Dette er jo interessant for både Jeep CJ/YJ/TJ og Suzuki LJ.
    Kan seksjonen vurdere om det bør spesifiseres slik som i ET-reglene?
    ---Insanity is contagious---

  20. #45
    Promodified
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Bamble
    Posts
    1,124

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    "Opprinnelig fjæringssystem og hjuloppheng skal benyttes. Dette kan modifiseres, men kan ikke suppleres med andre systemer. Eventuelle krengningsdempere og/eller /stabilisatorstag kan demonteres. Ettermontering av inntil 2 momentstag pr. hjulaksel tillates.
    Eventuell nivåregulering tillates ikke benyttet i konkurranse."

    "Dette kan modifiseres"

    Det er flere modifiedbiler som har flyttet litt på sjakkelfester, blandt annet for å få plass til andre akslinger.
    Merk at dette ikke tillates i Eurotrial, i tilfelle du vil ut i Europa :)

    Du er likevel begrenset til original akselavstand.
    Men vil det si at om jeg setter radiusarmer pp suzukien og kaller den for siste generasjon samurai med spiralfjærer så blir det godkjent i teknisk kontroll?
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

  21. #46
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by klausen View Post
    Men vil det si at om jeg setter radiusarmer pp suzukien og kaller den for siste generasjon samurai med spiralfjærer så blir det godkjent i teknisk kontroll?
    Tenker du Modified eller Standard nå?

    Forsåvidt det samme.. kom bilen din originalt med bladfjærer må du holde deg til det, ellers er den ProMod.
    Har vel vært noe rabalder rundt der der før..
    ---Insanity is contagious---

  22. #47
    Promodified
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Bamble
    Posts
    1,124

    Default

    Tenker modified. Går jo ivertfall en sj med spiraler i Norge. Og bygge lik den kan joniske være ulovlig siden man har lov til og bygge om festene sålenge type oppheng (radiusarmer) og akselavstanden holdes orginal
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

  23. #48
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Tja.. Det er i alle fall et godt spørsmål

    Ender vel i en diskusjon om hvorvidt SJ og Samurai er "samme bil". Godt det ikke er meg som bestemmer sånt.
    ---Insanity is contagious---

  24. #49
    Sandblaster Blesvik's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Норвегия
    Posts
    4,218

    Default

    Jeg kjørte en sesong i Modifisert klassen med spiraler og momentstag på Suzuki.
    Hadde målebrev på amerikansk 2002 samurai.
    Den gang var dette helt innenfor regelverket.
    Ble mye leven, anbefales ikke..
    Pål Blesvik
    46943034

  25. #50
    Promodified
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Bamble
    Posts
    1,124

    Default

    Har du det målebrevet enda pål?😊 er vell strengt tatt ikke så mye og diskutere om den er helt identisk med en serieproduserte samurai?
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •