Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 61

Thread: Brev til samferdselsministeren, Vi må samle oss og gjøre noe

let's wheel! ShuDuck's Avatar

Default Brev til samferdselsministeren, Vi må samle oss og gjøre noe

av nöcke gunnar

hei alle sammen !

En del av dere har kanskje lagt merke til meg tidligere inne på forumet her. Jeg har vært opptatt av å få til godkjenninger på ombygginger, og selv om jeg har fått til noen småting, har jeg opplevd dette som en ufattelig kamp mot statens vegvesen.

å kjempe mot dem fra bunnen av fører ingen veg, det blir bare småtteri en kan oppnå på denne måten.

Det er på tide å sende representanter fra miljøet inn til sentrale myndigheter slik at noen begynner høre på oss. Andre har fått til ting på denne måten så hvorfor skulle ikke vi?

Det er alltid mange som er enig, men ingen som vil ta jobben. Vel jeg har skrevet et brev til ministeren som jeg har sendt, og jeg er villig til å representere miljøet. Ikke alene, det blir for mye.

Og så må folk vise at de stiller seg bak dette. Hvordan skal jeg komme mere tilbake til siden.

Dette innleget skulle gjerne fått en bedre plassering så det ble mer synlig, men det må moderatorene i såfall fikse for meg. Jeg har ikke tilgang til det.

Kom med kommentarer nå. Her er brevet vedlagt fil (se nederst)

vi må komme opp med målsetning for hva vil vil oppnå. Både på kort sikt og på lang sikt.

Og for å bli tatt skikkelig på alvor må vi kanskje blokkere oslo en dag til sommeren. Hundre biler med motorstopp er ikke enkelt å håndtere :-)

kom på banen nå, og de som kan tenke seg å bli med i et utvalg, skriv dere på her.

Gunnar uhlmann
    Samferdselsminister_1.pdf
    wut?

MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar

utrolig bra formulert og skrevet Gunnar! håper virkelig det begynner å skje litt opp i systemet.

støtter deg 100%!!
    MYE SJ DELER SELGES!!

mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Jeg vil gjerne være med.

Er brevet sendt?

Hvis ikke kunne jeg godt tenkt meg å omstrukturere det noe, og sortere på prioritet, + føye til et par poeng og konkrete saker, gjerne med faktiske vedlegg stemplet og sign. av biltilsynet.

1. Kundebehandling, service og mangel på dette. Dette gjelder generelt alle som har et ærend på en trafikkstasjon, enten man bare skal hente skilt, levere skilt, prøveskilt etc. Få tak i konkrete situasjoner og gjerne med vedlegg av mangellapper, skriftlige avfeiinger av TUV-dokumenter eller import av bil, ting som egentlig er i orden.

2. Problemer med aksept av TUV-dokumenter, problematikk rundt språk, og overdrevet nøyaktighet når det gjelder mål - mangel på forståelse av elementær matematikk. Her kan jeg nok grave fram en del konkrete saker, bl.a. ble våre (BG NOR) tilhengerkuler underkjent fordi de ikke var 50 mm, sa mannen med skyvelæret i hånda. Da kan man jo spørre seg - hvor mye er 50mm? Hvor mange desimaler skal det måles med, og hvor mange desimaler tar det analoge skyvelæret ditt? Det viste seg at ISO-standarden sa 49,7-50,0 (hvis jeg nå husker riktig) - og kula vår var faktisk en tidel utenfor spec - men det ble kundens, og til slutt vår jobb å finne ut hva reglene egentlig sa - hvis noe nektes godkjent burde vi vel i det minste kunne kreve at den som nekter forklarer hvorfor, og selv finner ut hva hva kravene er?

Vi har også trøbbel med at en del biler har varierende tillatt maks fram- eller bakaksellast, som regel 20-50 kg differanse i forhold til hva bilene er typegodkjent med nede i Europa, og dermed også differanse i forhold til TUV-papirene, som Biltilsynet dermed nekter å godta. I samtlige tilfeller er bilen typegodkjent med noe høyere vekt på en av akslene her enn i Tyskland, og det kan variere fra bil til bil på samme biltype. Dette kan ha med import, avrundingsfeil eller småjusteringer for å oppnå varebilstatus i gamle dager. Problemet er enkelt: Hvis fjærene er testet til 1200 kg, men bilen er godkjent for 1270 kg - hvorfor da ikke bare registrere maksvekten NED til 1200 kg, så sant det er i orden for bileier. Det er ikke lenger avgiftsskille på verken 2200 eller 3500 kg, så det skulle ikke være noe problem å gjøre dette, verken i forhold til Toll- og Avgift, sikkerhet eller noe som helst, det sier seg selv at hvis bilen har lov til å laste 1270 kg på bakakselen så har den også lov til å laste 1200 kg.

Innpress på felger, har vært borti at felger med TUV ikke godkjennes i kombinasjon med hevesett, fordi felgene har vært ET-19 mens TUV-papiret har krevd ET-20 eller lavere. Skal man underkjenne TUV-testete deler for masse penger fordi innpresset skiller med EN millimeter?? Her har det også vært masse problemer rundt betydningen av negativt tall og større enn/mindre enn, dette er barneskolematematikk...

Jeg har ikke tall på hvor mange biler som har vært inne hos BT for f.eks. å godkjenne et hevesett, eller bakseter, og endt opp med mangellapp på ikke funnet rammenr, eller på f.eks. en pære som er gått. Det er tross alt EU-kontroll annethvert år på biler i Norge, er ikke det ofte nok?

Språk på TUV-papirer - BG NOR bruker en god del kroner hvert år på offisielle oversettelser til tusenvis av kroner pr side, fordi Biltilsynet i noen tilfeller krever dokumentene oversatt - og det har/hadde de full rett til i følge regelverket. Når det da har vært mange tilfeller hvor de har sagt til kundene at 'du kan gjerne oversette det selv' - blir ikke poenget da litt borte? I omvendt tilfelle har de avfeid TUV-papirer og sagt at de ikke godtar TUV-papirer - for de er alt for lette å forfalske. Hvis det er tvil eller mistanke om dokumentforfalskning så må i så fall politiet kobles inn, Biltilsynet har ikke myndighet til og skal ikke drive denne typen etterforskning - og har i hvertfall ikke rett til å forhåndsdømme. Det burde også vært noe kompetanse og et regelverk eller retningslinjer for hvordan papiret skal se ut for at det ikke skal være så lett å forfalske - hvis da dette er noe problem.

3. Om det oppstår et problem, som feil i TUV-papirer, usikkerheter rundt regelverk, rammenr som mangler, manglende dokumentasjon så burde Biltilsynet hjelpe kunden med å finne en løsning, ikke bare avfeie med 'kom tilbake når du har funnet løsningen'. I veldig mange tilfeller tar Biltilsynet feil, og kunden hadde rett i første omgang. At kunden da må betale kr. 550,- (ca) HVER GANG han kommer tilbake, uten å ha fått en eneste bokstav i vognkortet er i alle fall forkastelig.

4. Kapasitet og effektivitet. Jeg har selv stått flere ganger i kø opptil 2 timer på Risløkka Trafikkstasjon, for å hente skilter eller prøveskilt. Det er ikke så mange i kø, men hver sak tar lang tid. Det er et skrekkeksempel på Risløkka, de har sikkert Norges største trafikkstasjon med ca 30-40 skranker - men kun EN skranke er bemannet med en dame som svetten renner på, hun får masse kjeft pga at folk har ventet i timesvis, samtidig virrer det 5-6-7 godt voksne herrer i biltilsyn-uniform rundt i rommet og drikker kaffe og snakker med hverandre. Frustrerende både for kundene og den ene stakkars damen. Videre har de sikkert også Norges største hall med flest bukker og arbeidsplasser - der ute er det helt tomt, og det er månedsvis med ventetid for å bestille time for visning, enten det er godkjenning av ombygning, import, varebil->personbilregistrering osv.

Jeg hadde en kunde med en relativt ny Wrangler, rentene på lånet løp sikkert løpsk. Den var uten skilter i TO år pga hver gang han var der nede (skulle godkjenne hjul med TUV + hevesett med TUV) fant de en ny ting å sette fingeren på, han måtte hver gang bestille ny time med opptil et halvt års ventetid (og betale hver gang), en gang fikk han til og med beskjed om at de ikke tok i mot timebestillinger, for det var snart ferie. Dette var også grunnen til at han mistet skiltene - når man viser en godkjenning og ikke får det gjennom får man mangellapp med en måneds frist, etter denne fristen får man avskiltningsbegjæring. Dette går ikke an når ventetiden for en time er lenger enn fristen - frister og ventetid må i alle fall samkjøres.

5. Hva skjedde med 'uskyldig til det motsatte er bevist'? På Biltilsynet er man som regel skyldig til man selv har bevist det motsatte. Jeg har mange konkrete eksempler på kunder som har vist biler for import, eller ombygning av store eller små detaljer, dette er firehjulstrekkere siden det er det jeg jobber med. Disse kundene har fått beskjed om at 'denne bilen er hevet' - noe de ikke har vært. Det har da blitt kundens problem å dokumentere at bilen IKKE er hevet. Hvordan skal man dokumentere det? En Jeep CJ5 fra ca 1960 ble underkjent på grunn av dette, en ca 2000-modell Ford pickup ble underkjent fordi 'vinkelen var for bratt på panhardstaget'. Prøv selv å skaff dokumentasjon på slike ting - 'hvor mye bøy skal det være på en original fjær' i fra 1960? Hvor mye vinkel skal det være på panhardstaget på en Ford? Dette er spørsmål som ikke kan besvares!! Og skal de besvares, så må i tilfelle BILTILSYNET vise til originalspec m/ slingringsmonn! Slike ting KAN ikke bli en kundes problem. Det samme gjelder f.eks. uoriginale støtdempere og fjærer, klart at det har vært byttet støtdempere på en Jeep fra 1960, og klart at det ikke sto 'JEEP' på støtdemperen da den var ny i 1960 heller!

6. Til slutt må jeg rose det stortingsrepresentanten nevnt i Arendal Tidende har foreslått - å opprette en mulighet for folk å gå videre der TUV-dokumenter stopper - og til og med å kunne bygge sitt helt egne kjøretøy. Biltilsynet har masse utstyr - til bremsetester, slalomkjøring, belastningstest av foringer og hjuloppheng, test av fjæringsvandring og klaring mellom hjul og ramme/karosseri - det er bare to ting som mangler: Vilje, og et regelverk som tillater det. På sikt er drømmen min at folk kan få godkjent større hjul, mindre hjul, større motor, heving, senking, bedre bremser osv osv osv. Selvsagt kan Biltilsynet kreve dokumentasjon, på konstruksjoner, sveiser og styrkeberegninger, men de bør kunne ta ting som bremsetester, elgtest osv på egenhånd.

Tenk også på industrien, det er mange gründere i Norge, både når det gjelder nyttekjøretøy, spesialkjøretøy, jordbruk, skogbruk osv. Om det var et regelverk på plass og vilje hos biltilsynet ville det nok kunne vært bygd og testet mye spennende rundt i landet - noen ville nok kunne starte bedrifter og tjene inn mer skatt og mer moms i statskassa til alles fordel.
    Jeeps are bils, not båts!

Default Så enig så enig....

Jeg er så forbanne enig med Amund.
    Han setter alt i et ryddig og saklig perspektiv. De fleste vet at alt dette er riktig.
    Men.....

Vi (nordmenn) er så forbannet pysete og egenrådig at dette koker ned til absolutt ingenting. I morgen er en ny dag på BT og i byråkratiets tjeneste, de samme problemene og den samme lange ventetiden på tjenester vi er pålagt.

Jeg mener.... hva gjør DU hver gang du paserer en bomring?
    Jeg "ynker" litt og klager kanskje til den som sitter på, men etter 2 minutter er alt glemt.

Jeg driter i deg, jeg driter i naboen og jeg fryder meg hvis han mannen med den store mercedesen må vente i 45 minutter på BT....mohahahaaaa..

Nei for svarte ****, la oss hente brostein og økseskaft og slenge råtne egg på de komiteene og utvalgene som bestemmer at vi må betale engangsavgift og hestekreftavgift, bomringer og avgift på drivstoff, samt registreringsavgift og årsavgift... og som lar oss pent vente i 45 minutter for å få betalt sakene..

""mere sivil ulydighet folkens""
    (p.s. nå skal jeg låse døra og betale avgiftene min på nettbank så kan "noen andre" klage og skrive brev til storebror)
    Jeep Cherokee 4.0 91 mod.
    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Flott at noen tar tak i dette... vi på Pirate vil gjerne følge opp saken... gi meg beskjed om vi kan hjelpe med noe... som jeg har sagt MANGE ganger før... se hva AMCAR har fått til...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Modified
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway

Jeg skrev akkurat et brev til, og tok med synspunktene til amund. Sendes i morra.
    Attached Images Attached Images
    Last edited by PrinZe; 01-29-2010 at 01:45.
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

Dieseldyr Bergum's Avatar

Kan noen - Gunnar - skrive et generelt brev der alle de viktige momentene kommer frem, og vi kan legge inn våres egen historie, så vi kan sende de til samfeldselsmannen....

Da vil vi få MANGE likelydende brev, men med forskjellig historie, som viser hvordan vi blir oppfattet på trafikkstasjonene.

Tror her at et massivt press i brevs form, er det som trengs.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Promodified

Tommy, kan du ikke legge dette litt enklere til sånn at alle ser det med en gang dem åpner Pirate.

Jeg skal ta kontakt med Gunnar... og finne best mulig løsning...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Standard

Veldig bra tilltak, stiller meg støttende bak...

Standard

Så bra , dette er gode greier. Jeg er uten tvil med deg.
    Last edited by nico; 01-31-2010 at 15:04.
    Nico

Modified

Jeg støtter opp om dette 100%
    Men så er spørsmålet, Hva gjør vi utover det å være enige med hverandre her inne?
    Underskriftskampanje?
    Om alle hadde sendt hvert sitt brev til samferdselsministeren og det hadde endt opp med noen hundre brev tilsammen hadde vi vel vært et stykke på vei, Men så er spørsmålet hvor mye ork, tid og evne hver enkelt av oss har til å faktisk igjennomføre dette.

Har pratet med folk som driver med både Hot-Rodder og Choppere og de har mye av de samme problemene.
    Kan vi bli enda fler og sterkere sammen med andre grupper?
    Selv om de vil ha lavere biler og vi vil ha høyere biler er det det samme prinsippet vi jobber for.

Er det like greit at vi sender hver våre brev til den mailadressa tru?

Promodified

Jeg syntes du skal sende det inlegget du skrev her, var ganske mange ting å sette fingeren på der.

Quote Originally Posted by Svein54 View Post
    Jeg syntes du skal sende det inlegget du skrev her, var ganske mange ting å sette fingeren på der.
    Burde sikkert ha samla inn flere historier, og med navn og ref. hos BT, med originale mangellapper og skriftlige avslag. Men det kommer til å ta så mye tid at det blir sikkert aldri ferdig, kjenner jeg meg selv rett... kanskje like greit å sende det jeg allerede har ferdig. Jo flere brev de får, jo bedre kanskje?

Men, jeg syns dere som har skrevet til nå bør kutte ned på historiene og gleden og bare vise til faktiske hendelser, jeg vil tro det er mer effektivt? Stortinget er sikkert lite interessert i hvor mye penger vi putter i dekk f.eks. Mangelen på kundeservice og følelsen av å møte 'veggen' er jo et generelt problem for alle som skal vise en bil, enten det er pga rust, oblater eller 38" dekk? Bare en tanke fra min side.
    Last edited by Amund; 02-01-2010 at 23:57.

Promodified

jeg er med!

var innom bt i dag å bestilte time for å godkjenne senkefjører på merca mi. fremla tuv papirer og dokumentasjon på hjulstillingskontroll. camber var litt utenfor makskravene men fikk med dokumenter som tilsa at det var i orden. men den ''sakkyndige'' turde ikke å si om den kom til å gå gjennom
    Landcruiser hj60 : ''BESTEMOR'' 37''
    Hilux mk3 37''AT:shaking:
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18537Thefinger
    '' i got your jeep thing, now it burn's when i pee pee''
    Vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''

Hei Bjarne

Jeg skal lese gjennom hva du har sendt meg og jeg videresender også mailen
    til våre polikere sentralt som arbeider med dette emne .
    Når det gjelder innflytelse på staten som lokalpolitiker i opposisjon så er
    makten begrenset som du sikkert forstår.
    Når jeg har fått tid å lese henvendelsen din så skal du få en tilbakemelding
    .

mvh
    Sissel Andersen
    leder Kristiansand frP
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Modified
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway

Skriv under og oppfordre andre til å gjøre det samme, så ser politikerne hvor mange vi faktisk er som engasjerer oss!

http://www.underskrift.no/underskrif...?kampanje=2555
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

36 Timer 227 signaturer
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Standard

Default andre forum.

Har ikke sett dette postet på Nissan4x4.no eller nlck.no.. Kanskje poste det der å?

Jeg håper at alle poster det på de stedene de bruker.
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Denne og hva det dreier seg om burde vært lakt inn på alle bilmerker i forum.

Quote Originally Posted by rustbjønn View Post
    Har ikke sett dette postet på Nissan4x4.no eller nlck.no.. Kanskje poste det der å?
    nlck er det nå, legger du det ut på Nissan4x4?
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Standard

Det er nå lagt ut på Nissan4x4.no

Er det lagt ut på h4k.no?

Standard

Er det lagt ut på Land rover forumet?

Page 1 of 3 123 LastLast

Bookmarks