Page 2 of 13 FirstFirst 123412 ... LastLast
Results 26 to 50 of 324

Thread: Ghosterix's Patrol Y60

  1. #26
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    Quote Originally Posted by fullgass View Post
    fin tråd :) skal snart få gjort stort sett det samme på min y60. kjekt å se hva jeg går til.
    kjekt med bilder da, ikke sant?

    Quote Originally Posted by Kaare View Post
    Det ser bra ut? Ikke noe mer kritisk/svake punkter som dukket opp etter sandblåsingen?
    Nei, faktisk ikke. Det ene karosserifestet ble litt tynt når rusten ble blås bort. Utenom det ser det riktig så bra ut. Det er også et par plasser i forbindelse med der jeg har skjært ut hvor det når er blåst hull gjennom. Men det var jeg forberedt på.

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    hvordan skal ramma behandles???
    Etter X antall runder frem og tilbake her jeg kommet til at jeg går for å smøre den opp med owatrol og arcanol. Første strøk med owatrol er allerede unnagjort. Så blir det arcanol med ca 20% owatrol i neste runde.
    har ikke helt bestemt meg for toppstrøk.

    Innvendig blir det rett og slett olje av ett eller annet slag, men det tar jeg ikke før jeg har fått montert sammen det meste.

  2. #27
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    ingen bilder nå, bare en kjapp liten statusoppdatering

    Strøk nummer 2 med owatrol unnagjort idag. nå skal den få hvile/tørke noen dager før jeg begynner med sort. Nå frister det faktisk å ha den grå for den har så fin grå farge nå...den ser jo ut som om den er lakkert røykgrå metallic..jaja... kan jo ikke ta helt av

  3. #28
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Hvem sier at du ikke kan ta helt av?

  4. #29
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    jeg
    .... har jo lyst å komme såpass langt at den blir kjørbar. dessuten er jo dette tross alt under bilen... og der er det bare myra som ser noe

  5. #30
    Shop builder sivrt's Avatar
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Froland
    Posts
    2,211

    Default

    Godt å se denne vogna har fått et nytt godt hjem med en entusiastisk eier

    Gromt vognkort også..

    PS: Den fjøra du lurte på er vel til lastavhengihetsventilen på bremsene bak?
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

  6. #31
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    takk for besøk. Har hatt abonnement på din prosjekttråd ganske lenge nå. Synes du satser bra! Det er morro å følge med på sånt

    Jeg tenkte jo at den dingsen kunne ha sammenheng med noe sånt som last, men det ser jo ut som om den er låst så jeg klarte ikke å se dens funksjon. Samtidig som bilen er hevet vil den kanskje kunne fungere litt mot sin hensikt?
    jaja...jeg får se mer på det når jeg skal montere sammen igjen

  7. #32
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Fikk du sandblåst akslene også?

  8. #33
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    Nei, jeg har ikke fått de sandblåst... Men har jobbet litt med akslingene nå i helgen.
    Hittil har de bare ligget der og sett trist ut
    Name:  IMAG0575.jpg
Views: 2091
Size:  41.3 KB
    Name:  IMAG0579.jpg
Views: 2071
Size:  51.5 KB


    så først ut ble foraksling med en liten vaskerunde

    før/etter
    Name:  IMAG0576.jpg
Views: 2080
Size:  107.9 KB
    Name:  IMAG0577.jpg
Views: 2171
Size:  119.0 KB

    så ble det en runde på bakakslingen..der viste det seg at stab-staget var sveiset fast...

    Name:  IMAG0581.jpg
Views: 2027
Size:  116.1 KB
    Name:  IMAG0582.jpg
Views: 2071
Size:  65.0 KB

    Årsaken til at det var sveiset ser man jo her.... avknekt bolt. slik var det på begge sidene
    Name:  IMAG0584.jpg
Views: 2093
Size:  72.7 KB

    Men det er jo forsåvidt en grei sak å ordne..tar bare litt lengre tid
    Name:  IMAG0586.jpg
Views: 2131
Size:  71.7 KB

    så nå er akslingene ferdig nedplukket og vasket og ble nå i kveld avlevert til sandblåser

    Det var også meningen å gi rammen en runde til idag slik at den ble sort, men jeg rakk ikke over det. Fikk derimot tatt ut 7 bolter som var knekt, noen gamle og noen som knakk nå under demonteringen. Så nå er det ikke så mye igjen på selve rammen.
    Det som gjenstår er sveising og noen strøk med sort... og så innvendig behandling.

