Page 1 of 9 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 208

Thread: Mikael's Suzuki ProMod prosjekt

  1. #1
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default Mikael's Suzuki ProMod prosjekt

    Holder på å bytte motorpakke i modified bilen min, så tenkte å lage en liten prosjekttråd.

    Det er den bilen her som skal få ny motor:














    Akkurat nå står det i en BMW motor, en M10B18 med manuell girkasse og originale 413 transfer.
    I tillegg er det Hilux aksler med sveisa sperre bak.

    Nye motoren er en GM 4,3 V6 fra 1994 S10 Blazer, med TBI.
    Kjøpte den med mulig rådebank, så tok opp for å sjekke råde og rammelager, og da ble det en liten overhaling.









    Veiva så fin ut etter mikrometermåling, så da ble det bare å sette sammen med nye lager





    Satt sammen igjen og trukket til med riktig moment





    Litt lakk, så var bunndelen ferdig







    Fortsettelse følger : )
    Last edited by Mikael; 01-27-2015 at 08:14.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  2. #2
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Tøfft
    Den bilen går i Modified?
    ---Insanity is contagious---

  3. #3
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Jepp, kjørte løp for første gang på Sørlandscupen i år :)
    Det var skikkelig morro
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  4. #4
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    se her ja mikael! kommet i gang med motoren jo

    kommer ned og glor en dag, fått ut BMW motoren nå?
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  5. #5
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Neida, ska bruke bilen litt til, til jeg har sanka inn alle delene :)

    Planen videre er en TH350 og Dana20 med AdvanceAdapters fra Rogern her på forumet :)
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  6. #6
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Motor satt helt sammen og begynt å kikke litt på elnett



    MSD fordeler og coil





    Ny vannpumpe



    Carter bensinpumpe



    Noen som vet hva denne modulen er til?



    Og om denne tilkoblingen er nødvendig for å starte motoren? Kommer ut fra hjernen og videre i nettet



    Hva skal kobles til her? Sikringsboks?



    Noen som vet hva dette er? Ser ut for meg å være bankesensor, men er litt usikker.



    Lagde til noen stag på frem og bakakselen for å hindre at jeg bøyer og knekker fjærer hele tida





    Axlewrap bak



    Litt dørkalu for å dekke over litt



    Nytt dashbord for å gjøre ting litt enklere og ryddigere



    Cobra monaco stol og nye belter

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  7. #7
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    skal sei blir det mere konkuranse kjøring??

  8. #8
    Jævla treg bilbygger Ove's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2,699

    Default

    Bare måtte spørre : det staget på bilde av foraksel , hva er det godt for ?
    .




    Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

  9. #9
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    Quote Originally Posted by Ove View Post
    Bare måtte spørre : det staget på bilde av foraksel , hva er det godt for ?
    for å ikke vri framakslingen.
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  10. #10
    Jævla treg bilbygger Ove's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2,699

    Default

    Er ikke så sikker på at den gjør DEN jobben så bra .
    Dette staget vil begrense akselens vandring fram og tilbake , men vridningskreftene tror jeg den har dårlig med å ta opp . Så lenge dette staget står i senter av akselen på de gummiforingene der , hindrer det ikke akselen å vri seg .
    .




    Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by martinj View Post
    skal sei blir det mere konkuranse kjøring??
    Håper på det etterhvert :)
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  12. #12
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Ove View Post
    Er ikke så sikker på at den gjør DEN jobben så bra .
    Dette staget vil begrense akselens vandring fram og tilbake , men vridningskreftene tror jeg den har dårlig med å ta opp . Så lenge dette staget står i senter av akselen på de gummiforingene der , hindrer det ikke akselen å vri seg .
    Egentlig skulle staget stå i underkant av akselen, men løsninga blei slik for nå. Største problemet mitt med framfjærene, er at akselen trykkes ganske mye bakover når jeg bremser hardt ned bakker eller går hardt imot noe med sjaklene eller dekka.
    Har hatt to kjøringer hvor jeg har testa funksjonen ganske hardt, og ser ut som bladfjærene slipper lettere unna nå.. Men får se på det til vinteren igjen :)
    Last edited by Mikael; 08-04-2011 at 16:36.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  13. #13
    Jævla treg bilbygger Ove's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2,699

    Default

    Som jeg skrev over , det er funksjonen for staget slik det er innfestet nå .
    Som Orignal-fører i noen år skulle jeg gjerne hatt et stag slik , for sjakler og bladfjør-innfestningøyer har jeg tatt noen av ja ......
    .




    Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

  14. #14
    Standard
    Join Date
    May 2008
    Location
    skien
    Posts
    87

    Default

    Den kontakten du skriver Sikringsboks står orginalt i torpedo veggen. Det er en kontakt der som går fra motor og gir og lys inn i bilen.

  15. #15
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Thomas K5 View Post
    Den kontakten du skriver Sikringsboks står orginalt i torpedo veggen. Det er en kontakt der som går fra motor og gir og lys inn i bilen.
    Aha, så den spiller ganske stor rolle den da..
    Må bare finne ut hvilke ledninger jeg skal bruke av de da.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  16. #16
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    forsterka TH350 og en Dana 20 mellomkasse er handla inn og ligger i garasjen, sammen med en adapterplate fra AdvanceAdapters. Takk til Rogern for en god hjelp og handel :)

    Mangler bare flexplate og starter, så ska motoren inn i bilen for litt prøvemontering.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  17. #17
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    det kan jeg like!
    må ha bilen kjørbar til Høsttreffetpå banen da mikael, ikke bestemt når det blir så bare få opp farta
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  18. #18
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Hvis noen har en flexplate og starter liggende som passer til komboen TH350 og Chevy V6/V8 så er jeg interessert!!
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  19. #19
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    Må du få lagt ut noen bilder etter at vi har tatt av, bur,karosseri,motor osv da mikael
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  20. #20
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Automaten og fordelingskassa i hus



    Adapteret



    Flens som passer Hilux kryss



    Bøyelig peilepinne



    Noen mellomaksler jeg skal bruke og converter



    Ramme før steaming





    Nakent kaross..





    Prøvemonterer motor i talja









    Begynner på motorfester





    Foring og gjennomgående skrue



    Motorfester og girkassefester ferdige, motoren står den skal være



    Ser ut til å komme langt nok bak



    Begynt å kappe til plass







    Trangt her gitt, må kappe mer



    Trenger fortsatt en flexplate hvis noen har!!!
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  21. #21
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Da er OBX grenrør og poly foringer til hele bilen pluss motorfester bestilt :) Håper det kommer fort.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  22. #22
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Noen som har noe innspill på hvilken styresnekke jeg burde bruke?
    Vil helst ha pitman-armen bakover og en snekke som tar minst mulig plass men samtidig har mest mulig rattomslag på færrest runder.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  23. #23
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bondelande på sørlandet
    Posts
    215

    Default

    Jeg har brukt snekka fra ein G30 Van . Ikkje akuratt liten men kunn 3,5 runde fra fullt til fullt . Pitmann bakover og sterk , min blei veldig fin på styringa med den .

  24. #24
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Det er vel samme hvilket årstall det er fra da i tilfelle?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  25. #25
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Da var Hurst Quarter shifter bestilt også, fikk en knallpris på den så mye lettere enn å lage en egen :)
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Page 1 of 9 123 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •