Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 26

Thread: Isuzu D-max tips & triks

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Default Isuzu D-max tips & triks

Go'bil som trekker 3 tonn

Name:  IMG_20101016_084802.jpg
Views: 6988
Size:  99.0 KB

Det som er skikkelig dritt med denne bilen er at det finnes NULL info på hele nettet, det eneste man finner om og om igjen er den originale salgsbrosjyra, på 60 forskellige språk. Her er mine erfaringer så langt:

Bestilte meg 8x17 ET25 American Racing-felger, etter prøving feiling og måling på egen bil. Når de først kom (dekka jeg bestilte kom aldri) viste det seg at senterhølet var 7 cm - dette sto det ikke noe om der jeg bestilte fra.. alle 6-boltsbiler trenger som regel senterhøl på ca 110 mm, isuzu'n trenger ikke fullt så stort men jeg fikk Sunnås Hjulservice til å dreie de opp til 110 og tredde i en Procomp senterkopp. 265/65-17 Cooper Discoverer ble montert, og fint blei det.

Hadde Carryboy-topp fra jobben, kjekk å låse inn ting, sove i osv. Men ble litt lei gubbebuss-looken og satte på Aeroklas soft cover (duken kan rulles opp, men også åpnes som et lokk, ganske praktisk). Begge deler selges hos Isuzu-forhandlere.

Oppdaga etterhvert 2 rustbobler midt på bakluka, og 'nupper' i vinduskarmene på begge framdørene. RSA lakkerte om dette på garanti. Hull i setetrekket etter 60.000 km, fikk nytt setetrekk på garanti :) Bilen spiser lyspærer på nærlys, i løpet av 1 år byttet jeg vel 6-8 stk, enda jeg kjørte KUN med tåkelys og parklys hele sommern. RSA byttet pærer, og satte inn noen motstander eller noe form for triks på garanti.

Vil du bli kvitt ABS'en er det 1 sikring i bilen, og 2 i motorrommet merket med ABS. Fant ut at den inni gjør at bilen ikke starter 20 amp i motorrommet kobler ut ABS, men gjør at bakhjula låser tvert. Ta ut 40-amp'en i steden, så funker det fint (bilen har elektronisk bremsekraftfordeling, så virker 20a lar fordelinga virke som den skal)

Bilen er en steinsprutmagnet. Hadde 3 roser i ruta første året jeg fikk limt, i år sprakk hele dritten... Framhjørnet på panseret har nok en 7-8 hakk inn til stålet... dette må jeg få ut fingern og gjøre noe med før hele panseret ruster opp... Har sett på diverse vindavvisere, men de er så stygge alle sammen, bilen ligner på Thomas Alsgård etterpå...

Kjøpte Bluetooth/OBDII-adapter på Ebay, 30-kroners program til Android-telefonen min (Torque), da får jeg fulgt med på turbotrykk, vanntemp, rpm, speed, fortenning, common-rail-trykk, feilkoder osv, alt kan logges og sees live. Torque har riktignok dårlig støtte for diesel, men det finnes mange progs til laptop også. Gøy.

Kjøpte chip fra bestchip.no. Bilen gikk bra, girte mindre på automatkassa, men ca 1 gang i uka gikk den rett i limp-home-modus ved kickdown, så jeg spurte bestchip. De kom med de mest usaklige forklaringer jeg har hørt, tydelig at de folka ikke vet en dritt om verken elektronikk eller motorer. Men, jeg gjorde som de sa, skrudde ned boksen et klikk, hjalp ikke, et klikk til, like gærent, fikk ny boks, limp home første dag, sendte dritten tilbake og fikk igjen penga, med en lang avhandling om hvordan biler er som mennesker, aller er individer, ikke alle er venner osv. Give me a break. Så nå kjører jeg uten chip, og er egentlig fornøyd sånn. Men det reiv godt ved kickdown med chippen, skulle gjerne hatt en som virker.

Bilen blir aldri varm på vinteren, dvs etter 30 min kjøring er det godt og varmt, men jeg har 10 minutter til jobben så det hjelper meg ikke. 20 minutter på tomgang PÅ SOMMEREN gir ikke utslag på tempmåleren engang. Fikk tips av Strindheim Bil i Trondheim hvor jeg kjøpte bilen, byttet om to slanger mellom EGR og varmeapparat, så EGR'en dumper varmt vann rett i varmeapparatregisteret. Dette funker over all forventning, bilen blir like fort varm som 4.0 bensinjeep, virker utrolig nok som at motortempen stiger fortere også.

Lurer på følgende ting:

Hvem selger ting som vinduspussere, bremseklosser o.l til disse? Har funnet på Mekonomen, men syns det var litt dyrt... 900 spenn for klosser, 180-300 kr pr vinduspusser! Veng og Bilxtra har 10 isuzumodeller i lista si, men ikke D-max.

Har noen funnet en solid og bra telefonholder som går an å feste et lurt sted i dæsjen?
    Jeeps are bils, not båts!

Modified

angående deler så er det mulig det meste fra chevrolet colorado passer. den har riktignok bensinmotor men skal ikke forundre meg om alt annet er likt, det er samme bilen men unntak av motor

Quote Originally Posted by knut e View Post
    angående deler så er det mulig det meste fra chevrolet colorado passer. den har riktignok bensinmotor men skal ikke forundre meg om alt annet er likt, det er samme bilen men unntak av motor
    Niks, det er faktisk HELT feil - men skal innrømme at jeg også trodde det en stund. Colorado vi har i Norge er rein chevy - den ligner på høyde og bredde og lengde, men se litt nærmere og finn ut at den har bl.a. rekke-fem bensin, suicide halvdører osv osv, ikke noe som helst ligner verken karosserideler eller interiør.

I andre deler av verden derimot (australia? asia? +++) selges D-maxen også som chevy colorado, da er den kliss lik bortsett fra grill og lykter.

Modified

Kan du ta bilde av de 2 slangene og hvordan blir dette om sommeren.Må de byttes tilbake?
    Her oppe blir jo ingenting varmt.....

Min har gått 20k og må nå bytte glødeplugger.Byttet dørhengsler (garanti,bakdører) på 17k.
    Har hardtopp men den er jo ikke helt tett så noe snø kommer inn.Lagde og et strømuttak baki så jeg kan ha kjøleboks på ferie, praktisk.

Bruker pærer her og skulle hatt det garantigreiene som du har, er det bare å kontakte forhandler og si at de skal montere motstand?

Har og chipboks i min og den funker fint, dog har jeg ikke prøvd original 35" ombygget bil enda så kan ikke sammenligne med de, bare originale.

Satt et åpent filter og lagde nytt innsug til turbo.Mye lyd og den kjentes friskere (placebo?) men ble lei av lyden og satt inn det originale med et innsatsfilter fra K&N istedenfor.

Tok vekk katalysator i downpipen da den begynte å bli sotete og kommer til å modde eksosen litt og sette en eksostempmåler rett etter turbo.

Har krommet vindavviser på panseret men den samler mye dritt selv om den ser bedre ut enn øyebryna til skigubben.....
    Vindavviserne på sidevinduene er sotet og lager litt støy over 120kmt.Beste cruisingfart for min er 105kmt/1800rpm i 5 gir.Da går den på ca 0.86 med skiboks og full ferieklar bil.
    Dog gjelder dette bare på veiene i Sverige og Danmark, med engang den kommer på norske krøtterstier (E6) så popper den opp i 1,2l.mil.

Skulle hatt sperre framme og større tank og det har vel dere på bgnor?
    Mvh Morten

Hørte i fra en som jobber på G LØKKEN på elverum. De hadde komplett delelager til D-Max. De selger også denne bilen sist jeg var der.

Standard

Det med de 2 slangene lurer jeg på å?! Men detta var en genial tråd Amund! Vanskelig å finne noe som helst på nettet, annet enn forhandlere da.

Quote Originally Posted by ottesen View Post
    Hørte i fra en som jobber på G LØKKEN på elverum. De hadde komplett delelager til D-Max. De selger også denne bilen sist jeg var der.
    Knallbra tips, takk skal du ha!

Quote Originally Posted by Viking067 View Post
    Kan du ta bilde av de 2 slangene og hvordan blir dette om sommeren.Må de byttes tilbake?
    Her oppe blir jo ingenting varmt.....

Min har gått 20k og må nå bytte glødeplugger.Byttet dørhengsler (garanti,bakdører) på 17k.
    Har hardtopp men den er jo ikke helt tett så noe snø kommer inn.Lagde og et strømuttak baki så jeg kan ha kjøleboks på ferie, praktisk.

Bruker pærer her og skulle hatt det garantigreiene som du har, er det bare å kontakte forhandler og si at de skal montere motstand?

Har og chipboks i min og den funker fint, dog har jeg ikke prøvd original 35" ombygget bil enda så kan ikke sammenligne med de, bare originale.

Satt et åpent filter og lagde nytt innsug til turbo.Mye lyd og den kjentes friskere (placebo?) men ble lei av lyden og satt inn det originale med et innsatsfilter fra K&N istedenfor.

Tok vekk katalysator i downpipen da den begynte å bli sotete og kommer til å modde eksosen litt og sette en eksostempmåler rett etter turbo.

Har krommet vindavviser på panseret men den samler mye dritt selv om den ser bedre ut enn øyebryna til skigubben.....
    Vindavviserne på sidevinduene er sotet og lager litt støy over 120kmt.Beste cruisingfart for min er 105kmt/1800rpm i 5 gir.Da går den på ca 0.86 med skiboks og full ferieklar bil.
    Dog gjelder dette bare på veiene i Sverige og Danmark, med engang den kommer på norske krøtterstier (E6) så popper den opp i 1,2l.mil.

Skulle hatt sperre framme og større tank og det har vel dere på bgnor?
    Strindheim Bil, RSA-forhandler i Trondheim har gjort slangetrikset først på Suzuki, så Isuzu. Hvis DE tør å gjøre det, så regner jeg med at det går bra :) Spurte også om jeg må koble tilbake, det måtte jeg ikke sa de. Skal få tatt noen bilder og poste en beskrivelse en dag det er lyst.

Jeg prøvde å spørre HVA de hadde gjort med pærer/ledningsnett, men tydelig at dette var et triks kundemottaker'n ikke visste helt hva innebar, han mumlet noe om 'motstander eller noe', men hørtes ut som de har en oppskrift på det, det er sikkert bare å spørre forhandler. (RSA verksted Økern som gjorde dette for meg)

Har ikke sjekka om ARB har sperre foran til denne, men det vil jeg tro de har. Skaffer Long Ranger Tanks enten fra ARB eller Taubenreuther, har ikke sjekka Isuzu'n der heller men vil tro det kan skaffes.

Interessert i hva du gjør med eksos og innluft, det er jo alt for kjedelig lyd på denne bilen, bare dysekakling og ikke noe turbolyd eller eksoslyd. Men jeg kommer nok ikke til å gidde å gjøre noe før eksosanlegget er brukt opp.. :)

0,86 er utrolig, er det målt fra tankpåfylling? Og korrigert for 35"? I såfall er det veldig imponerende... Husk at powerboksen lurer kjørecomputeren... min har greid 0,85 i snitt Oslo-Vestby en gang, 100-110, men som regel ligger den på litern og litt over på blanda kjøring. Men så har jeg automat da, virker som det drar 2 desiliter ekstra, hvertfall under 60 km/t når lockupen er utkobla.

Modified

Forbruket er målt fra Tromsø til Varberg i Sverige og speedometer er kalkulert for 35" med konverter.Faktisk det eneste som Xtreme4x4 har gjort som er tilfredsstillende ifm ombyggingen.

Long Ranger skulle ha opp mot 10k for en tank og det er vel derfra Tabenreuther får de ifra?
    Tenkte å ta vekk reservehjulet og lage en tank der.Bruker jo ikke det hjulet med 35" ombygging.
    Men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med fylling og slikt enda.

Edit: bilde av innsug til turbo.

90gr bend fra Biltema, freste ut et stykke alu for lmm og sveiste dette sammen.Lagde en skillevegg mellom filter og motorrom også men tok ikke bilde før demontering.
    Last edited by Viking067; 01-17-2011 at 18:28.
    Mvh Morten

Name:  DSC_0376.jpg
Views: 6706
Size:  34.5 KB

Vanskelig å ta bilde av dette, men cluet er at ytre slange til varmeapparatet som før kom fra blokka nå kommer direkte fra EGR (blank sylinderforma dings). EGR dumpa før vannet rett ned i slangen ned til blokka, men nå dumper den varmt vann rett i varmeapparatregisteret. Du må ha en 90 graders bend, den kan såvidt sees bak slangene i messingfarge

Fant ut følgende:
    Mekonomen skal ha 900 kr for bremseklosser- fabrikat Mintex.
    BilXtra skal ha 500 kr for bremseklosser - fabrikat Mintex De har bilen i systemet, og virker som de ordner det meste, vinduspussere var det OK pris på også.

Da mangler jeg bare en ting: SERVICEMANUALER. Noen som har funnet noe? Det jeg trenger er egentlig bare å vite intervaller på regreim, oljeskift på kasser og differ osv (aner ikke om det er regreim på denne engang?)

Modified

Skal se hva jeg finner ut iløpet av uka, skal inn og sjekke/bytte glødeplugger og kan fiske litt hos mekanikeren min ;)
    Last edited by Viking067; 01-24-2011 at 08:25.
    Mvh Morten

Shop builder sivrt's Avatar

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Da mangler jeg bare en ting: SERVICEMANUALER. Noen som har funnet noe? Det jeg trenger er egentlig bare å vite intervaller på regreim, oljeskift på kasser og differ osv (aner ikke om det er regreim på denne engang?)
    Denne? :

http://www.uploadcity.com/?q=isuzu+d+max+service+manual
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

Quote Originally Posted by sivrt View Post
    Her er det vel ikke noe? Bare spam såvidt jeg kan se... ? Prøv å klikk på noe

Shop builder sivrt's Avatar

Vet ikke jeg vel, he he.. Klikka ikke på noe der jeg.. Får du ikke tak i en Haynes manual eller lignende til denne heller?
    Chevy Silverado 6,6 Duramax `02
    Jeep XJ 2 door 4.0 HO `98:7" og 35" X-Terrain.

Quote Originally Posted by sivrt View Post
    Vet ikke jeg vel, he he.. Klikka ikke på noe der jeg.. Får du ikke tak i en Haynes manual eller lignende til denne heller?
    Har ikke finni noe som helst på google, amazon, ebay.com, ebay.de, ebay.no osv osv osv osv

MEN fant en fyr som driver og svarer på forumtråder, en som tydeligvis driver og selger sånt på CD og sender i posten. 80 dollars med shipping. Tenkte å være forsøkskanin, jeg kommer tilbake med rapport om jeg ble svindla eller ikke.

Super Moparerator HardKåre's Avatar

:) Så for øvrig at det ikke finnes noe hverken på www.haynes.co.uk, .com eller .au.com så det virker ikke til å finnes... Enda...

Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Modified

Servicehåndbok og instruksjoner kunne visst ikke leveres ut for "lån" til allmuen.Men han skulle se om det gikk å få til noe.

Angående Chevrolet Colorado så er det ikke den en må se til, men Chevrolet LUV Dmax fra mellom/sør-Amerika.Den er lik vår Dmax med unntak av emblem.Der finnes det også noe ekstrautstyr som skjermbreddere og kromdill.Noe de også har på www.trucker.se
    Mvh Morten

Kjøpte grommeste vinduspusserne fra Biltema her om dagen, etter litt kåling fant jeg ut 20" på venstre side, 19" på høyre blir perfekt. Dette er typen som er pakket i gjennomsiktig hardplast, veldig elegante uten det vanlige systemet med 2 vippearmer og greier. Funker veldig fint, virker som pusserne ble raskere også. 180 kr for begge.

Modified
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway

Lite tips Amund.. Jeg bytta rute på Mk2 Hilux'en min da jeg pussa den opp, og kjøpte pussere fra Biltema..

Etter et par uker begynte jeg å se små riper øverst og nederst langs A-stolpen.. Mange småriper ved siden av hverandre, så det ser ut som te gråaktig felt.. Ikke slik at jeg ikke ser ut, men det er jævla irriterende allikevel, siden jeg hadde helt ny rute..
    Bytta til Bosch samme dagen, og har ikke merket nye riper.. Kjørte med samme viskerne i halvanna år de måtte skiftes, så da er det verdt at de kosta 400 kr.. :)
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

Quote Originally Posted by PrinZe View Post
    Lite tips Amund.. Jeg bytta rute på Mk2 Hilux'en min da jeg pussa den opp, og kjøpte pussere fra Biltema..

Etter et par uker begynte jeg å se små riper øverst og nederst langs A-stolpen.. Mange småriper ved siden av hverandre, så det ser ut som te gråaktig felt.. Ikke slik at jeg ikke ser ut, men det er jævla irriterende allikevel, siden jeg hadde helt ny rute..
    Bytta til Bosch samme dagen, og har ikke merket nye riper.. Kjørte med samme viskerne i halvanna år de måtte skiftes, så da er det verdt at de kosta 400 kr.. :)
    Har faktisk tenkt på det... men ruta mi er sprekt på tvers og skal byttes til våren, så da er det jo supert å teste

Standard

Motstandstrikset er enkelt.Problemet er sannsynligvis å finne rett ledning å koble seg inn på.Brukte motstand på min f350 i 1987 Pærene på de kosta en fornue og røyk hele tida på grunn av kjørelys.Du legger inn en motstand mellom kjørelysautometikken og nærlys.Det senker spenninga og glødetråen blir ikke så varm.Da varer pærene lenger.Når du slår på nærlys går spenningen utenom motstanden og du har full styrke.Mener å huske at jeg brukte motstand til en coil.Ellers så har ca 2000 f150 en org motstand til drl(daytime running lights).Pass på å få en motstand som er fysisk stor nok til ikke å gå varm ellers så får du dårligere og dårligere lys hele tida.
    Last edited by lulle; 02-04-2011 at 01:05.

Har fått manual på CD. Veldig interessant :) Visste ikke at bilen har ting som doble overliggende kammer, variabel turbogeometri, registerkjede. Hva med 4L60E-kasse (eller AW30-40LE (eller JR405E???). Og hva med vannkjølt diesel- og oljekjøler? Elektronisk styring av turbogeometri, wastegate, fuelrailtrykk (opptil 80 MPa!!), at ABS-hjernen bruker digitalt akselerometer for å måle friksjon mot underlaget når bilen står i 4x4... oi oi oi. Hva SKAL jeg med denne informasjonen egentlig... (Jeg kommer til å bli slitsom i fylla etter å ha lest gjennom denne...)

Modified

Det hadde blitt utrolig morsomt med oss to i fylla, for jeg har også fått en cd med info......
    Last edited by Viking067; 02-11-2011 at 00:23.
    Mvh Morten

Quote Originally Posted by Viking067 View Post
    Det hadde blitt utrolig morsomt med oss to i fylla, for jeg har også fått en cd med info......
    Hehehe stakkars de andre på den festen!

Her ble det stilt? :)
    Sant som skrives lengre opp: litt lite info om disse på nett.

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks