Page 1 of 13 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 324

Thread: Ghosterix's Patrol Y60

Modified

Default Ghosterix's Patrol Y60

Etter å ha surret litt frem og tilbake har jeg nå endt opp med å lage en liten tråd om min -92 Patrol Y60...
    Jeg har opprinnelig laget en garasjetråd på offroad.no, men kjører nå "historien" her.
    Jeg repterer det som er skrevet tidligere :

Etter å ha surfet rundt en god del etter mulige prospekter til ny bil for offroad- og tilhengerbruk endte jeg opp med å hente en -92 Patrol Y60 i begynnelsen av mars 2010.
    Bilen er nok ikke ukjent for enkelte da den har vanket både her og på offroad.no over lengre tid.

Jeg har hele tiden hatt et ønske om å finne en bil med litt større hjul og heving OG som er godkjent...og slike biler vokser ikke akkurat på trær, så gleden var jo stor når jeg kom over denne.

Kort info om bilen:

1992 modell, 2.8TD, kort versjon
    • Hevet 3", OME. Godkjent og skrevet i vognkort
    • 35/12.5/15, evt 315/75/16. Godkjent og skrevet i vognkort
    • ARB-sperrer foran og bak
    • Safarisnorkel, vinsjreciever bak, IPF-lykter, Sparco stoler, islandsbreddere, ..

Bilen hadde stått i ro noen måneder når jeg hentet den. Den primære årsaken til det er vel rett og slett at den hadde noen mangler på EU-kontroll som trengte utbedring...nærmere bestemt litt slark i foringer og skjeve bremser, samt et par rusthull i rammen. Etter disse punktene har nok kontrollør stoppet opp for det er blant annet ikke anmerket for at eksos stopper midt under bilen . Så det er sikkert noen ting til som må gåes over.

Det er altså en ganske grom bil som er verdt å ta vare på, men som trenger litt ettersyn for å komme i toppform igjen. Men det er absolutt ikke så verst.

Et par bilder fra tidligere eier:
    Name:  P3100058_002.jpg
Views: 5401
Size:  72.7 KB Name:  P4210002#001.jpg
Views: 4810
Size:  89.8 KB

Siden den hadde skjeve bremser var de blitt demontert, så når jeg kom ned til Ski for å hente doningen måtte bremser monteres.
    Jeg hadde med nye bremseklør og nye skiver og klosser fulgte med på kjøpet.
    Så da stod den slik når jeg møtte opp:

Name:  Diverse 10022010 347_001.jpg
Views: 5012
Size:  65.1 KB Name:  Diverse 10022010 321_001.jpg
Views: 4665
Size:  55.3 KB

Etter dette var det litt frem og tilbake før oppstart kunne gjøres, bl.a med litt strømmangel. Men det ordnet seg fort.
    Så etterhvert kunne turen nordover starte.
    Den ble desverre ikke helt problemfri den heller. Det endre rett og slett opp med motorstopp på dovrefjell.
    For å gjøre en lang historie kort kan jeg bare si at etter å ha vært i området dovre/oppdal og mottatt en del gode tips fra andre offroadere om verksteder/kyndige personer klarte jeg til slutt å få tak i nytt dieselfilter og prøveskilt i oppdal. Det tok ca 14 timer fra jeg begynte å få trøbbel til jeg igjen var igang igjen fra oppdal med nytt filter montert.
    Takk til dere som kom med tips til verksteder i oppdal. Løsningen ble til slutt Storlismia som hadde filter og en hyggelig lokal person som hjalp meg inn til Oppdal.

Strande:...forøvrig merkelig mange som bare passerte uten å stoppe der jeg stod midt på fjellet med nødblink...
    Name:  IMAG0352.jpg
Views: 4616
Size:  39.4 KB Name:  IMAG0353.jpg
Views: 4633
Size:  38.1 KB

Uansett.
    Jeg startet fra Ski sånn ca i 18-tiden onsdag og hadde klart å komme meg opp til fergekaia Bognes (--> Lødingen) 05:15 fredag morgen.
    Den lengste turen (i tid) jeg har hatt nordover.
    Men forøvrig fungerte Patrol'n strøkent hele veien.
    Kjørerute var altså fra Ski til Sortland.

Her TIDLIG fredag morgen på bognes...temmelig tørre øyne her...
    Første mann i kø..
    Name:  IMAG0362.jpg
Views: 4566
Size:  33.5 KB Name:  IMAG0363.jpg
Views: 4522
Size:  26.1 KB

Et par bilder av interiør:
    Name:  Diverse 10022010 328_001.jpg
Views: 5155
Size:  50.0 KB Name:  Diverse 10022010 330_001.jpg
Views: 4633
Size:  32.5 KB

Så hva er planene videre??
    Rett og slett å få bukt med manglene på bilen slik at den kan få skilter på. Det innebærer altså litt foringer og småtjafs, men ikke minst å få orden på rammen.
    Etter det får jeg se hva mer som den kan trenge, men i hovedsak er det vinsjreciever foran og forebygging/fjerning rust på karosseri og vet opplakkering. Og så er det sikkert noe mer stæsj man kunne tenke seg, bla et sett større hjul til spesielle anledninger .

Tidsskjema er rett og slett bare ta det litt etterhvert. Håpet er å kunne hente ut skilt til sommeren.

Modified

Jeg legger bare direkte ut den første økt som ble unnagjort....altså å løfte karosseriet av rammen.
    Her er noen bilder av det...

Fikk låne meg plass med løftebukk for anledningen.

Det var bare såvidt den gikk mellom søylene, måtte demontere håndtakene på løftearmene for å få den inn.
    Først løftet vi opp bilen for å ta en titt på hva som måtte løsnes.
    Name:  IMAG0412.jpg
Views: 4567
Size:  41.4 KB Name:  IMAG0415.jpg
Views: 4565
Size:  31.7 KB

Hjelp fra eier av løftebukk
    Name:  IMAG0414.jpg
Views: 4550
Size:  48.3 KB

et par ting som var avglemt å løsne, men vi var igang
    Name:  IMAG0417.jpg
Views: 4531
Size:  51.3 KB Name:  IMAG0418.jpg
Views: 4498
Size:  22.5 KB
    Name:  IMAG0419.jpg
Views: 4521
Size:  44.8 KB Name:  IMAG0420.jpg
Views: 4499
Size:  50.0 KB

Inspeksjon for å se om det var noe mer som var glemt
    Name:  IMAG0421.jpg
Views: 4515
Size:  65.2 KB Name:  IMAG0422.jpg
Views: 4489
Size:  56.2 KB

Det var nok en kabel som går fra rammen og opp under førersetet som var glemt, men det var raskt å ordne..
    Så da løftet vi
    Name:  IMAG0423.jpg
Views: 4451
Size:  60.0 KB Name:  IMAG0428.jpg
Views: 4477
Size:  36.5 KB

noen bilder av rammen, mens vi tok en rask inspeksjon.
    Og vi var vel egentlig godt fornøyd med det vi så....så langt iallfall.
    Name:  IMAG0424.jpg
Views: 4445
Size:  56.4 KB Name:  IMAG0425.jpg
Views: 4478
Size:  66.3 KB
    Name:  IMAG0427.jpg
Views: 4442
Size:  67.1 KB Name:  IMAG0426.jpg
Views: 4429
Size:  60.9 KB

Så da var det bare å laste på tilhenger for å dra rammen hjem.
    Hjelp å få da også...
    Name:  IMAG0429.jpg
Views: 4439
Size:  44.6 KB

Bare såvidt tilhengeren var bred nok
    Name:  IMAG0430.jpg
Views: 4406
Size:  54.6 KB

Ble ganske tomt her...
    Name:  IMAG0431.jpg
Views: 4370
Size:  59.7 KB

Stroppet fast
    Name:  IMAG0434.jpg
Views: 4396
Size:  41.2 KB

Losse av hjemme i garasjen
    Name:  IMAG0436.jpg
Views: 4393
Size:  53.7 KB Name:  IMAG0437.jpg
Views: 4367
Size:  46.1 KB

Så da er rammen på plass hjemme og klar til til overhaling
    Name:  IMAG0438.jpg
Views: 4415
Size:  56.1 KB Name:  IMAG0439.jpg
Views: 4415
Size:  56.3 KB

Neste runde blir å plukke ned rammen for å komme til å sveise.
    Tanken er å få gjort litt ekstra stell også, men akkurat hva har jeg ikke helt avgjort ennå.
    Sanblåsing er nok ikke usannsynlig, men om det etter det bare blir å smøre med owatrol/arcanol, etc eller evt varmforsinking får tiden vise.

Så hvis noen har gode forslag til fornuftig stell er det bare å fyre løs!
    Last edited by Ghosterix; 05-05-2010 at 23:18.

Modified

Siden dette er en oppsummering fra tidligere arbeid har jeg jo klar litt info fra økt nummer 2...

Har fått demontert bakfanger, vinscreciever. dieseltanke, bakaksling/mellomaksling, og nesten alt av ledninger og bremse/dieselrør.
    Bare nesten fordi et par bolter på slutten bestemte seg for å gå rundt sammen med mutteren og det er ikke hode på de for å holde igjen...så jeg får ta de med vinkelslipper eller noe....en annen dag.

Bildene jeg lastet opp tidligere ble litt i overkant store, så nå har jeg skalert ned dagens bilder..
    Fortsatt ingen stor kvalitet på bildene....er bare tatt med mobil.

en egen liten patent på å holde dieseltanke på plass mens bolter ble fjernet..
    Name:  IMAG0440.jpg
Views: 4340
Size:  45.0 KB Name:  IMAG0441.jpg
Views: 4364
Size:  61.5 KB

borte...
    Name:  IMAG0442.jpg
Views: 4347
Size:  56.3 KB

Bakaksling neste
    Name:  IMAG0449.jpg
Views: 4325
Size:  53.5 KB Name:  IMAG0451.jpg
Views: 4316
Size:  49.3 KB
    Name:  IMAG0453.jpg
Views: 4322
Size:  62.4 KB

Hva er egentlig oppgaven til dette fjærsystemet?
    Name:  IMAG0450.jpg
Views: 5080
Size:  53.0 KB

Og her er litt av rusten som jeg må få orden på.
    Først sett rett inn i venstre rammevange bakfra, og så samme plass fra siden av
    Name:  IMAG0454.jpg
Views: 4331
Size:  60.2 KB Name:  IMAG0455.jpg
Views: 4314
Size:  47.8 KB

Neste bilde er samme vange, men rett foran bakhjulet
    Name:  IMAG0456.jpg
Views: 4313
Size:  42.2 KB

Utenom det har jeg ikke sett noen store ting ennå...Men det kan vel fort komme frem en del etterhvert, ikke minst etter sandblåsing.

..

Bare jeg får fjernet de siste boltene som ikke ville komme vil den bakre delen av rammen være ferdig nedplukket.
    Da starter jeg foran også...alt skal av.

Rett til himmels Kaare's Avatar

Glimrende, Ghosterix! Velkommen

Jeg velger å "klistre" prosjekttråden din da jeg regner med at denne tråden vil være til stor hjelp og inspirasjon for mange andre Y60 eiere ++.

Vedr. restaurering er det en god del fine tips i prosjekttråden til Maylin: Swinburne's Pajeroprosjekt.... Behandling av ramma starter på side 6.
    Men hva gjør man med ramma innvendig?!

Modified

Så da er jeg ajour med det som jeg har lagt ut tidligere.
    Jeg har til nå ikke funnet noe særlig mer rust så det lover bra.
    Litt kjedeligere var det dog at Galvano (fra Fauske) var negativ til å behandle rammen for meg.

Jeg hadde jo litt tanker om å få rammen syrevasket og varmforsinket, men etter en prat med Galvano ser det ikke ut til at det blir noe av det.
    De mente det for komplisert å få ren rammen siden den er lukket, samt at faren for vridninger er for stor.
    Litt synd egentlig for det hadde jo blitt en grei måte å få den beskyttet på innvendig.
    Andre alternativer er rett og slett å behandle den selv med owatrol og arcanol, og evt prøve å få sprayet relativt tynnflytende olje innvendig etterpå.

Noen som har gode forslag til behandling ??

Jeg har hatt en økt til på bilen, mer info om det en annen dag

Modified

På tide med litt oppdatering fra den siste økten jeg har hatt.
    Målet denne gang var å bli ferdig med å plukke ned rammen.

Først ut var motor:
    Name:  IMAG0007.jpg
Views: 4269
Size:  67.3 KB Name:  IMAG0011.jpg
Views: 4314
Size:  55.3 KB

Så en del nips og dill som fortsatt ikke var plukket bort:
    Name:  IMAG0009.jpg
Views: 4286
Size:  54.2 KB Name:  IMAG0010.jpg
Views: 4297
Size:  41.4 KB

Clutch og svinghjul ble demontert.. delvis for å få inspisert clutch og simmering på veiva, men like mye for å få plassert motoren på motorbukk, klar til til flikking.
    simmering ser vel egentlig ikke ut til å lekke så det er nok sannsynligvis bare bunnpannepakning som lager dette griseriet ...
    Jeg kommer nok sannsynligvis til å bytte clutch nå som det er demontert for det er ikke så veldig mye igjen av den.
    Name:  IMAG0033.jpg
Views: 4252
Size:  58.2 KB Name:  IMAG0457.jpg
Views: 4254
Size:  55.6 KB

Neste steg var gir/fordelingskasse:
    Name:  IMAG0459.jpg
Views: 4286
Size:  56.4 KB

3 av boltene ga helt opp, og de som holdte var temmelig tynnslitt...legg merke til hvor mye bolten har vridd seg
    Name:  IMAG0460.jpg
Views: 4582
Size:  39.7 KB Name:  IMAG0462.jpg
Views: 4600
Size:  58.7 KB

Et av punktene som var 2'er på EU-kontroll var "stabilisator, alvorlige skader, sprekk i innfestning høyre bak". Så jeg var jo litt spent på hva dette var....ikke så alvorlig gitt...bare en liten plate som er sprukket og som attpåtil kan byttes
    Name:  IMAG0466.jpg
Views: 4294
Size:  36.9 KB

Så da er rammen ferdig nedplukket
    Name:  IMAG0465.jpg
Views: 4243
Size:  55.7 KB

Neste økt blir å begynne å kappe og kose seg litt med vinkelsliper slik at jeg kommer til de områdene som er rustet...og så skjære det vekk!!.
    Jeg har også vridd av 5-6 bolter som må tas hånd om. Noen kan jeg borre ut, andre tror jeg mer på å sveise en mutter på...varmen pleier å løsne slike kverulanter så jeg satser på at det ordner seg greit.
    Jeg regner med det blir en ny økt nå til helgen.
    Last edited by Ghosterix; 05-06-2010 at 22:55.

Ble det ny økt denne helgen?!

Modified

Tja, det ble jo desverre litt dårligere tid enn jeg hadde håpet på.
    MEN litt fikk jeg gjort.

Startet med å ta bort tverrbjelken bake på rammen da den ligger i veien for å komme til rusten

litt forsiktig kapping langs sveisesømmene til tverrbjelken..
    Name:  IMAG0471.jpg
Views: 4172
Size:  45.3 KB Name:  IMAG0472.jpg
Views: 4099
Size:  48.4 KB

Og så var den vekk..
    Name:  IMAG0473.jpg
Views: 4121
Size:  27.9 KB Name:  IMAG0474.jpg
Views: 4110
Size:  45.5 KB

og da ser man jo litt bedre rustangrepet helt i bakkant av rammen...det er litt her ja
    Name:  IMAG0475.jpg
Views: 4138
Size:  62.0 KB

Så var det bare å starte foran bakjulet også...
    Her er denne forsterkningen i veien, så den må bort
    Name:  IMAG0476.jpg
Views: 4131
Size:  55.6 KB Name:  IMAG0477.jpg
Views: 4081
Size:  55.2 KB

Gjorde et lite forsøk på å skjære ut...prøver jo å ta så lite som mulig og så heller ta mer ved behov...se så mye dritt inni der
    Name:  IMAG0479.jpg
Views: 4131
Size:  50.4 KB

Når man ser det som er kappet bort ser man jo at stålet er tykt å fint i overkant så dette var faktisk nok å ta bort...b
    Name:  IMAG0480.jpg
Views: 4133
Size:  43.6 KB

Jeg skar dog bort litt mer bortover da enden var myk. Mer ser derimot at det er litt tynt i underkant så der må jeg sannsynligvis gjøre noe.
    Name:  IMAG0481.jpg
Views: 4119
Size:  54.4 KB

litt møkk som kom ut av hullet etter kapping
    Name:  IMAG0482.jpg
Views: 4127
Size:  64.3 KB

En av årsakene til at det ble litt trangt med tid i helgen er at jeg bestemte meg for å ta meg tid til en skikkelig vask av sommerhjulene til BMW'en... må jo stelle bruksbilen også. Jeg legger vel kanskje litt mye arbeid i dette, men tror det lønner seg i lengden. Her er det runder med P21s og swissvax: wheelcleaner, quick finish/clay, og til slutt cleaner fluid og voks...jeg er altså ennå ikke ferdig

Veien vider med patrol'n blir å kutte ut i bakenden og se hvor mye som må bort der. så blir det vasking av rammen, ta bort litt brukne bolterm etc og så til sandblåsing.
    Name:  IMAG0485.jpg
Views: 4110
Size:  86.0 KB Name:  IMAG0486.jpg
Views: 4136
Size:  90.3 KB

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Vær forsikig med å fjerne for mye tverrbjelker på ramma uten å stive den av...

Må si at du legger mye arbied i dette... hva er planene for ferdig bil??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

jepp, det blir ikke tatt bort flere tverrbjelker nå. Tenkte litt på det, men så ligger den neste så nært der bake at jeg tviler for at det har noen betydning.

Planer for ferdig bil?...tja si det du .
    Første trinn er å få fullført understellet og montert bilen sammen igjen slik at den kan få skilter.
    Så blir det å se litt på karosseriet, det er noe småtteri som må tas før det blir noe alvorlig rust av det. Og det er jo ikke umulig at det da blir litt ny lakk...kanskje noe annet stæsj også?

Jeg ser også for meg å få på intercooler også...kan være greit på disse motorene her slik jeg har forstått det.

Bruksområde blir nok litt små offroadtreff i nærområdet ala TT, etc og forhåpentligvis Lapland trophy eller lignende.
    Og så blir det jo en flott hyttebil og tilhengerbil .

Så målet er jo engentlig en offroadbil med gode terrengegenskaper, samtidig som den gjerne kan se litt pen ut og vær litt "nyttig".
    Og ikke minst skal man ikke være redd for å bli stoppet i teknisk kontroll...

Så alt skal godkjennes??
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

dekk og heving er allerede godkjent og står i vognkort.
    Skjermbreddere er dog ikke gjort noe med ennå, men det ser jeg ikke for meg skal by på store problemer.

Det er vel alltid dekk og heving som er det vanskeligste...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Oppdateringer??
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

tja, har jo littegrann å melde

Jeg har skjært bort litt av rusten som jeg tidligere har vist helt bake på venstre rammevange. Dette er bare litt grovskjæring for å få en følelse av hvor dårlig det er der...men slik det står her er faktisk det aller meste borte. liiitt til så er det klart til sveising.
    Det blir dog ikke sveising før etter at rammen har vært til sandblåsing...det kan jo dukke opp litt mer da
    Name:  IMAG0498.jpg
Views: 4191
Size:  82.4 KB

Her er rammen bært ut for en vask slik at det meste av tectyl og diverse annen dritt er bort før sandblåser får den.
    Samtidig er rammen blitt spylt innvendig også med en sånn "kloakk-åpne-spyler"...har ikke noe bedre navn på det
    Name:  IMAG0499.jpg
Views: 4027
Size:  88.5 KB

et lite "før"-bilde av rammevang.... ganske tykt her.
    Fremgangsmåte ble å spraye på white spirit, vente en god stund mens det "virker" og så skrape med en malingsskrape. Til slutt legge på nytt med white spirit og så børste med stivhåret børste
    Name:  IMAG0500.jpg
Views: 3905
Size:  74.6 KB

og da ble resultatet sånn

Name:  IMAG0503.jpg
Views: 3924
Size:  83.2 KB

Så nå er det faktisk bare å få den levert til sandblåser.. det blir spennende å se hva som blir resultatet av det.

Bra jobba i pinsen. Er spent på sandblåsinga og krysser fingrene for at det ikke dukker frem noe mer morro når den er ferdig blåst.

Hvor tung er en ramme?

Modified

tja, si det. vet ikke hvor tung den egentlig er, men kan beskrive det "visuelt" ..:
    - for tung for 1 person å bære
    - går fint å bære av 2 personer, men man går ikke langt før man blir "lei"

jeg vil tro at man basert på det kan si at man får mer enn 50kg per person, men mindre enn 100kg, altså en vekt en plass mellom 100-200kg.
    et grovt anslag blir da rundt 150kg (trolig mindre).

noen som vet dette ?

Modified

siste oppdatering er at jeg har avtalt sandblåsing av rammen neste helg, altså lørdag 5. juni.
    Jeg vurderer å ta akslingene også samtidig.

Hei!

Fint prosjekt!

Eg ville undersøkt litt mer når det gjelder galvanisering av rammen, har tenkt å gjøre dette med min ramme når eg går i gang med Y60`en, - tror resultatet vil bli meget bra..

Mvh Ørjan

Fikket tips fra en kompis nå som har fått renovert Discoen sin:
    Ramma ble sandblåst og mettalisert. Innvendig ble den enkelt og greit innsausa med olje. Var bedre nå enn da den var ny påstod han.

Modified

Takk for det.
    Jo, det hadde føltes bra å fått varmgalvanisering, men er jo usikker på om jeg tør å gjøre det med tanke på vridninger.
    Metallisering? hva er det?

Jeg kjenner ikke til flere leverandører i nærheten som jeg kan kontakte.
    Men tror forsåvidt at det skal holde bra med et par strøk med owatrol og så noen arcanol som toppstrøk. skal også høre med antirustfirma her på sortland med tanke på å få den sprøytet innvendig. da kan det jo godt hente at jeg får lagt tectyl utvendig. Jeg vil tro rammen skal holde mange år da

Modified

En liten milepæl i prosjektet!
    Nå er rammen tilbake fra sandblåsing.. og bildenen taler vel for seg selv...en liten "oppgradering" dette

Name:  IMAG0563.jpg
Views: 3757
Size:  60.8 KB
    Name:  IMAG0564.jpg
Views: 3767
Size:  57.1 KB
    Name:  IMAG0565.jpg
Views: 3765
Size:  43.3 KB

rammen har fått første runde owatrol idag...tror dette blir bra.

Modified

fin tråd :) skal snart få gjort stort sett det samme på min y60. kjekt å se hva jeg går til.
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

Det ser bra ut? Ikke noe mer kritisk/svake punkter som dukket opp etter sandblåsingen?

hvordan skal ramma behandles???
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Page 1 of 13 12311 ... LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks