Page 1 of 10 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 250

Thread: Gauda's sj modified

  1. #1

    Default Gauda's sj modified

    Får vel starte egen garasje tråd selv om det egentlig ikke er min garasje det jobbes i.
    Var å hentet en sj for ei ukes tid siden og fikk strippet den ned og var avgårde å steamet ramma får å få vekk alt av gammal tectyl og dritt som har samlet seg opp i løpet av et langt liv.
    Holder for tia på å kutte rein akslene for gamle fester så de kan monteres dereter så får jeg ta ting litt etter som de kommer.
    Bilder kommer etterhvert
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  2. #2
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Moro Må ta en tur oppom en dag

    Oppskrifta blir Hilux-aksler, Volvo B230/AW71 og 36" Irok?
    ---Insanity is contagious---

  3. #3
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Høres ut som en sikker vinner i modified den komboen
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  4. #4

    Default

    Akslene er fra en lc lj70
    Motor og gir blir volvo ja aner ikke hva de tallene du skreiv betyr men sikkert det.
    Fikk i dag fjærnet alt av fester på begge aksel hylsene så nå er det snart klart får å begynne å bygge
    Attached Images Attached Images    
    Last edited by gundersen; 11-24-2014 at 23:37.
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  5. #5

    Default

    Går ikke så veldig fort om dagen men fikk begynt med noe beskyttelse på bak diffen og fjærfester
    Attached Images Attached Images   
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  6. #6
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default

    Gøy med nytt bygg
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  7. #7

    Default

    Fikk tatt en tur i garasjen igjen etter at middagen var intatt og jobbet litt med fram akselen
    Attached Images Attached Images  
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  8. #8

    Default

    Quote Originally Posted by Ronny View Post
    Gøy med nytt bygg
    Ja så er det bare å håpe at det fremdeles er noen løp igjen å kjøre når den er ferdig.
    Ser du også er igang med ny bil
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  9. #9
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by gundersen View Post
    Ja så er det bare å håpe at det fremdeles er noen løp igjen å kjøre når den er ferdig.
    Ser du også er igang med ny bil
    Bilen er vel ferdig til våren Gauda? Blir full Norgescup i 2015. Ikke umulig at det skjer andre ting og..
    Biltrialen er på ingen måte død, det er bare førerne som lukter sånn
    Last edited by Brynjar; 11-28-2014 at 18:28. Reason: føkktreil :D
    ---Insanity is contagious---

  10. #10

    Default

    Ja håper den er ferdig sånn at det hvertfall er mulig å få testet litt i løpet av neste sesong
    Og regner med du mente 2015
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  11. #11

    Default

    Fikk tatt en liten økt i dag også
    Ferdig med å forsterke og male fram akselen og begynte på fester til vridningsstag på bak akselen
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  12. #12
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by gundersen View Post
    Fikk tatt en liten økt i dag også
    Ferdig med å forsterke og male fram akselen og begynte på fester til vridningsstag på bak akselen
    Samme løsning som på Svein sin?
    ---Insanity is contagious---

  13. #13

    Default

    Ja begynte på det men er egentlig litt i tvil om jeg heller skal gå for to stag samme som du har på din
    Men det har jo fungert så langt på svein sin da og det er en del enklere og ikke minst billigere
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  14. #14
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Ja nå er det bare og henge i sela, snart sesongstart jo. Morro og være igang i garasjen igjen.
    Attached Images Attached Images    
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  15. #15

    Default

    Gikk tom for tråd i dag så da ble det litt maling istedenfor
    Attached Images Attached Images  
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  16. #16
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Har en diskusjon gående nå angående antiwrap på bakaksel. Husker dere det triangelet jeg bygde på min bil? Diskusjonen går på hvilken vei foringen i toppen av triangelet skal stå.
    Attached Images Attached Images  
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  17. #17
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Hvordan skal den ellers stå??
    ---Insanity is contagious---

  18. #18
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Hvordan skal den ellers stå??
    Noen vil ha den samme vei som de to nede.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  19. #19
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Hva skjer da når akselen beveger seg vertikalt?
    ---Insanity is contagious---

  20. #20
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Dette er i prinsippet veldig likt triangelen på spiderene, Ser ikke noen problemer i at dette ikke skulle funke altså

  21. #21
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Hønefoss City
    Posts
    424

    Default

    Jeg så på den løsningen din jOlle når jeg bygde vridningsstag på min bil, og jeg syns idèn din var god.
    Men det er et par ting som gjorde at jeg ikke bruke den.

    Name:  Skjermbilde8.jpg
Views: 670
Size:  21.5 KB

    Som du ser så fant jeg et bilde på prosjekttråden din og tegnet på et par piler
    Vi er jo ute etter at akslen ikke vri seg når vi kjører opp bakker å sånn. (Se grønn pil)
    Men sånn du har bygget ditt vridningsstag så får ikke akslen bevege frem over under innfjæring uten at den blir holdt/presset bakover. (Lyse rød pil)
    For om akslen beveger seg fremover eller bakover spiller jo ingen rolle med tanke på bøying av bladfjærer. Det er vel heller bra om at den får lov til å bevege seg fram og bakover.
    Hadde det kanskje vært en idè og satt på et led til på linken din? For eks. en fjærhenke (shakel) der jeg har satt på den mørke røde pila?

    Jeg gjorde det enkelt, bruket radiusarm fra G-wagen med en uniballs og shakel foran.

    Name:  Skjermbilde9.jpg
Views: 665
Size:  17.9 KB

    Tenkte bare å komme med en idè siden Gundersen skal bygge likt som deg
    Thomas Løvskogen

    Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

  22. #22
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Hønefoss City
    Posts
    424

    Default

    Sitter å ser litt nærmere på bilde, og det hadde ikke funket med en shakel der jeg satt den mørke røde pilen.
    Men jeg håper du ser poenget med illustrasjonsbilde 😊
    Thomas Løvskogen

    Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

  23. #23
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Quote Originally Posted by LøvSkogeN-RacinG View Post
    Jeg så på den løsningen din jOlle når jeg bygde vridningsstag på min bil, og jeg syns idèn din var god.
    Men det er et par ting som gjorde at jeg ikke bruke den.

    Name:  Skjermbilde8.jpg
Views: 670
Size:  21.5 KB

    Som du ser så fant jeg et bilde på prosjekttråden din og tegnet på et par piler
    Vi er jo ute etter at akslen ikke vri seg når vi kjører opp bakker å sånn. (Se grønn pil)
    Men sånn du har bygget ditt vridningsstag så får ikke akslen bevege frem over under innfjæring uten at den blir holdt/presset bakover. (Lyse rød pil)
    For om akslen beveger seg fremover eller bakover spiller jo ingen rolle med tanke på bøying av bladfjærer. Det er vel heller bra om at den får lov til å bevege seg fram og bakover.
    Hadde det kanskje vært en idè og satt på et led til på linken din? For eks. en fjærhenke (shakel) der jeg har satt på den mørke røde pila?

    Jeg gjorde det enkelt, bruket radiusarm fra G-wagen med en uniballs og shakel foran.

    Name:  Skjermbilde9.jpg
Views: 665
Size:  17.9 KB

    Tenkte bare å komme med en idè siden Gundersen skal bygge likt som deg

    Jeg er ikke helt med på notene her. Hvorfor skal aksling fremover/bakover? Det øverste staget mitt er like langt som bladfjærer fra feste i ramma til ca senter aksling. Det gjør at akslingen min paralellforskyves opp/ned og jeg vil hele tiden ha lik vinkel på kryssene i mellomakslingen. Det er det som er tanken min bak denne konstruksjonen.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  24. #24
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Det eneste drawbacket med Sveins design er at det blir tildels stor belstning på bladfjærene når en f.eks står å hopper på fjell og pusher bilen hardt. Da holder staget unna akselens ønske om å rotere i toppen men fjærene må holde unna i bunn.
    Ideelt skulle en hatt en tilsvarende løsning med to parallelle armer.

    Den løsninga vi har med parallelle stag og joints i begge ender funker men er ikke optimal. Det blir veldige belastninger på oppheng og fester.
    Skulle jeg bygget det igjen ville jeg brukt gummiforinger i tilsvarende oppsett som jeg har i dag.
    ---Insanity is contagious---

  25. #25

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Det eneste drawbacket med Sveins design er at det blir tildels stor belstning på bladfjærene når en f.eks står å hopper på fjell og pusher bilen hardt. Da holder staget unna akselens ønske om å rotere i toppen men fjærene må holde unna i bunn.
    Ideelt skulle en hatt en tilsvarende løsning med to parallelle armer.

    Den løsninga vi har med parallelle stag og joints i begge ender funker men er ikke optimal. Det blir veldige belastninger på oppheng og fester.
    Skulle jeg bygget det igjen ville jeg brukt gummiforinger i tilsvarende oppsett som jeg har i dag.

    Her er du inne på ddet som er bekymringen min ang staget på jolles bil nemlig at vridningen i akselen blir flyttet ut i fjæra og potensielt kan gjøre at fjæra knekker

    Hvordan ville du da fått til at akselen skal kunne bevege seg i alle retninger ved å bruke gummi foringer
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

Page 1 of 10 123 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •