Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 32

Thread: "nybilen" 91 pajero 2,5 td

  1. #1
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default "nybilen" 91 pajero 2,5 td

    må vel legge inn en tråd om nybilen

    er en importert 1991 mod 2,5gls 7seter

    sliter med litt rust i bakramma, hovedsakelig i røret som går på tvers..
    verst er det der avluftinga fra diff går inn på det..
    ble i utgangspunktet kjøpt inn som delebil til min andre gen2...

    men så da rimelig fort at bilen er i meget bra stand, foruten rustproblemene og vil dermed bli fikset opp

    denne vil bli bruksbil og hovedsakelig brukt etter vei, men må kunne takle litt offroadkjøring..den andre skal være en mest offroader og ikke så mye etter vei, tror jeg







    mangler litt utstyr i forhold til norske GLS biler..
    den har ikke el.vindu,varmeseter,sperre og varmeapparat bak.. men den har AC som funker

    har bestilt inn klarglass forlykter, gråe blinkelys og ny chromefanger forran til den, samt en danita cb radio
    ny chromegrill og bakfanger vil bli kjøpt inn etterhvert.. denne har heldigvis ikke lykter nedi fangeren

    hvis noen har en diff med sperre liggende er jeg fryktelig interisert i å kjøpe den, gjerne med kompressor utveksling 5.2xx (275 tror jeg det var)
    Last edited by Kjetil1972; 12-28-2011 at 01:46.
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  2. #2
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    hvis noen vet hvor man kan finne lengere dempere forran til en fornuftig pris.. har det vært hyggelig å fått vite det :)

    holder på å montere cb radio i den nå... vurderer og å bestille de dekkene (pitbul rocker tsl 35x15-15) jeg egentlig var ment å kjøpe til den andre, da jeg tror disse blir værende på bilen :)

    gikk fra de pga. mistanke om dårlig kjøregenskap etter vei, men nå har jeg jo en annen paj. til bruksbil
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  3. #3
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    da står denne i fare for å bli hugget...
    startet den og lot den stå å gå på tomgang, da hoppet den jaggu over på registeret
    har ikke avgjort riktig enda, må se an om det kan omsettes noe deler før jeg hugger den.. orker ikke å ha en delvis komplett bil stående

    skal først kontakte verkstedet som skiftet reima for ca 2år/14k km siden og høre om de tar ansvar for skaden, men tviler...
    eventuelt kan det jo hende ventilene har berget seg siden den bare gikk med 7-800rpm da det skjedde...???
    hvis det kun er å bytte reim og vippearmaksel blir den nok fikset, blir det mye arbeid eller kostnader hugger jeg bilen...

    faen, andre gangen dette hender... forrige gang (på min andre paj.) var det slurv av den som som hadde byttet reimene, ett av hjulene til balanseakselen løsnet slik at reima kilte seg mellom reg.reim og reimhjulet på veivakselen...
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  4. #4
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    for å si det sånn... bilen blir ikke hugget
    har begynt å få skikk på den nå, byttet topp og montert cb radio


    har også montert facelift lykter forran og klare blinkelys



    2" bodylift blir montert neste helg, da burde den være klar til offroadtreff
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  5. #5
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    hvis noen har en bakdiff med sperre (5.285 utveksling) liggende og slenge eller vet noen som har er jeg fryktelig interisert i å kjøpe en
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  6. #6
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    etter en maratondag i går og med god hjelp av 4 "offroadkamarater" så ble ramma på pajeroen rustsveiset samt at 2" bodylift ble montert

    ramma var faktisk mye bedre enn først antatt og resultatet ble etter mine øyne meget bra

    men oppdaget at ei bakfjær var knekt, så hvis noen har liggende til lwb gen2, kjøper jeg gjerne...

    fikk da også testet den i en offroadløype (må jo leke litt også)
    bilen imponert meg egentlig litt, selv om den kun har åpne differ...
    blir helt klart samme dekkene (procpmp xtreme) til denne når jeg handler nye.. (har hjulene til 3000 pajen min på den nå)
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  7. #7
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,059

    Default

    Den va en bruktimport denne? For alle Gen2 levert i norge kom da med sperre OG brems??
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  8. #8
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    er bruktimportert,ja... verken sperre eller ls på den...
    fikk fjernet sanda ut av dekkene og balansert de på vanlig måte i dag, ble meget bra :)
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    bodylift montert
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  10. #10
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    en liten økt på pajen i dag....
    fått byttet bakfjærene og luftet bremsene skikkelig
    stilte en halv omdreining på pumpa og litt mer turbotrykk
    veldig mye triveligere å kjøre den nå

    skulle og sjekke hvorfor ikke ryggelysene virket, er montert "norske" baklys på bilen og det var ikke hull til ryggelyspærene...pæreholderene hang bare bakom lyktene... fikk tatt hull og alt ok nå

    planlegger en liten økt i morgen, lage nytt gitter under fangeren forran, fikse oljelekk fra toppdekselet og montere bakdelen av eksosanlegget...
    da mener jeg den begynner og bli i brukbar stand
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  11. #11

    Default

    Gjør seg med de brede skjermene!

    Skulle ønske jeg hadde brede skjermer på min også

  12. #12

    Default

    Har du 5.285 utveksling i akslene???

  13. #13
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    er 5.285 på denne,ja
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  14. #14

    Default

    Hmm. De kan du få sende til meg om du vil;)
    Neida, men om du trenger sperre er det ingen betydning hvilken utveksling den var. Flytter bare over kronhjulet..


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?plb5da

  15. #15
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    og orginaldim er 31x10,5-15
    var 235/75-15 på den når jeg hentet den, ett forfærdelig turtall i 90km/t...

    vurderer sperre, men vet ikke hva det blir til med denne etterhvert, har jo ett annet prosjekt som må ferdigstilles...
    mulig denne blir solgt når jeg har fått den andre i drift igjen..

    har det vært mulig å montert sperre forran på denne diffen har jeg helt klart montert disse på den andre pajen..
    3000 utvekslingen er litt for høy...
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  16. #16
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    nå begynner gråpajen å bli nervøs siden den røde har ristet av seg snøen og begynner å savne tøfflene sine
    så hvis noen har noen greie 33" hjul til salgs er jeg interisert

    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  17. #17
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    da var nye hjul innkjøpt
    fikk kloa i nesten nye 33x12,5-15 cooper discoverer stt dekk på whitespokefelger som forøvrig kommer til å bli lakkert sølv med gull senter



    har og en pakke fra milner med nye baklykter,register/balansereimkitt,hovedsylinder til bremser, kryss til mellomaksler...+ noe til for å fylle opp fraktvekta

    blingbling lykter med ferdige hull til pæresokler... noe det ikke er på bilen nå.. er tatt hull i "norske" lykter, pæreholderene er løse i lyktene...
    skal se om jeg ikke finner en chromegrill til den også



    blir vel en økt med denne i påsken, kanskje...
    fikse litt småting og få tatt eu kontrollen på den..

    videre så blir den muligens avertert til salgs
    ikke 100% sikker enda
    Last edited by Kjetil1972; 03-25-2012 at 20:58.
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  18. #18
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    liten roadtripp i dag og fikk hentet hjem 33" hjulene
    tror felgene må lakkeres før de blir satt på bilen.. hvite felger på grå bil blir vel litt drøyt...
    men tror de blir super med tanke på størrelse og innpress

    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  19. #19
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    hadde liten tro på at whitespoke ville passe til fargen på denne bilen...
    så siden den er noe midt mellom sølv og gullmet. så sa det seg selv hvordan felgene måtte lakkes

    langt i fra fint, men fint langt i fra



    ikke akkurat de råeste hjulene å ha på pajero, men tror det blir brukbart
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  20. #20
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    ut i snøskavlen og montere de på bilen
    innpresset på hjulene ble bra



    men syntes nå egentlig at 35" kledde bilen bedre, ble liksom så smått med 33"



    skal bytte ut plasthjørnene til fangeren forran, trenger ikke så mye kutting med 33"
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  21. #21

    Default

    kledde bilen med de felgene hvertfall! :) men syns det ble smått med 33".

  22. #22
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    får håpe bt synes det samme
    de går omtrent kant i kant med bredderene, så det vises kanskje ikke så godt at hjulene er litt overdim. slik det var med 35" hjulene :)
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  23. #23

    Default

    Quote Originally Posted by Kjetil1972 View Post
    får håpe bt synes det samme
    de går omtrent kant i kant med bredderene, så det vises kanskje ikke så godt at hjulene er litt overdim. slik det var med 35" hjulene :)
    hvordan et hadde du på 35"? kjører nå med 10" brede felger med et-39, å knastene stikker 2.5-3 cm ut på hver side av skjermbredderene, så driv å vurderer snart å sette på andre felger. men har kjøpt meg "ny" bruksbil, så pajeroen skal bli stående en liten stund til den er ferdig med alt jeg skal gjøre med den hvertfall

  24. #24
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    10X16 et-38 er felgene.
    de stakk vel ett par cm utfor på dekkmønsteret forran, dekksidene enda mer

    men tror de blir bra på den andre som har islandsbreddere...
    har høvelig beregnet med 1,25" forran og 1,5" spacere bak så blir 10" et-38 /35x12,5 omtrent i kant på den
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

  25. #25
    Modified
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    Midt-Troms
    Posts
    251

    Default

    har vært en snartur hos hardkåre og hentet fremre mellomaksling til pajeroen.. kjørt litt for lenge med dårlig kryss
    kan nevne at begge leddene passer overens fra gen1 til gen2 2,5td
    men selve akslingen er noen cm kortere... nye kryss på begge akslingen blir byttet i dag..

    var først hos en med 2,8 aut og de hadde noe større inngående tapp på akslingen... så vet du det hvis det skulle være behov for å bytte aksling
    1991 Pajero 3000 Fjallasport

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •