Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 26 to 50 of 119

Thread: Biltrialen stuper, hva må til for å få opp deltagerantallet igjen?

ELVISIMITATOR/SKUESPILLER Offroadguru Solli's Avatar

Quote Originally Posted by Ove View Post
    Jeg lurer på hvorfor ikke det er noen som nevner NBF her ?
    Jeg vil tro det er fordi dette ikke handler om NBF.

Hva gjør de for å støtte vår lille sportsgren ?
    Personene i offroadseksjonen gjør en kjempejobb for klubber og utøvere.

Skal det være slik at vi bare må betale inn , men ikke får noe spesielt støtte og tiltak tilbake ?
    Det vi betaler inn er stort sett for å forsikre det vi holder på med. Selv Presidenten i NBF er ulønnet.

Med deres årelange erfaringer med motorsport og deres resurser, burde de kanskje ha noen å tilføre tilbake til utøverene .

For meg virker det som de bare konkluderer med dårlig oppslutning , og trekker på skuldrene .....
    I år har de bla. utsatt søknadsfristen for innmelding av løp i håp om at noen viser interesse.
    Hvorfor søkte ikke vi om en runde? I fjor måtte vi avlyse pga. kun 14 påmeldte. Som også AOK ser så må vi ha minst 20, helst 25 for at det skal gi overskudd. Selvsagt kunne vi sikkert funnet noen lokale som kunne meldt seg på, men annonseres NC så skal det være bred representasjon. Når så er sagt var det utøvere som ville betale for fiktive deltakere for at vi skulle kjøre runden.
    Da er situasjonen den at nå når vi er i Sokndal igjen er det både en klubb, en camping og en kommune som ønsker løp-men skuffelsen fra i fjor gjør at offroaderne ikke gidder en gang til å bruke mye tid på forberedelser og så dukker ingen opp. Så sitter man der uten noen ting og med noen tusen i minus.
    Hva har arrangørene gjort galt? Hvor ble de av? For det da mange noen år?

Jeg tror Pål Blesvik er inne på riktige tanker. Vi må stille klokken tilbake. Løyper må lages for de fleste-ikke de beste. Alle må gi og ta. For å få økonomi må publikum få litt sirkus, som fx. litt gjørmesprut. Og jeg vet at utøverne koser seg når det er mange som ser på og gjerne gir noe tilbake.

Innad i miljøet har vi vært noen kranglefanter i flere år, la oss la det ligge. Nå blir det nok ikke NC i 2012, la oss prøve andre ting i stedet.
    Det er fult mulig å arrangere enkelt løp med egne klasser, husk at det kun er sikkerhetsreglene som ligger fast. Arrangeres fx. "Brokeland open" så kan man kjøre alle i en klasse, klasser etter dekk eller klasser etter akselavstand.
    Hva med ett løp som starter klokka 18 en lørdagskveld? 3 seksjoner kjørt fritt på normal måte og så en show seksjon der man kjører en og en som i fx. SC? Med noen bilvrak, publikum elsker bilvrak, og litt hopp og sprett.
    Kansje en tåpelig ide, men hvorfor ikke gi dem som har hatt lisens i 3 år 250 straffeprikker slik at nye har en reel sjangse? Eller pålegg erfarne førere å være co pilot med en ny fører?
    Mulighetene er mange, men det betinger at det er økonomi i løpene.

Håper alle kan være konstruktive nå i denne "krisen" og la all gammel dritt ligge.
    Og til sist, i Sokndal snakkes det enda om Kjellis og Vidar Torjussens show her i 2004
    Sent from my WC Backfire using Tapettalk

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    3 -tre- løp innmeldt før fristen

Virker som om jeg har valgt tidenes værste tidspunkt å satse på biltrial..
    Ingen problem Brynjar det blir NC neste år også, det er flere arrangører som kommer på banen igjen, gledelig nok. Og vi hadde flere deltagere i år enn i fjor, så utviklingen har det siste året vært positiv... tror du velger et bra tidspunkt jeg... he he
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Super Moderator Brynjar's Avatar

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Ingen problem Brynjar det blir NC neste år også, det er flere arrangører som kommer på banen igjen, gledelig nok. Og vi hadde flere deltagere i år enn i fjor, så utviklingen har det siste året vært positiv... tror du velger et bra tidspunkt jeg... he he

Gleder meg.
    Gi oss et par år så er vi forhåpentligvis i stand til å invitere til SC eller NC runde her i byen og
    ---Insanity is contagious---

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

Promod ( CLASSIC) var for bare et noen år tilbake en billig rekruterings klasse, men i det øyeblikket klassen fikk styrebrems og ikke minst blei flyttet fra mod (gul løype) til egen sort løype og bare store stein så du MÅ ha portaler for å komme hjennom seksjonene blei klassen ødelakt. Få inn en rekruterings klasse uten at det er lov med masse dill dal på bilen så skal en se at mange gammle og nye classic biler kommer ut av garasjen igjen. Det er ikke noe broblem å bygge seg en classic bil (funn car) til under 10,000 kr å hevde seg i toppen.
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

Promodified

Quote Originally Posted by Ronny View Post
    Promod ( CLASSIC) var for bare et noen år tilbake en billig rekruterings klasse, men i det øyeblikket klassen fikk styrebrems og ikke minst blei flyttet fra mod (gul løype) til egen sort løype og bare store stein så du MÅ ha portaler for å komme hjennom seksjonene blei klassen ødelakt. Få inn en rekruterings klasse uten at det er lov med masse dill dal på bilen så skal en se at mange gammle og nye classic biler kommer ut av garasjen igjen. Det er ikke noe broblem å bygge seg en classic bil (funn car) til under 10,000 kr å hevde seg i toppen.

Helt riktig!

Det er mye godt penger det dreier seg om.
    Og la promodklassen bli det den en gang var, en klasse hvor man kunne gi gass ikke en klasse for "spidere".
    Martin

Promodified

Her er jeg helt enig, det blir fort dyrt å kunne ha en konkurransedyktig bil, eller bare en bil som kommer seg gjennom en eneste seksjon.
    Spesielt for oss yngre som enten er studenter el. lignende og vil bare ha det gøy.
    Skal du bygge en konkurransedyktig mod bil, blir det fort 40-50000, og en promod skal du slite med å få under 70-80...

Rekrutteringsklasse savner jeg stort :)
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

La promod være der den er i deg og la oss heller få inn en ny rekruterings klasse som en kan stille med det en har av bil og ikke tilatt med alt det dill dal utstyr

La promod være der den er i deg og la oss heller få inn en ny rekruterings klasse som en kan stille med det en har av bil og ikke tilatt med alt det dill dal utstyr
    Som original?
    Er sikkert mange som kunne tenkt seg å stille i original men som ser hvor uendelig mye juling de bilene får..

TT er en finfin ide men blir begrenset av å måtte kjøre samme seksjonene Som alle de andre klassene. Det blir veldig vanskelig å sette porter for alle klassene når spennet er så enormt fra TT til proto.

Kanskje en kunne sett på muligheten for å skille seksjonene for TT-standard og mod-proto?

Blir endel mere arbeid ifb med konkurranser og krever kanskje flere funksjonærer hvis en ikke skal gjøre som i SC og la førerne dømme hverandre.
    Last edited by Brynjar; 10-06-2011 at 13:46.

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

Det er ikke mulig å la førerne dømme i NC

Promodified

Som publikummer over mange år synes jeg det var mer morro å se på før. Se bare her: http://www.youtube.com/watch?v=r8r3ghl7LnA&NR=1
    Roar Hovet
    Tlf: 98883546

Å skylde på kostnader og regler blir litt feil...var vel like dyrt tidligere også...og reglene har vi satt selv. Alle klasser sliter med rekruttering!
    Action har vi masse av
    Tror vi må mer ut å hjelpe ungdommen hvordan bygge biler ....lære de å bli møkkete på fingrene.....Mange har jo "tastefingre" og redd for å få riper i Ipoden!

Jævla treg bilbygger Ove's Avatar

Quote Originally Posted by Offroadguru Solli View Post
    Quote Originally Posted by Ove View Post
    Jeg lurer på hvorfor ikke det er noen som nevner NBF her ?
    Jeg vil tro det er fordi dette ikke handler om NBF.

Hva gjør de for å støtte vår lille sportsgren ?
    Personene i offroadseksjonen gjør en kjempejobb for klubber og utøvere.

Skal det være slik at vi bare må betale inn , men ikke får noe spesielt støtte og tiltak tilbake ?
    Det vi betaler inn er stort sett for å forsikre det vi holder på med. Selv Presidenten i NBF er ulønnet.

Med deres årelange erfaringer med motorsport og deres resurser, burde de kanskje ha noen å tilføre tilbake til utøverene .

For meg virker det som de bare konkluderer med dårlig oppslutning , og trekker på skuldrene .....
    I år har de bla. utsatt søknadsfristen for innmelding av løp i håp om at noen viser interesse.
    Jeg regnet med at de fleste skulle skjønne at det ikke var noen kritikk til seksjonen - de gjør så godt de kan med de resurser som NBF stiller dem til rådighet .

Det jeg mener er at i feks idretten stiller særforbundene og NIF opp hvis en idrettsgren sliter , og er behjelpelig med hjelp og tiltak .

Vi kan - og skal - stille oss spørsmål om hva vi gjør feil , og hva som kan gjøres annerledes , men NBF er også slik det er organisert en stor aktør og del av dette .
    Da mener jeg det blir litt feil at det er BARE arrangører og utøvere som må løse flokene , her må også NBF kunne trø til litt med å bevilge noen resurser til seksjonen - for at de også kan komme med på banen her .

NBF kjører endel positive tiltak for andre bilsportsgrener , bla for rekrutering , talentkonkuranser og-utvikling , tiltak for jenter i bilsport osv .

Og JT - å framstille NBF nærmest som en organisasjon der ledelsen driver på ulønnet fritid blir litt feil , når en ser at lønn tar litt over 36% av driftsbudsjettet og diett/reiser nesten 13% - totalt 6,2mil .

Men la oss glemme det , la oss heller finne løsninger og håpe NBF også kan bidra her på ett eller annet vis .
    .

Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

Quote Originally Posted by babyblue View Post
    Å skylde på kostnader og regler blir litt feil...var vel like dyrt tidligere også...og reglene har vi satt selv. Alle klasser sliter med rekruttering!
    Action har vi masse av
    Tror vi må mer ut å hjelpe ungdommen hvordan bygge biler ....lære de å bli møkkete på fingrene.....Mange har jo "tastefingre" og redd for å få riper i Ipoden!
    No veit ikkje eg åsse ungdommane rundt deg er, men dei eg kjenner her heima er gode på da med og bygge bil. Tankar og lysten til og bygge er der,men det blir for dyrt! Og regelverket har jo tatt heilt av! Før i tiden var det jo kl. 1-2 osv. Men noen strekte ekstremt i regelverkrt, så innstraming var vel kansje på sin plass! Men ein klasse med enkle regler for dei som vil prøve seg litt hadde kansje vert noe?

Promodified

hva med en "fun klasse" ? Der du kan komme med hva som helst bare det er 4x4 og har bur og 4pungtseler....

Alle klasser er nesten som før...er vel bare ProMod som har vært gjenstand for diskusjon om karrosseri og oppbygging?

Og helt klart...er fortsatt mange dyktige unge som kan bygge bil...men de er færre

En annen ting er at mange fikk litt "anstrengt" forhold til regler innunder NBF og NAF...meg selv og!
    I dag er det vel greit å ha et felles regelverk som er litt "firkantet" men ok å finne frem i?
    Last edited by babyblue; 10-06-2011 at 22:07.

Quote Originally Posted by Toro View Post
    hva med en "fun klasse" ? Der du kan komme med hva som helst bare det er 4x4 og har bur og 4pungtseler....
    Kor e påmeldinga??

Etter å ha prøvd mye forskjellig bilsport, så tror jeg ikke Trail folket skal klage på prisene.

Markedsfør heller trail som et rimlig alternativ innen bilsport!

Tror også det er viktig at publikum for vite at det er løp..

Det er et kjempeflott miljø innen offroad som flere bør ta del i

Promodified

Quote Originally Posted by Jørn Høidalen View Post
    Det er helt sant, utrolig hvor hjelpsomme og koselige trialfolket er
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Quote Originally Posted by Jørn Høidalen View Post
    Etter å ha prøvd mye forskjellig bilsport, så tror jeg ikke Trail folket skal klage på prisene.

Markedsfør heller trail som et rimlig alternativ innen bilsport!

Tror også det er viktig at publikum for vite at det er løp..

Helt klart den billigste bilsporten!! Tror startavgiften for Finnskogrally i Volvo original kostet nesten 5000,- .....og det gikk med 80 liter bensin!...i 2002 eller 2003 tror jeg? Var med litt som kartleser da.....Syntes litt synd på mange som kjørte ut i første sving på første etappe!! .....5000,- for 2 minutters kjøring ......
    Last edited by babyblue; 10-06-2011 at 22:29.

FJOTTEN!! Ronny's Avatar

Tror vi må få inn en ny klasse som en kan komme med hva som helst bare sikkerhetskrava er der (følge krava til mod). Ikke titatt med utkobling av bakhjulstrekk, ikke tilatt med styre brems. Kjører du med sveist diff er det 3 prikk for rygg. Har du ARB er det 6 prikker for rygg. Bilene kan kortes inn men skal ca lingne en serieprodusert bil. Jeg lagde regler for en rekruterings klesse for en 2-3 månder siden som jeg tror hadde fått frem mange gammle og nye biler til en bilig penge. Den klassen passer å kjøres i gult spor

Tror også denne klassen vil bli meget publikumsvenlig
    Last edited by Ronny; 10-07-2011 at 09:28.

Sandblaster Blesvik's Avatar

Jeg tror vi må gjøre noe med kjøremåten også.
    Pål Blesvik
    46943034

Quote Originally Posted by Toro View Post
    Så... La meg prøve å svare på dette som en person så fersk til biltrial at jeg for 2-3 uker siden ikke visste at vi hadde et aktivt miljø i norge engang... Og vi kan vel begynne der. Jeg er ingen mekaniker, jeg har vært på noen få rally og mange mange gatebil og kjøredager på Rudskogen. Mao, mye asfalt, lite skog, til tross for en stor interesse for friluft på andre hold. Men det at jeg, som bilinteressert, ikke engang visste om et aktivt miljø sier jo mye om rekrutteringen og annonseringen, eller mangelen på det.

Det er også en stor terskel, fra mitt ståsted, å starte med denne idretten. Jeg bor like ved Oslo, og her er det jaggu ikke bare bare å ha et sted å oppbevare bil og deler, for å ikke snakke om å finne et sted å skru! Bodd stort sett hele mitt liv i byområder på østlandet, og det at det har vært vanskelig å finne et skrusted er noe jeg alltid har hatt problemer med.

Selv om man kan si at "10-15 000 er billig for å starte med biltrial" så er det fortsatt mye penger å legge i noe man aldri har hatt eller får mulighet til å prøve ut før man er i gang, med mindre man har venner eller familie som driver med det fra før. Kan tenke meg at ikke så alt for mange har lyst til å kaste over nøkkelen til bilene deres til folk dere aldri før har møtt! Det hadde ikke jeg hatt lyst til i hvert fall. Og 10-15 for en bil er nå en ting, men husk også at helt ferske gjerne trenger 1) Lappen for å taue så tung henger. Feks hos Alfa Trafikkskole kommer det på nesten 6500,- hvis man har to kjøretimer 2) Trenger faktisk hengeren. Et raskt søk på finn tilsier minst 25 000,- for det, men mer realistisk over 30 000. 3) Sted for oppbevaring å skruing. Er man heldig så finner man et sted til begge deler, og er da på minst 1500,- i mnd. Så for første år da er man på 15000+30000+18000+6500 = 69500. Altså nesten 70k første året for å starte med sporten, før bensin, avgifter etc. Mye av dette har så klart en gjennsalgsverdi, det er ikke rent tap på noen måte, men det er fortsatt penger man må ut med. Det er i mine øyne både forståelig og "helt greit" med en sånn kostnad, det er hva det koster rett og slett, men det er vanskelig å rettferdiggjøre en sånn utgift når man som sagt ikke har fått prøvd det engang.

Løs disse problemene, så skal jeg være med og krangle om regelverket senere ;-)

Dersom jeg har tatt helt feil noe sted i denne posten, så beklager jeg det, og vil gjerne at noen da skal rette på de feilene. Dette er skrevet ut i fra synet til en person "helt utenfor", som, til tross for interesse for motor, aldri har blitt påvirket av deres (manglende) annonsering/rekruttering.

Quote Originally Posted by kjes View Post
    en person så fersk til biltrial at jeg for 2-3 uker siden ikke visste at vi hadde et aktivt miljø i norge engang....
    Her er kanskje et nøkkelelement mtp rekruttering ov vekst.
    Veldig få aner at sporten finnes men de fleste som finner oss synes det er gøy å se på og menge av de igjen vil gjerne prøve.

Kanskje vi må bli litt flinkere på PR?

Promodified

Quote Originally Posted by kjes View Post
    Så... La meg prøve å svare på dette som en person så fersk til biltrial at jeg for 2-3 uker siden ikke visste at vi hadde et aktivt miljø i norge engang... Og vi kan vel begynne der. Jeg er ingen mekaniker, jeg har vært på noen få rally og mange mange gatebil og kjøredager på Rudskogen. Mao, mye asfalt, lite skog, til tross for en stor interesse for friluft på andre hold. Men det at jeg, som bilinteressert, ikke engang visste om et aktivt miljø sier jo mye om rekrutteringen og annonseringen, eller mangelen på det.

Det er også en stor terskel, fra mitt ståsted, å starte med denne idretten. Jeg bor like ved Oslo, og her er det jaggu ikke bare bare å ha et sted å oppbevare bil og deler, for å ikke snakke om å finne et sted å skru! Bodd stort sett hele mitt liv i byområder på østlandet, og det at det har vært vanskelig å finne et skrusted er noe jeg alltid har hatt problemer med.

Selv om man kan si at "10-15 000 er billig for å starte med biltrial" så er det fortsatt mye penger å legge i noe man aldri har hatt eller får mulighet til å prøve ut før man er i gang, med mindre man har venner eller familie som driver med det fra før. Kan tenke meg at ikke så alt for mange har lyst til å kaste over nøkkelen til bilene deres til folk dere aldri før har møtt! Det hadde ikke jeg hatt lyst til i hvert fall. Og 10-15 for en bil er nå en ting, men husk også at helt ferske gjerne trenger 1) Lappen for å taue så tung henger. Feks hos Alfa Trafikkskole kommer det på nesten 6500,- hvis man har to kjøretimer 2) Trenger faktisk hengeren. Et raskt søk på finn tilsier minst 25 000,- for det, men mer realistisk over 30 000. 3) Sted for oppbevaring å skruing. Er man heldig så finner man et sted til begge deler, og er da på minst 1500,- i mnd. Så for første år da er man på 15000+30000+18000+6500 = 69500. Altså nesten 70k første året for å starte med sporten, før bensin, avgifter etc. Mye av dette har så klart en gjennsalgsverdi, det er ikke rent tap på noen måte, men det er fortsatt penger man må ut med. Det er i mine øyne både forståelig og "helt greit" med en sånn kostnad, det er hva det koster rett og slett, men det er vanskelig å rettferdiggjøre en sånn utgift når man som sagt ikke har fått prøvd det engang.

Løs disse problemene, så skal jeg være med og krangle om regelverket senere ;-)

Dersom jeg har tatt helt feil noe sted i denne posten, så beklager jeg det, og vil gjerne at noen da skal rette på de feilene. Dette er skrevet ut i fra synet til en person "helt utenfor", som, til tross for interesse for motor, aldri har blitt påvirket av deres (manglende) annonsering/rekruttering.
    Der finnes ikke problemer, kun utfordringer
    Men dersom du vil kjøre bil....er det veldig greit å ha bil Du trenger ikke starte med en "fullregga" biltrialbil. Har du en 4x4 er det utrolig mye moro med TT (Terreng Touring) Presissjonskjøring offroad. Der skal IKKE være veltefare i TT, noe som betyr at du kan kjøre bilen til treffet, kjøre på selve treffet og, forhåpentligvis kjøre hjem igjen oxo
    Eneste faren er, og jeg advarer deg...du kan bli hekta! Og da trenger du sertifikat til henger, henger skikkelig biltrialbil etc Og er du gift/samboer med noen er det dobbelt fare Alle kan bli hekta!
    Håper du finner en løsning som passer deg Velkommen skal du være!

Standard

Quote Originally Posted by ToyLux View Post
    Økt aktivitet på lokalt plan og kanskje et årlig mesterskap som rullerer rundt i landet? Likt Nordisk og ET.
    Vi starter nå med planleggingen av ett ÅPENT Midtnorsk mesterskap i trøndelag. Arrangementet vil bli planlagt i samme stil som nordisk blandet med stadiontrial og forhåpentligvis på ett sted somm trekker MYE publikum.
    Alt vil bli annonsert på nett ( Både facebook, pirate og offroad.no pluss evt. andre tilgjengelige steder i god tid)
    Datoen vil bli bestemt når NC- datoene er satt for både formula og biltrial, slik at det ikke kolliderer med så alt for mye annet .

Dette arrangementet er forøvrig i tråd med flere forslag fra førere om å ha ett lokalt mesterskap der f.eks. de 5 beste i hver klasse kan kvalifisere seg til å delta i ett Norgesmesterskap a la rally hvis jeg husker riktig
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast

Bookmarks