    Her er noen bilder til fra rammen... er godt fornøyd med hvordan den ser ut nå kontra når jeg begynte

    Name:  IMAG0570.jpg
Views: 2012
Size:  43.3 KB

    Name:  IMAG0571.jpg
Views: 1990
Size:  66.0 KB

    Name:  IMAG0572.jpg
Views: 2000
Size:  33.2 KB

  9. #34
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default

    Jeg blir smørblid hver gang jeg kommer innom her for oppdateringer
    Ok at du finner litt av hvert som ikke er helt bra, men himmla morro å se at du får orden på det underveis. Må ta meg en tur nordover med tiden når du er klar for å se bilen igjen med egne øyne Stå på!
    Er svært fornøyd med hvem jeg solgte bilen til!

  10. #35
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    takk for hyggelig tilbakemelding.
    Jeg er godt fornøyd med bilen så langt. Ikke godt å si hva man har i vente når man drar 150 mil og henter noe som vet har rust...og det har jo egentlig bare vært bedre enn forventet

    Det er jo moro å holde på med denne, men litt synd at det er så vanskelig å finne ledig tid.. Men det går nå fremover.. sakte men sikkert

    Tok meg en tur å tittet på karosseriet idag... jeg ser at det blir en del jobb med motorrommet før jeg får satt karosseriet ned på rammen. Ikke fordi at det er mye rust, men rett og slett fordi det MÅ behandles nå før det blir rust av det....jaja, det blir visst å ta en del tid dette. Men jeg tar ferie om 4 uker og da regner jeg med å få gjort en hel del.

    Denne uke kom det litt deler... komplett sett med polyforinger og ny clutch
    Name:  IMAG0600.jpg
Views: 2096
Size:  84.7 KB
    Name:  IMAG0599.jpg
Views: 2059
Size:  89.7 KB

    og så tok jeg en tur innom biltema og hentet meg et sandblåsekabinett...det
    er en del mindre deler som fortjener litt stell før jeg skrur det på rammen igjen

    Name:  IMAG0598.jpg
Views: 2070
Size:  62.1 KB
    Name:  IMAG0616.jpg
Views: 2172
Size:  48.1 KB

    og så har jeg fått kjørt en ny runde på rammen. Denne gangen ble det sort arcanol med ca 40% owatrol. så blir det et nytt strøk med kun arcanol etterpå. Jeg brukte faktisk 4-5 timer på dette strøket...

    Name:  IMAG0612.jpg
Views: 2108
Size:  58.4 KB
    Name:  IMAG0613.jpg
Views: 1967
Size:  28.6 KB
    Name:  IMAG0614.jpg
Views: 2063
Size:  39.4 KB

    i tillegg har jeg vært innom et sveiseverksted å kjøpt inn stål til rammmen. fikk de til å bøy til noen platebiter også slik at det blir mest mulig likt den bøyen som rammen har originalt...det ble faktisk veldig bra.
    Så det må vel bli sveising også nå snart.
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  11. #36
    Rett til himmels Kaare's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Ski, Norway
    Posts
    1,727

    Default


  12. #37
    sleggefører Hovatn's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Froland, Aust-agder
    Posts
    759

    Default

    anbefaler deg å ordne et avsug på det sandblåserkabinetet. en askesuger og en støvsuger gjør nytta si det. for uten avsug finnes det ikke sikte inni der når du holder på. bare som et lite tips

  13. #38
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    tips er bra
    er det virkelig nødvendig med askesuger/støvsuger eller vil luftfilteret på kabinettet ta bort støvet? isåfall hadde det kanskje holdt med å montere en vifte på utsiden av kabinettet som drar ut luft...
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  14. #39
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    en rask liten oppdatering...uten bilder
    I går kveld fikk jeg tatt et strøk nr 2 med arcanol, så nå gjenstår bare et toppstrøk.
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  15. #40
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    enig med Bjørnar... vi har det samme kabinettet i verkstedet...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  16. #41
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    ok, da må jeg antagelivis bare ordne meg med en askesuger også.
    Får legge en sløyfe fra sentralstøvsuger etterhvert da....når jeg får sentralstøvsuger
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  17. #42
    Standard
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Rennebu
    Posts
    101

    Default !

    Nydle tøft prosjekt, bli tøft å sjå koss d bli når du bli færdi!
    Nissan Navara D40 - Nissan Patrol Y60 37" - Mitsubishi Pajero Gen 1 32" - Polaris Edge X 700

  18. #43
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    takk for det!
    Jeg er også spent på resultatet
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  19. #44
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    nå har jeg jo litt nytt å melde igjen... og bilder sier jo mer enn tusen ord...og er jo lettere også

    TADAAA:
    Name:  IMAG0648.jpg
Views: 1960
Size:  46.6 KB

    jepp...akslingene kom tilbake fra sandblåsing idag. Litt closeups:

    Name:  IMAG0645.jpg
Views: 1906
Size:  37.7 KB
    Name:  IMAG0635.jpg
Views: 1929
Size:  37.2 KB
    Name:  IMAG0650.jpg
Views: 1891
Size:  41.6 KB

    og så fikk jeg tilbake siste støtdempertårn..her sammenlignet med det første som allere er behandlet...

    Name:  IMAG0642.jpg
Views: 1965
Size:  48.2 KB

    og så noe jeg ikke har nevnt før....fjærene har også vært til sandblåsing.
    De var jo litt rustne og fæle

    Name:  IMAG0649.jpg
Views: 1962
Size:  45.3 KB

    litt closeup og sammenligning med hvordan de så ut tidligere

    Name:  IMAG0641.jpg
Views: 1935
Size:  41.1 KB
    Name:  IMAG0449.jpg
Views: 2005
Size:  54.3 KB

    Og så en av grunnen til at det går litt sakte med patrol om dagene...har startet "vårpussen" på huset.... bort med eternitt og inn med nye vinduer og bordkle
    Name:  IMAG0620.jpg
Views: 2002
Size:  46.7 KB

    men jeg skal prøve å holde jevn fremdrift på begge deler fremover
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  20. #45
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    hva betaler du for sandblåsingen... ser veldig bra ut
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  21. #46
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    rammen kom på 2.000,-
    Akslingene kom på 1.000,-
    fjærene + litt andre smådeler kom på 500,-

    jeg hadde jo tenkt å ta akslingene selv vha stålbørste på drill, osv. Men etter en veldig kort vurdering på arbeidsmendge, resultat og pris kontra sandblåsing var det jo et enkelt valg

    rammen var aldri aktuelt å gjøre noe anne enn sandblåse, men det ble rimeligere enn jeg hadde trodd.
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  22. #47

    Default

    Så veldig bra ut de akslingene! Er det noen fare for at sand kan havne steder du ikke vil ha sand når de blåses? Blir det owatrol på de også?

  23. #48
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    nja, hvis du ser på det øverste bildet og den øverste akslingen kan du faktisk skimte at jeg har stripset tøy...dongeri nærmere bestemt... rundt knokkelen. Det har jeg gjort for å unngå å få sandblåst knokkelen (den skal jo være slett), samt sand inn i knokkelhuset på framaksling.
    I tillegg har jeg teipet relativt mange runder med isolasjonsteip rundt lufting til diffhuset og ARB lufttilkobligene. vil ikke ha sand inn noen av de plassene heller.

    Ja, det blir owatrol på akslingene også...de har fått første strøk allerede. Det er faktisk litt snodig å se på når man smører owatrol... den renner jo nesten oppover . Alt som er sandblåst blir jo veldig grovt/porete og da har jeg en teori om at den veldig tynnflytene owatrolen trekker godt inn.
    Akkurat rundt knokkelhuset hver det ikke er blitt sandblåst siden det er skal være slett skal jeg børste/pusse og så legge på rustkiller.
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

  24. #49
    Standard
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Rennebu
    Posts
    101

    Default

    Keep up the good work
    koss du gjor d mæ chassi etter du løfta d av ramma? satt d på hænger eller står det på løftebukken enda?
    ska gjør samme sjøl mn må fløtt chassi etter på mn ha ikke komme på nå måte å fløt å lager d på.
    Nissan Navara D40 - Nissan Patrol Y60 37" - Mitsubishi Pajero Gen 1 32" - Polaris Edge X 700

  25. #50
    Modified
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Sortland
    Posts
    316

    Default

    står ennå på løftebukk
    Men har vurdert å slippe det ned på tilhenger å dra det hjem for å fikse litt under det før jeg slipper det ned på rammen...må ta en skikkelig titt på det før jeg bestemmer meg. Håper jo på å slippe det, men kommer ikke til å sette det på rammen hvis det er behov for mye jobb.....litt jobb kan jeg jo gjøre der det henger. det er jo lettere å jobbe på bukken sånn sett.

    Ellers er det jo bare å sette det rett ned på en henger... feks med gamle dekk eller paller under. eller til og med bukker hvis du ikke skal så langt med det.
    ------------

    -92 Patrol Y60 2.8td (prosjekttråd)

Page 2 of 13 FirstFirst 123412 ... LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •