Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 69

Thread: :Projekt G -Premium offroad ;-)

  1. #1
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default :Projekt G -Premium offroad ;-)

    Hej.

    Här kan ni följa mitt senaste objekt: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060


    Skall även lägga in lite info + bilder på detta forum.


    Håll till godo


    //Fredrik

  2. #2
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Hej Fredrik

    Har följt ditt projekt på 4x4sweden och det ser mycket lovande ut. Jag hade dock inte handlat ORC-fjädrar själv eftersom de är lite i "oflexigaste" laget enligt min erfarenhet. Väldigt trevliga längs vägen dock
    Det talas förövrigt om att det är viktigt att köra fjädrarna hårt, d v s fullt flex både inn och ut så ofta som möjligt, då de annars är utsatta för fjäderbrott pga utmattning. Inget jag upplevt själv, men det sägs att det kan vara ett problem..
    Ser någon påpekar att hjullagren slits i förtid med stora hjul och det stämmer väl till en viss grad men jag har nu kört i 3år med olika 35"-däck på bilen utan att märka några problem. Om du däremot monterar fälgar/spacers som flyttar ut hjulen så kan du få en klar ökning i slitaget har vi konstaterat i Tromsø
    Du skriver att du tyckte bättre om Pajero på väg. Vilken Pajero och vad gör att du tycker bättre om den? Jag har själv aldrig kört en bil som man sitter så bra i som Geländewagen. Har varit två turer i Borås-trakten med bilen och kommit fram fräch i rygg/nacke båda gångerna. De enda saker som "stör" långfärdsegenskaperna är den slöa motorn och ett visst mått av oljud. Annars en fantastisk bil enligt mitt tycke

    Bilen är en tidig G ser jag. Hur tidig? Äldre än 83 i alla fall? Jag personligen älskar färgen på din bil! Aguave Grün var färgen min cab skulle få men tyvärr kom inte den bilen till Tromsø i alla fall

  3. #3
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Quote Originally Posted by Rossi View Post
    Hej Fredrik

    Har följt ditt projekt på 4x4sweden och det ser mycket lovande ut. Jag hade dock inte handlat ORC-fjädrar själv eftersom de är lite i "oflexigaste" laget enligt min erfarenhet. Väldigt trevliga längs vägen dock
    Det talas förövrigt om att det är viktigt att köra fjädrarna hårt, d v s fullt flex både inn och ut så ofta som möjligt, då de annars är utsatta för fjäderbrott pga utmattning. Inget jag upplevt själv, men det sägs att det kan vara ett problem..
    Ser någon påpekar att hjullagren slits i förtid med stora hjul och det stämmer väl till en viss grad men jag har nu kört i 3år med olika 35"-däck på bilen utan att märka några problem. Om du däremot monterar fälgar/spacers som flyttar ut hjulen så kan du få en klar ökning i slitaget har vi konstaterat i Tromsø
    Du skriver att du tyckte bättre om Pajero på väg. Vilken Pajero och vad gör att du tycker bättre om den? Jag har själv aldrig kört en bil som man sitter så bra i som Geländewagen. Har varit två turer i Borås-trakten med bilen och kommit fram fräch i rygg/nacke båda gångerna. De enda saker som "stör" långfärdsegenskaperna är den slöa motorn och ett visst mått av oljud. Annars en fantastisk bil enligt mitt tycke

    Bilen är en tidig G ser jag. Hur tidig? Äldre än 83 i alla fall? Jag personligen älskar färgen på din bil! Aguave Grün var färgen min cab skulle få men tyvärr kom inte den bilen till Tromsø i alla fall
    Hej Rossi!
    Ang ORC-fjädrar så kan ja tänka mej lite stelhet med tanke på grovleken på godset (mest bak) dock hittade jag inte så mycket alternativ vid min sökning just då... Vi får hoppas det blir bra

    Det där med hjullager tar jag inte så hårt på, underhåll är en dygd! Då håller det mesta.
    Spacer ökar påfrestningarna oavsett bilmodell, ser inte det som något problem.

    Pajeron jag hade innan kan du se här: http://www.4x4sweden.se/forum/viewto...ghlight=pajero
    Modernare upplägg överlag gör en viss skillnad på vägljud etc. men har inte kört så mycket med min G än så får väl omvärdera övertid.

    Färgen är svincool första reg. = 1983-07 enligt transportstyrelsen.


    //F

  4. #4
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default






  5. #5
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Stötfångaren lackad !




    //F

  6. #6
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    I helgen blev det en hel del gjort


    http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060


    //F

  7. #7
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Bilen blir bättre och bättre

    Måste säga att jag tyckte det var klart tufft med svarta fälgar på din bil! Alufälgarna du har är annars mycket trevliga då de håller hårt i däcken även vid väldigt lite lufttryck. Jag har själv kört runt med samma fälgar ganska länge.

  8. #8
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    I helgen blev det lite gjort i garaget !

    Enjoy:
    http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060


    //F

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Kristiansand
    Posts
    390

    Default

    Er det 12v kompressor du bruker eller 230v?
    Patrol Y60, styremedlem i NMK Kristiansand Offroad

  10. #10
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Quote Originally Posted by Lille lay (nico) View Post
    Er det 12v kompressor du bruker eller 230v?


