Page 3 of 19 FirstFirst 1234513 ... LastLast
Results 51 to 75 of 469

Thread: Globetrotter's unURBAN Project

Rett til himmels Kaare's Avatar

Quote Originally Posted by Globetrotter View Post
    ...der satt jeg også for et par år siden....

(ok, ok, ok... riktig nok uten hus og unger...)

GT
    ..., men nå er ungene snart på vei ut av redet og huset snart til salgs

Fotograf knixen's Avatar

det er vel jonny long? som i longfield superaxles...
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Definitivt inne på noe her! Men det er ikke Long.....

Andre forslag...?? (er ikke helt ferdig med innlegget....... )

GT
    unURBAN Project at http://www.unurban.no
    ....and more pics at http://www.flickr.com/malinandespen

Ok, da...

Dagens utflukt!

Name:  23042010865-1.jpg
Views: 998
Size:  45.6 KB
    Tom Wood’s Custom Drive Shafts i Ogden, Utah (like nord for Salt Lake City)

Helt siden jeg fikk giret ned akslingene mine har jeg vært plaget med vibrasjon og ulyd fra fremre mellomaksling når farten passerer ca 50 km/t. Normalt ikke noe stort problem siden man sjelden cruiser rundt med firehjulstrekken inne i stor fart, og har man automatisk frihjulsnav som funker som de skal, vil jo denne akslingen stå stille når man setter spaken i 2H. Mitt mellomakslingsproblem kom når jeg gjorde (vel.. fikk gjort, i dette tilfellet, faktisk) to ting på en gang. Giret ned akslingene fra 4,625:1 til 5,42:1 for å matche 37" dekk, samt at jeg byttet navene til manuelle AVM pga trøbbel med de automatiske (ville ikke koble ut). I tilfeller der jeg ville ha mulighet for å kjøre med firehjulstrekk, ble derfor framakslingen koblet inn manuelt, og ting går dermed rundt uavhenging av om transferkassen står i 2 eller 4. Med nedgiringen av akslingene går mellomakslinger betydelig fortere rundt enn før nedgiring. Samtidig står bilen foreløpig på 35” dekk som øker farten på drivverket ytterligere. Ved måling av vinklene på leddene (fremre mellomaksling, ja) finner jeg at pinjongen peker opp 5 grader, samt at utgående på transfer framover også peker opp - med 7 grader! Mellomakslingen må altså utligne 12 grader, og dette er så langt fra en “z” man kan komme. Ikke spesielt imponert over Mannell Motors i Australia som solgte meg hevesettet, som påstod at vinklene med nye radiusarmer “is definitely not a problem”. Bullshit!

Men! Nå er alt så meget bedre, som det heter. Nød lærer rystet offroader å spinne? I alle fall tok jeg turen innom Tom Wood når jeg var i området. Fant frem til riktig adresse, og gikk inn døren til verkstedet. Slo av en prat med en ung fyr som ble med meg ut for å kikke, men som fort konkluderte med at dette måtte nok Tom se på. “Visitor from Norway???”, en svær kar kom travende ut og tok meg i hånden. Problemer med en mellomaksling? “Not a problem! We’ll take care of you!”. Jeg hadde vel egentlig ventet meg et slags bilverksted med litt ekstra utstyr for å ordne akslinger, men dette verkstedet viste seg å kun være tilrettelagt for produksjon og overhaling av akslinger. Tom fortalte at de sjelden eller aldri så bilene de skulle sitte på.

Jeg ble bedt om å kjøre Patrolen rundt på baksiden der han dro opp garasjeporten til lageret og ryddet litt plass. Betingelsen var at jeg måtte skru ut akslingen selv. Han skulle til og med gi meg en god pris om han fikk ta litt bilder og legge inn målene i databasen. Patrol trodde han ikke at de hadde der fra før. Så da var det å rope på “guttungen” Shaun, som viste seg å være sønnen, som da skulle ta bilder, samt lage meg en ny mellomaksling med dobbeltledd!

Name:  23042010819.jpg
Views: 990
Size:  43.5 KB
    Shaun inspiserer Patrol mellomaksling

Name:  23042010821.jpg
Views: 1002
Size:  51.7 KB
    Finregning av lengde

Name:  23042010823.jpg
Views: 982
Size:  53.7 KB
    Og som vanlig med Patrol i USA blir det litt diskusjon...

Etter å ha målt opp riktig avstand og funnet en flens som passet (tror det var fra en Discovery 2, med oppborrede hull til 12 mm), ble det kuttet, sveiset og balansert etter alle kunstens regler. Utrolig fasinerende å se så flinke folk lage ting! Man begynner enkelt og greit med å kutte et rør i passe lengde. Deretter sveises det på en ende med splein og en ende med dobbeltledd. Før sveising måles det selvfølgelig at akslingen er helt rett (kan godta et par tusendels tommer avvik her), og etter sveising justerer man de siste tusendelene med varme (blåselampe).

Name:  23042010825.jpg
Views: 1002
Size:  52.7 KB
    Første bit til ny aksling

Name:  23042010834.jpg
Views: 998
Size:  59.9 KB
    Dobbeltledd-hus og splein til kortenden

Name:  23042010839.jpg
Views: 983
Size:  56.3 KB
    Montering av kryss i dobbeltlleddet

Name:  23042010829.jpg
Views: 981
Size:  60.1 KB
    Bitene presses sammen, og justers før sveising. Her kan det til nød godtas noen tusendels tommer avvik..

Name:  23042010831.jpg
Views: 992
Size:  63.6 KB
    Sveisaparatet monteres fast over pressa

Name:  23042010832.jpg
Views: 982
Size:  52.9 KB
    Sveising. Akslingen roteres 360 grader mens den er fastspent.

Name:  23042010843.jpg
Views: 984
Size:  59.1 KB
    De siste tusendelene korrigeres med varme

Til slutt blir akslingen behandlet, enten med svart lakk eller polering, og til slutt balansert. Min ble polert da Tom mente det ble finere bilder da...

Name:  23042010844.jpg
Views: 995
Size:  70.8 KB
    Siste kontrollmåling før balsansering og polering

Name:  23042010849.jpg
Views: 981
Size:  50.7 KB
    Og ikke en tøddel av avvik aksepteres

Name:  23042010857.jpg
Views: 995
Size:  59.2 KB
    Kan også fås i svart, men en polert utgave er nå litt rå da....

Name:  23042010859.jpg
Views: 985
Size:  52.7 KB
    Det ferdige produktet! Litt morsomt å sammenligne.

Merkelig hvordan et produkt kan ose av kvalitet bare du holder det i hendene. For ordens skyld tok jeg selvfølgelig en prøvertur; ikke en lyd, ikke en vibrasjon, og da med godt over 100 på speedometeret. Fantastisk bra! Nesten som ny bil.

Jeg må vel si meg relativt fornøyd med dagen, og større uttelling for å bare dukke opp på døra en dag, tror jeg skal bli vanskelig å få til. Å få bruke lageret som garasje, god hjelp, ny skreddersydd mellomaksling, samt å få være med på og få forklart hele prosessen, var rett og slett utrolig spennende og hyggelig. Og attpåtil fikk jeg en god pris siden de kunne bruke Patrolen som mal. Tror rett og slett ikke jeg kan få anbefalt disse gutta nok! Ring og bestill!!

GT
    Last edited by Globetrotter; 04-26-2010 at 21:56.

Knall tøft arbeid!!

Lov å spørre hvor mye du betalte? Tenker på hva slags priser de opererer med i forhold til f.eks unikardang i oslo!?

Modified

Har allerede kjøpt fra Tom ifjor, ble bra det og.

Quote Originally Posted by RuZleBiFf View Post
    Knall tøft arbeid!!

Lov å spørre hvor mye du betalte? Tenker på hva slags priser de opererer med i forhold til f.eks unikardang i oslo!?
    Her koster mellomakslingen med dobbelkryss i en ende 400 USD (regner med en ny fra Nissan ville kostet meg det 5-6-7 ganger så mye hjemme i Norge... ). Og dette er selvfølgelig ikke en modifisering av den originale, men en helt ny. For å få den hjem kommer vel frakt og mva i tillegg. Vet han sjekker litt angående muligheten for en norsk forwarder for å få ned fraktkostnad. Evt kan man benytte JetCarrier (.com) og feks bestiller litt mer i samme slengen...

GT
    Last edited by Globetrotter; 04-28-2010 at 21:38.

Quote Originally Posted by Nitteberg View Post
    Har allerede kjøpt fra Tom ifjor, ble bra det og.
    Se her, ja! Han påstod han sendte til stort sett alle land i Europa i tillegg til Amerika. Egentlig ganske utrolig med et såpass "analogt" produkt som mellomakslinger og siden han startet egen virksomhet i -99.

Og du er like fornøyd som meg???

GT

Modified

Ja er jo det, akkurat som bestilt, men har jo ikke prøvd den enda, mangler en del på bilen før den er ferdig.

You wanker Mad Max's Avatar

Tjaa som en sammenligning så har jeg fått lagd 2 stk som er nesten helt like den som Nitteberg har fått lagt av Tom, den ene ble lagd av Uni Cardang og kostet litt under 5000 kroner og den andre ble laget av Powertrain og kostet over 7 tusen kroner, sist nevnte gikk vell kanskje 2 - 3 timer før den knakk i tre deler..

Globetrotter: Har'u sovna?

Modified

Quote Originally Posted by Mad Max View Post
    Tjaa som en sammenligning så har jeg fått lagd 2 stk som er nesten helt like den som Nitteberg har fått lagt av Tom, den ene ble lagd av Uni Cardang og kostet litt under 5000 kroner og den andre ble laget av Powertrain og kostet over 7 tusen kroner, sist nevnte gikk vell kanskje 2 - 3 timer før den knakk i tre deler..
    Jeg ga 470 dollars + moms og frakt, de kryssa med forskjøvet senter tror jeg ikke kan skaffes i norge, de gir mer vinkel

You wanker Mad Max's Avatar

Unicardang lager aksler med det krysset Nitteberg, jeg fikk det på min som dem lagde men di bestilte krysset i fra Engeland...

OOOOOO-KEY!!

Er våken som bare det, men det har vært litt smått med action her siste uken(e). Fra Tom Wood’s kjørte jeg nordover mot nasjonalparkene Teton og Yellowstone. La veien innom Bear Lake og campet der en natt. Fint område, og det ser ut til å være rikelig med vannsportaktiviteter, men alt var stengt... Er rett og slett en måneds tid for tidlig ute. Var mutters alene på campingplassen, og vannkranene ute på RV plassene stod og rant for å hindre frostsprengte rør. Kvikksølvet krøp under nullen på natta.

Name:  25042010888.jpg
Views: 817
Size:  44.7 KB
    Bear Lake

Name:  25042010883.jpg
Views: 825
Size:  92.1 KB
    Litt ensomt på de få campingplassene som er åpne..

Teton er egentlig en ganske liten park, og her var alle camp sites stengt. En mulighet var om man parkerte bilen og campet ute i terrenget, men slo dette fra meg etter å ha gått tur et par kilometer opp fra parkeringsplassen. Lå en del snø igjen som var pill råtten, samt endel felter uten snø. Ikke spesielt godt hverken på ski eller på beina. På ranger-stasjonen i området mente de også at bjørnene kunne være litt gretne de første par ukene etter at de våknet etter dvalen... Lot det derfor være og kjørte videre til Yellowstone (større park) i håp om at det var flere åpne camper der.

Name:  25042010904.jpg
Views: 822
Size:  54.0 KB
    Grand Teton! Flotte fjell (minner litt om Sunnmørsalpene, da....)

Og det var var det forsåvidt. En tredjedels camp var åpen i “primitiv” status, som betyr at alt unntatt utedoene er stengt. Booket meg inn, og samme kvelden kom det inn en heftig snøstorm. Dagen etter var omtrent alle veiene inne i parken stengt, og jeg satt i bilen og så film og leste bok. Regnet med at de etterhvert fikk ryddet veiene, så jeg booket inn en natt til. Skrudde ned vareveggen disse nettene og sov inne i bilen. Takteltet har en tendens til å bråke litt når vinden tar seg skikkelig opp. Ikke helt optimal ytterduk på disse teltene, synes jeg, da de er umulig å stramme skikkelig opp. Blir litt mye blafring.

Name:  28042010930.jpg
Views: 818
Size:  59.5 KB
    Yellowstone! Masse dyreliv, men fant ingen bjørner..
    Name:  28042010934.jpg
Views: 819
Size:  69.0 KB
    Flott park, men av og til får jeg følelsen av å være i en dyrepark.
    Name:  29042010946.jpg
Views: 808
Size:  51.1 KB
    Varme svovelkilder i massevis. Spesielt landskap.

Dagen etter var veiene fremdeles stengt, og jeg plasserte meg selv på en cafè med internett i Gardiner, et lite sted rett nord for parken, og surfet og drakk kaffe til de stengte i 5-6 tiden på ettermiddagen. Campet en natt til, men når veiene ikke var åpne neste morgen heller bestemte jeg meg for å fortsette nordover til Glaciers National Park. Same leksa her. Stort sett stengt, men jeg fant en site der porten lå i grøfta, og jeg fikk kjørt meg inn i et skjermet hjørne. Var mutters alene langt pokker inne i skogen, og jeg må innrømme at jeg lyste litt ekstra rundt bilen etter teddy’er før jeg gikk ut på do om kvelden.

Name:  30042010969.jpg
Views: 823
Size:  69.1 KB
    På "teltplass" jakt

Name:  01052010970.jpg
Views: 813
Size:  93.7 KB
    Og her var grinda ødelagt! Yesss!

Name:  01052010980.jpg
Size:  73.2 KB
    Også litt små-ensomt på campen i Glacier National Park. Var en person til i camp.

Et par dager senere krysset jeg grensen til Canada. Ingen issues på grensen, og ferden gikk relativt direkte til Calgary. Malin, kjæreste og turkammeraqt for resten av turen, var ventet inn to dager senere. Vasket og ryddet bil, shoppet litt stasj, og veeeeentet. Flyet var i rute, og vi hadde to dager på hotell med swimming pool. Litt godt det også, men nå er vi igjen tilbake til camplivet. Har akkurat kjørt inn i Banff National Park, og regner med å tilbringe litt tid her før vi setter kursen videre mot nord. Kan se ut som det er litt lengre mellom internettstedene opp igjennom Canada, men det får vi ta som det kommer.

Name:  060520101007.jpg
Views: 824
Size:  84.3 KB
    Litt luksus må man unne seg når madamen endelig kommer seg ut av isen oppe fra Arktis.

Name:  050520101003.jpg
Size:  55.1 KB
    Ikke mange stedene her borte der de har anstendige vinkart. Gjelder å nytte sjansen når den byr seg.

Name:  060520101019.jpg
Views: 829
Size:  86.7 KB
    Varme kilder i Banff. Fantastisk etter en dag på ski!

Name:  070520101033.jpg
Views: 823
Size:  70.9 KB
    Avslutter med en sjelden syn i The Rockies: Telemarkski!

Vi snakkes plutselig!
    GT

Dieseldyr Bergum's Avatar

Hvor lenge skal du være der over?
    Det er fryktelig givende å lese disse brevene fra deg, for jeg kan ikke akkurat si at det kveler lysten til å ta en same type tur som deg....

God tur videre.

PS. Har du ikke laget kart på map.google.com over kjøreruta?
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Takk for oppdateringer. Dette har blitt høydepunkter

Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Hvor lenge skal du være der over?
    Det er fryktelig givende å lese disse brevene fra deg, for jeg kan ikke akkurat si at det kveler lysten til å ta en same type tur som deg....

God tur videre.

PS. Har du ikke laget kart på map.google.com over kjøreruta?
    Hei hei!

Vi regner med å være på veien i minst et års tid. Turen "begynner" jo egentlig ikke før vi er i Prudoe Bay i Alaska.....

Og selvfølgelig har jeg kart på Google. Se på unurban.no eller følg linken her:
    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UT...4900556f01&z=4

På unurban.no er det også link til min twitter og facebook side for de som vil følge med der. Skal også få lagt inn en skikkelig link til Flickr siden vår der vi legger ut bilder fortløpende (vel.. når vi er online, altså..).

Gøy med kommentarer og tilbakemeldinger fra "hjemme" når man er ute på tur. Takkk for det!

GT

Dieseldyr Bergum's Avatar

Quote Originally Posted by Globetrotter View Post
    På unurban.no er det også link til min twitter og facebook side for de som vil følge med der. Skal også få lagt inn en skikkelig link til Flickr siden vår der vi legger ut bilder fortløpende (vel.. når vi er online, altså..).
    Har instalert et addon til Firefox, så når du twittrer, så popper det opp på skjermen :-)
    Twittre oftere :->

Håper du fikk skutt bjørnen før du solgte skinnet :->
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Har det skjedd noe spennenede i junaiten?

Fint lite om dagen iflg twittringen. Ren transportetappe nordover virker det som.

Sorry, sorry, sorry!
    Har ligget litt "værfast" en god ukes tid i Whitehorse som følge av noen administrative problemer. Er tilbake på sporet nå (kjørte fra Whitehorse tidligere idag), og har akkurat slått camp oppe i Beaver Creek, like før grensen til Alaska. Lover å oppdatere dere med et reisebrev en av de første dagene. Tenkte det var best å holde munn til jeg hadde ryddet litt.

Blir litt transportetapper, ja, da det stort sett er skog, skog, skog og fjell det går i. Ble 500 km idag, og legger opp til 700 km til Anchorage i morgen. Dog er det noen utrolig flotte transportetapper...

GT

Toppers. Vi blir avhengig av dine reiseskildringer vet du

Hei igjen, folkens!

Da var vi på nett igjen. Beklager at det har tatt litt tid. Som jeg nevnte har vi hatt en liten administrativ stopp som varte i nesten to uker, pluss at ting har tatt litt mer tid på tampen for å få alt i orden. Ikke alt gikk helt som vi hadde tenkt, og da vi rett og slett ble nødt til å tøye det lokale regelverket litt, ville vi egentlig ikke gå i detalj på situasjonen. Heldigvis har vi fått orden på alt til slutt, men det er utrolig frustrerende å måtte bruke så mye tid på kontorarbeid når man er “på ferie”.

Det hele startet på en måte hjemme i Norge da bilen skulle sendes til USA. Jeg kjøpte en bilforsikring fra et stort selskap i norge som skulle dekke meg i både USA og Canada. Betingelsen var at jeg flyttet alle mine forsikringer til dette selskapet, og at premien måtte betales på forskudd. No problem! Alt ble ordnet og jeg skulle få alle detaljer på mail. ...som ikke kom... Like før jeg satte meg på flyet for å reise over, ringte jeg inn for å høre om alt var i orden, og etter å ha forklart situasjonen fikk jeg bekreftet at alt så greit ut. Og siden jeg ikke hadde forsikringsbevis på engelsk, kunne evt amerikanske tollmyndigheter “bare ringe” om det skulle bli noen spørsmål. Bilen gikk igjennom tollen uten diskusjon om forsikring (har i ettertid fått høre at bilforsikring ikke er lovpålagt i mange av statene i USA), og som dere har fått med dere, kjørte jeg omtrent 5000 km den neste måneden. I løpet av denne tiden sendte jeg et par mail for å prøve å få klarhet i status hos nevnte forsikringsselskap, og etter endel tid fikk jeg mail tilbake om at de ikke kunne se at jeg hadde noe annet enn en helt vanlig “norsk” kasko forsikring. Jeg ble selvfølgelig ikke spesielt imponert over å høre dette, så jeg ba de pent om å rydde opp, noe som etterhvert viste seg å ikke la seg gjennomføre?!?!?

Jeg var fremdeles på vei nordover, og rett i forkant av dette krysset jeg grensen til Canada, der bilforsikring er obligatorisk, og en utenlandsk bil som kjører uten kan fort riskikere å bli “impounded”, og dermed måtte importeres (!) for registrering før den slippes løs. Dette kunne i værste fall kostet meg bilen, da Y61 ikke er godkjente og kan importeres til Canada (eller USA). På grensen slapp de meg inn da jeg forklarte at SELVFØLGELIG har jeg forsikring! Slapp å vise papirer så de trodde vel på meg. Forstod egentlig ikke hvor alvorlig situasjonen var før jeg begynte arbeidet med en midlertidig forsikring i Canada og begynte å skjønne hvordan systemet her fungerer. Ble nødt til å kjøpe midlertidig forsikring mens jeg ventet på tilbud fra noen europeiske selskaper (som spesialiserer seg på turbiler og ekspedisjoner) da dette rett og slett er en tidkrevende affere. Og jeg grøsser virkelig ved tanken på hva som kunne skjedd om jeg hadde krasjet og skadet noen på turen gjennom USA.

Men! Alt ordner seg til slutt. Har nå alle forsikringer i boks for USA og Canada, og klarsignal om å få forsikring helt frem til Ushuaia i Argentina. Har ikke helt tenkt å la IF slippe unna sånn helt uten videre, men vil understreke at jeg ikke er sur på vedkommende som i første omgang solgte meg forsikringen. I motsetning til andre norske selskap så gadd hun i hvert fall å prøve, og jeg regner vel egentlig med at det var “fagavdelingen” som ikke hadde gjort hjemeleksen om bilforsikring i nordamerika. Hadde bare vært så mye enklere for meg om de hadde inrømmet dette mens jeg fremdeles var hjemme i Norge og forberedte tur, slik at jeg kunne ha sluppet dette tullet tre-fjerdedeler over kontinentet og med svært begrenset internett og telefon... (kan jo seff ta inn på hotell og ringe i vei, men slikt er ikke akkurat gratis...)

Vel vel... Grunnen til at jeg har vært litt stille av meg i det siste er altså, kort fortalt, at vi var litt på kanten av regelverket for en stakket stund. Som dere skjønner er vi på veien igjen, og nå ivrigere enn noen gang! Krysset grensen til Alaska, og satte kursen til Anchorage. Måtte jo nesten ta en tur for å se hvordan bygda så ut. Har fått tatt litt bilder og slikt.. :) Poster umiddelbart!

GT

Alaska Highway!

Er nå en stund siden vi kjørte av fra Alaska Highway, men jeg har vel ikke postet så mye bilder etter Banff. Alaska Highway "begynner" i Dawson Creek (må ikke forveksles med gullgraverbyen Dawson City - denne skal vi innom på vei sørver. Ligger litt lengre nord i Yukon).

Name:  IMG_6118.jpg
Views: 619
Size:  54.5 KB

Herifra går det som jeg har nevnt i skog, skog og skog. Trodde at norge hadde mye glisne områder, men dette er helt villt! Forestill dere å kjøre Trondheim - Oslo tre-fire dager etterhverandre, og kunne telle antalll husklynger man ser (for alle dagene, ja) på fingrene. Og for å være helt ærlig ble det faktisk litt kjedelig etterhvert... Heldigvis er dette landet skapt slik at det kommer en overaskelse eller to innimellom. Av noen lokale fikk vi tips om å besøke noen varme kilder oppe i skogen, og det var helt nydelig etter en lang dag i bilen!

Name:  IMG_6244.jpg
Views: 610
Size:  104.9 KB

Name:  IMG_6258.jpg
Views: 618
Size:  95.7 KB

Alvorlig mye skog!

Name:  IMG_6095.jpg
Views: 615
Size:  39.9 KB

Fikk også prøvd ut annekset og Eberspacheren en kald natt på en campingplass. På morgenen fikk vi besøk at to litt eldre damer fra en av "campingbussene" i nabolaget, som "hadde vært såååå bekymret for oss", og lurt på om de måtte redde oss inn fra kulden. Folk her er generelt utrolig imøtekommende, nysgjerrige og hjelpsomme. Tror dessuten jeg skal ta meg en prat med ARB om sponsing, da takteltet får en utrolig oppmerksomhet. Minst et par stykkker om dagen er bortom og spørr og tar bilder.

Name:  IMG_5883.jpg
Views: 618
Size:  66.2 KB

Fant forøvrig utgangspunktet for min neste camper oppe ved en isbre på veien....

Name:  IMG_6028.jpg
Views: 617
Size:  53.2 KB

Mer følger plutselig!

GT

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

DIsse oppdateringene er skikkelige høydepunkt...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Page 3 of 19 FirstFirst 1234513 ... LastLast

Bookmarks