Page 2 of 19 FirstFirst 123412 ... LastLast
Results 26 to 50 of 469

Thread: Globetrotter's unURBAN Project

Garasjens kongle

RadioShack har det meste av løse ledningsdingser etc.

Broderen bor nede i Pompano og jag har vært over der noen ganger nå.
    Så lenge du ikke er raskeste bil på veien, går det bra.
    Pass også på å ikke ligge side ved side av nabobilen og sperre for de som vil forbi, men la det være luker som de kan komme inn foran deg og forbi deg.

God tur - vi følger med :-)
    Fullstendig uautorisert Terrengbilbygger !

Rett til himmels Kaare's Avatar

Her går det unna http://twitter.com/aasesp

Dieseldyr Bergum's Avatar

Dæven, da var jeg og på Twitter.....
    Må jo følge....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Dæven, da var jeg og på Twitter.....
    Må jo følge....
    X2

Quote Originally Posted by Kaare View Post
    For et styr... Og er det virkelig ikke trygdt å sende bilen med et norskt skip uten at den blir strippet for alt "løst"...?!

PS: Godt å vite at du fremdelses snur deg etter damene - helt naturlig
    ...bare ikke si noe til Malin, ok? :-)

Og dessverre ser det ut til at bvilen må være "ren". Alt av utstyr som jeg hadde montert "tilgjengelig" fra cupeen demonterte jeg før avreise. Inverter, gassalrm, GPS, stereo front, og alt som kunne skrues løs og legges i en låst kasse bak, ble demontert. Bortsett fra kartlampen og sugekoppen til GPS'en da. Og diskant høytalerne tenkte jheg at ingen ville bry seg med uten at de også tok de tilhørende mellomtone elementene i dørene, og at dette ville fære for mye styr. Men neida.... Har vel en teori, mer om det i neste post...

GT
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

Quote Originally Posted by Blom View Post
    RadioShack har det meste av løse ledningsdingser etc.

Broderen bor nede i Pompano og jag har vært over der noen ganger nå.
    Så lenge du ikke er raskeste bil på veien, går det bra.
    Pass også på å ikke ligge side ved side av nabobilen og sperre for de som vil forbi, men la det være luker som de kan komme inn foran deg og forbi deg.

God tur - vi følger med :-)
    Takk for tips! Tok meg en tur innom Radio Shack i Moab, og litt pjask hadde de. Men ny original Garmin lader synes jeg avr litt dyr, så jeg llader den via vanlig usb intil videre. Men de hadde en lekker CB radio som jeg fikk litt lyst på. Det er jo stort sett det båndet de kommuniserer på her borte. Noen som vet om dette er 27 Mhz båndet som brukes i Norge?

GT

Default Moab.....

Heioghå!

Tilbake etter en liten offline økt, skal prøve å holde meg på nett.. Ting har skjedd siden sist, og om noen har surfet innom www.unurban.no, så har man muligens lagt merke til at kartposisjonen min har justert seg noe fra Florida.

Etter at alt hadde ordnet seg i Jacksonville, og litt forsyninger var kjøpt inn, satte jeg kursen mot Colorado. Planen var som jeg sikkert har nevt 1000 ganger, å få med meg slutten av av skisesongen i Rockies. Kjøreplanen var i utgangspunktet tenkt langs sjøen vestover, og deretter rett nord, men etter internettsøk og rådslagning med noen lokale helter, ble ruten lagt nordover mot Atlanta, derifra til Kansas City, og så rett vestoover mot Denver. Dro ca 700 kilometer første dag (startet litt sent...), 1400 kilometer dag to, og 1200 kilometer dag tre. Da stoppet overnattet jeg i Frisco noen kilometer fra Vail.

Men! Hvor lenge var Adam i paradis..? I det jeg passerer Denver og begynner på stigningen oppover fjellene mister jeg motorkraft... Sh##! Hvad nu?? Bilen vil ikke opp i omdreining når motoren har motstand. Null respons på kick-down, og turtallet pendler når jeg holder konstant (og da relativt lav) fart. Svinger av veien, og tar en pause. Alt virker normalt så lenge motoren ikke har belastning. Jeg tenker seff diesel og filter, og temperaturen har på vei oppover krøpet godt under null (ca 10 minus). Uansett ikke så kaldt at jeg ville forvente store problemene, men det kan jo være sommerdiesel fra lavere strøk. Fyller full tank oppe i fjellet. Ellers funderte jeg på om det kunne være bøss fra den nye tanken (hadde jo dratt igjennom noen liter fuel fra Florida (og to ganger til Tyskland..)). Den tredje faktoren som gikk gjennom hodet var høyde, da jeg begynte å nærme meg 3400 moh. Eller alle? Eller et par av faktorene i kombinasjon med at ECU’en ikke hang helt med i svingene for blandingsforhold? Uansett var det på tide og køye, så jeg haltet meg litt videre til først en campingplass, og deretter en til, som ingen ville la meg komme inn fordi jeg “ikke var en RV”... Forb.. klyser! Var vel litt for nærme Breckenridge og Vail, ja.... Fant omsider et motel i Frisco til en ok pris, og utsatte alle problemer til dagen etter.

Så! Etter litt filosofering bestemte jeg meg for å ta en liten runde for å sjekke om det gikk an å finne overnatting for noen dager skikjøring før jeg brettet opp ermene for å finne ut hva som var galt med doningen... Ved oppstart dagen etter røyk det svart, deretter hvitt, og dett var dett. Men symptomene var de samme. Ved lav belastning fungerte alt som normalt, så jeg var ikke så nervøs for å fortsette i bedagelig tempo. Stoppet deg seg helt skulle det vel bli råd. Men! Etter litt research viser det seg at camping på disse skistedene er det bare å glemme. De åpner ikke før til sommeren. Annen overnatting begynner på ca 130 USD pr natt, så med utgangspunkt i at humøret ikke var helt på topp etter gårsdagens hendelser, ble det raskt besluttet å kjøre ned av fjellet retning vestover. Satte kurs mot Grand Junction og Moab i Utah.

Etterhvert som jeg kom lenger og lenger ned, og temperaturen steg og steg, steg også humøret betraktelig! Det viser seg at symptomene blir mindre og mindre. Nede i Grand Junction fungerer El Patrolo nesten normalt. Litt dårlig respons på kick-down er det eneste jeg kan merke. Vurderer å snu for å finne ut hva i helv.. det er som foregår, men tar heldigvis til vett og forsetter til Moab morgenen etter. Og for et sted!!! Off-road Paradis!!! Dette sted er helt vilt, og her cruiser de råeste doningene rundt i gatene. Og i motseting til mange steder/sentrum i USA jeg har kjørt igjennom til nå, har faktisk Moab atmosfære! Jeg begynner å tro at for mountain bikers og off-roadere, må dette nesten være universets senter.

Har nå vært her i et par dager. Har hold til på en campingplass midt i sentrum, og har ordnet litt på campingfasilitetene i bilen, samt fikset meg reservehjul. I dag var jeg ute og kjørte “Chickens Corner” (level 3/Moderat). Tar det veeeeldig pent ettersom jeg har fullt lass i bilen, og helst ikke vil ødelegge hverken last eller kjøredoning (særlig ikke kjøredoning siden evt reservedeler stort sett må bestilles fra Australia...). Dessuten har jeg ikke funnet tak i vinsj ennå, og siden jeg er på tur stort sett bare med meg selv. Heldigvis er det relativt trafikert ute i trailene om noe skulle skje.

Koser meg stort, og regner med at jeg henger rundt her noen dager til. I morgen flytter jeg camp til litt nord for byen, og tenker å prøve meg på en rute som heter “3D-Trail”. Har også lyst til å få med meg White Rim Trail, som er en av de mer kjente turene, men så langt ser det ut som at alle campene langs ruta er fullbooket for flere uker. Skal forhøre meg litt om det går an å ta turen på en dag (tror det..), men så var det dette med å ta det sakte og forsiktig og ikke ødelegge noe... Vi får se!

Skal skrive litt mer om trailene etterhvert som jeg får utforsket området.
    Vi snakkes!
    GT

Bilder:
    1. Kjente formasjoner for alle som leser amerikansk offroad litteratur...
    2. Definitivt ørkenfølelse. Og alt blir rødt...
    3. Dead-end. Her forstetter man kun til fots, og kun for de uten høydeskrekk...
    4. Her stikker jeg snuten rundt Chicken's Corner, og jeg lover at det er langt ned utfor venstre forhjul!
    5. "Tekniske" punkter er stort sett steinformasjoner, og spesielt hyller/ledges. Ikke så alvorlig her, da...
    6. Mer Moab terreng. Blir vel flere bilder av stein i morgen, tenker jeg...
    Attached Images Attached Images       

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Lev drømmen GB.... en smule misunnelig...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by tommy View Post
    lev drømmen gb.... En smule misunnelig...
    x 2...

Standard

Fy feite... Ja vet fler som er misunnelig..........

Fotograf knixen's Avatar

tipper du har første bil med norske og grønne skilt der!!!
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Quote Originally Posted by knixen View Post
    tipper du har første bil med norske og grønne skilt der!!!
    Tviler vel på at jeg er først, men du kan si at det tiltrekker seg oppmerksomhet...

Og det samme gjør Patrolen. "Look at that Landcru..... no... its a.... æær... what kind of car is this???". For ikke å snakke om at jeg har en turbodiesel på tre - 3 - liter?!?!?!?!

Amerikanere er artige...
    GT

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Quote Originally Posted by Globetrotter View Post

"Look at that Landcru..... no... its a.... æær... what kind of car is this???". For ikke å snakke om at jeg har en turbodiesel på tre - 3 - liter?!?!?!?!

GT
    Hehe... morsomt! They're missin' out...
    Jeeps are bils, not båts!

Garasjens kongle

Skal være 27 MHz ja.

Misunner deg... Lettere bil, og du hadde blitt borti ørkenen der !! Er jo noen norske Jeeper som har vært der borte før. men på grønne skilt, kanskje ikke !!
    Fullstendig uautorisert Terrengbilbygger !

Hey!
    Har vært ute og cruiset White Rim Trail, så det er vel på sin plass med litt bilde-posting...

White Rim er en tur som er beskrevet som Moderat (terrengmessig, altså..). Det betyr at en original dugandes 4x4 BØR komme gjennom turen med en erfaren sjåfør. Ikke så vanvittig ekstremt altså, men det var faktisk et par plasser jeg var glad for litt ekstra klaring og grep, spesielt med tanke på alt stasjet jeg drar med meg rundt. Måtte blant annet hjelpe en eldre kar med å stripse fast "his under-body protection plates" (noe plast greier under støtfangeren...) på en Honda SUV av ett eller annet slag. Lå igjen noen slike plast-detaljer her og der... Selve turen kan i teorien kjøres på en dag (i hvert fall med motorsykkel), men det er anbefalt og campe underveis. Utfordringen er gjerne at campene på midten blir booket flere måneder i forveien. Min løsning ble å dukke opp på en tirsdag midt på dagen, og booke to netter, da på campene som ligger relativt nært start og slutt. Brukte i prinsippet tre dager (evt en halv + en hel + en halv), og det er jo helt ok å ta seg tid når man er på slike steder.

Første etappe tok meg fra et høyt platå ned til det som de kaller the White Rim. Som navnet sier er dette en slags kant, eller rettere sagt et lag med lyst (og litt hardere) fjell som lager en formasjon med canyon’er rundt mesteparten av førstnevnte platå. Trail’en går stort sett langs kanten av dette.

Første dag gikk stort sett uten de store tekniske utfordringer, men man kan vel si at veistandarden er skikkelig dårlig. Eventuelt bra... Muscleman Arch ligger også rett ved trail'en. Som tatt ut av en Indiana Jones film, og man må selvfølgelig gå over..... (yup, det er laaaangt ned)

Fineste campen jeg hadde på turen var Candlestick (men Murphy’s var helt rå om noen har tenkt å prøve å booke for neste år....), Campene fungerer slik at man kan være en gruppe (opp til en 4-5 biler, tror jeg) på hver camp, men det er bare en “booke’er” pr camp, noe som betydde at jeg som reiser alene hadde campen for meg selv. Et par av campene har 3-4 slike spot’er, men de fleste har en eller to. På Candlestick var jeg eneste sjel i mer en en mils avstand. Helt nydelig! Men det hadde jo selvfølgelig vært moro å dra en gjeng også.

Siste dagen kommer man helt ned til Green River, og følger denne et stykke. Trailen avsluttes ved at man klatrer opp på platået igjen, og den som tror at Trollstigen er bratt kan tro om igjen!

Har også vært ute og lekt i Moab's litt barskere løyper... Mer om dette i neste post!

GT

..., og her sitter jeg

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Gøy å se en norsk Patrol på mange av disse legendariske stedene..
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by Kaare View Post
    ..., og her sitter jeg
    ...der satt jeg også for et par år siden....

(ok, ok, ok... riktig nok uten hus og unger...)

GT

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Gøy å se en norsk Patrol på mange av disse legendariske stedene..
    Fant faktisk noen enda mer legendariske...

...........skal - skal ikke....?

GT

Skal !!!!!!!!!
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Det gikk vel som det måtte gå...

Greide ikke å holde meg unna de skikkelige offroad-løypene. Etter at jeg kom tilbake til Moab etter White Rim, booket jeg meg en teltplass for et par dager, slo opp fjellteltet og fylte det med zarges-kasser og pikk-pakk. Lot verktøykassa og rescue-bag’en ligge igjen i bilen (stroppet de godt fast, ja...) og kjøpte meg dagspass til Sand Flats Recreation Area, der noen av de kvassere løypene ligger. Det er ikke de aller-aller hardeste, men Helll’s Revenge er ikke anbefalt for “un-modified vehicles” , og et par av crux’ene er ratet til “double diamond” som er det heftigste du finner i en vanlig trail. Holdt meg riktig nok unna de da...

Begge disse trail’ene går for det meste på stein, særlig Hell’s Revenge. Moabs sandstein har en utrolig friksjon, og det er helt sprøtt hvor bratt man kan kjøre. Føles ofte som at bilen skal tippe enten forover, eller spesielt bakover når man krabber opp de værste bakkene. Subbet såvidt en gang på Fins & Things, men overhenget med reservehjul og jerrykanne-holder klarte seg fint. Det var undersiden på 2” receiveren som skrapte nedi ved en dropp over noen høye hyller (ledges).

Kjørte hele Fins & Things, men var lenge i tvil om jeg skulle kjøre inn i Hell’s Revenge. Hadde jo liksom lovet meg selv å ta det skikkelig pent, og sistnevnte er gradert ett hakk høyere enn F&T. Etter å ha sondert litt, bestemte jeg meg for å “ta en tur inn å kikke”... Snakket med noen som kom ut, og de bekreftet at det gikk greit å kjøre rundt de virkelig tricky punktene, samt at løypen kan kjøres begge veier, så det er ganske vanlig å snu og kjøre tilbake igjen for de som ønsker en litt kortere tur. Passet meg fint, særlig siden klokken begynte å bli ettermiddag da jeg allerede hadde cruiset rundt F&T først på dagen.

Starten på trailen er opp og over en smal og bratt finne/sandsteinsrygg. Regner med det blir hyling om jeg klarer å lure med meg madammen på dette når vi er på vei sørover engang utpå høsten... Derifra klatret man opp en hylle og opp på sandsteinsformasjonene, og så ble alt bare brattere og brattere. VELDIG fornøyd med at jeg fikk inn det krabbegiret før jeg reiste! Hele løypa skal ta ca 4-6 timer, men jeg gav meg etter ca 1 time inn da det begynte å bli sent, samt at det var lite folk i løypa. Man skal jo strengt tatt være flere i tilfelle noe skjer. Kjørte samme vei tilbake, og fikk de vanskelige punktene motsatt vei, noe som også var litt artig. Fikk i hvert fall bekreftet at Tur-rigget Patrol holder tritt med modifiserte Wranglere! Selv med 100 kilo stål-grind, taktelt og markise i vel 2 meters høyde (men må innrømme at jeg svettet litt i et par sidehellinger). Laster opp litt bilder fra løypene, men jeg har funnet ut at det er vanskelig å få gode bilder av seg selv når man er alene på tur... For ikke å snakke om at off-road bilder aldri ser så rå ut som det føles å kjøre det...

Skal DEFINITIVT tilbake til Moab!

GT

Bilder:
    1. Moab terreng. Mye av trailene går opp og ned langs det de kaller for "finner".
    2. Moab terreng også med Patrol...
    3. Fins and Things trail
    4. Hylla der jeg skrapte nedi med 2" receiveren. Ser ikke så bratt ut ppå bildet, men husk at jeg har 5" løft og likevel subbet!
    5. Lekeplass for voksne...
    6. HVOR gikk veien sa du????
    7. "Inngangen" til Hell's Revenge
    8. Og det ble bratt...
    9. ...og enda brattere! Siste kneika opp her var det ikke mye vekt på forhjulene!
    10. Dette bildet er fra turen ut, og om dere ser en liten ATV oppe i bakken er dette "veien hjem"... Kjører inn fra venstre i bildet. Var ute og slapp ut et par psi til før jeg lurte meg opp. Og det gikk faktisk helt fint. Koblet ikke inn en eneste sperre... Friksjonen er utrolig!
    .

let's wheel! ShuDuck's Avatar

fantastisk
    wut?

Takk. Takk for at du tok turen innom, og kom tilbake å fortalte om det.
    NÅ er jeg misunnelig nå, ja....
    Tror nok at det blir en tur dit ja, etterhvert....
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Takk. Takk for at du tok turen innom, og kom tilbake å fortalte om det..
    Ja.. jo... det var vel egentlig ikke noen andre alternativer...

Og jeg anbefaler på det VARMESTE å ta en aktivitetsferie til Moab, enten som guttetur for å se/prøve motorsport, eller som familietur... vel... også for å se/prøve motorsport. Var faktisk overaskende mange biler som var på familietur, og gjerne med barneste bak i Wrangleren.

GT

OK!

Her kommer en gåte:
    (..og evt en teaser til neste innlegg, som kommer i garasjetråden...)

Noen som vet hvem denne karen er (han til venstre, ja..) ?

GT

Page 2 of 19 FirstFirst 123412 ... LastLast

Bookmarks