    Hello

    Den går både på 12 & 24 volt + att den är oljefri.


    //F

  11. #11
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Bilen blev ett litet hack sämre nu när du gjort om den till en båt med all aluminium på sidorna, men totalt sett är den fortfarande asball!

  12. #12
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Tut tut sa båten & så åkte bryggan ;-)

  13. #13
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Nu är det effektökning på gång !......

    http://www.4x4sweden.se/forum/viewto...=asc&start=105


    Får se vart det leder


    //F

  14. #14
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

  15. #15
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Tycker det är lite dött här på forumet så för att väga upp det hela kommer här lite bilder från SWE



    Tempsensor till oljan i vxl. monterad:







    Sen lider jag av kontrollbehov





    //F

  16. #16
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Inhandlade lite reservdelar idag:



    En tidig 230, komplett, lite krockad på högersidan, inte så rostig, ramen/chassiet helt rostfritt!.

  17. #17
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Quote Originally Posted by carfrigge View Post
    Tycker det är lite dött här på forumet så för att väga upp det hela kommer här lite bilder från SWE

    //F
    Jag skulle tro att det beror en del på att åtminstone två av de mer aktiva här på Mercedes-forumet är mitt uppe i ganska krävande studier. Det gör det lite glest mellan uppdateringarna tyvärr

    Din bil är dock klart tuff och jag gissar på att det är fler än mig som ser dina bilder och läser det du skriver

  18. #18
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Hello igen


    Nu är det bullbar på gång:






    Här finns mer bilder för dom nyfikna ;-) http://www.pixbox.se/alb_show_id1212832_page0.html




    //F

  19. #19

  20. #20
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Är det en Defenderdel som har fått ett mer ärofyllt uppdrag? Ser jäkligt bra ut måste jag säga! Har faktiskt själv klurat på att modda en LR-del till min G, men jag är för lat tyvärr.........

    Gillar din bil skarpt!

  21. #21
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Quote Originally Posted by Rossi View Post
    Är det en Defenderdel som har fått ett mer ärofyllt uppdrag? Ser jäkligt bra ut måste jag säga! Har faktiskt själv klurat på att modda en LR-del till min G, men jag är för lat tyvärr.........

    Gillar din bil skarpt!

    Tack!


    Grejerna är egentligen till Defender (bullbar & rocksliders)
    Passar jäkligt bra dock krävdes det en rejäl ombyggnad för att det skall passa, men helt klart värt arbetet ! Jag är kämpenöjd ;-)


    Och behöver ni starthjälp är det bara att höra av er !




    http://www.pixbox.se/pic_show_id32084229.html



    //F

  22. #22
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Quote Originally Posted by carfrigge View Post
    Tack!


    Grejerna är egentligen till Defender (bullbar & rocksliders)
    Passar jäkligt bra dock krävdes det en rejäl ombyggnad för att det skall passa, men helt klart värt arbetet ! Jag är kämpenöjd ;-)


    Och behöver ni starthjälp är det bara att höra av er !




    //F
    En annan sak jag funderade på ang. den vinsch-bullbaren. Hur fick du tag på en sådan? Är väl en Scorpion-sak? De har väl lagt ned versamheten för länge sedan?

    Här uppe (Tromsø) är startproblem helt vanligt, så jag ska komma ihåg ditt erbjudande nästa gång Maxim är svår på morgonen

    Kan du starta svårstartade sambos också förresten? I så fall har jag en som behöver starthjälp varje morgon

  23. #23
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Quote Originally Posted by Rossi View Post
    En annan sak jag funderade på ang. den vinsch-bullbaren. Hur fick du tag på en sådan? Är väl en Scorpion-sak? De har väl lagt ned versamheten för länge sedan?

    Här uppe (Tromsø) är startproblem helt vanligt, så jag ska komma ihåg ditt erbjudande nästa gång Maxim är svår på morgonen

    Kan du starta svårstartade sambos också förresten? I så fall har jag en som behöver starthjälp varje morgon


    Hello Rossi

    Den är nog inspirerad av scorpion & köptes här: http://www.firstfour.co.uk/

    Mkt. proffsiga & rejäla grejer!
    Anpassningen tog en helg ca.

    Ang. din sambo så kan jag tyvärr inte hjälpa dej

    //F

  24. #24
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Here we go again


    Internal winchkontroll:



    Belysning kan aldrig vara fel



    Börjar bli framtung nu....

    Har beställt fjäderdistanser.



    Övriga bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1212832_page0.html


    Byggtråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=24060




    Ha det fint !



    //F

  25. #25
    Original
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Sweden
    Posts
    46

    Default

    Första riktiga testkörningen: http://www.youtube.com/watch?v=wIuWHbVfLGk



    Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1217635_page0.html



    Allt fungerade efter ordning! Skall dock justera lite i främre hjulhusen då det blir trång vid fullt rattutslag samtidigt som hjulet fjädrar in + lite just. i grinden till linstyraren då det nöter hårt på syntetlinan.

    Bilen går som en dröm i skogen





    //F

Page 1 of 3 123 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •