Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 34

Thread: Globetrotter's unURBAN Project - Patrol Y61

  1. #1

    Default Globetrotter's unURBAN Project - Patrol Y61

    Hei folkens!

    Har hengt rundt på Nissan-sidene på forumet her en stund, og tenkte nå at det var på tide å legge inn litt om bil og prosjekt. Utgangspunktet er en 2004 modell Nissan Patrol Y61 3.0 TDi, og målet er en turbil som lar meg kjøre absolutt alle omveier verden rundt. "Prøveturen" starter i disse dager, og skal gå fra Alaska til Ushuaia i Argentina - mer om turen skal jeg prøve å oppdatere i underveis i en egen tråd.

    Så! Patrolen!

    Modifiseringer:
    - hevet 5 tommer på fjærer
    - "big bore" justerbare støtdempere
    - "senkede" radiusarmer 5"
    - 35x12,5-15 GY MT/R
    - justerbare øvre- og nedre linkarmer
    - justerbare panhardstag
    - forsterket og justerbart styrestag
    - forsterket parallellstag
    - senket stab-stag med original in-cab disconnector bak
    - DBA slotted bremseskiver (forran, original bak)
    - Transfernedgiring, 85% på lavserie
    - Nedgiret akslinger (kronhjul/pinjong)
    - ARB airlocker front
    - ARB safari støtfanger med vinsj (tatt ut for å erstattes med ny ved ankomst USA)
    - ARB støtfanger bak m/ swing-out reservehjulsholder og jerrykanneholder
    - Warn SPI komppressor m/tank
    - Long Ranger fueltank 145 liter
    - Dual battery system
    - Eberspächer varmer
    - ARB taktelt og markise

    Skal se om jeg får lagt inn litt mer detaljer om de ulike modifiseringene etterhvert. En enda mer detaljert oversikt ligger på hjemmesidene til tur-prosjektet, men er ennå ikke helt oppdattert med bilder og slikt.. (www.unurban.no)
    Attached Images Attached Images   

  2. #2
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    utrolig kul bil, og tøft at du reiser... flere bilder av bilen!!
    Når reiser du??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  3. #3

    Default

    Har allerede vært i Bremerhaven for å levere bilen på kaia... Men så viste det seg at båten hadde fått motortrøbbel ute i Atlanteren på vei inn, og nå er avreise (båtreisen) utsatt til 25.februar. Ble til at jeg kjørte tilbake til Norge, da 2 uker på kaia i Bremerhaven med begrenset tilsyn til bil og utstyr ikke høres helt optimalt ut...

    Sitter og surfer på nett og venter.......

    GT

  4. #4

    Default

    Bilder, ja..

    Begynner med løftet. Delene er kjøpt i Australia av et firma som heter Mannell Motors. "Pakken" heter Megalift Extreme (ooh!), og er så vidt jeg vet Mannell's "in-house" merke. Enkelte komponenter er source'et fra andre steder, feks er fjærene er laget av Kings, støtdempere og styredemper er fra Though Dog, og de senkede radiusarmene er fra Snake Racing.

    Det hele passet rimelig rett på, men litt mekk blir det jo alltids. Ble litt overasket over at fremre justerbare panhardstag kom som et "halvt" stag, som da måtte kompletteres av halvparten av det originale staget. Dog-bones bak passet ikke (australierne har helller ikke original in-cab disconnector), og festene til fremre stabstag passet ikke på de nye radiusarmene. Bortsett fra dette var montering som å bygge lego..

    På stabstaget bak ble et medfølgende dogbone modifisert fra bolt til pin toppfeste, og en brakett ble laget for å senke disconnector tilsvarende. Til radiusarmene ble det dessuten dreiet 12mm spacere for å flytte akslingen enda noen mm fremover. På bildene er det ennå originale bremser og styrestag.

    Bilen kjører som en drøm, og det er fremdeles komfortabelt å drikke kaffe i 120kmh på motorveien. En sjelden kombinasjon med de terrengegenskaper som en slik modifisering gir!

    GT
    Attached Images Attached Images       
    Last edited by Globetrotter; 02-13-2010 at 16:32.

  5. #5

    Default

    Og når bilen var løftet til passelig høyde, ble støtfangere, vinsj og snorkel behørig montert... En Tabor 8500 fra et skogsbilprosjekt ble skrudd på midlertidig, da jeg egentlig ønsker megen 9.5 vinsj til denne doningen (for ikke å snakke om å få på plass en vinsj som ikke har vært slept gjennom myr og skog i et ti-år). Kabler til vinsjen ble trukket fra begge batteriene for å unngå skjevbelastning.

    Bakfanger gikk rett på, men MYE småbiter! Tar tid.. Fremre fanger så ut som den skulle. Litt måtte faktisk friserers både på bil og noen fester på fangeren, men ikke akkurat noen store showstoppere.

    Snorkel var også på programmet, og jeg må inrømme at det var en terskel på å dra frem stikksagen på en ny og blank bil... Men det gikk jo greit, og jeg er meget fornøyd med resultatet. Litt krøkkete å jobbe med luftrørene i innerskjermen, men med tålmodighet og Tech-7 ble resultatet mer enn tilfredsstillende!

    GT
    Attached Images Attached Images         
    Last edited by Globetrotter; 02-13-2010 at 17:49.
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  6. #6
    Standard
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    trondheim
    Posts
    191

    Default

    pen bil. :) bra satsing
    Lead, follow, or get the f*** out of the way!
    Utkanten Naf Offroaders

  7. #7
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Litt av en turbil...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  8. #8
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by Globetrotter View Post

    Sitter og surfer på nett og venter.......

    GT
    Glimrende for oss! Endelig får du tid til å dele dette med oss her også

  9. #9
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    Utrolig flott, selv om det ser ut som du har plass til større dekk

    Går utifra pålitelighet går foran estetikk!
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  10. #10
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Quote Originally Posted by Globetrotter View Post
    - mer om turen skal jeg prøve å oppdatere i underveis i en egen tråd.
    Vi venter spent på denne under "Trails" - den skal "Klistres"!

  11. #11
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Ser frem til å følge med på turen veldig interessant med tech også
    wut?

  12. #12

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    Utrolig flott, selv om det ser ut som du har plass til større dekk Går utifra pålitelighet går foran estetikk!
    Neida.... Det er abslutt plass til større dekk, og utveksling i akslingene er byttet fra 4,625:1 til 5,42:1 for å matche 37". Regner med jeg bytter i løpet av sommeren når jeg er i USA. Litt mer humane priser for slikt på andre siden av dammen...

    GT
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  13. #13
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    Quote Originally Posted by Globetrotter View Post
    Neida.... Det er abslutt plass til større dekk, og utveksling i akslingene er byttet fra 4,625:1 til 5,42:1 for å matche 37". Regner med jeg bytter i løpet av sommeren når jeg er i USA. Litt mer humane priser for slikt på andre siden av dammen...

    GT
    Ja, det er utrolig mye greiere priser på mye rart over der! Og ikke minst arbeid... Så hvis du trenger å få laget noe custom greier til bilen koster det jo slikk å ingenting over der! Gleder meg til å følge med videre!
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  14. #14

    Default

    Hei igjen! Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

    Litt flere bilder fra oppbyggingen:
    Et sidepprosjekt, bokstavlig talt, var å erstatte Patrolens bling-trinn med noe som tåler stein. Litt 1 1/4" rør og 40x40 firkantrør ble puslet sammen til rock-sliders, og etter litt frem og tilbake ble det konkludert med å føre kraften opp i karosserifestene for å ikke legge alt for mye belastning inn på rammen. Så for meg at en relativt lang arm inn til rammen sammen med MYE vekt i bilen, fort kunne gi noen uheldige utslag. Som designet ble nå, vil et trykk på slideren løfte både ramme og karosseri. De to stagene som legges inn på rammen skal hovedsaklig hindre at slideren "bøyes" utover. Har testet litt, og teorien ser ut til å holde. Blir selvfølgelig spennende å se hva som skjer når jeg har 600 kg last...

    Lufttanken ble en Warn hot-dog (2,5 gal). Hadde egentlig tenkt å sette inn to, men har foreløpig bare en. Får teste litt og se om behovet er tilstede. Nå er det kun til airlocker og dekk jeg bruker luft, men vurderer et par Airlift belger når jeg kommer til statene, og så er det er jo alltid fint å kunne kjøre en muttertrekker... Kompressoren er en Warn SPI som er permanent montert i lasterommet. Luftuttak i motorrom og ved bakluken. Lufttanken fikk akkurat plass mellom rammen og kanalen ved høyre fordør ved å modifisere litt på festene på tanken. Skal være plass til en maken på førersiden ved å flytte litt på en boks med elektronikk. Har ikke studert dette nærmere..

    GT
    Attached Images Attached Images       
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  15. #15
    Shop builder sivrt's Avatar
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Froland
    Posts
    2,211

    Default

    Imponerende arbeid og for en flott turbil.. Virker som en bra " do it all" vogn..

    Følger spent med her..
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

  16. #16

    Default

    Hei!
    Takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger. Siste utviklinger er nå at Patrolen forhåpentligvis er ombord i bilskipet Höegh Tropicana, som skal sette kurs over Atlanteren i morgen. Skal se om jeg får åpnet en tur-tråd under Trails.

    Men kan jo først poste litt mer bil-detaljer...

    Er man på tur med bil, går det som kjent ofte litt mer strøm enn man hadde tenkt, og spesielt når man setter i et kompressor-kjøleskap. Har derfor fått på plass et 120 Ah Exide gel batteri til forbruk, og lagt opp en egen krets til dette. Kobles til bilens krets og lading via en Piranha DBE180S isolator. Batteriet ble satt bak førersetet, og er boltet til gulvet. Kjøleskapet er et ARB på 47 liter, som får plass innenfor ventstre bakdør. Gleder meg til kald cola underveis og andre kalde ting når teltet er slått opp...


    GT
    Attached Images Attached Images    
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  17. #17

    Default

    ...og litt mer bil...

    Har snekret litt skuffer baki for å lettere holde orden på ting og tang, samt at det blir litt lettere å komme til saker når lasterommet fylles opp.

    Sagd ut av 19 mm MDF og 16/12 mm kryssfiner. Er litt skeptisk til hvor mye MDF'en egentlig tåler av risting og fukt, da dette var noe mer porøst materiale enn jeg hadde tenkt... Må jeg gjøre det om igjen, er det i hvert fall sikkert at det blir ramme i stål eller aluminium!

    Håndtak med integrert lås fikk jeg tak i på RUFO. Det nye (hevede) "gulvet" er delt ca ved bakdøren, og den fremre delen kan tas ut for tilgang til vanntank, kompressor, forsterker, div el og kabling, og litt lasterom. "Hullet" til høyre for skuffene er beregnet for ski, og er åpent helt frem til vareveggen. Vanntanken er seff beregnet for båt, og tar 65 liter, og tappekran med bryter til vannpumpe er plassert like ved kjøleskapet. Planlegger å installere et vannrenseanlegg når jeg kommer over til Statene.

    GT
    Attached Images Attached Images       
    Last edited by Globetrotter; 02-23-2010 at 22:17.
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  18. #18
    Modified
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    Trondheim
    Posts
    688

    Default

    Tøft!
    Utkanten Offroaders NAF
    tlf: 46837885

  19. #19
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    ærendal
    Posts
    775

    Default

    det der var en imponerende turbuss
    Landcruiser hj60 : ''BESTEMOR'' 37''
    Hilux mk3 37''AT:shaking:
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=18537Thefinger
    '' i got your jeep thing, now it burn's when i pee pee''
    Vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''

  20. #20

    Default

    Hei igjen! Postes litt i rykk og napp her... Men hadde da forhåpninger om å komme igjennom ombyggingen så langt den har kommet nå når jeg starter på tur.

    Avsluttet vel sist post med litt interiørdetaljer, og for de skarpøyde som noterte seg at der var kommet inn en dieselvarmer, tenkte jeg å poste noen bilder fra montering.

    Eksosen er tatt ut omtrent ved fuelpåfyllingen (ikke så nærme at jeg frykter for problemer, selvfølgelig..), og dieseltilførselen er fra hovedtanken. Denne er forøvrig byttet ut med en 145 liter Long Ranger tank.

    GT
    Attached Images Attached Images      
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  21. #21

    Default

    Innledningsvis nevnte jeg også at styrestag og paralllellstag er byttet ut. De originale er litt vel myke etter min smak, og dessuten får man et problem når man hever Y61'er da styrestaget ikke er justerbart (ikke på Y61 fra 2003 og nyere, og man får heller ikke bestilt justerbare fra Nissan til "gamlere" modeller). Nye fra Superior Engineering (4140 Comp Spec high tensile) ble bestilt og montert. Massive saker, og egentlig litt overkill til mitt bruk. Tror jeg går for Superior's Mecavel rods neste gang...

    I samme økten ble også bremseskivene byttet til DBA slotted discs, og med Bendix heavy duty bremseklosser. Og ellers har jeg satt på AVM manuellle frihjulsnav på grunn av problemer med de originale auto-navene.

    GT
    Attached Images Attached Images     
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  22. #22
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Voldsomme stag..., men de er fort gode å ha når en stein plutselig er på "feil" sted...

    Hva er problemet med de originale auto frihjulsnavene? Nytt for meg at de kan være kranglette.

    Og hvordan er de nye bremsene kontra de gamle? Så på Nissan4x4 at du håpet de var minst like gode som de originale på original bil, men de har jo egentlig aldri vært noe å skryte av.

  23. #23

    Default

    Hei!

    Problemet med auto-frihjulsnavene var at de kranghlet på utkobling, noe som medførte at fremre mellomaksling litt for ofte "ble med rundt", og dette gjør ikke akkurat underverker for vibrasjoner i en Patrol som er hevet 5"...

    Ergo ble de dumpet for manuelle AVM nav. Litt mer pes å gå ut for å slå på firehjulstrekken, men man har jo stort sett kontroll på når det trengs og ikke (stort sett ikke...). Og så er det veldig greit å være HELT sikker på hva som beveger seg og ikke i drivverket.

    Bremsene er absolutt bedre enn originalen. Går jo greit å blokkere med original på 35" også, men regner med at jeg merker den største forskjellen når jeg må blokkere med 700 kg last...

    Og når det gjelder stagene mener jeg absolutt at de originale (i hvert fall parallellstaget (se garasje på nissan4x4 side 4)) er for myke. Og med justering på styrestag var det ikke så mye å lure på...


    OG!!
    Båten nærmer seg Jacksonville..... Siste ETD dato er nå 26.mars! Snart!!

    GT
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

  24. #24
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    sikker på at slotted discs var lurt på en offroadbil? Samler seg jo litt mer skitt, og det setter ikke bremsene pris på.
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  25. #25

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    sikker på at slotted discs var lurt på en offroadbil? Samler seg jo litt mer skitt, og det setter ikke bremsene pris på.
    Det er forsåvidt riktig, men etter en liten diskusjon med forhandler i Australia valgte jeg å gå for et prøveeksemplar. Har kun fått gode skussmål fra andre (australiere...), og slitasje skal ikke være et problem i forhold til originale deler. Men det blir selvfølgelig spennende å se. I følge Mannell finnes det ikke andre alternativer får å øke bremseeffekten uten å bytte kaliper (de snakker om 10-15% bedre effekt av denne skiven og klossene (seeing is believing... er ikke helt overbevist ennå...)), og for alternativt kaliper snakker vi om en helt annen kostnad. Bremsene til 4,8 literen skal være helt rå, men koster det hvite i øyet... Vi får se om Den Store Turen bringer meg innom Australia eller Midtøsten etterhvert, hvor slikt kan være tilgjengelig.

    Skal poste erfaringer!
    GT
    Last edited by Globetrotter; 03-21-2010 at 23:21.
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •