Results 1 to 22 of 22

Thread: batteri/vedlikeholdslader 12v

  1. #1
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default batteri/vedlikeholdslader 12v

    sitter å leter etter 12v vedlikeholdslader. den må lade 6 batterier på 110amp hver. jeg bør nok ha en lader som går opp mot mellom 60-70 ah.
    laderen bør være ca 10% av batteribanken.

    trenger tips ideer og innspill folkens.
    gjerne linker til steder da dette er noe jeg må ha før nettene blir lange og kulda setter inn

  2. #2
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand, A-Agder
    Posts
    888

    Default

    Quote Originally Posted by martinj View Post
    sitter å leter etter 12v vedlikeholdslader. den må lade 6 batterier på 110amp hver. jeg bør nok ha en lader som går opp mot mellom 60-70 ah.
    laderen bør være ca 10% av batteribanken.

    trenger tips ideer og innspill folkens.
    gjerne linker til steder da dette er noe jeg må ha før nettene blir lange og kulda setter inn
    Viktig at du velger lader etter hvilken type batterier du har. Ikke alle forbruksbatterier som tåler at du banker inn masse strøm på kort tid. Det finnes mye fancy elektronikk på markeddet etterhvert. Har selv Ctek men tror de har max 25A.
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

    www.skuggevik.net/biltrial.htm

    Norgesmester 2012 - Standard

  3. #3
    Promodified
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Horten
    Posts
    777

    Default

    Hva skal du lade opp som har så mye batterier? EL-bil?

  4. #4
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Nöcke Gunnar View Post
    Hva skal du lade opp som har så mye batterier? EL-bil?
    de skal stå i bussen, de skal være til all forbrukstrøm, inverter til kjøleskap kaffetrakter tv osv. og 3 forsterkere til anlegg på ca 2200w, er vandt til båt, så jeg er redd for å gå tom for strøm hehe

  5. #5
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Hva med Biltemas 200Ah starthjelp?
    Du skal vel ha de paralellkoblet...?
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  6. #6
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    starthjelp er absolutt ikke bra til vedlikeholdslading. du må lade de sakte men sikkert opp igjen. derfor må det være en inteligent vedlikeholdslader som føler hele tiden på batterienes tilstand. det er en lader som kan stå tilkoblet hele vinterhalvåret.
    så lenge det skal være 12v må de være parallell ja...

  7. #7
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Det er jo mye fint å få tak i innen båtverden, men det regner jeg med at du vet om :)Er jo den del forskjellig her: http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100428
    Evt ring Exide/Sønnak på Tlf: 22 07 47 00, de har mye rart innen batterier og ladere, samt at de vet hva de driver med.
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

  8. #8
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Lars'ern View Post
    Det er jo mye fint å få tak i innen båtverden, men det regner jeg med at du vet om :)Er jo den del forskjellig her: http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100428
    Evt ring Exide/Sønnak på Tlf: 22 07 47 00, de har mye rart innen batterier og ladere, samt at de vet hva de driver med.
    her hadde de mye snadder
    kjøpte akkurat en 50amp vedlikeholdslader til 12v. har også lyst på en liten 24v vedlikeholdslader til å toppe bussens batterier når den står i lengre perioder..

  9. #9
    sleggefører Hovatn's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Froland, Aust-agder
    Posts
    759

    Default

    syns denne ser fin ut, eneste minus er at de anbefaler en lader per batteri, men denne er igjen til 2 batterier da;
    http://www.defa.com/no/html/automoti...vyduty_ladere/
    pluss at de har invertere og mye annet gillt

  10. #10
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    det blir jo egentlg bare et batteri som er koblet i serie til 24v fra 2x12v batterier. da skulle det jo holde med en lader?

  11. #11
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Du bruker en 24V lader for å lade to 12V batterier som står i serie. De er da å regne som et 24V batteri.
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

  12. #12
    sleggefører Hovatn's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Froland, Aust-agder
    Posts
    759

    Default

    etter det de sier hos defa så går det fint å lade de sånn, med en 12V lader per batteri, selv når de er koblet i serie og skal være en lader per batteri så ikke det blir skjevlading på batteriene

  13. #13
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    men hva er vitsen med 2x12v ladere hvis man kan ha en 24v lader i stedenfor??

  14. #14
    Promodified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,189

    Default

    Det er kun for å sikre at det ikke blir skjev lading på batteriene.. da holder du begge batteriene helt topp.
    Toresailor
    Team BB Offroad
    Modified 2011
    NMK Arendal Offroad og Arendal Offroad Klubb
    http://www.knutsvikmyraoffroad.com

  15. #15
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    hvorfor får man skjevlading når man bruker + på det ene batteriet og - på det andre batteriet? da blir begge batteriene annsett som et batteri. å strømmen må gå gjennom begge batteriene..

  16. #16
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Uten å ha peiling, så vil jeg tro at to ladere med forskjellig produksjonsbatch vil være like skadelig som to batterier av forskjellige parti??? Jeg synes det høres mye safere ut med en 24v?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  17. #17
    Promodified
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Horten
    Posts
    777

    Default

    Jeg tror jeg ville vurdert en vesentlig mindre batteripakke og heller montert et mindre aggregat på taket. Om det plasseres i en lydisolert, vibrasjonsisolert kasse vil det knapt bli merkbart i bussen om det er i gang. Og det er en mye mer pålitelig strømkilde for ikke å snakke om utholdenhet.

  18. #18
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Quote Originally Posted by martinj View Post
    hvorfor får man skjevlading når man bruker + på det ene batteriet og - på det andre batteriet? da blir begge batteriene annsett som et batteri. å strømmen må gå gjennom begge batteriene..
    Fordi batteripakken vil aldri bli bedre en det svakeste batteriet i pakken.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  19. #19
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Fordi batteripakken vil aldri bli bedre en det svakeste batteriet i pakken.
    sånn er det jo uannsett. om de er i serie eller står i parrallell kobling.
    kan jo ikke ha en lader for hvert batteri når de står parallell for å øke ah. å for å få 24v må de seriekoples. da hjelper det ikke at de er ladet hver for seg. når begge batteriene ikke blir bedre en det dårligste når de blir sammenkoblet uannsett bjarne...

  20. #20
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Ja, jo, du har jo et poeng der.... Kan'ke si at æ lier det, men du har jo det.....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  21. #21
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Noen som vet om noen vedlikeholdsladere til 24V 300Ah, innenfor rimelighetens grenser selvsagt..
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  22. #22
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Noen som vet om noen vedlikeholdsladere til 24V 300Ah, innenfor rimelighetens grenser selvsagt..
    da bør du ha en lader på ca 30 amp. holder på å lete selv

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •