Page 1 of 7 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 208

Thread: Mikael's Suzuki ProMod prosjekt

Hybrid View

Previous Post Previous Post   Next Post Next Post
  1. #1
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default Mikael's Suzuki ProMod prosjekt

    Holder på å bytte motorpakke i modified bilen min, så tenkte å lage en liten prosjekttråd.

    Det er den bilen her som skal få ny motor:














    Akkurat nå står det i en BMW motor, en M10B18 med manuell girkasse og originale 413 transfer.
    I tillegg er det Hilux aksler med sveisa sperre bak.

    Nye motoren er en GM 4,3 V6 fra 1994 S10 Blazer, med TBI.
    Kjøpte den med mulig rådebank, så tok opp for å sjekke råde og rammelager, og da ble det en liten overhaling.









    Veiva så fin ut etter mikrometermåling, så da ble det bare å sette sammen med nye lager





    Satt sammen igjen og trukket til med riktig moment





    Litt lakk, så var bunndelen ferdig







    Fortsettelse følger : )
    Last edited by Mikael; 01-27-2015 at 08:14.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  2. #2
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Tøfft
    Den bilen går i Modified?
    ---Insanity is contagious---

  3. #3
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Jepp, kjørte løp for første gang på Sørlandscupen i år :)
    Det var skikkelig morro
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  4. #4
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    se her ja mikael! kommet i gang med motoren jo

    kommer ned og glor en dag, fått ut BMW motoren nå?
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  5. #5
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Neida, ska bruke bilen litt til, til jeg har sanka inn alle delene :)

    Planen videre er en TH350 og Dana20 med AdvanceAdapters fra Rogern her på forumet :)
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  6. #6
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Motor satt helt sammen og begynt å kikke litt på elnett



    MSD fordeler og coil





    Ny vannpumpe



    Carter bensinpumpe



    Noen som vet hva denne modulen er til?



    Og om denne tilkoblingen er nødvendig for å starte motoren? Kommer ut fra hjernen og videre i nettet



    Hva skal kobles til her? Sikringsboks?



    Noen som vet hva dette er? Ser ut for meg å være bankesensor, men er litt usikker.



    Lagde til noen stag på frem og bakakselen for å hindre at jeg bøyer og knekker fjærer hele tida





    Axlewrap bak



    Litt dørkalu for å dekke over litt



    Nytt dashbord for å gjøre ting litt enklere og ryddigere



    Cobra monaco stol og nye belter

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  7. #7
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Forrige helg ble det første prøvetur i terrenget. Alt fungerte supert bortsett fra at den fjusker litt fortsatt. På slutten av søndagen ble det bomstopp gitt, som resulterte i bøyd mellomaksel og et skall som ble slått av automatkassa.
    Ser mest sannsynlig ut som noe har låst seg i fordelingskassa, da den ikke vil ordentlig inn og ut av gir. Men alt må uansett ut da jeg må sveise på det skallet på automaten igjen, kjedelig.
    MEN, fikk prøvd litt, og den var en grisemorsom bil å kjøre med godt med moment! Automat er og blir fantastisk å kjøre med :)

    Fikk også leka vårs litt på Monster Race banen, den banen er virkelig rå å kjøre på!
    Men den er nok litt hard å kjøre på :p Ole velta med Cobra, Joakim ødela fordelingskassa på sin Terminator, Roger knakk styringa på sin suzuki og jeg ødela min der og :lol:



    Name:  383516_449796485034482_100000124048496_1950853_676172183_n.jpg
Views: 852
Size:  40.1 KB

    Name:  318220_3124537712382_1232792446_32294984_1242391195_n.jpg
Views: 855
Size:  81.9 KB

    Name:  538841_449789328368531_100000124048496_1950837_248477393_n.jpg
Views: 852
Size:  80.9 KB

    Name:  552817_3138362898003_1232792446_32301605_1761575167_n.jpg
Views: 858
Size:  63.5 KB
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  8. #8
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    eneste som overevde uten feil bortsett fra litt negative bladfjærer var en litt modifisert suzuki :)
    håpe det ikke er alt for stor skade mikael , må jo ha bilen med på pinsetreffet 25-27 mai
    var en artig hælj med litt skau kjøring og bane kjøring
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  9. #9
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Om noen vet om eller har liggende en DAna 20 kasse, event. masse deler er jeg veeeeldig interessert!
    Alt av interesse!!
    40634552
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  10. #10
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Viser seg at kassa har gått nesten uten olje ( ), så lagrene til midtre drevet i fordelingskassa skjærte seg, og gjorde at drevet og akselen sto FAST. måtte 10 tonn til på pressa for å ut akselen.

    En noget varmkjørt aksel



    Drevet berget seg. Har hona det nå og sjekka med mikrometer, ser greit ut.



    Kassa i biter



    Fikk en sprekk i huset, som det blei kutta en liten fuge i, og sveisa med støpejerns-pinner



    Sånn står bilen nå. Holder på å ta fra hverandre kalipperne foran og løsne et par stempler som sitter.

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Da begynner den vel å bli klar for å kjøres litt med til helgas norgescup og sørlandscup

    Men noen som vet hvor jeg får tak i sånn stoppeklokke med store tall, så simpel som mulig som tåler regn?
    Sett noen som bruker slike og ser skikkelig hendige ut.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  12. #12
    Promodified
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Bamble
    Posts
    1,124

    Default

    Quote Originally Posted by Mikael View Post
    Da begynner den vel å bli klar for å kjøres litt med til helgas norgescup og sørlandscup

    Men noen som vet hvor jeg får tak i sånn stoppeklokke med store tall, så simpel som mulig som tåler regn?
    Sett noen som bruker slike og ser skikkelig hendige ut.
    Jeg kjøpte min på Clas Ohlson. Stor og enkel. Tåler egentlig ikke vann men holder enda selvom den har vært ganske så våt
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

  13. #13
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by klausen View Post
    Jeg kjøpte min på Clas Ohlson. Stor og enkel. Tåler egentlig ikke vann men holder enda selvom den har vært ganske så våt
    prøvde å se etter i katalogen, men får se i butikken
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  14. #14
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Har en håndholdt stoppeklokke til codriver. Kjører jeg uten codriver har jeg ikke tid til å se på klokka, da er det full gass hele veien
    ---Insanity is contagious---

  15. #15
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Har en håndholdt stoppeklokke til codriver. Kjører jeg uten codriver har jeg ikke tid til å se på klokka, da er det full gass hele veien
    Hehe, satser på full gass jeg og Men blir litt lange seksjoner i helga, så kjekt å holde noenlunde styr på tida hehe
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  16. #16
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fant en liten en på clas ohlson, men fant ingen som klarte å telle ned fra 3 eller 4 minutter og til null. Heller ingen som hadde ordentlig store tall.. Noen flere tips?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  17. #17
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bondelande på sørlandet
    Posts
    215

    Default

    De jeg har kommer fra clas . Men tror de har slutta med de :-(( Har ikke funnet no god erstatning ... Så vist noen finner no brukenes si ifra her da .

  18. #18
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Ja, eneste som de har nå lenger er sånn vanlige stoppeklokker for trening osv., er litt små tall på til å kikke på i stridens kjerne, hehe..
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  19. #19
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fant en på biltema, ska prøve den i helga og se om den er brukende :) Tåler sikkert ikke så mye vann, men til den prisen går det vel greit.
    http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Ut...l-timer-84470/
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  20. #20
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Jaja, gikk så vel så dårlig som det kunne gå dette :)
    Ødela bensinpumpe på starten på lørdag, så hadde såvidt bensintrykk hele helga. Men fikk hosta meg inn i noen seksjoner, og ødelagt en pitman-arm, et parallellstag, en bladfjær og knekt en stikkaksel/knute.

    Så må forsterke litt aksel og styring framover. Noen anbefalinger til forsterka aksler?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  21. #21
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Demontert aksel, da det skal forsterkes litt, bygges om styring, bygge nye bladfjærpakker foran og bytter stikkaksler.

    Av med alt!


    Aksel av



    Knust CV ledd!


    Renska litt splines på innerenden



    Bøyd parallellstag



    Knekt av feste til styresnekke, må forsterke ramma litt rundt der gitt



    Bøyd bladfjær, har bygd om med tre like lang fjærer som er skjært til, istedefor en lang og en kort.


    Tilslutt en mutter som ikke vil løsne! Er noe tommegreier også (Dodge Van snekke), så finner ikke riktige pipe som passer på

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  22. #22
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Forsterka en pitman-arm som ikke ville holde seg sammen..



    Forsterka underkant i knokkelhusa



    Forsterka overkant av aksel



    Har to forskjellige kalippere på framakselen min, den ene har fire like store stempler, den andre har to små og to store.
    Noen som vet hva hver av disse kommer fra? Den med to små og to store er vel originale for 4 syl tidlig modell. Lurer på om den andre er for IFS eller V6?





    Bygd om fjærpakkene så jeg har tre like lange fjærer som går helt frem, håper det hjelper litt

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  23. #23

    Default

    Bruker du Dodge Van snekke ??? funker den bra?? lett som en plett på rattet da eller ??

  24. #24

    Default

    Klar til helga da....?

  25. #25
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Jørn Høidalen View Post
    Klar til helga da....?
    Nei, har ikke stikkaksler og litt annet smått ennå.

    Venter på svar fra Longfield, virker ikke så lettvint å få bestilt derfra. Må jeg bruke Jetcarrier for å få frakta derfra, eller ordner de det?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Page 1 of 7 123 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •