Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 26 to 46 of 46

Thread: Ang Rocky

  1. #26
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Independent front suspension. Som en vanlig forhjulsdrevet bil.
    Jo mer du hever en sånn bil jo "smalere" blir sporvidden foran, sånn rent teoretisk.
    For mest mulig artikulasjon og fjærvandring er nok det ideelle oppsettet for offroad stiv aksling med skrufjærer. Stiv aksling med bladfjærer er nesten like bra.

    På den annen side har jeg jo sett Pajero med moderat heving og 35" som fungerer utmerket i terreng.

    Er vel egentlig bare å velge en bil man liker og ta det derfra.

    Hvis valget står mellom Paj og Rocky hadde jeg personlig valgt Rocky for å bygge trialbil / rein offroader men ville hatt Pajero som kombinert dagligbil/offroader.
    Takker så mye for bra svar :)

    Ja det kommer til å bli brukt litt i det daglige også..... Så har egentlig hatt en finger på pajero hele tiden. Men ble bare så lei når jeg tittet over den jeg kjøpte..... Er jo så sykt mye rust.

    Å jeg er ikke så glad i å sveise rust når nesten alt er matjord!

    Men trur jeg går for en pajo.... Jeg får nok det til å funke å, med litt hjemmelaget ting. Det som er moro, å lage alt selv ;)

  2. #27
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by EnghRacing View Post
    Det som er moro, å lage alt selv ;)

    Helt enig. Oppdater oss på fremgang, planer og ideer. Alltid moro å lese hva andre tenker og gjør.
    ---Insanity is contagious---

  3. #28
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Helt enig. Oppdater oss på fremgang, planer og ideer. Alltid moro å lese hva andre tenker og gjør.
    Det skal jeg gjøre.

    Bare jeg finner meg en bil først....Jeg orker ikke å sveise opp den jeg har her...Er AALT for mye jobb!

  4. #29
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Hvis jeg kjøper en rocky....og jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

    Og hva må gjøres for og sette akselen under?

    Og er det noe stor forskjell på en fra 80taller og en 93mod? Jeg har en 93mod på hånden nå..

  5. #30
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Da blir det å hente bil til søndag

  6. #31
    2 meter fanskap Jan's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Berkåk
    Posts
    1,562

    Default

    93 mod er vel uten framaksling, den har vel IFS
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

    2 METER FANSKAP

  7. #32
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by Jan View Post
    93 mod er vel uten framaksling, den har vel IFS
    What?? Ikke si det a....

  8. #33
    2 meter fanskap Jan's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Berkåk
    Posts
    1,562

    Default

    vet ikke nøyaktig når skiftet kom, men tror 93 har IFS
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

    2 METER FANSKAP

  9. #34
    2 meter fanskap Jan's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Berkåk
    Posts
    1,562

    Default

    http://no.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Rocky

    Ser ut som det var et skifte i 93
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

    2 METER FANSKAP

  10. #35
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by Jan View Post
    http://no.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Rocky

    Ser ut som det var et skifte i 93
    Tittet på bildet nå...Og jeg ser festene i fronten til bladfjørene

  11. #36

    Default

    modell skifte er i 94

  12. #37
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Flott. Gleder meg til og bygge om litt :)

  13. #38
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Hvis jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

    Og hva må gjøres for og sette akselen under?

  14. #39
    Prototype
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Egersund
    Posts
    3,665

    Default

    Quote Originally Posted by EnghRacing View Post
    Hvis jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

    Og hva må gjøres for og sette akselen under?

    når du skal he akslene under fjærene må du først bygge om selve festene til fjærene.
    deretter må du bygge om styringa for å 'rekke ned'
    så må du forlenge mellomakslingene til begge akslene
    bytte til lengre bremseslanger
    handbrekkvaier muligens

    jeg ville nok ikke gjort denne jobben før jeg hadde fått tak i Hilux aksler (gjerne med 4.88utveksling) å sette på, dette er en helt grei jobb, husker jeg ikke helt feil passer forakslingen nesten rett på mtp innfestningene, bak må du flytte festene på akslingen
    -fordelingskassen på Rocky er fint giret og tåler masse


    mange år siden jeg gjorde dette selv,så husker ikke helt 100%

    jeg satte akslingene under,kappet i hjulbuene,og satte på 38,5" gumbo dekk
    -ingenting å ha langs veien med andre ord........



    * styringen er det mest kritiske punktet med hele greia,her må det ikke lages noe pinglegreier

  15. #40
    Prototype
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Egersund
    Posts
    3,665

    Default

    ikke så mye bilder å finner lengre
    Attached Images Attached Images  

  16. #41
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by Geir View Post
    når du skal he akslene under fjærene må du først bygge om selve festene til fjærene.
    deretter må du bygge om styringa for å 'rekke ned'
    så må du forlenge mellomakslingene til begge akslene
    bytte til lengre bremseslanger
    handbrekkvaier muligens

    jeg ville nok ikke gjort denne jobben før jeg hadde fått tak i Hilux aksler (gjerne med 4.88utveksling) å sette på, dette er en helt grei jobb, husker jeg ikke helt feil passer forakslingen nesten rett på mtp innfestningene, bak må du flytte festene på akslingen
    -fordelingskassen på Rocky er fint giret og tåler masse


    mange år siden jeg gjorde dette selv,så husker ikke helt 100%

    jeg satte akslingene under,kappet i hjulbuene,og satte på 38,5" gumbo dekk
    -ingenting å ha langs veien med andre ord........



    * styringen er det mest kritiske punktet med hele greia,her må det ikke lages noe pinglegreier
    Okay skjønner. Dette skal jeg nok klare. utdannet sveiser så;)

    Nei jeg går for patrol akslene. De er kraftige og passe utveksling for meg siden jeg skal bruke den litt på veien.

  17. #42
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Gjøvik
    Posts
    443

    Default

    enda et omc medlem her ja, det er bra. har ikke patrol diffen på den andre sida? hvis fjørfestene passer sånn ca må da hilux akslinger være mye mindre jobb da hilux har fjøra på den riktige sida mens patrol har på den fordømte sida.

  18. #43
    2 meter fanskap Jan's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Berkåk
    Posts
    1,562

    Default

    Patrol har diffene på passasjersia. Hilux har på passasjersia foran og på midten bak
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

    2 METER FANSKAP

  19. #44
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Quote Originally Posted by knut e View Post
    enda et omc medlem her ja, det er bra. har ikke patrol diffen på den andre sida? hvis fjørfestene passer sånn ca må da hilux akslinger være mye mindre jobb da hilux har fjøra på den riktige sida mens patrol har på den fordømte sida.
    Yes!! Omc medlem du også?

    Jeg er blitt litt lei kadetten. Så tenkte å få offroad som litt hobby :)

  20. #45
    Standard
    Join Date
    Nov 2011
    Location
    Halden
    Posts
    84

    Default

    Å lage mue fester til bladfjørene er ikke noe problem. Er moro og lage noe nytt.

    Men at dufgen er litt ut av senter gjør vel ingenting?

  21. #46
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Gjøvik
    Posts
    443

    Default

    ok, mente patrolen hadde diffen på andre siden jeg, men da er det greit. Da har jeg lært noe idag også. omcer jeg og ja. stv valdres manta i garasjen her, men har vært lite inne på forumet de siste åra

Page 2 of 2 FirstFirst 12

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •