Results 1 to 14 of 14

Thread: 7 seter i excursion

Old spider offroad team

Default 7 seter i excursion

hei. noen som vet om det er mulig å sette inn den tredje seteraden i en 2000 mod excursion?? bilen er reg som kombinert bil nå.
    å skal det sisste baksetet inn, forsvinner veggen. da er det ikke lenger kombinert bil.

hva er det da??

snakket med biltilsynet i dag, de sa at da måtte veggen fjernes, å den måtte omregges til personbil. men det visste de ikke om gikk siden den alerede er over 3500kg..

er det noen som har, eller vet om noen som har gjort dette?? kan godt betale 24000 i omreg avgift til personbil. men finnes det biler over 3500kg som kalles personbil. med førerkort klasse c1??

Promodified

Per definisjon er det lastebil når totalvekt er over 3500 kg.
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

www.skuggevik.net/biltrial.htm

Norgesmester 2012 - Standard

Lightfoot Arne's Avatar

Personbil er et begrep om hvor mange sitteplaser du kan ha (inntil 8 passasjerer), men den kan gjerne ha totalvekt over 3500kg.
    Har selv regget ned en 4x4 Van fra minibuss til personbil, men fikk den ikke under 3500kg og må derfor kjøres med C1.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Old spider offroad team

under pungt 5 i vognkortet. står det følgende..

kjøretøtgruppe,teknisk :N2
    kjøretøygruppe,avgift :301 kombinert bil

det vil med andre ord.. varebil. med 5 sitteplasser tillatt totalvekt over 3500kg.

fjerner jeg skille veggen er det ikke lenger kombinert bil.

Old spider offroad team

akkurat arne
    er nesten ferdig med c1 lappen nå.
    å fikk noen tvetydige svar hos bt i dag når jeg spurte om jeg kunne sette inn baksete nr2.

men til slutt mente de at det kunne jeg nok ikke, for da var det ikke lenger kombinert bil. og. den var for tung til å være personbil

men det var godt å høre at det kan være personbil over 3500kg arne

Lightfoot Arne's Avatar

Fra Kjøretøyforskriften, under punkt a M1 er det ingen krav til vekt
    http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941...8-002.html#2-2

2. Bil gruppe M: Bil for persontransport.

a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet.

b) Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg.

c) Bil gruppe M 3 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt over 5000 kg.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Promodified

Det er vel i utgangspunktet avgifter som er styrende her.
    En ny kombinertbil slipper unna med 55 prosent av avgiften, betyr at den blir flere tusen kroner rimeligere enn personbilutgaven.
    Kombinert bil
    DEFINISJON:
    Totalvekt inntil 7.500 kilo

Skal ha minst en seterad bak forseter

Skal ha beskyttelsesvegg (gulv til tak, vegg til vegg) bak bakseter

Lasterommets/-planets lengde skal være minst 170 cm

Lasteplanet skal utgjøre minst 40 % av avstanden frontrute-bakluke

Lasterom-/plan skal romme en kasse med høyde 105 cm, bredde 60 cm og lengde lik 50 % av lasterommets/-planets lengde

Tillatt nyttelast, minus vekt av fører/passasjerer, skal være minst 400 kilo

Tillatt nyttelast, minus vekt av fører/passasjerer, skal være minst 50 % av tillatt nyttelast

AVGIFT:
    55 % av full registreringsavgift

I tillegg kommer førerkort type C1 dersom vekt over 3500 kg.
    Dersom det er mer enn 9 seter klassifiseres det som buss.

Lykke til med ombyggingen
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

www.skuggevik.net/biltrial.htm

Norgesmester 2012 - Standard

Old spider offroad team

jøsses skal si dere var hjelpsomme, tusen takk
    er blitt litt klokere.

siden bilen er registrert som kombinert bil nå. må den bygges om til personbil.
    det er jo en hyggelig å grei jobb,, ut med slilleveggen å inn med det nye baksetet. det fulgte heldigvis med bilen når vi kjøpte den

Lightfoot Arne's Avatar

Sjekk dato for førstegangsregistrering, du slipper avgiften hvis du passerer 10 år. Eventuelt må du betale 10% av akutell avgift.
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Sikkert utdatert, men håper å gi råd til andre som vil omregistrere sin Ex. Min er en 2000, og jeg kunne omregistrere den "gratis" (drøyt 700 kr i gebyr) i dag fra N1 til M1 - personbil. På forhånd hadde jeg fjernet (det fordømte) gitteret og satt inn 3. seterad. For gitteret, var det veldig enkel sak uten noen utfordringer for en normalt interessert, teknisk person. Anbefaler å skru boltene som fester bøylen til gitteren i C-bjelken inn igjen i hullene, for å hindre korrosjon. Beskyttelsesplaten som skjuler sporene i dørken der tredje seterad skal sitte, lot seg lett fjerne ved å dra opp teppet i forkant, som er festet med klips (etter at gitteret er fjernet), og deretter å dra platen forover og ut (og rett på søppeltomten med den). Setene glir rett inn, og de må sitte i ved omregistreringen.
    Møtte på Trafikkstasjonen til noe som kalles "drop-in". Inne i garasjen var jeg heldig og fikk en myndighetsperson med interesse for AMCARs (hjelper alltid). Jeg hadde på forhånd droppet (kuttet) midtbelte for tredje seterad fordi dette ikke kan modifiseres til rullebelte, og fordi jeg ikke greide å finne noen forskrift som ga unntak i M1 - personbil for noe annet enn rullebelte (åpen for tips). Så derfor valgte jeg å registrere min Ex med totalt 7 seter i steden for de 8 jeg kunne hatt. No Big Deal...
    Måtte en tur på vekten for ny registrering av egenvekt, så det er viktig å stille med full tank. Var heldig der.
    Etter kontrollen, skulle jeg få et midlertidig vognkort. Jentene på stasjonen brukte litt tid på dette fordi datasystemet til Vegvesenet, tilsynelatende ikke automatisk takler M1 personbil med totalvekt over 3,5 tonn (selv om det ikke er noen vektbegrensning i klassen), men det ordnet seg til slutt.
    Dette var en god dag for min Ex og meg!

Default bilbelter

har en ford excursion som jeg skal registrere som 7 seter er det noen som veit hvor godkjenings merket på det bakerste setene sitter .dte er ikke

Default bilbelter

har en ford excursion som jeg skal registrere som 7 seter er det noen som veit hvor godkjenings merket på selene til det bakerste settet

Hei,
    På de ytterste selene, sitter de på baksiden (inn mot sideveggene i bilen) av beltene helt nede ved der beltene er festet til gulvet. Midtbeltet kappet jeg, men er de der, sitter det sikkert i tilknytning til festet i setet.

En vesentlig del av ombyggingen fra 5/6 til 7/8/9 seter i Excursion glemte jeg å ta med. Jeg fant det faktisk ikke ut selv, før for et par dager siden. Etter min egen ombygging, slet jeg lenge med å finne ut av hvorfor toseteren til baksetet (andre seterad) ikke syntes å være tilstrekkelig godt nok festet i høyre side. Under overflatisk inspeksjon, var det ikke mulig å finne noe som kunne indikere hvorfor. Dessuten undret jeg meg over hvorfor setet (som også enseteren ved siden av var), var montert på langsgående skinner, når setene ikke kunne beveges på dem.
    Etter grundigere sjekk, fant jeg ut av det. I ombygd stand, med skilleveggen montert, har det rett og slett ikke vært plass til å la baksetet (andre seterad) være låst i opprinnelig bakre posisjon. Aner ikke hvorfor, men det kan ha med hvor skilleveggen måtte monteres og kravet til størrelsen på lasterommet i kombi/lastebil-reg (avgiftskassen). Derfor måtte de som bygde om bilene (til kombi/lastebil), låse baksetet ca 5 cm foran den opprinnelige posisjonen. Dette ble utført med to vertikale og gjennomgående bolter i skinnene nærmest bakdørene, men altså ingen slike bolter i de innerste skinnene. Så løst som mitt sete var, oppfatter jeg at jeg i alle disse årene har kjørt rundt med en trafikkfarlig bil. Hvert fall toseteren, kan jeg aldri tro at ville holdt seg på plass i en frontkollisjon.
    Løsningen er å fjerne de ovennevnte bolter. Det gjøres ved å svinge baksete-putene (2 og 1 seter) fremover. Under, ser du to plastdeksler i interiørets farge som er festet med tre skruer oppå (og to bak i lengderetning som ikke behøver fjernes). Vipp forsiktig opp dekselet, og under der vil du se en blank bolt som åpenbart ikke er OEM. Denne er skrudd gjennom skinnen til setet, og er (heldigvis) festet med en mutter på undersiden. Bruk 19mm fast, og skru ut boltene, én på hver side. Da går setene (2 og 1 seter) helt tilbake, og låses i originale låseklakker. I tillegg til at setet nå er ordentlig festet, har baksetepassasjerene fått ca 5 cm større pitch.
    Mulig at mange av dere har funnet ut av dette selv, men håper at det har hjulpet noen.

Bookmarks