Page 2 of 11 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 26 to 50 of 269

Thread: Den store Jimny-tråden (nyttige linker i første post)

Original

Fin oppskrift på death wobble. Caster correction bushes eller nye caster corrected arms er også nødvendig om man hever bilen, samt at en styredemper hjelper på ved større hjul, selv om det ikke nødvendigvis er løsning i seg selv. Har også lest at dette (blandt mye annet) er veldig individuellt fra Jimny til Jimny. Noen sliter med å fjerne sin death wobble, klarer bare til en viss grad å minimere det, mens andre kan heve og herje ganske mye uten å bli berørt av det. Jeg har hatt flaks foreløpig, håper flaksen fortsetter etter 4"..

Promodified

Ofte skiller en mellom Death Wobble (den som ikkje gir seg før du stoppar) og Wobble som den som gir seg av seg sjøl. Har vore plaga mykje med dette på min SJ med 31" dekk og kjem med mine erfaringar. Desse kan ikkje direkte overførast som løysingar til en Jimny sidan SJ har skrufjører og SJ har bladfjører, men kan vere nyttig info.

i tilegg til nevnte faktorarar som fiksen frå Suzuki, styredemper og dekkbalansering har eg erfaringar med desse årsakene:

1. Toe-in. Her kan det hjelpe å ha litt meir (ca 1-2 grader meir) toe-in enn originalt pga en får større hjul og større offset enn originalt.

2. slark i snekka. Denne kan justerast bort i enkelte tilfeller, men ofte bør en bytte heile snekka.

3. slark i kingboltar, foringar, stag og slikt. All slark vil forsterke og i grove tilfeller vere med på å forårsake wobble. All slark blir mykje verre med større hjul og meir offset og bilen blir meir følsom for slikt.

4. Caster. Ved heving vil ofte denne bli påvirka om det ikkje blir kompansert for.

Når en surfer rundt på forum og slikt fins det ofte folk som er dønn påståelige på kva som er grunnen og seier at det kun er det eine eller det andre, men mine erfaringar er at løysinga ofte er samansett og at det må meir til enn ein fiks for å fjerne problemet. På min bil har det verste vore slark i snekka og slark i bladfjørforingane, men alle tinga her har vore faktorar.
    Den viktigaste årsaken er nok store hjul hehe...

Body-roll er også en form for wobble som er ubeskrivelig ubehagelig å få i 100 på fjellet. Karosseriet svinga kraftig frå side til side men bilen gikk beint og fint. Den gongen var det nok manglande stabstag (tosken hadde glømt det heime) kombinert med fullpakka bil på veg til Rena, og svake støtdempere.

Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

Original

Den er ganske så tøff den Jimnyen til Knut, fant bilde på AT tråden fra 09:

Er det noe garasje-tråd på den noe sted? Finner det ikke.
    Lurer jo på litt spekks og sånn.
    Er de skjermbredder-rørene godkjent som skjermbreddere?

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Ikke fullt så bøs, men en av Europas aller beste trophy biler... Danske Per Bertelsens tøffe Jimny...

Les litt mer her:
    http://www.pirate4x4.no/trailreports...ng07/index.php
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

skrukæll sven's Avatar

bilen til knut finnes det nok ikke så ille mye info om ute på nett, nei....

men den er tøff, og jeg kan skrive under på at den funker ganske bra:)

let's wheel! ShuDuck's Avatar

noen som vet hvor en kan få 40-årsjubileum stickers o.l ? må ha det på bilen

Og når en skal bestille heisesett, så har LHD-jimnyer like fjærer på begge sider bak, ulikt RHD som har lengre på høyre side bak.. hvis noen skulle bli like forvirra som jeg ble
    wut?

Original

Quote Originally Posted by ShuDuck View Post
    Og når en skal bestille heisesett, så har LHD-jimnyer like fjærer på begge sider bak, ulikt RHD som har lengre på høyre side bak.. hvis noen skulle bli like forvirra som jeg ble
    Hmm.. Jeg trodde forskjellen bare var å bytte side på frontfjærene? Spurte om akkurat dette da jeg kjøpte hevesettet mitt, har ikke montert det enda, og håper nå jeg har fått riktig.
    Fikk beskjed om at samme sett kunne brukes på både lhd og rhd, bare man byttet side på fronten. Stemmer ikke dette altså. Fant et bilde med fjærlengder og plassering en gang, men nå finner jeg det ikke igjen..

det var hvertfall den infoen jeg kunne finne, samt at tech hos trail master sier de bruker like fjærer bak og har ikke hatt noen problemer med det. Amund på BGnor fikser saken, det er også dobbeltsjekket at tuvpapirene matcher min bil

Det er lengre fjær høyre bak pga lean ved RHD, og det er jo logisk nok. framme skal det være likt.
    Så det hørtes rart ut det du har blitt fortalt fra UK.. forskjellig P/N på fjærene dine?
    wut?

Original

Det er lengre fjær høyre bak pga lean ved RHD, og det er jo logisk nok. framme skal det være likt.
    Så det hørtes rart ut det du har blitt fortalt fra UK.. forskjellig P/N på fjærene dine?
    Blir ikke helt klok på dette. Her er mailen jeg fikk fra Jimnybits:

Hi
    Yes sorry it will fit a LHD jimny, one of the front springs will be longer and this spring is for the drivers side, to help with the jimny lean
    *
    Yours
    Russell Palmer
    www.jimnybits.co.uk

Og så til faktiske fjærlengder. Lengden har ikke så mye å si i problemstillingen, men forholdet mellom de. Mitt fjærsett består av to like lange fjærer, som er kortest av de fire. Så én fjær, litt lenger enn de to korte. Og så den siste, som er lengst av alle fire, litt lenger enn den nest lengste. Hvem skal hvor mon tro...?

))))))))) Nr 1
    ))))))))) Nr 2
    ))))))))))) Nr 3
    ))))))))))))) Nr 4

Hva er forresten P/N?

Merkelig, jeg ville tippet at den lengste skal høyre bak.. om det var RHD. jimny lean er ikke et problem på LHD som på RHD, som da er et stort problem på SJ/samurai også. Men det enkleste er vel å måle de originale fjærene du har ?

første gang jeg har hørt at det skal lengre fjær framme
    wut?

jimny med trailmaster. interessant sammenligning litt uti

wut?

skrukæll sven's Avatar

bilen så faktisk mye mer stabil ut med trailmaster, noe som ikke er veldig rart med tanke på at OME er kjent for å være mykere.. og til SJ har jeg og hørt et par tilfeller med dårlige dempere allerede fra nytt...

styredemper ser du og sammenligning på, og jeg ser at jeg ikke hadde lurt engang... de hjelper

helt enig i det. har mista trua på ome som kvalitet, betaler heller litt ekstra for trailmaster

er fryktelig i tvil om jeg skal ha 235 eller 215 veldig fin den i videoen med 235

Name:  Suzuki_RallyeDresden-Breslau_2.jpg
Views: 1532
Size:  54.2 KB
    wut?

MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar

nei Shu, du må nokk ta turen over heia til meg å prøve forkjellige varianter hjul ;)
    MYE SJ DELER SELGES!!

mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

jepp, må nok det
    wut?

Original

er fryktelig i tvil om jeg skal ha 235 eller 215
    Er det noe lure på? Du burde gå for 31"!

skrukæll sven's Avatar

siden det er en DD burde du nesten gå for 235/75-15 eller 30" synes jeg, og heller leve med litt luft i hjulbuene.... så langt som du pendler så vil du nok spare litt i bensisutgifter på det og...

Promodified

Shu.. du kan ikkje ha mindre dekk enne eg reiser på eu kontroll med....

235-75 eller 30".

Du VEIT du kjem til å kjøpe større før dei er utslitt uansett

Arnfinn Mork
    mob: 90159159
    har slått av PM, bruk mail: arnfinn(a)suzuki4x4.no

hehe 31" er uaktuelt.. litt luft i hjulbuen så ser disse best ut IMO. Må vel bli 235/75.. bare kontrollere meg med denne men 235 er ganske stort i de bittesmå hjulbuene. jb23 har større hjulbuer

fikk kobla til nye høytalere og forsterker til original radio.. samt en dings så jeg får brukt mp3-spiller osv til radioen. ikke spesielt enkelt å oppgradere noe med det originale
    wut?

skrukæll sven's Avatar

men det er ikke eksternt display eller fjernkontroll i denne bilen, så du kan bruke en hvilken som helst cdspiller? eller?

om det er tre ISO kontakter i elnettet på bilen finnes det spillere som støtter det og, og om du ikke bruker den tredje funker spilleren som vanlig, men ikke bilens utstyr som kommuniserer med stereoen....

ja er ikke noe slikt dilldall, men vanlige spillere passer ikke.. alternativet koster en 4-5000

Name:  20037134175.jpg
Views: 1312
Size:  131.0 KB

Her er dingsene.. og for å få plass til nye 4" høytalere framme måtte jeg lage en 3mm spacer

Name:  DSC00215.jpg
Views: 1092
Size:  61.9 KB

Name:  DSC00218.jpg
Views: 1098
Size:  38.6 KB

For å bytte de bak må en ut med baksetet osv.. så det blir en annen dag
    Last edited by ShuDuck; 02-05-2011 at 22:26.
    wut?

skrukæll sven's Avatar

Det der er jo bare en 2-DIN spiller....

mener det finnes adaptere som gir deg plass til spiller og et fancy lite rom under i steden...

eller plass til 2 spillere over hverandre... da er det jo bare å montere DIN cupholders på den ledige plassen...

hehe har nok koppholdere Det bli ikke direkte pent med noe uoriginalt da det ikke passer helt.. men nå vet jeg hvertfall at det er en standard det funker veldig bra, så er fornøyd

Er kjørelysboksen ettermontert? Nærlyset lever sitt eget liv og skrur seg på ved fulltlys og parklys. dunker i boksen så skrur det seg av/på. får ta den opp og sjekke

Og roterte dekka, det eliminerte wobble-problemet. Ser det er plass til styredemper som festes til pitmanarmen, da slipper man unødvendig slitasje på styrekulene man får med demper festet i styrestaga
    wut?

Super Moderator Brynjar's Avatar

Lance (pirate4x4.com) har kjørt Jimny i Japan

---Insanity is contagious---

nice ride, japansk rock crawling er bad ass

Det ble 235/75 km2 gitt..
    wut?

Page 2 of 11 FirstFirst 1234 ... LastLast

Bookmarks