Results 1 to 4 of 4

Thread: knokkelhus lekkasje

Original

Default knokkelhus lekkasje

Hei, jeg har en gammel gwagn hvor det ene knokkelhuset har begynt å lekke en del. Lurte derfor på om det var stor jobb å skifte simring eller hva det nå er som sitter der. Så litt på det og det så ut som at det bare var å skru av baksiden av knokkelhuset. Fikk med 2 nye ringer som jeg regner med at skal være til knokkelhusa. (når jeg kjøpte bilen). Disse ringene er gule og er ikke hele eller hvordan jeg skal forklare det. Så til slutt lurte jeg på hva slags olje som skal på knokkelhuset og hvor mye. Jeg så at det var et påfyllings bolt og lurte da på om det skal fylles opp til det når opp til denne bolten. Håper noen har gode svar til meg!!

The G Rossi's Avatar

Hei!

Det skall være 800gram (mener jeg) fett i knokkelhuset. Er det fett som lekker, eller diffolje? Kan jo være at det bare er sleperingen som er tørr/sprukken. Gjør det skikkelig rent rundt der, etterfyll med litt fett og kjør en stund så finner du ut om det er fett eller olje som kommer ut av knokkelhuset før du river istykker hele greia
    Hvis du har et bilde av det kan det hjelpe for å bedømme hva det er som lekker.
    Jeg mener det skall være mulig å demontere hele knokkelhuset og stikkakslingen i et stykke hvis du bare løsner knigboltene oppe og nede, samt de skruene som holder sleperingen på plass da. Pass på at shimsene havner på rett sted når du setter det sammen igjen siden kingboltlagrene er shimset etter spesifikasjoner.

Original

hei takk for svar, skal sjekke om det er olje eller fett som renner ut. regner med at det du kaller slepering er den gule ringen jeg pratet om i innlegget mitt. Fikk ihvertfall med to slike gule ringer når jeg kjøpte bilen. Er det noe spesielt fett som skal inn i knokelhuset? Hva anbefaler du å kjøpe? Kan prøve å få tatt noen bilder av det. Jeg er nok litt redd for at det er diffolje som lekker da, virket som olje go ikke fett.

The G Rossi's Avatar

Quote Originally Posted by silver777 View Post
    hei takk for svar, skal sjekke om det er olje eller fett som renner ut. regner med at det du kaller slepering er den gule ringen jeg pratet om i innlegget mitt. Fikk ihvertfall med to slike gule ringer når jeg kjøpte bilen. Er det noe spesielt fett som skal inn i knokelhuset? Hva anbefaler du å kjøpe? Kan prøve å få tatt noen bilder av det. Jeg er nok litt redd for at det er diffolje som lekker da, virket som olje go ikke fett.
    Sleperingen er en gummiring på ca 20cm i diameter. Ligger rundt "pokalen" på innsiden av selve knokkelhuset. Jeg bruker universalfett fra Biltema i knokkelhuset. Det finnes de som sier det er viktig å ha veldig super ekstra fantastisk fett á 300kr/400gram, men akkurat der ser jeg ikke helt hensikten med å bruke dyrt fett, så derfor gjør ikke jeg det. Hvis det er diffolje som kommer ut må du skru av sleperingen og kingboltene så tror jeg at det skall være en grei sak å dra ut hele greia med stikkaksling og det hele. Har ikke åpnet det der uten å bytte hjullager, og da må man dele hele knokkelhuset, men jeg tror det skall gå greit å komme til å bytte den tetteringen som sitter innenfor der uten å dele huset. Ble litt usikker her nå, men mener det skall være en egen tettering rundt stikkakslingen?! Kanskje den er bak forresten....... Hm. Enkleste er nok først å finne ut om det er olje eller fett som kommer ut. Det skall ligge en del fett på pokalen, men ikke dryppe liksom.

Bookmarks