Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 26 to 50 of 61

Thread: Brev til samferdselsministeren, Vi må samle oss og gjøre noe

  1. #26
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Jeg har postet det på h4k for lenge siden. Håper alle tar seg et halvt minutt til å skrive under på underskriftskampanjen jeg startet!

    SPRE LINKEN OM UNDERSKRIFTSKAMPANJEN OVERALT!!
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  2. #27
    Standard
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Hønemyr
    Posts
    49

    Default

    327 nå
    _________________
    mvh Stian Egeli , Toyota LC80 38" & LC70 38"

  3. #28
    Promodified
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    SORTLAND...Vesterålen,Norge
    Posts
    1,300

    Default

    Lagt ut på JCN
    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

  4. #29
    Promodified
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    SORTLAND...Vesterålen,Norge
    Posts
    1,300

    Default

    Lagt ut på offroad.no :)
    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

  5. #30
    Promodified
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    SORTLAND...Vesterålen,Norge
    Posts
    1,300

    Default

    Lagt ut på diskusjon.no

    Sånn...detta var mitt bidrag til kampanjen
    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

  6. #31
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Meget bra! Fortsett sånn alle sammen!
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  7. #32
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    978

    Default

    Dersom en vil nå fram trur eg det er etpar moment som bør fram:

    1. Forskjellsbehandling. Dette med urettferdigheit appelerer til alle oppegåande menneske uansett ståstad og grunnleggande meining. Er det noko vi som har bil er ute for så er det nettopp det i omtrent alle ledd der ein har kontakt med BT. Feiltolking, mistyding og uvilje er veldig utbreidd. Egentlig er det no bra at regelverket er strengt og at vi har et regelverk, men når det er då åpent for tolkning og reglrett uvilje så blir det eit lotteri. Mange får bygge om bilen sin slik dei vil med enkelte begrensingar, andre ingenting. Motorsyklar får ein bygge om berre fordi ein vil ha eit personleg preg på den, vi vil i det minste ha fram enkelte egenskapar. Eg trur vi har mykje å hente på å stoppe forskjellsbehandlinga.

    2. Byråkratiet og dei som styrer i politikken i dag har Frp som sin største og tydeligaste fiende. Vil vi tjene noko på å la dei springe våre ærend i makta sine korridorar? Det har eg veldig vanskelig for å tru..
    NAF og Amcar og andre bilorganisasjonar har dreve med lobbyisme i årevis og er nok å takke for at det i det heile finnast bilar. Sjå litt på korleis dei gjer det, men benytt gjerne andre kanalar.

    3. Ein av grunnane til at det kom innskjerpingar på kva biltilsynsfolka fikk lov å godkjenne er dei store avsløringane av kontroll og avgiftsjuks som var så utbreidd spesielt på austlandet og i grensestroka for 10-15 år sidan. importkontrollar vart fingerte og store pengar flaut i systemet. Dette var så utbreidt at dei ikkje kunne seie opp heile regionar og mange av desse sit fortsatt i jobbane sine, men no utan så mykje makt. Makta blir pulverisert og delt mellom forskjellige etatar som ikkje anerkjenner kvarandre fullt ut. Tenk litt over at dette er litt følsomt for dei og at konfrontasjonar kanskje ikkje er vegen å gå for å få resultat med denne gjengen.

    4. Kva med å vinkle ting mot at offroad kanskje er den mest miljøvennlege motorsporten? køyretya er utrangerte og meir som resirkulerte, bruker lite drivstoff i forhold til racing, motorsportanlegga gjer ingen inngrep i naturen, og alt er mulig å tilbakeføre så karbonavtrykket er minimalt.

    5. Frustrasjon driv mange av oss til å prøve å skape eit truselbilde for dei vi er uenige med, med aksjoner og blokader som har blitt nevnt. Det er antakeligvis den minst smarte taktikken vi kan bruke. dette er å tøme bensin på bålet til dei som er mot oss. Ingen andre enn oss treng dette og ingen andre bryr seg.

    6. Den underskriftaksjonen som det blir linka til har ingen begrunning som eg kan sjå (?) og er egentlig på feil grunnlag slik eg ser det. Reglane er ikkje for strenge, men dei blir brukt for strengt, tolka ulikt og med uvilje.

  8. #33
    Shop builder sivrt's Avatar
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Froland
    Posts
    2,211

    Default

    Nå er vi oppe i 434 underskrifter i kampanjen.. Stå på folkens.. Får man nok underskrifter vil det ihvertfall synliggjøre vårt problem og frustrasjon om ikke annet .
    Bare se hva Facebook kan gjøre. Produsenter av diverse varer utvider sortimentet sitt pga grupper der f.eks..
    Ingenting i veien for at dette kan få samme medieoppmerksomhet som sånne ting..
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

  9. #34
    Original
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Grängesberg, Sweden
    Posts
    1

    Default Sverige har ju SFRO

    SFRO finns ju i Sverige som hjälp och stöd vid ombyggnad / nybyggnad av fordon, det borde ju gå att få till i Norge också?

    Nu vet jag ju att Norge kallas för Byråkratins högborg i Norden och det finns tydligen många konstiga regler och skatter på Era fordon...
    Lycka till med att få en förändring till stånd!!!! / Anders
    http://www.sfro.com/

  10. #35
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,058

    Default

    Veldig enig med det du skriver Yakuza, og jeg er enig i at det ikke nytter å true med at "da går vi til aksjon og blokkerer Oslo sentrum". Det er korttenkt og hjelper ikke saken. Da er det bedre å finne en fornuftig måte å få frem det poenget at pga stivbeint regelverk og uforståelige tolkninger, som i tillegg kan endre seg i den perioden du bruker på å bygge bilen, så velger mange av oss heller å bygge opp bilene uten noen som helst form for myndighetskontroll av kjøreegenskaper og byggekvalitet. Om enn bare for 2 år i påvente av neste EU-kontroll. (Som ofte heller ikke henger seg opp i noe sprekere fjærer og sdtørre dekk...)

    Men samtidig er det viktig å trå forsiktig, at ikke vi blir uglesett som en gjeng med anarkiser som ikke bryr oss om hvilke lover og regler EU og VD trør over ørene på oss...
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  11. #36
    Standard
    Join Date
    May 2009
    Posts
    134

    Default

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Veldig enig med det du skriver Yakuza, og jeg er enig i at det ikke nytter å true med at "da går vi til aksjon og blokkerer Oslo sentrum". Det er korttenkt og hjelper ikke saken. Da er det bedre å finne en fornuftig måte å få frem det poenget at pga stivbeint regelverk og uforståelige tolkninger, som i tillegg kan endre seg i den perioden du bruker på å bygge bilen, så velger mange av oss heller å bygge opp bilene uten noen som helst form for myndighetskontroll av kjøreegenskaper og byggekvalitet. Om enn bare for 2 år i påvente av neste EU-kontroll. (Som ofte heller ikke henger seg opp i noe sprekere fjærer og sdtørre dekk...)

    Men samtidig er det viktig å trå forsiktig, at ikke vi blir uglesett som en gjeng med anarkiser som ikke bryr oss om hvilke lover og regler EU og VD trør over ørene på oss...
    *signerer*

  12. #37
    Promodified
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Drammen Norway
    Posts
    1,163

    Default

    Skjønner ikke helt hva dere er så redde for Yakuza og Hardkåre. Dere henger dere opp i aksjoner og blokkeringer. Det er jo ikke dette det dreier seg om. Hadde vi andre fulgt deres råd/innvendinger så hadde vi i vert fall ikke fått til noe. Du sier at FRP ikke klarer å drive lobbyvirksomhet ang vår sak. HVeM klarer det da? Det meste av det som kommer opp i stortinget og andre saker blir styrt av lobbyister.
    Vi kan være glade for at noen i hele tatt bryr seg og tar fatt i saker som er helt høl i hodet når det gjelder den forskjellsbehandling som i dag skjer i BT etaten. Hadde vi fulgt EU reglene så hadde det stort sett ikke vært noe problem for der godtar dem TUV dokumenter. Her hjemme er vi heldige hvis vi treffer på en som har en god dag og godtar dem.
    Greit at reglene er strenge, men da skal dem også være like over alt og ikke sånn som det er i dag.

  13. #38
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Quote Originally Posted by Yakuza View Post
    Dersom en vil nå fram trur eg det er etpar moment som bør fram:

    1. Forskjellsbehandling. Dette med urettferdigheit appelerer til alle oppegåande menneske uansett ståstad og grunnleggande meining. Er det noko vi som har bil er ute for så er det nettopp det i omtrent alle ledd der ein har kontakt med BT. Feiltolking, mistyding og uvilje er veldig utbreidd. Egentlig er det no bra at regelverket er strengt og at vi har et regelverk, men når det er då åpent for tolkning og reglrett uvilje så blir det eit lotteri. Mange får bygge om bilen sin slik dei vil med enkelte begrensingar, andre ingenting. Motorsyklar får ein bygge om berre fordi ein vil ha eit personleg preg på den, vi vil i det minste ha fram enkelte egenskapar. Eg trur vi har mykje å hente på å stoppe forskjellsbehandlinga.

    2. Byråkratiet og dei som styrer i politikken i dag har Frp som sin største og tydeligaste fiende. Vil vi tjene noko på å la dei springe våre ærend i makta sine korridorar? Det har eg veldig vanskelig for å tru..
    NAF og Amcar og andre bilorganisasjonar har dreve med lobbyisme i årevis og er nok å takke for at det i det heile finnast bilar. Sjå litt på korleis dei gjer det, men benytt gjerne andre kanalar.

    3. Ein av grunnane til at det kom innskjerpingar på kva biltilsynsfolka fikk lov å godkjenne er dei store avsløringane av kontroll og avgiftsjuks som var så utbreidd spesielt på austlandet og i grensestroka for 10-15 år sidan. importkontrollar vart fingerte og store pengar flaut i systemet. Dette var så utbreidt at dei ikkje kunne seie opp heile regionar og mange av desse sit fortsatt i jobbane sine, men no utan så mykje makt. Makta blir pulverisert og delt mellom forskjellige etatar som ikkje anerkjenner kvarandre fullt ut. Tenk litt over at dette er litt følsomt for dei og at konfrontasjonar kanskje ikkje er vegen å gå for å få resultat med denne gjengen.

    4. Kva med å vinkle ting mot at offroad kanskje er den mest miljøvennlege motorsporten? køyretya er utrangerte og meir som resirkulerte, bruker lite drivstoff i forhold til racing, motorsportanlegga gjer ingen inngrep i naturen, og alt er mulig å tilbakeføre så karbonavtrykket er minimalt.

    5. Frustrasjon driv mange av oss til å prøve å skape eit truselbilde for dei vi er uenige med, med aksjoner og blokader som har blitt nevnt. Det er antakeligvis den minst smarte taktikken vi kan bruke. dette er å tøme bensin på bålet til dei som er mot oss. Ingen andre enn oss treng dette og ingen andre bryr seg.

    6. Den underskriftaksjonen som det blir linka til har ingen begrunning som eg kan sjå (?) og er egentlig på feil grunnlag slik eg ser det. Reglane er ikkje for strenge, men dei blir brukt for strengt, tolka ulikt og med uvilje.
    4: Vinkling mot offroad, mnja.. Poenget er å få til en fungerende regelverk for ombygginger generelt, samme om det er gatebiler eller offroadere..
    5: Dere henger dere for mye opp i det Gunnar sa innledningsvis om sånt. Ingen har sagt vi skal gjøre det hvis vi ikke får det som vi vil med en gang, slapp av ;)
    6: Underskriftkampanjen ble lagd for å vise at det er mange som er uenige i dagens regelverk, både utforming og tolkning, og mener at det bør endres.
    Å få vist fram hvor mange som bryr seg, er ikke det begrunnelse nok for en slik kampanje?
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  14. #39
    Promodified
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Drammen Norway
    Posts
    1,163

    Default

    Enig med deg der. Bare litt forundra over litt det som Yakusa skriver. Virker som han han fått kjeft av kjerringa.

  15. #40
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Og det nytter faktisk veldig mye å bruke FrP. Mange saker som FrP tar opp, og som naturlig nok blir dømt nord og ned av de rød/grønne, blir etter noen år, tatt opp som noe nytt av de rød/grønne, og dermed går de igjenom Men en god dose tålmodighet er nok greit her ja
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

  16. #41
    Prototype
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Surnadal
    Posts
    2,240

    Default

    1136 signaturer
    Jim Erlend Holten
    +47 40044799
    Surnadal

  17. #42
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Svein54, prøv å hold deg til tema :) Fint om vi slipper kommentarer og slikt som kan utarte seg i denne tråden :)
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  18. #43
    Promodified
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    Drammen Norway
    Posts
    1,163

    Default

    Quote Originally Posted by PrinZe View Post
    Svein54, prøv å hold deg til tema :) Fint om vi slipper kommentarer og slikt som kan utarte seg i denne tråden :)
    Yakuza skjønte sikkert at det var en spøk, men kanskje ikke du.
    Vi må ikke la dette bli så alvolig at vi ikke kan fleipe litt også.
    Bortsett fra det så står jeg for det jeg skriver.

  19. #44
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Me so sorry :)
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  20. #45
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    213

    Default

    Hvorfor ligger ikke dette på forsiden? Kan ikke noen adm. folk fikse det?
    Jeep JK 2.8 CRD 2008
    THERE`S ONLY ONE

  21. #46
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Da har vi passert 2000 underskrifter
    http://www.underskrift.no/underskrif...?Kampanje=2555
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  22. #47

    Default

    signert ;)

  23. #48
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Passert 3000 underskrifter... glimrende...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  24. #49
    Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Oslo
    Posts
    2,687

    Default

    Da har saken(e) vært oppe til behandling i stortinget, og arkivert i sylinderarkivet. Ganske elendig formulert spørsmål, og et enda dårligere svar. Da blir vel ikke dette tatt opp igjen de neste 10 åra?

    Se sak nr. 2 fra toppen her: http://www.godskesen.info/24518903
    Jeeps are bils, not båts!

  25. #50
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    når det gjelder svaret som ble gitt, så er det ikke rart det ikke er mulig å gjennomføre noe slikt i norge....

    Det er jo ren uvilje til å faktisk imøtekomme mannen i gata, også i reelle eksempler. Jeg lurer på hvordan de får det til i andre land....


    for å dra en litt usakelig sammenligning til "at en egen ordning for godkjenning av amatørbygde biler vil rette seg mot et svært begrenset antall brukere" så lurer jeg på hvilken majoritet av befolkningen som bruker det flotte kulturtilbudet vi har i bjørvika..... hvrofor gikk da noe som blir brukt av en såpass smal gruppe mennesker igjennom...

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •