Results 1 to 10 of 10

Thread: inverter

  1. #1
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default inverter

    skal ha inverter. primært til 220v kjøleskap. men når aggregatet ikke går kommer inverteren til å stå tilkoblet på hele 220v anlegget. da blir det sikkert kjøleskap, pc og 12v batterilader som kommer til å trekke strøm.

    er litt i tvil hvor stor inverter jeg burde kjøpe.
    har kikket på disse. hva mener dere??
    http://www.rk-smia.no/produkter/inve...ren-sinus.html

  2. #2
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Kjøp den største, du får aldri nok strøm!!
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  3. #3
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand, A-Agder
    Posts
    888

    Default

    Sett opp et regnestykke på alle forbrukerne dine. Så legger du til 50%. Det gir deg svar på hvor mye du trenger tilføre. Blir nøyaktig som i båten dette her. Alltid for lite strøm.
    Skjalg Stenberg
    M:91788611

    www.skuggevik.net/biltrial.htm

    Norgesmester 2012 - Standard

  4. #4
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    akkurat ja..

  5. #5
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Skjalg View Post
    Sett opp et regnestykke på alle forbrukerne dine. Så legger du til 50%. Det gir deg svar på hvor mye du trenger tilføre. Blir nøyaktig som i båten dette her. Alltid for lite strøm.
    Veldig enig med Skjalg her.
    ---Insanity is contagious---

  6. #6
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Og husk at det er STOR forskjell på toppeffekt og RMS.
    Også litt til, husk å følge opp med batteribank, dynamo, kabler, 220V-lader for å få opp igjen batteriene når tilkoblet agregat/fastnett. Er en fordel å koble opp dette slik at du ikke får brukt inverteren når du er tilkoblet agregat/fastnett.
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

  7. #7
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Lars'ern View Post
    Og husk at det er STOR forskjell på toppeffekt og RMS.
    Også litt til, husk å følge opp med batteribank, dynamo, kabler, 220V-lader for å få opp igjen batteriene når tilkoblet agregat/fastnett. Er en fordel å koble opp dette slik at du ikke får brukt inverteren når du er tilkoblet agregat/fastnett.
    helt enig. vil ha en inteligent bryter man kan svitsje mellom "landstrøm". innvertert strøm og aggregat.
    vil jo prøve å bruke innvertert strøm mindst mulig. kommer nok bare til å bli brukt fks om natten de plassene der ikke er "landstrøm" og jeg ikke kan la aggregatet stå å bråke hele natten

    grunnen til invertert strøm er egentlig bare med tanke på kjøleskapet.

  8. #8
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Hvis det bare er pga kjølekapet, så er det mye billigere og bedre å skaffe et kjøleskap som går på 12/24V og/eller gass.
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

  9. #9
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Quote Originally Posted by Lars'ern View Post
    Hvis det bare er pga kjølekapet, så er det mye billigere og bedre å skaffe et kjøleskap som går på 12/24V og/eller gass.
    ja det er kansje det. men da er vi på betydlig mindre kjøleskap.
    å det er jo greit å ha litt strøm i de andre kontaktene også da, til lading av pc og div

  10. #10
    Modified
    Join Date
    May 2007
    Location
    Ringsaker
    Posts
    598

    Default

    Jepp.

    Det du må gjøre først, er å finne ut hva du skal ha på 220V. Så må du finne ut hvor mye strøm hvert enkelt apparat bruker. Når du så legger sammen dette, så vet du hvor mye strøm du trenger. Men det er an stor fordel å overdimmensjonere inverteren en del, mellom 50 og 100%. Og pass på at du ser på den effekten de kan levere over lengre tid, ikke maks effekt. Når du har funnet ut hvilken inverter du skal ha, og hvor mye strøm du trenger, så klarar du å finne ut hvor mye strøm inverteren kommer til å bruke. Du må også finne ut ca hvor lenge dette skal brukes. Alltså at du må regne ut Ah i forhold til 24V (regner med at du skal bruke det?) Så må kabler, batterier og lading dimensjoneres deretter. Og som jeg har nevnt, det er absolutt en fordel å ha en 220V lader for å få opp igjen batteriene. Da går det å ha en litt mindre batteribank også.

    Et lite regnestykke, bare tatt noen tall, så ikke bruk disse når du skal sette opp regnestykket
    Kjøleskap 360W = 15A på 24V
    TV 96W = 4A på 24V
    Div 360W = 15A på 24 V (Du bør ha en mye mindre div post, og flere poster med det du trenger)
    Dette gir en totalstrøm på 34A + 50% = 51A
    Dette er da strømmen som invertern må gi.

    Så over på batterier.
    Kjøleskap 15A x 72t = 1080Ah
    TV 4A x 6t = 24Ah
    Div 15A x 30t = 450Ah
    Det gir 1554Ah. Men siden du maks kan tappe et batteri 80% (det er vanskelig å få til så mye også) så blir det 1942,5Ah. Det er da 19,5 batteri på 100Ah. Men siden batterier er på 12V, så trenger du dobbelt så mange... Og egentlig flere... Slik jeg har tenkt her, så er det en 3-dagerstur uten tilgang til noe lading. Men ved å koble det til dynamoen på bussen, evt et agregat/"landstrøm" og en lader, så reduserer du dette veldig mye.
    Så som du ser, det er veldig viktig at du finner ut hvilket utstyr du skal ha, hvor mye strøm utstyret trekker og hvor lenge du må bruke det uten lading. For å tenke litt økonomi oppe i dette her, så går det ikke Bare batteriene er jo 40-50k. Så strømsvakt utstyr og kortere tider uten lading er det veldig viktig å få til.

    Jeg kan være behjelpelig med å regne/finne utstyr/annet, det er bare å sende meg en pm eller ta kontakt på en annen måte dersom du vil ha/trenger hjelp.
    Lars'ern


    Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •