Results 1 to 14 of 14

Thread: Kompressor til samdblåsing

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Default Kompressor til samdblåsing

Hvor stor kompressor bør man ha for samdblåsing og muttertrekker? 3hk/50l? Ser jula har denne på kampanje
    http://www.jula.no/luftkompressor-me...hk-50-l-200017
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Old spider offroad team

Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Hvor stor kompressor bør man ha for samdblåsing og muttertrekker? 3hk/50l? Ser jula har denne på kampanje
    http://www.jula.no/luftkompressor-me...hk-50-l-200017
    disse kommer vel stort sett fra samme fabrikk, tror de er italienske. jeg har en som er helt lik bare et annet merke og farge. muttertrekker går med nød å neppe, jeg har den store wurttrekkeren og med 10 meter slange er det ikke lenge man kan holde på før man mister trykket. sanblåsing er den alt for liten til. men den er ok til småting

Trodde Stanley var et kvalitetsmerke... :/ Hvor stor bør den være da? Er det l/min som er avgjørende?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Old spider offroad team

Trodde Stanley var et kvalitetsmerke... :/ Hvor stor bør den være da? Er det l/min som er avgjørende?
    fritt avgitt lufmengde per min. det er vel ingenting som overgår sandblåsing når det gjelder luftforbruk, tommy sin er vel på rundt 500 l pr min. å noe mindre vil jeg ikke annbefale. men det er jo en stor kompressor da.

Sjekk på våre sider : gasolin.no og send eventuelt en mail dit så hjelper vi deg å fine det du trenger.

Promodified

Jeg har den største kompressoren til Biltema og den er i størrelse akurat stor nok til å sandblåse. Det er ikke sjanse med noe som mindre enn denne. Den er akurat stor nok.

Problemet er at den durer og avgir en god del støy. Nå har jeg plassert den i uisolert bod i carporten og lagt en luftslange i bakken inn til garasjen. 20 m lang slange.

Det gir nok noe tap men, slangen er 15 mm innvendig så den slipper gjennom en del luft. Problemet er antall koblingen luften går gjennom. En slik nippel er ikke så stor i tverrsnittet og der får en et trykkfall. Og det er ved høyt forbruk av luft en får trykkfall. Om det kun er små luftmengder får en ikke samme trykkfall, eller om det er en spikerpistol som lader seg opp i innvendig tank før den skyter spikeren. I slike apparater får en ikke trykkfall i det hele tatt som skyles ledningen.

Om en skal lakkere med trykkluft er det überviktig med stoor tank. Ellers får en en trykkbølge i systemet hver gang kompressoren starter og det gir et puff i munnstykket på sprøyta og det gir lett en kladd med lakk. Desto større tank desto mindre puff. 100 liter tank er absolutt minimum. En kan koble inn en slavetank om en har en god kompressor med liten tank.

Hvor mye leverer den største fra Biltema da? Må du koble opp 3fas for å få en kompressor dugelig til sandblåsing av mindre områder? Evt lakkering?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Old spider offroad team

Hvor mye leverer den største fra Biltema da? Må du koble opp 3fas for å få en kompressor dugelig til sandblåsing av mindre områder? Evt lakkering?
    biltema sin er 1 fas. husker ikke hvor mye den leverer for øyeblikket. men det ser du på biltema sine hjemmesider
    det er en kanon kompressor...

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Min store Biltemakompressor er 3 fas....
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Old spider offroad team

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Min store Biltemakompressor er 3 fas....
    ehh ja det er den visst ja.... sorry. bare tulla

Promodified

Den var 1fas tidligere, men så ble de plutselig 3fas. Sikkert fått mye klager av kunder.
    Roar Hovet
    Tlf: 98883546

Modified

Når du får kjøpt deg en stor kompressor så må du også ha en god vannutskiller til både sandblåsing og lakkering..det blir en god del kondens som blir med ut i slangen uten.Det ikke digg å måtte stri med våt sand i dysa,og ihvertfall ikke vann i lakken

Promodified

Til sandblåsing og vanlig verkstedutstyr holder det med en vanlig enkel vannutskiller.
    Like viktig for verktøy, særlig hurtigroterende er oljetåke.

Til lakkering bør en ha en mye bedre vannutskiller, i alle fall om en skal lakkere med et resultat et kresent blikk skal godta. Enkelta fukter gulvet før lakkering for å unngå støv i lufta, da får de fuktighet i stedet og det blir ikke noe bedre.

Den store kompressoren til Biltema er 3-fas, men du kan få den til 400 V på bestilling. Den som står i butikkene er 240 V utgaven. Det er en god kompressor. Den leverer mye luft, det skal være sikkert. Men den bråker noe så jævli også. Jeg orket ikke ha den inne i garasjen så jeg plasserte den i boden til carporten. Problemet er at luftslangen blir i lengste laget. Får et plagsomt trykkfall når jeg bruker utstyr som suger myye luft.

skrukæll sven's Avatar

regner ikke med at det egentelig er noen forskjell på 230 og 400V utgaven... Det er vel bare en asynkronmotor som man kan koble om likevel...

Bookmarks