Page 3 of 9 FirstFirst 12345 ... LastLast
Results 51 to 75 of 208

Thread: Mikael's Suzuki ProMod prosjekt

  1. #51
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fikk kjørt den litt opp på tempen, rundt 50-60 grader og prøvd litt turtall, egentlig grei respons i den synes jeg

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  2. #52
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Sexy lyd

    Adskillig fetere enn de firesylindra motorene ja
    ---Insanity is contagious---

  3. #53
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Hehe, håper det blir litt grommere enn de

    Har nå funnet ut litt mer om hvorfor jeg har kødda så mye med å få start.
    Det viser seg at TBI systemet er veldig følsomt på bensintilførsel og trykk.
    Vanlig innsprøytningssystem består av en høytrykksbensinpumpe som leverer alt fra 3 - 8 bar, og en regulator som regulerer riktig trykk til dysene (Avhengig av motor).
    Mens TBI systemet har en bensinpumpe som må levere mellom 9 - 20 PSI (0,6 - 1,4 bar), og opptil 50 gallons per time ( 190 liter per time).
    Den har en regulator innebygd i throttle bodyen, men den er såpass gammeldags at den slipper forbi trykk når det blir for høyt. Dvs. at setter man på en høytrykkspumpe fra en vanlig innsprøytningsmotor, så starter den, men går aaaaltfor riktig, og drukner igjen.
    Regulatoren regulerer mellom 9 - 13 psi som er arbeidstrykk for dysene.
    Den Carter pumpa som jeg fikk med til å begynne med, leverer riktig trykk, men ikke riktig mengde. Det er derfor den bare stoppet i starten.
    Den hadde nok når den hadde jobbet opp trykk, men så fort motoren gikk, tømte jeg systemet. Den leverte mellom 10 - 15 psi, men kun 30 gallons per time (114 liter per time).

    Har nå finni ut etter litt research, at jeg går for en spesiell Carter pumpe som er tiltenkt for TBI systemet, og gjør det riktig med engang. Jeg kunne sikkert satt på en ekstra regulator med manometer, men er fortsatt usikker på om mengden ville blitt riktig da..
    Det blir da en Carter GP5001. Den har blitt anbefalt av flere til å kjøre på TBI, da den gir riktig mengde ( 50 GPH ) og riktig trykk ( 20 psi ).

    http://www.summitracing.com/parts/CRT-P5001/?rtype=10
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  4. #54
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Da har jeg også muligheten til å konvertere til marine innsug senere, og få 6 individuelle dyser, og et litt mer "boost"-vennlig system
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  5. #55
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fikk endelig ordentlig fyr på bilen nå, fått prøvekjørt litt også.

    Viste seg å være flere små ting;
    - Vanntemp sensor, var både dårlig kontakt på koblingen og gåen sensor
    - Bensinpumpa som jeg har skrivd om tidligere fungerte mye bedre, og gav riktig trykk
    - Lambdasonden viste seg å være ødelagt, så ble byttet til en ny
    - Rensa hele TBI systemet, samt regulatoren og dysene. MYE dritt inni der.

    Men nå er den friskere, god respons i den gitt Blir nok en morsom bil!
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  6. #56
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Forrige helg ble det første prøvetur i terrenget. Alt fungerte supert bortsett fra at den fjusker litt fortsatt. På slutten av søndagen ble det bomstopp gitt, som resulterte i bøyd mellomaksel og et skall som ble slått av automatkassa.
    Ser mest sannsynlig ut som noe har låst seg i fordelingskassa, da den ikke vil ordentlig inn og ut av gir. Men alt må uansett ut da jeg må sveise på det skallet på automaten igjen, kjedelig.
    MEN, fikk prøvd litt, og den var en grisemorsom bil å kjøre med godt med moment! Automat er og blir fantastisk å kjøre med :)

    Fikk også leka vårs litt på Monster Race banen, den banen er virkelig rå å kjøre på!
    Men den er nok litt hard å kjøre på :p Ole velta med Cobra, Joakim ødela fordelingskassa på sin Terminator, Roger knakk styringa på sin suzuki og jeg ødela min der og :lol:



    Name:  383516_449796485034482_100000124048496_1950853_676172183_n.jpg
Views: 852
Size:  40.1 KB

    Name:  318220_3124537712382_1232792446_32294984_1242391195_n.jpg
Views: 855
Size:  81.9 KB

    Name:  538841_449789328368531_100000124048496_1950837_248477393_n.jpg
Views: 852
Size:  80.9 KB

    Name:  552817_3138362898003_1232792446_32301605_1761575167_n.jpg
Views: 858
Size:  63.5 KB
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  7. #57
    Promodified
    Join Date
    Apr 2008
    Posts
    951

    Default

    eneste som overevde uten feil bortsett fra litt negative bladfjærer var en litt modifisert suzuki :)
    håpe det ikke er alt for stor skade mikael , må jo ha bilen med på pinsetreffet 25-27 mai
    var en artig hælj med litt skau kjøring og bane kjøring
    Roger Bakken 1988 Skien KNA - Telemark
    Nissan Pathfinder 05mod, Suzuki SJ 410 Prosjekt..

  8. #58
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Om noen vet om eller har liggende en DAna 20 kasse, event. masse deler er jeg veeeeldig interessert!
    Alt av interesse!!
    40634552
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  9. #59
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Viser seg at kassa har gått nesten uten olje ( ), så lagrene til midtre drevet i fordelingskassa skjærte seg, og gjorde at drevet og akselen sto FAST. måtte 10 tonn til på pressa for å ut akselen.

    En noget varmkjørt aksel



    Drevet berget seg. Har hona det nå og sjekka med mikrometer, ser greit ut.



    Kassa i biter



    Fikk en sprekk i huset, som det blei kutta en liten fuge i, og sveisa med støpejerns-pinner



    Sånn står bilen nå. Holder på å ta fra hverandre kalipperne foran og løsne et par stempler som sitter.

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  10. #60
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Da begynner den vel å bli klar for å kjøres litt med til helgas norgescup og sørlandscup

    Men noen som vet hvor jeg får tak i sånn stoppeklokke med store tall, så simpel som mulig som tåler regn?
    Sett noen som bruker slike og ser skikkelig hendige ut.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  11. #61
    Promodified
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Bamble
    Posts
    1,124

    Default

    Quote Originally Posted by Mikael View Post
    Da begynner den vel å bli klar for å kjøres litt med til helgas norgescup og sørlandscup

    Men noen som vet hvor jeg får tak i sånn stoppeklokke med store tall, så simpel som mulig som tåler regn?
    Sett noen som bruker slike og ser skikkelig hendige ut.
    Jeg kjøpte min på Clas Ohlson. Stor og enkel. Tåler egentlig ikke vann men holder enda selvom den har vært ganske så våt
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

  12. #62
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Har en håndholdt stoppeklokke til codriver. Kjører jeg uten codriver har jeg ikke tid til å se på klokka, da er det full gass hele veien
    ---Insanity is contagious---

  13. #63
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by klausen View Post
    Jeg kjøpte min på Clas Ohlson. Stor og enkel. Tåler egentlig ikke vann men holder enda selvom den har vært ganske så våt
    prøvde å se etter i katalogen, men får se i butikken
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  14. #64
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Har en håndholdt stoppeklokke til codriver. Kjører jeg uten codriver har jeg ikke tid til å se på klokka, da er det full gass hele veien
    Hehe, satser på full gass jeg og Men blir litt lange seksjoner i helga, så kjekt å holde noenlunde styr på tida hehe
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  15. #65
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fant en liten en på clas ohlson, men fant ingen som klarte å telle ned fra 3 eller 4 minutter og til null. Heller ingen som hadde ordentlig store tall.. Noen flere tips?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  16. #66
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bondelande på sørlandet
    Posts
    215

    Default

    De jeg har kommer fra clas . Men tror de har slutta med de :-(( Har ikke funnet no god erstatning ... Så vist noen finner no brukenes si ifra her da .

  17. #67
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Ja, eneste som de har nå lenger er sånn vanlige stoppeklokker for trening osv., er litt små tall på til å kikke på i stridens kjerne, hehe..
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  18. #68
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Fant en på biltema, ska prøve den i helga og se om den er brukende :) Tåler sikkert ikke så mye vann, men til den prisen går det vel greit.
    http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Ut...l-timer-84470/
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  19. #69
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Jaja, gikk så vel så dårlig som det kunne gå dette :)
    Ødela bensinpumpe på starten på lørdag, så hadde såvidt bensintrykk hele helga. Men fikk hosta meg inn i noen seksjoner, og ødelagt en pitman-arm, et parallellstag, en bladfjær og knekt en stikkaksel/knute.

    Så må forsterke litt aksel og styring framover. Noen anbefalinger til forsterka aksler?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  20. #70
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Demontert aksel, da det skal forsterkes litt, bygges om styring, bygge nye bladfjærpakker foran og bytter stikkaksler.

    Av med alt!


    Aksel av



    Knust CV ledd!


    Renska litt splines på innerenden



    Bøyd parallellstag



    Knekt av feste til styresnekke, må forsterke ramma litt rundt der gitt



    Bøyd bladfjær, har bygd om med tre like lang fjærer som er skjært til, istedefor en lang og en kort.


    Tilslutt en mutter som ikke vil løsne! Er noe tommegreier også (Dodge Van snekke), så finner ikke riktige pipe som passer på

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  21. #71
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Forsterka en pitman-arm som ikke ville holde seg sammen..



    Forsterka underkant i knokkelhusa



    Forsterka overkant av aksel



    Har to forskjellige kalippere på framakselen min, den ene har fire like store stempler, den andre har to små og to store.
    Noen som vet hva hver av disse kommer fra? Den med to små og to store er vel originale for 4 syl tidlig modell. Lurer på om den andre er for IFS eller V6?





    Bygd om fjærpakkene så jeg har tre like lange fjærer som går helt frem, håper det hjelper litt

    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  22. #72

    Default

    Bruker du Dodge Van snekke ??? funker den bra?? lett som en plett på rattet da eller ??

  23. #73

    Default

    Klar til helga da....?

  24. #74
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Ja, er fra en eller annen slags Dodge Van, er ikke helt inni de typene der, hehe Fungerer bra den, eneste minuset er at pitmanarmen er framover.. Er ganske lett på rattet ja, forholdvis lite runder også. rundt 3 runder lock til lock..
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  25. #75
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Quote Originally Posted by Jørn Høidalen View Post
    Klar til helga da....?
    Nei, har ikke stikkaksler og litt annet smått ennå.

    Venter på svar fra Longfield, virker ikke så lettvint å få bestilt derfra. Må jeg bruke Jetcarrier for å få frakta derfra, eller ordner de det?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Page 3 of 9 FirstFirst 12345 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •