Page 1 of 46 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 1134

Thread: Moe's SJ410 pickup prosjekter

  1. #1
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default Moe's SJ410 pickup prosjekter

    henta en 410 pickup nå på lørdag, samt et par deler. kanalene er gåene, lemmene på planet er ihjelrusta i bunn, må bytte en hjulbue HF (eller hele fronten), masse rust i bunnen av hytta. heldigvis er det ikke noe store bulker eller skader på karosseri eller ramma (bortsett fra den rusta her og der).

    planen fremover:
    - sveise opp hele hytta + plan. (CHECK)
    - bytte/lage front/bak-fanger (forran CHECK)
    - lage grenrør med videre eksosanlegg, muligens sidepipes opp bak hytta
    - lyd/varme isolere tak og dører
    - overhale og sette i en swift GTi (DOHC og insprøytning) motor. (CHECK)
    - sette i 413 girkasse og samurai transfer (CHECK
    - tilpasse innfestingene på ramma til motor/gir (CHECK)
    - bytte til samurai aksler (CHECK)
    - nye dekk og felger. dekk: BF Goodrich Radial T/A. bak: 255/60 r15 eller breiere.
    forran: 215/75 eller tilsvarende. felger: CenterLine Prostock wheel
    - bytte til 413 panser
    - montere bremsekraftforsterker
    - muligens etterhvert montere skive brems bak
    - senking framme og litt bak? (CHECK)


    jeg vil ha mest mulig godkjent av BT. hvertfall motoren!!

    tips og triks mottas med stor takk.






    har funnet litt inspirasjon og snadder i ettertid, som likner veldig på sånn jeg ser for meg at bilen kommer til å bli, bare litt mede gatevenlig:


    enjoy


    hjul er innkjøpt:

    255/60 r15 på 8,5" breie CenterLine Prostock wheel med ET-25

    samt ratt:


    senkesett:


    klarglasslykter:


    annet snadder jeg vil ha:




    luftfjæring?:


    nyttige lenker:
    http://www.auszookers.com/forum/view...rs+New#p663556
    http://www.auszookers.com/forum/view...+conversion%2A
    http://www.auszookers.com/forum/view...it=%2Amazda%2A

    tips:
    fordelerlokk: SAAB 94-98 900 2.3 non/turbo.
    - Mazda 1989 (not 1990 and above) 323 GTX 1.6L Turbo Distributor Cap AND rotor button....

    http://www.redlinegti.com/forum/view...hp?f=7&t=36847

    Apparently the dizzy cap and rotor button comes off a 88/89 Madza 323 GTX, hoever for this to fit you will have to remove out the cap about 2mm where it sits on the GTi dizzy, for the rotor you will need take out the centre piece of the GTi rotor (the metal piece) and get that in the madza rotor????????. . .piece of cake.
    -
    Ignition Modification:
    I used a fairly simple set up for mine. A Mazda 323 GTX cap and a stock GTI rotor. Looking at the 323 cap you will notice it has no spring loaded center brush. I drilled out the 323's center brush deep enough for the center brush with the spring from the Samurai cap to fit in it. Again be careful doing this. I did it a little at a time until it was perfect. The reason I chose to do this instead of putting a spring on the rotor was simply because I didn't want to mess with anything that moves. The rotor is spinning pretty fast in there when the engine is running and I didn't want to risk anything vibrating loose. The cap ends up looking like this when the engine is in. The only thing that touches the firewall is the little dust cap as you can see.
    Last edited by ZukiMoe; 02-01-2014 at 22:35.
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  2. #2
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    har fått tatt av planet i dag:



    må bytte den ene stolpen som holder planet, og sveise litt på et annet.
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  3. #3
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Moro med et pickupprosjekt til Ser veldig fin ut denne må jeg si. Den rusta tar du jo knekken på ganske enkelt

    413-panser med 410-grill = meget pent


    pickup er ikke nevt i OME-papirene, men det er kanskje mulig å få godkjent for det ?

    Blir en utrolig artig bil med GTI-motor
    wut?

  4. #4
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Moro med et pickupprosjekt til Ser veldig fin ut denne må jeg si. Den rusta tar du jo knekken på ganske enkelt

    413-panser med 410-grill = meget pent


    pickup er ikke nevt i OME-papirene, men det er kanskje mulig å få godkjent for det ?

    Blir en utrolig artig bil med GTI-motor
    må ha et 413 panser så var det å finne et brukelig da..... anyone?

    OME blir ikke det første jeg gjør, men man må jo drømme litt :P

    er veldig spent på GTi motoren. har fått kort fordeler til den, men trenger kort fordelingslokk og kort rotor. var vel tidlig 90-talls mazda som har det?
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  5. #5
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    hvordan blir det på EU-kontr. hvis jeg stiller med grenrør og 2" eksos som kommer ut forran bakjhula? så lenge det ikke er over Max desibel, og evt påvirker avgass?
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  6. #6
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    endelig helg, og det er tid for å jobbe litt på prosjektet igejen. hengerfestet er tatt av og skal til sandblåsing. har fått reingjort ramma bak sånn tålig. lå utrolig mye sand, rust og drit rundt forbi. sveisa litt på et par fester som holder planet.




    har lekt meg litt med ideen rundt 2" eksos:


    har nå bestemt meg for å ta av hytta for å få tatt rusta på den, så dører og nedplukking av skjermer starter i kveld.....
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  7. #7
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    sandblåser du ramma og da, når du først har den av, eller?

  8. #8
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by sven View Post
    sandblåser du ramma og da, når du først har den av, eller?
    ja det er det som er håpet. tror vi har sånn sandblåse pistol liggende. så blir den evt, grunna med 2k epoxy grunning, (lakk), og tektyl til slutt
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  9. #9
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Du gjør det grundig, det er helt sikkert. Har du bilder fra dagens økt?
    wut?

  10. #10
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Du gjør det grundig, det er helt sikkert. Har du bilder fra dagens økt?
    etter litt "storm braining" med pappa, har vi bestemt oss for å ta av skjermer og hytta for rustsveising og dermed få lakkert alt på nytt.

    etter dagens økt:







    mats
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  11. #11
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    men tanke på litt ombygging her så er jeg litt bekymret for vekta på bilen. har pratet masse med Gunnar og Sven angående dette. men så har jeg sett litt i vognkortet, men er usikker på hva det betyr:

    tillatt totalvekt: 1395kg
    tillatt aksellast: 545/850kg
    egenvekt med fører: 965kg
    egenvekt aksel: 480/410kg
    tillatt nyttelast inkl. passasjer: 430kg

    finner jeg ut av den vekta jeg har å gå på ved å trekke fra "egenvekt aksel" av tillat aksellast? dvs 65/440..... altså jeg kan øke vekta i front med 65kg?
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  12. #12
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    ja, men nå spiller førervekt også inn tror jeg.. og med pasasjer så er du allerede over tillatt akselvekt
    wut?

  13. #13
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    ja, men nå spiller førervekt også inn tror jeg.. og med pasasjer så er du allerede over tillatt akselvekt
    det burde jo ikke være mulig
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  14. #14
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    etter en litt treg start på lørdag, med fiksing av opel og fått ordna transferkassa på "den Lille Grønne 410", kom jeg endelig i gang med PU'n i dag:



    hytta har kommet av.




    kanskje greit å få byttet disse

    må sveise der karosseri festene har sittet på ramma. noen var det ikke mye igjen av
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  15. #15
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Ser bra ut detet Moe... bra noen gidder å ta vare på disse små smykkene....

    Gøy å plukke de ned når man vet at de skal bygges opp igjen...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  16. #16
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Ser bra ut detet Moe... bra noen gidder å ta vare på disse små smykkene....

    Gøy å plukke de ned når man vet at de skal bygges opp igjen...
    takk. det er gøy å skru og vedlikeholde kvalitets bile det er bare så synd at jeg bare får jobba på den i helgene, hadde jeg kunnet jobbe på den i ukedagene, hadde den vært klar på et par måneder.

    pickuper er jo enda skjeldnere en vanlig 410, så de MÅ vedlikeholdes for å i det hele tatt kunne sees på veier.
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  17. #17
    Modified
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Fiane i gjerstad
    Posts
    259

    Default

    blir bra detta, men syns du skulle lage ein prosjekttråd te Willys'en au
    Agria beltetraktor:grinpimp:
    Junior Bilbygger
    Vegard Dalen
    Tlf.95459364

  18. #18
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    moro å se..

    finnes bare en måte å resturere bil på.
    akkurat sånn du gjør nå. plukke det i molekyler og sandblåse det.
    da er det moro å montere sammen igjen

  19. #19
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by martinj View Post
    moro å se..

    finnes bare en måte å resturere bil på.
    akkurat sånn du gjør nå. plukke det i molekyler og sandblåse det.
    da er det moro å montere sammen igjen
    tror desverre ikke den kommer helt i molekyler har ikke plass hvor alt kan stå hvis alt ligge i deler men all rusta skal bort, lakkeres, tektyleres, motor, skal ovehales, gir/transfer/aksler blir skjekket evt. byttet/rep. så tror det blir en sånn nesten restaurering. det jeg gjør skal gjøres skikkelig!!

    kan bare holde på i helgene med suzukiene så det er litt begrenset hva jeg kan få gjort, og der jeg står å skrur, må ryddes helt hver søndag.......

    skulle ha overhalt den i bauger og kanter, hadde jeg hatt en fast plass å stå, og litt mere tid. men hvem vet, planer er til for å forandres
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  20. #20
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    litt mere har skjedd siden sist:
    front og bakrute er ute, samt dashboard....
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  21. #21
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Du burde forsterke plata som viskerne er festet i når du først har plukket den ned, så slipper du at den sprekker rundt viskeren. Lim eller sveis en plate på innsida som viskeren er festet mellom for å fordele kreftene. Har tenkt å plukke ut dashen på min neste år, bare for å gjøre det

    Alt er vel plukket ned nå? er det sveising som står for tur?
    wut?

  22. #22
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Det er ikke nødvendig å sveise eller lime på ei plate dersom ikke man ser bruddanvisninger, den ryker fordi akselen som viskeren er festa i går tregt i hylsa(gjennomføringa) da vil den begynne å bevege seg fra side til side pga kreftene fra stagene helt til ruteramma får tretthetsbrudd.

    plukk av stagene på gjennomføringene, ta ut gjennomføringene. ta av C klipset som holder akselen på plass i gjennomføringa og trekk/press delene ifra hverandre. forsiktig, for gjennomføringa er veldig skjør...

    gjør så rent slik at akselen går lett, smør det med et tynt lag med kopperfett eller liknende og monter sammen igjen

  23. #23
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Med tanke på tung snø osv. så er det enkel forsikring mot sprekker synes jeg. har allerede gjort det på tintopen
    wut?

  24. #24
    MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Gjerstad
    Posts
    2,497

    Default

    Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Du burde forsterke plata som viskerne er festet i når du først har plukket den ned, så slipper du at den sprekker rundt viskeren. Lim eller sveis en plate på innsida som viskeren er festet mellom for å fordele kreftene. Har tenkt å plukke ut dashen på min neste år, bare for å gjøre det

    Alt er vel plukket ned nå? er det sveising som står for tur?
    må se hva tilstanden på den plata og det er før jeg gjør noe heftig der.

    karossen er nesten er nesten klar, må ta ut viskermotoren og foverføringene, før den gøyale rustsveisinga begynner

    men jeg må finne ut av hvilke aksler og transferkasse som egner seg best på denne, med tanke på utveksling..... ?
    MYE SJ DELER SELGES!!

    mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

    orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

  25. #25
    Original
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    BambleSkauen
    Posts
    6

    Default

    Flottings detta. Synd jeg solgte PU'en min da. for den hadde ikke du lyst på

Page 1 of 46 12311 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •