Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 65

Thread: Pinsetreff på Rena!!!

Promodified

Default Pinsetreff på Rena!!!

Eyvind Kjelsberg Tlf: 913 08 null ni sju

Modified

Default meldt på!!

da er kjelsberg og jordet meldt på - dere andre får følge på!
    Air down, be happy!

Modified

skal melde meg på jeg også, men må bare få klarhet i hvem jeg skal på lag med
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

Standard

Får vel delta eg og... dersom ikkje Næsbak'en skal delta så står eg uten lagsmedlem Erik.
    Skal ikkje Trond Remy delta?
    Offroaders Hedmark
    Smile and wave boys, smile and wave..

Standard

Unhappy TT

Da blir det tydlig vis ingen tur for meg og en del andre ser jeg.....!!

Hei

Det er ikke noe i regelverket som sier at det ikke kan kjøres med uregistrerte biler, men det gjør det mere komplisert og medfører mye merarbeid for oss som arrangører. Uregistrerte biler egner seg på et avgrenset område hvor vi har oversikt det meste av tiden. Slitasjen på terrenget blir helt annerledes.

Vi vil dessverre ikke at pinsetreffet skal åpnes for uregistrerte biler. Vi vil konsentrere oss om å få til et godt treff uten unødig merarbeid og tillater derfor kun registrerte biler.

Stiller meg litt undrende til detta......!!
    Mvh Big-jack

RÅver 3,9L Portaler Pit Bull 39,5"

Modified

Land rover treff, vi får lage vårt eget treff kanskje?

Promodified

Noe av grunnen til dette på tidligere treff de siste årene er at deler av treffet går på offentlig vei, og vi kan ikke stenge veier pga hytteeiere o.l i området. Ang Landrovere så er det 5 av våre medlemmer inkl meg som har det, og det er foreløpig bare 2 av oss som har meldt oss på. Vi er forøverig en klubb med bare registrerte biler, og ser ikke dette med skilt som ett problem. Hvis noe av dette plager dere får dere ta dette opp med løps ledelsen og ikke her.

Standard

Ta det opp med løpsledelsen per mail er like nyttig som og prate med døra! Å vis hensikten var å arrangerer løp for kun gate registrerte bil kunne det vil blitt frontet sånn hele veien.

Ja kansje det Nitteberg!
    Sent from my X10i using Tapatalk
    Mvh Big-jack

Modified

Quote Originally Posted by Rickien View Post
    Får vel delta eg og... dersom ikkje Næsbak'en skal delta så står eg uten lagsmedlem Erik.
    Skal ikkje Trond Remy delta?
    jeg regner med at jeg skal kjøre på lag med trondr, men jeg er for øyeblikket i ao nang. så tar det når jeg kommer hjem :)
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

Promodified

faen å je misunne deg det .
    o store dodge mænn

Quote Originally Posted by Big_jack View Post
    Ta det opp med løpsledelsen per mail er like nyttig som og prate med døra! Å vis hensikten var å arrangerer løp for kun gate registrerte bil kunne det vil blitt frontet sånn hele veien.

Ja kansje det Nitteberg!
    med prøveskilt er bilen vel bilen pr definisjon registrert. synes det burde åpnes for biler som har lys og slikt i orden men er ikke registrert men med prøveskilt

Standard

Quote Originally Posted by rocky4x4 View Post
    med prøveskilt er bilen vel bilen pr definisjon registrert. synes det burde åpnes for biler som har lys og slikt i orden men er ikke registrert men med prøveskilt
    Det står at di skal bukes til forflyttning og Prøvekjøring. Demovisning, annet!
    så, står ikke direkte at det er ulovlig.
    Mvh Big-jack

Promodified

Quote Originally Posted by Big_jack View Post
    Det står at di skal bukes til forflyttning og Prøvekjøring. Demovisning, annet!
    så, står ikke direkte at det er ulovlig.

Refererer bare til dette regelverket som er hva vi må følge for å få arrangert ett treff her og som er den eneste måten å få godkjent ett treff på:
    http://bilsport.no/uploads/teknisk_r...engtouring.pdf

Skjønner godt hvor du vil, men sånn er det bare.

men her er det jo åpnet for uregistrerte kjøretøy i tt regelverket så når vi må forflytte oss på veier så har vi prøveskilt så hva er da problemet

Krav til uregistrerte kjøretøy:
    Tillatte kjøretøy
    Kjøretøyet skal ha 2 hjulaksler og drift på alle hjul. Kjøretøyets karosseri skal kunne identifiseres med serieprodusert person-, vare- eller lastebil. Med lastebil menes kjøretøy med lasteplan eller påbygg tilsvarende aktuell modell fra opprinnelig produsent.
    Alle løse gjenstander i kjøretøyet må fjernes ved konkurransekjøring.
    1 Chassis
    Valgfritt.
    2 Hjulsystem
    2.1 Dekk
    Piggdekk og kjetting kan benyttes i det tidsrom de tillates brukt på offentlig vei.
    Ellers valgfritt.
    2.2 Felger
    Valgfritt.
    2.3 Fjærer
    Valgfritt.
    2.4 Støtdempere
    Valgfritt.
    3 Drivverk
    3.1 Motor
    Valgfritt.
    3.2 Drivstoffsystem
    Drivstofftank skal være plassert utenfor førerrom, være sikkert montert og godt beskyttet mot skader. Tanklokket skal være tett, og det skal være montert enveisventil på utluftingen.
    Bensinrør skal være klamret og godt beskyttet mot skader.
    Som drivstoff tillates diesel, bio-diesel og normal handelsbensin (herunder E85 og racing-gas). Blyerstatning og oktanbooster tillates benyttet, ellers ingen tilsetninger i drivstoffet.
    Eventuelle reservekanner skal fjernes fra kjøretøyet.
    3.3 Kjøleanlegg
    Radiator og/eller ekspansjonstank tillates ikke plassert i førerrommet. Alle slanger og rør skal være av god kvalitet, rør som trekkes gjennom førerrommet må være tildekket og uten skjøter.
    Ellers valgfritt.
    3.4 Eksosanlegg
    Fritt, under forutsetning av at støynivået ikke overstiger 100 dbA.
    Teknisk reglement Terreng Touring Kunngjort 2011-01-01
    __________________________________________________ _________________________
    Rød skrift er endringer i reglementet fra 2010 til 2011 trykket i Offroadboka 2011.
    Blå skrift er endringer etter at Offroadboka 2011 ble trykket. Side 4 av 5
    3.5 Elektrisk anlegg
    Batteriet skal være sikkert fastmontert og ha væsketett lokk, gelebatterier trenger kun beskyttelse over polene. Kun gelebatter kan monteres i førerrom. El. kabler skal være beskyttet og godt klamret.
    3.6 Kraftoverføring
    Kjøretøy med automatgir skal ha startsperre og ikke kunne startes i gir.
    For kjøretøy med manuell girkasse anbefales startsperre montert på brems- eller koplingspedal. Ellers valgfritt.
    4 Bremsesystem
    4.1 Driftsbrems
    Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ingen form for styrebrems tillates. Ellers valgfritt.
    4.2 Parkeringsbrems
    Godt fungerende parkeringsbrems eller -sperre skal finnes.
    4.3. Bremserør
    Bremserør og –slanger skal være beskyttet og godt klamret.
    5 Styresystem
    Ordinær styring av kjøretøyet skal skje ved bruk av ratt plassert foran føreren, styringen skal være vel dimensjonert og gi sikker styring av kjøretøyet. Ellers valgfritt.
    6 Karosseri
    6.1 Karosseri
    Karosseriet skal ha umiddelbar gjenkjenningsverdi med serieprodusert kjøretøy og være sikkert festet til chassiset.
    Over midjehøyde (nedkant av vinduer) tillates fri modifisering av karosseriet, eventuelle skarpe kanter / hjørner må tildekkes/fjernes. Dørtrekk tillates fjernet, men skal da erstattes med plate i metall. Karosserideler kan erstattes med tilsvarende deler produsert i stål, aluminium eller glassfiber. Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser skal være skjermet mot fører.
    6.2 Førerrom
    Beskyttelsesvegg skal finnes mellom fører/co-driver og motor, oljekjøler og radiator og være utformet slik at den hindrer spredning av væske og/eller ild.
    6.3 Gulv
    Heldekkende gulvplate av min 2 mm. aluminium eller 1 mm. stål skal finnes i førerrommet, dersom karosseriet ikke har original gulv i metall.
    6.4 Stoler
    Stolene skal ha høy rygg og være sikkert fastmontert. Dersom stolen er montert på glideskinner, skal begge skinner ha sikring som forhindrer forskyvning av stolen.
    6.5. Veltebøyle/bur
    Dersom kjøretøyet ikke har tak av metall, skal veltebøyle være montert. Bøylen skal være utført i stålrør av minimum 45x2,5mm og bestå av minimum tverrgående bøyle og 2 bakoverstrevere.
    Teknisk reglement Terreng Touring Kunngjort 2011-01-01
    Rød skrift er endringer i reglementet fra 2010 til 2011 trykket i Offroadboka 2011.
    Blå skrift er endringer etter at Offroadboka 2011 ble trykket. Side 5 av 5
    Det anbefales å benytte 6-punkt veltebur i henhold til Teknisk regelverk for Biltrial.
    6.6 Sikkerhetsbelte
    Minimum 3-punkt sikkerhetsbelte skal benyttes.
    7 Lys
    Valgfritt.
    8 Instrumentering
    Valgfritt.
    9 Annet
    9.1 Tauekroker
    Skal finnes foran og bak på kjøretøyet.
    9.2 Vekt
    Kjøretøyets egenvekt skal være mellom 600 kg. og 3500 kg.

for og si det sånn her er et bilde av bilen jeg kunne tenkt meg og bruke på treffet den er ikke registrert av praktiske årsaker, men er heller ikke stort modifisert så den går helt sikkert eu uten problem selv med hjula på en suki m 31"
    Attached Images Attached Images  

Standard

Unhappy

Quote Originally Posted by EKJ View Post
    Refererer bare til dette regelverket som er hva vi må følge for å få arrangert ett treff her og som er den eneste måten å få godkjent ett treff på:
    http://bilsport.no/uploads/teknisk_r...engtouring.pdf

Skjønner godt hvor du vil, men sånn er det bare.
    Vel kravet til registrert bil er jo betydelig strengere. jeg innfrir glatt kravene til uregistrert bil. dere derimot har en jobb og gjøre på teknisk.....!

Kjøretøyet skal være registrert, forsikret og ha gyldige oblater.

Eventuell heving over 80mm skal være innskrevet i vognkortet eller dokumentert fra TÛV

Batteriet skal være sikkert fastmontert på tilnærmet original plass og utstyres med væsketett lokk. Gelebatteri trenger kun beskyttelse over polene.

6 Karosseri
    Eventuell heving av karosseriet skal ikke overstige 76mm.
    Last edited by Big_jack; 03-25-2011 at 23:42. Reason: ...
    Mvh Big-jack

Modified

Det er vel slike diskusjoner og "kritiske" påstander om at slik må tillates som gjør det vanskelig å få organisert og godkjent treff av denne typen.

Hele papirmølla er i seg selv en krevende og tungrodd oppgave å få i land for folk som egentlig bare er ute etter å kjøre litt i skogen og ha det artig med bil som er registrert.

Dette er jo som kjent iflg. loven om ferdsel i utmark kriminelt, og skal bare utføres på godkjent bane under oppsyn av godkjente folk med godkjente underbukser og reglementerte sokker.

Jeg for min del er glad for at det faktisk er noen som tar seg bryet med å få til noe som dette!

Dette er mitt personlige synspunkt, og kan krittiseres, kommenteres, applauderes, sjikaneres på pm...
    Livet er før langt tel å sitta trangt!

Standard

Question

Quote Originally Posted by HAK5 View Post
    Det er vel slike diskusjoner og "kritiske" påstander om at slik må tillates som gjør det vanskelig å få organisert og godkjent treff av denne typen.

Dette er mitt personlige synspunkt, og kan krittiseres, kommenteres, applauderes, sjikaneres på pm...
    [/SIZE]
    Ingen "kritiske" påstander her.. Påpeker kun at regeleverket ligger helt klart til rette for at biler som faktisk er bergnet for konkuranse kan deltat i "konkuransen"

Ser heller ingen grunn til at dette ikke skal kunne fåregå i plenum, Da argumentasjonen og spm her faktisk tåler dagslys!!
    Mvh Big-jack

Promodified

Da må du vel engasjere deg i NBF og få endret dette i deres reglemang
    Men du har vel flere biler du kan stillle med?
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=40099

Standard

Da må du vel engasjere deg i NBF og få endret dette i deres reglemang
    Men du har vel flere biler du kan stillle med?
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=40099
    Hvorfor må jeg engasjere meg i NBF? Regelverket er jo på plass!

Venter på noen saklig gode argumenter for at dette ikke skulle kunne gjennomføres, annet en sterk motvilje. Dette samler virkelig offroad mijøet under felles fane gitt..!

Mvh Big-jack

Promodified

Det er vel der problemet ligger.... det er ikke nok folk som sier hva de mener og engasjerer seg når NBF utformer sine regler. Åmot kommune har ikke lov til å tillate arrangement utenom NBF sine rammer, da området er ansett som for stort og blir sett på som turkjøring hvis det ikke arrangeres som ett sports arrangement, tur kjøring er ikke lov ifølge ferdsel i utmark med motoriserte kjøretøy. Det er sikkert mulig å arrangere noe for biler uten skilt på Rena, men da i sterkt redusert areal og løype muligheter pga alle de offentlige veiene som tilstøter mange av løypene,noe som da ikke lar seg gjøre uten xx antall observatører som da på kreves for å opprettholde dette. Dette gjelder spesielt for Rena som kjøreområdet takket være fylkesmannen i Hedmark som har satt ned benet. Sett deg ned å les litt om historien og søk litt på kjøreområdet på Rena, så skjønner du kanskje hva dette dreier seg om. Det er ingen selvfølge at det blir treff der og vi er glade for at det hele tatt er mulig å gjennomføre ett arrangement der, pga at dette er en byråkratisk mølle uten sidestykke og vanskelig å få til. Derfor har det nesten ikke vært treff der de siste årene! Velkommen er du uansett Men kravet er bil med skilt og gyldige oblater ifølge NBF's reglemang for treff som går på plasser der man følger offentlig vei på deler av området.

Håper at dette ble saklig og godt nok forklart så denne diskusjonen avsluttes.

Sees forhåpentlig vis på Rena
    Mvh Eyvind

er det noe av nbf sitt regelverk jeg ikke skjønner for det er terreng turing regelverket dere skal kjøre etter? og det er jo åpnet for kjøring med bil uten skilt i tt regelverket så å skylde på nbf regelverk blir feil i mine ører. problemet slik jeg ser der er kjøring på offentlig vei uten skilt men det kan man løse med prøveskilt slik vi gjørde tidligere.

Promodified

Konkurransereglement Terreng Touring Kunngjort 2011-01-01
    Blå skrift er endringer etter at Offroadboka 2011 ble trykket. Side 1 av 3
    1 Formål
    Terreng Touring skal gi deltagerne mulighet til å prøve sitt firehjulsdrevne kjøretøy i terrenget under lovlige og kontrollerte former. Terreng Touring skal også bidra til å utvikle deltagernes ferdigheter med tanke på senere konkurransekjøring med firehjulsdrevet kjøretøy.
    2 Gjennomføring
    All kjøring med uregistrerte biler skal foregå på avgrensede områder som er sperret for øvrig ferdsel. Arrangement med kun registrerte biler kan inneholde transport på offentlig vei.

Krav til registrerte kjøretøy:
    Tillatte kjøretøyer:
    Serieprodusert, firehjulsdreven person-, vare- eller lastebil. Med lastebil menes kjøretøy med lasteplan eller påbygg tilsvarende aktuell modell fra opprinnelig produsent.
    Alt utstyr som medbringes i bilen skal være forsvarlig fastspent/festet.
    Kjøretøyet skal være registrert, forsikret og ha gyldige oblater.
    1 Chassis

Engangs Lisensen man tegner knyttes til eier og registreringsnummer på den aktuelle bilen og det er skiltkrav til lisensen som nevnt ovenfor , det er eier som står for forsikring langs transport etappene og med oblat har bilen betalt årsavgift og er EU godkjent i henhold til trafikkloven.
    Men ved ett lukket arrangement stiller det seg annerledes, noe dette ikke er.
    Last edited by EKJ; 03-27-2011 at 11:32.

Standard

Thumbs down

Engangs Lisensen man tegner knyttes til eier og registreringsnummer på den aktuelle bilen og det er skiltkrav til lisensen som nevnt ovenfor , det er eier som står for forsikring langs transport etappene og med oblat har bilen betalt årsavgift og er EU godkjent i henhold til trafikkloven.
    Men ved ett lukket arrangement stiller det seg annerledes, noe dette ikke er.
    I "prøveskiltet" ligger det innbefatte ansvarsforsikring og veiavgift (ergo oblat)
    LIsensen kan da på lik måte knyttes til "prøveskilt"og bruker på samme måte. Eier er av ingen betydning. lisens må alle ha! Eu-kontroll som du sier, Forteller KUN at bilen var i forskriftsmessig stand på en gitt dato og klokkeslett faktisk. Noe jeg antar at en stor prosent av di deltagende kjøretøyene ikke er. Med tanke på hva bilen er Eu godkjent med og hva den faktisk tilstanden er på løpsdag.
    Mvh Big-jack

Promodified

Uansett dine påstander. Bilen skal være registrert.

Page 1 of 3 123 LastLast

Bookmarks