Results 1 to 18 of 18

Thread: Ladoga Trophy 2012 - Erfaringer fra en gjennomsnitlig offroader

  1. #1
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy 2012 - Erfaringer fra en gjennomsnitlig offroader

    Hei, jeg heter Oddvar Olaussen og bor i Alta. Har drevet med lett offroad kjøring i alle år, mest i Finnmark og Troms men også i Texas og Colorado. Føler at jeg begynner å få litt erfaring og hadde lyst til å finne ut litt mer om verdens største mønstring av offroad-kjøretøy, Ladoga Trophy Raid som starter i St. Petersburg, Russland hvert år i mai/juni.
    Planen var å kjøre sammen med min russiske kamerat Alex, som jeg traff for 3 år siden da jeg deltok i Karelia Open - et årlig løp med snøscooter. Men Alex er en travel forretningsmann og måtte ut i Europa å skaffe kontrakter istedet. Min kone, Anne-Wivek, gikk uten entusiasme og litt motvillig med på å være navigatør og fotograf under turen. Hun bestemte også at vi skulle kjøre Svarten, en 1983 MB 230GE, som har ståltak og er rimelig godt støyisolert i motsetning til Gullet som har kalesje og diesel og bråker mer.

    Det ble også bestemt at vi skulle ha taktelt på bilen da alternativet i Ladoga er telt. Svarten er ikke utstyrt med vinsj, men har gode Discoverer STT M/T 33x12.5x15, har nylig fått snorkel til luft og snorkel til dynamo, ombord ARB compressor, Hi-lift jekk og diverse bergingsutstyr. Ellers er han som levert fra fabrikken.
    Ladoga Trophy er verdens største offroad konkurranse og starter i St. Petersburg (StP), går enten med eller motsols rundt Europas største innsjø, Ladoga. Det skal være 1000-1200 km med offroad-kjøring pluss like mange km på vedlikeholdte veier iløpet av 8 dager. Man overnatter i 4 forskjellige leirer gjennom turen og på derfor forflytte seg med alt utstyr 4 ganger. Alternativet er å ha en såkalt Teknisk Support bil til å frakte utstyr. Det koster mellom 4 og 8 tusen kroner å delta, og jo lengere du venter med påmeldingen, jo dyrere blir det. Visa koster ca. 1200 kr per person og det er langt å kjøre fra Norge til StP så det er lurt å forberede seg på en total kostnad på 20000 kr for et team på to alt inkludert.

  2. #2
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - registrering

    Alta-StP gikk greit og grensepasseringen likeså. Riktignok hadde russerne fått nye skjema men de som kun var på russisk fikk vi grei hjelp til å fylle ut. Passkontroll i en luke, tolldeklarasjon av bil i en annen og til slutt en siste sjekk av alt i en 3dje luke. Åpne alle dører og taktelt sveives opp for inspeksjon før du får kjøre videre til siste passkontroll og Russland.

    Registrering og teknisk inspeksjon av bil var satt til fredag 25. mellom kl 1700-2000 for utenbys og utlendinger. Vi fikk en liste med poster vi måtte gjennom før teknisk: Først betaling dersom du ikke har sendt på forhånd. Vi hadde avtalt betaling ved reg men ble likevel krevd for for sein betaling. Først etterat Alex hadde overbevist noen til å sjekke eposter fra meg godtok de den avtalte sum, 770 euro mot 970 som de gjerne ville ha. Så var det en haug med sponsormerker, legesjekk (som besto i å se om vi var i live) nedlasting av GPS-koordinater til vår GPS-enhet (Garmin 60 Csx).
    Klistremerkene skulle på bilen etter et bestemt mønster som var kritisk for å unngå bot. Dimitri, Alex's bror, klistrer og Alex instruerer men jeg dobbelsjekker.

    Når alle merkene er på plass får vi lov til å stille oss klar for teknisk. Brannslukker, slepetau og skjermbreddere blir sjekket ok. Vi unngår bot da Alex får overbevist inspektøren om at vi skal dekke til batteripolene og vi vil legge førstehjelppakken i en plastboks før start imorgen.
    Det ble tid til å se på andre utenbys deltagere:

    Disse starter i klasse TR2 som krever veltebøyle, vinsj(er) etc. En av de råeste gruppene.

    Disse også i TR2

    Disse har valgt TR3.

    Og disse er i 400-klassen som er kalt Proto


    Disse i klasse 9 som er Discovery (en sightseeing klasse som kjører rundt i samlet tropp og besøker severdigheter og ser på oss andre


    Partytelt og overnatting på plenen utenfor "Yubuleijny" stadion hvor registreringa foregikk. Det var sagt på forhånd at man måtte ordne hotell og bevoktet parkering men det ga de fleste f.. i og slo seg ned på plassen for natten. Vi dro hjem til Alex men satte bilen på sikker parkering.
    Last edited by Bimmerc; 06-15-2012 at 15:48. Reason: Ta bort bilder

  3. #3
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy START

    Lørdag var vi på plassen utenfor St Isaac Katedralen i god tid før 9 for å være med på starten. Alle deltakere skulle starte herfra på rekke og rad og alle ble introdusert på en rampe med stor bravada og perfekt uttale av begge navnene våre. Vi var eneste deltaker fra Norge men eller var de foruten flere finner èn fra Belgia, to briter, to tyskere og resten fra øst.


    Og ved start fikk vi overrekt en kjøreplan med liste over punkter vi måtte innom og hva vi skulle få med oss fra de forskjellige punktene.


    Vi hadde også fått utlevert en kartbok med detaljerte topografiske kart over områdene vi skulle innom. Kartboka var meget detaljert men selvsagt på russisk. Det er faktisk ganske nødvendig å kunne lese det russiske alfabet for å ferdes utenfor de største veiene selv om man KAN klare seg uten.
    Nå må jeg også si at det er endel offroad navigering hvor det er en stor fordel å kunne bruke GPS med kompass, peilinger og avstandslesing. Kartene har ingen referanser til koordinater eller lignende så man bør ha med seg håndholdt kompass også for å utnytte kartene maksimalt.

    Grand Tourism klassen skal innom GPS punkter for å finne tall som skal brukes til å sette sammen koordinater til målet siste dag. Der er visse etapper som gir bonustid før siste dag og de som har minst tillegg starter først. Ellers er det ganske avslappet og man kan velge mellom to grader av vanskelighet for å komme fram til dagens mål. Løypene graderes grønne, gule eller røde hvor det er anbefalt å ha vinsj og snorkel for å kjøre på røde spor.

    Den engelske oversettelsen fra russisk er typisk google translator med en masse kryptiske ord so forårsaker misforståelser hver dag.
    en "christ" er ikke et Kristussymbol som vi trodde først men rett og slett et kryss (X)!! Og sånn var det hver dag.


    Den oransje bilen er finsk og starter i Adventure Open. De hadde flere store sponsorer men måtte fjerne sponsormerker. Av utstyr hadde de veltebøyle (ikke påkrevet), vinsj foran og bak, navigasjons-pc snorkler og to lensepumper. Klassen Adventure har standardbiler som kan modifiseres ganske radikalt men hjulene kan ikke være større enn 33" eller bredere enn 12.5" mens Adventure Open kan ha større hjul. Det er flere tekniske krav men ikke så hårete som i TR-klassene.

    (Fortsettelse følger. Fint om man kan vente med spørsmål og kommentarer til jeg har fått skrevet hele historien)

  4. #4
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - første dag rundt Ladoga

    Vi startet med første punkt satt inn i GPS navigatoren og fulgte M18, hovedveien til Murmansk, i ca 130 km før vi fikk beskjed fra Garmin om å svinge til venstre. Etter en halvtime langs en elv og stadig dårligere vei innså vi at vi hadde kjørt feil. GPS-en ville ha oss tilbake men kartet sa at vi skulle videre, eller vi trodde det sa det. Vi var på ville veier og da vi returnerte møtte vi 5 - fem - personbiler med lokale ungdommer på skogsveien vi hadde fulgt. De så ikke særlig vennlig ut og vi skyndte oss tilbake til hovedveien. Hva som hadde trigget de til å komme ut i skogen midt på dagen for å sjekke hva vi dreiv med vites ikke men det satte en støkk i oss.
    Resten av dagen gikk med på å finne tall og kryss på steiner og trær:


    Når vi til slutt satte koordinatene (waypointet) til campen inn på GPS-en innså vi begrensningene på kartene vi hadde. Skogsveien Garmin ville sende oss inn på begynte milevis fra utgangspunktet men heldigvis fulgte vi etter en russer som tok en snarvei og brakte oss rett til campen gjennom et gårdstun. (Må fine bedre kart fra Russland til neste gang)
    Her har vi funnet en grei plass for natten:

    Middagen serves sent på kvelden hver dag. Frokost får vi også fra 0900 mens vi må ta lunsj på veien.
    Kantinaen er i dette teltet og flyttes med campen av et cateringfirma:

    Det er også muligheter for dusj med varmt vann:


    Første kvelden er satt av for nattorientering etter etslags Roadmap som er fullstendig ukjent for oss. Den skulle starte kl 2300 for vår gruppe, men etter mye kaos utsatt til 0200. Vi fikk en rask forklaring fra russerne hva det gikk ut på og et eksempel på hvilke tegn og forklaringer kjøreplanen ville innholde og trodde vi hadde forstått konseptet. Det gikk greit å finne fram til start men etter en kilometer etter løypa skjønte vi at det bar galt avsted. Mange skogsveier og svinger senere møtte vi minst 10 biler i en skog som var så tett og mørk at vi måtte rygge flere hundre meter med 50 lyskastere midt i fleisen før vi fant en åpning til å slippe sinte russere forbi. Vi ga opp og fikk 4 timers tillegg for siste dag. At vi fant tilbake til campen klokken 4 om morgenen er et under. Vi lærte ihvertfall å sette GPS-en på sporing hver gang vi forlot hovedveien etter dette.

    Slik orientering ved hjelp av tegn, tripteller og gjennomsnittshastighet er visstnok vanlig på kontinentet...

  5. #5

    Default

    Høres ut som litt av et eventyr dette løpet her
    2010 L200/ Triton double cab - SOLGT
    2001 F650 GS Dakar: 2005/2006 - Australia rundt

  6. #6
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy dag 2 til 3

    Vi har fått en oversikt over campene:
    Dag 1-3 Camp 1, 2 netter
    Dag 3-5 Camp 2, 2 netter
    Dag 5-8 Camp 3, 3 netter
    Dag 8-9 Camp 4, 1 natt

    Mens første dagen gikk til forflytting langs motorvei og forholdsvis lettfremkommelige skogsveier var dag to litt mer utfordrende. Vi hadde lært fra dagen før og inspiserte alle "Waypoints" før vi valgte rute. Til tross for dette havnet vi på motsatt elvebredd da de første punktene skulle inspiseres. Vi var ikke alene og etter forgjeves søk etter vadested over elven slo vi følge med Evgenij og Darja for å finne punktene ved hjelp av umerkede skogsveier. Det ble å navigere med GPS i "Offroad" modus, altså vhja kompass og distanse.
    Her står vi endelig på et jorde på riktig side av elva og finner etterhvert 3 av punktene ved å navigere langs grøftekanter og traktorspor langs dyrket mark og tett kratt:


    Områdene nord for StP og Karelia er dekket av tett skog og et edderkoppnett av skogsveier og gjengrodde veier gjennom fraflyttede landsbyer. Vi besøkte faktisk en fraflyttet landsby som jeg hadde fått godt kjennskap til 3 år tidligere da jeg kjørte snescooter i området på "Open Karelia", men det er en annen historie.



    I noen av disse landsbyene har ildsjeler tatt vare på husene og endatil laget museum og gravd fram historier fra flere hundre år tilbake. Noen av tømmerhusene skal være 200 år gamle.

    Det er flere slike fraflyttede landsbyer som har stått forlatt siden tidlig på 90-tallet da ungdommen rett og slett rømte da det ikke fantes hverken mat eller arbeid på landsbygda. Det var så ille at leger og sykepleiere på et mentalsykehus i Karelia rett og slett forlot pasientene da de ikke hadde fått lønn på flere måneder. Pasientene ble igjen uten annet enn den mikroskopiske hjelpen den stadig synkende befolkningen i området klarte å mønstre. Det var som utav en skrekkfilm og beskrivelsene fra hendelsene er visstnok ikke egnet på trykk.


    Ett av punktene vi skulle finne var beskrevet som et minnesmerke og etter forgjeves å ha forsøkt å finne det gikk en av russerne inn i et hus som vi alle trodde var tomt og forlatt. Stor var derfor overraskelsen da det plutselig spratt opp en fyr i kamuflasjeuniform med gevær og lokkefløyte i munnen fra et kratt like ved huset. Han var eitrandes forbanna og skjellte og smellte mens han jaget inntrengeren ut av huset og umiddelbart etter satte seg i buskene og fortsatte lokkingen på gås eller ender. I ettertid oppdaget vi at det faktisk var et husnummer på bygningen som indikerte at det var bebodd.



    Plutselig var det bom stopp på en øde skogsvei og vi fryktet at vi måtte snu. Treet var ikke til å rikke og takteltet stakk for høyt opp samtidig som skogen var for tett. Omsider kom en bil bak oss med en lykkelig engelskmann som omsider fikk bruke motorsagen sin. Det var tillatt å rydde hindringer i veien men absolutt ikke lov å lage omkjøringer. Etterhvert fant vi ut at de fleste hadde motorsag med seg!!!!


    Tunga rett i munnen her. Holder "broen"? Bare Lada-er og Suzuki på andre siden mens Patrol-er og Landcruisere venter på en tyngere bil. Det ble meg og det gikk uten gnisninger selv om mor nektet å være passasjer. Det var også eneste måten å få tatt et bilde.

  7. #7
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy dag 2 til 3 - forts

    Name:  Ladoga Ned til elven.jpg
Views: 1231
Size:  83.8 KB

    Name:  Ladoga i elven.jpg
Views: 1175
Size:  91.7 KB

    Name:  Ladoga opp av elven.jpg
Views: 1226
Size:  106.4 KB

    Den tredje dagen krysset vi også en elv: Siden vi (mor) hadde valgt å kjøre grønt spor fikk vi ekstra bonus for å krysse elva. Elva var ikke spesielt dyp, men ille nok for Lada-er uten snorkel og andre som ble skremt av å se på. Selvsagt er kanten ned til elva brattere enn på bildet, elva dypere og kanten vi klatret opp på andre siden brattere og mer kronglete enn det ser ut. De fleste måtte vinsje seg opp av elven!!!

  8. #8
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - campen

    Det var alltid noe som foregikk i campen. Besøkende kunne mot en liten avgift få et todagers pass til å være med på eventyret. Flere biler hadde med seg teknisk støtte og mekanikere. Offroad er som all annen fritidsaktivitet big business i Russland og dette så vi tydelig på støtteapparatet fra de store sponsorene. Men også finnene hadde hjelp. Ett lag vi fulgte litt med, bil 725, hadde med seg to mekanikere, familien til føreren, egen kokk og selvsagt egen sauna. Andre kvelden stoppet de utenfor et hus i en liten landsby for å kjøpe ved til saunaen. Det fikk de ikke kjøpe. Derimot fikk de tilbud om å prøve husets egen sauna. Finnene aksepterte og fortalte at det var den beste saunaen de noensinne hadde hatt.
    Her ser vi ekvipasjen til ett av de finske lagene. De har taktelt på pickupen som trekker hengeren med to ATV-er og en ekstra henger med verkstedutstyr og taktelt. Du ser også en av mekanikerene iferd med å sveise på et styrestag.
    Name:  P1010321.jpg
Views: 1498
Size:  121.0 KB

    Disse hadde ikke det store støtteapparatet og måtte virkelig stå på for å få reparert. Men med Lada får du tak i reservedeler overalt. Er der ikke verksted finner du alltids en vrakplass som et tysk lag trengte etter at de hadde kjørt av ekosanlegget i en elv. Startnummer 607 betyr at de stiller i klassen Adventure. Det er nok den klassen som er et hakk opp fra Grand Tourism og den enkleste av de "virkelige" konkurranseklassene.
    Name:  P1010327.jpg
Views: 1213
Size:  118.8 KB

    Hvis du hadde dieselbil var ikke veien til stasjonen lang. Vi som hadde bensinbil måtte fylle hver gang vi hadde sjansen. Bensinen kostet 5,70 kroner literen og det var nesten moro å betale. Men det gikk likevel noen liter med over 200 km kjøring hver dag.
    Name:  P1010318.jpg
Views: 1219
Size:  122.3 KB

    Mange hadde som sagt et støtteapparat med mekanikere, ambulerende verksted og selvsagt høytrykkspyler. Og hvis du deltok i de mest hårete klassene trengte du virkelig å rengjøre bilen etter en tur i sumpen eller gjørma. Det var aldri langt til vann siden vi holdt oss nær Ladoga. Karelia er forøvrig som Finland med tusenvis av små vann og innsjøer.
    Name:  P1010364.jpg
Views: 1175
Size:  94.2 KB

    Det var selvsagt også innslag av overdådighet i bilparken også. Denne Lambourginien deltok riktignok ikke i Trophy-raidet men den hadde da 4-hjulstrekk og masse hestekrefter. Og så var den dekket med plastfolie som mange andre biler blant de som deltok. Hva de hadde på hengeren under presenningen vet jeg ikke, men det var kanskje bare en campingvogn? Det var selvfølgelig mange som hadde tatt ibruk familiebilen til skogsturer og derfor var engstelig for lakken.
    Name:  P1010367.jpg
Views: 1374
Size:  89.4 KB

    Disse karene hadde det største støtteapparatet. De deltok i Proto-klassen og hadde flere biler, komplett verksted og mekanikere som skrudde 24 timer i døgnet. Jeg så de skifte lager, knokkelhus, akslinger og annet. Hver kveld.
    Name:  P1010369.jpg
Views: 1205
Size:  120.1 KB

    Selvsagt var det besøkende med eget helikopter også.
    Name:  P1010374.jpg
Views: 1209
Size:  86.2 KB

    Dette oppsettet var mer vanlig blant deltakerne: En standard bil med en teknisk support-bil med henger. Support-bilen får samme nummer som deltakerbilen med en T foran nummeret. Det er kun i klassen Grand Tourism du får hjelp fra arrangørene til å komme deg løs eller til verksted. I alle andre klasser må du klare deg sjøl hvilket betyr at du må leie redningsbil fra de som har fått lov å tilby dette for arrangementet. Tror ikke det kostet allverden og om du hadde havari tror jeg det gikk greit å få hjelp. Vi så mange med havarerte akslinger og især forakslinger.
    Name:  P1010376.jpg
Views: 1169
Size:  131.1 KB

  9. #9
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - dag 4

    Dag 4 var fullt og helt viet til Beach and Dune Race - altså på stranden utenfor Tuloksa hvor jeg også har vært med snescooter.
    De fleste benyttet formiddagen til reparasjoner og søken etter reservedeler. Våre belgiske venner måtte tilbake til StP for å finne ny støtdemper til deres Landrover. Men de hadde jo teknisk support-bil med seg... Likevel tok det hele dagen og halve natta før de var tilbake. Tyskerne vi ble kjent med måtte finne deler til eksosanlegget på "opphuggeri" - men de hadde jo Lada Niva...

    Name:  P1010372.jpg
Views: 1196
Size:  122.7 KB

    Name:  P1010378.jpg
Views: 1215
Size:  88.2 KB

    Vi stilte oss opp på rekke og rad rundt kl 1300 og da ble det vel seint før de siste hadde kjørt gjennom løypa.
    Name:  P1010380.jpg
Views: 1115
Size:  57.9 KB
    Men egentlig gikk det ganske smertefritt. Hvis du greide slalomkjøring inn og ut av sjøen og husket å stoppe med målflagget mellom for- og bakakslingen på under 4 minutter fikk du tiden du brukte som tillegg. Ellers fikk du 4 minutter i tillegg. Samme med sandløypa. Mor skulle ta bilder, men gikk tom for batteri... Jeg fikk da tatt noen:
    Her gikk starten. Rett ned over en kant og 90 graders sving umiddelbart.
    Name:  P1010386.jpg
Views: 1145
Size:  62.0 KB

    Våre finske venner var selvfølgelig på plass med sin oransje Landrover Discovery. Kanskje ikke så lett å se at det er en LR? Hvis du zoomer inn på lyskasteren oppe på stolpen bakenfor døra kan du se gummislangen som er tilkoplet lensepumpe på styrbord side...
    Name:  P1010391.jpg
Views: 1158
Size:  73.2 KB

    Harri hadde selvsagt med kartleser og navigatør (Jylki?) i sin noe modifiserte Disco. De fleste deltakerne hadde PC med kart og GPS og vi savnet Garmins Mapsource for planlegging og sammenknytning av veipunkt.
    Name:  P1010392.jpg
Views: 1129
Size:  72.2 KB

    Denne Gelendewagen som du bare ser bakenden på her kan du følge gjennom flere punkt rundt Ladoga via Youtube. Guttan hadde med seg kameramann ute og et kamera inne i bilen og. De filmet selvsagt slalomkjøring på strand, i vann og sand. Her finner du videoene som absolutt er verd å se på.
    http://www.youtube.com/watch?v=qgIXJ...feature=relmfu
    Ca 19 minutter og 30 sekunder inn i den første ser du at det er en MB 230 GE nr 616 som er på hengeren til bilen jeg tror er en Lamborghini. Ganske rått, spør du meg. Gutta har to mann med som vinsje-slasker (ja, jeg vet dere bruker en hentydning til kvinnfolk her, men skitt):
    Name:  P1010413.jpg
Views: 1127
Size:  61.6 KB

    Her kommer Harri i fullt driv gjennom slalomløypa.
    Name:  P1010424.jpg
Views: 1095
Size:  89.3 KB

    En ukjent russisk doning:
    Name:  P1010457.jpg
Views: 1089
Size:  60.0 KB

    Og våre finske venner i full konsentrasjon i sand-dynene.
    Name:  P1010463.jpg
Views: 1105
Size:  72.1 KB

  10. #10
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - dag 5 røyner det på

    Dag 5 opprinner med lett regn og slik fortsetter det resten av dagen. Vi navigerer oss gjennom tett skog og flere forlatte landsbyer. Her er vi alle på leting etter "christs on a pine tree":
    Name:  P1010474.jpg
Views: 1127
Size:  68.3 KB

    Som viser seg å være dette:
    Name:  P1010473.jpg
Views: 1105
Size:  101.5 KB
    Lost in translation

    Det blir flere slike syn:
    Name:  P1010484.jpg
Views: 1185
Size:  77.4 KB

    Og masse gjørme. De verste plassene er vi for engstelige til å huske på å knipse bilder og altfor oppsatt på å komme oss videre uten å måtte ut av bilen og ut i gjørma.
    Name:  P1010480.jpg
Views: 1153
Size:  70.6 KB

    På denne veien skjer det nesten uunngåelige. Min ellers så snille og rolige kone får noe som lignet svært på et anfall og nektet plent å kjøre flere skogsveier. Vi kom til ei dyp elv hvor broa hadde forsvunet og målet lå på andre siden. Det betydde 10km tilbake til hovedveien og 10 km på en gjørmete vei på andre siden av elva. Ikke f... sa hun og det var det.
    Name:  P1010487.jpg
Views: 1117
Size:  95.1 KB

    Vi kjører tilbake til sivilasjonen, fyller tanken og siden vi har alt utstyr i bilen for å skifte camp drar vi til nærmeste by, Pitkaranta, og tar inn på hotell.

  11. #11
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy - de siste dagene

    Dusj og klesskifte gjør underverker. Etter en god natts hvile oppdager vi at tyskerne og et par russere har valgt samme løsning som oss. For oss er det slutt på konkurransen. Mor er beinhard og jeg slår fra meg tanken på å kjøre henne til nærmeste flyplass (som er Laapenranta i Finland).
    Vi blir enige om å være tilskuere til resten og får en guidet tur med arrangørene til to kjente punkt i løpet: Waterfall og Marble pit (oxo kallt Stone Pit)

    Stone Pit synes jeg var sånn passe interessant med kuppelsteiner og vann som måtte krysses:
    Attachment 84138

    Attachment 84139

    Attachment 84140

    Name:  P1010500.jpg
Views: 1096
Size:  107.3 KB

    Name:  P1010503.jpg
Views: 1084
Size:  87.4 KB

    Name:  P1010505.jpg
Views: 1132
Size:  77.9 KB

    Derimot var det mer moro å se bilene komme inn under fossen, følge elva etpar hundre meter nedover for så å vinsje seg opp den 5 meter høye elvebredden og så 50 meter opp en bratt bakke. Lynkurs i vinsjing!!
    Ut av skogen og under fossen (den største i Karelia som eller er svært flatt)
    Name:  P1010509.jpg
Views: 1131
Size:  110.5 KB

    Nedover elven med en spotter foran som sjekker dybden.
    Name:  P1010510.jpg
Views: 1126
Size:  133.3 KB

    Så er det dags for å forberede vinsjing:
    Name:  P1010511.jpg
Views: 1103
Size:  107.1 KB

    Opp på elvebredden går det greit:
    Name:  P1010512.jpg
Views: 1159
Size:  131.5 KB

    Vinsjtauet må flyttes midt i bakken og da henger bilen i en stropp i mellomtiden. Smertefri operasjon for disse.
    Name:  P1010520.jpg
Views: 1196
Size:  122.2 KB

    Sjåføren foretrekker å holde rattet fra utsiden. Kanskje like greit i tilfelle tauet ryker. Alle vi sjekket hadde syntetisk tau i vinsjen. Så ingen med stålvaier.
    Name:  P1010521.jpg
Views: 1122
Size:  60.9 KB

    Og over bakken forsvant de:
    Name:  P1010518.jpg
Views: 1160
Size:  122.1 KB

    Denne Suzuki Jimny var den raskeste vi observerte fra fossen og opp på bakken. Men så var det nok også den som veide minst. Garantert under 1000 kg:
    Name:  P1010524.jpg
Views: 1127
Size:  104.6 KB

    Ivar og kameratene fra Estland hadde derimot en dårlig dag. Bilen falt en meter eller mer tilbake.
    Name:  P1010525.jpg
Views: 1112
Size:  113.0 KB
    Etter å ha ødelagt vinsjen foran måtte de bruke den bakre.
    Name:  P1010528.jpg
Views: 1190
Size:  94.9 KB
    Kanskje skadet de tauet da de dro det ut, men det ble ikke bedre da de rotet det til når de festet stroppen rundt et tre. De snurret stroppen en ekstra tørn rundt stammen slik at det ble en slakk i stroppen. Det endte med at barken på stammen løsnet og slakken forsvant med ett rykk.
    Name:  P1010529.jpg
Views: 1114
Size:  140.0 KB

    Her ryker tauet og bilen faller tilbake i elven.
    Name:  P1010530.jpg
Views: 1084
Size:  127.9 KB

    Name:  P1010531.jpg
Views: 1254
Size:  113.2 KB

    Det var vårt siste inntrykk fra Ladoga Trophy 2012. Nå forflyttet vi oss til Sortavala og nytt hotell.

    Fredagen satte vi av til sightseeing til en øy med et av de tre mest betydelige religiøse sted i Karelia, flere kloster på øya Valaam. 2 timer med båt ut og to timer tilbake. Anbefales kun for spesielt interesserte.

    Lørdag bestemte vi oss for å sette nesen hjemover fremfor å kjøre 400 km til St. Petersburg i øsende regnvær for å overvære avslutningen. Det var heller ikke særlig fristende å dra ut i skogen igjen med en lite motivert navigatør.

  12. #12
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default Ladoga Trophy 2012 - Oppsummering

    Etter å ha fått alt på litt avstand kan det være greit med en foreløpig oppsummering.

    Om det frister til gjentakelse? Absolutt! Men da sammen med noen som er topp motiverte for 8 dagers kjøring i de Karelske skoger med masse vann, myr, gjørme og vinsjing. Ikke for å vinne noe trofè men for å oppleve dette på "riktig" måte.

    Bilen var helt grei og dekkene fungerte svært bra i gjørme og sand. Snorkel er påkrevet og vinsj likeså. Skal man delta i en klasse "over" Grand Tourism MÅ man ha med en ekstra bil for forflytting av utstyr og til bruk i tilfelle havari eller henting av reservedeler.

    Jeg vil bli bedre kjent med GPS-en min og vil ta med en PC med Garmin's Mapsource program. Så vil jeg ta med håndholdt kompass og gjøre meg kjent i kartboken fra iår. Russiske kart for GPS ville vært fint.

    Jeg må lære meg å forstå tegnene som benyttes i Roadmap navigeringen da dette er et såkalt Special Stage i alle klasser untatt TR og Proto.

    Kraftige ryggelys og innvendige kartlys må installeres. Likeså holder til skrivesaker og PC. Jeg savnet også øks og sag..

    Andre forberedelser?
    Navigasjon er svært viktig for å mestre oppgavene i Grand Tourism klassen. Man klarer seg selvsagt uten vinsj og snorkel men det blir mer moro hvis man kan delta på de mer krevende etapper. Fordi vi brukte mye tid på feilnavigering mistet vi flere tekniske utfordringer da vi rett og slett ikke nådde frem i tide.

    Mange av russerne hadde et utpreget og sterkt konkurranseinstinkt. De virket ofte stresset og ble lett provosert hvis man ikke holdt farten oppe. Det enkleste var å slippe de forbi på transportetappene. Ellers var de stort sett hyggelige og vennlige om kanskje noe reservert med hensyn til kommunikasjon. Vår erfaring var at de åpnet seg hvis man gjorde stadige forsøk på å kommunisere og de fleste under 40 år klarte å forstå engelsk språk. I Karelia snakker mange finsk slik at finnene har det enklere.

    Det er utrolig viktig å spørre om noe er uklart. For all del ikke gjett eller anta at det er slik eller sånn for russerne bruker nen halvtime på å briefe sine egne på et språk de behersker mens de spanderer 5 minutter på den engelske versjonen. Derfor utelater de ALLTID en masse absolutt nødvendig informasjon som kan gjøre dagen din lys eller beksvart

    Det er viktig å følge med på oppslagstavlen hver dag og briefingen om morgenen er utrolig viktig for å få med seg forandringer i programmet. Ingenting er fastlåst og alt kan forskyves i tid. Det er greit å alliere seg med likesinnede og helst med en som snakker russisk. Jeg skaffer meg et russisk simkort (Megaphon har best dekning) og ringer straks min venn Alex for å ha en som kan oversette og rydde opp i misforståelser som kunne intreffe. Det kan være greit hvis man blir stoppet av politi, kjører seg bort, trenger verkstedhjelp etc. Ikke undervurder viktigheten da det kan være vanskelig å forklare seg ute på landsbygda. Å ringe Norge med norsk simkort kostet 40 kr minuttet. Et russisk simkort koster fra 200 rubler (40kr) og du må ha pass med for å kjøpe det. Påfylling skjer med sedler i automater på de fleste butikker og bensinstasjoner. Små bensinstasjoner har ofte dørene boltet igjen og du må handle gjennom luken selv om de har fullt utvalg av varer. Ikke prøv å gå gjennom låste dører!!!!

    Vi valgte bevoktet parkering over alt untatt i campen, selvfølgelig. Det koster 100-200 rubler per natt og gjør at du kan sove uten å bekymre deg over eiendelene dine.

    Vi fikk kjøpe frokost og middag hver dag ifra feltkjøkkenet. Uvant kost men helt grei. Vi forhåndsbetalte ca 120 Euro pro pers for 8 dager men man kunne kjøpe etter behov. Budsjett:
    Visum: 1200 kr per person
    Påmelding: 530-630 Euro (770-970 for sein påmelding)
    Bensin: 300 mil t/r Russland à 15 kr/l
    Bensin i Russland: 200 mil à 6 kr/l
    Hotell etter lyst og behov. Vi hadde 3 overnattinger i Russland og to i Finland. Eller campet vi og bodde to netter privat i SpB.
    Mat: 15-30 Euro per dag.

    Vi budsjetterte med 20 tusen norske for hele turen og det holdt akkurat.

    Håper dette kan være til hjelp for de som måtte fristes til å delta. Kom gjerne med spørsmål eller kommentarer og jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Her er link til hjemmesidene http://www.ladoga-trophy.ru/english/news.php hvor du finner detaljerte og utfyllende info.

    Utenfor Rovaniemi ble vi kvitt regnet og valgte å sove på taket igjen. Uheldigvis var det en hundegård like i nærheten og vi ble plaget av hundeglam gjennom hele natten. Ellers nyter vi å sove i takteltet.
    Name:  P1010532.jpg
Views: 1232
Size:  108.1 KB

  13. #13
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Hørtes gøy ut.
    Sats heller på oziexplorer.com, for du får flotte kart til dette... :-)

    Får meg til å ha lyst på en ny tur til at4x4.ru igjen.. :-)

    B4x4.no
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  14. #14
    Modified
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Longyearbyen
    Posts
    296

    Default

    Fin reportasje fra turen!

    Bruk oziexplorer neste gang, som Bergum skriver! ;)

    Ser forresten at frokosten er nesten klar på det siste bildet!
    Mvh Morten

  15. #15
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Hørtes gøy ut.
    Sats heller på oziexplorer.com, for du får flotte kart til dette... :-)

    Får meg til å ha lyst på en ny tur til at4x4.ru igjen.. :-)

    B4x4.no
    Takk for tips. Skal sjekke der.

  16. #16
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  17. #17
    Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Oslo
    Posts
    2,687

    Default

    Spennende lesning, fine bilder. Kjenner meg godt igjen fra Arctic Trophy i fjor, mtp språk- og kartproblemer. Jeg brukte Oziexplorer, som bruker scannede kart, dvs at du kan ikke plotte inn hvor du skal også finner den veien, du må lese kartet sjøl og får i beste fall en pil mot neste punkt. Problemet var ikke å navigere i skogen, men på veien - kartene var noenganger fra 40-tallet, det nyeste kartet jeg så var ca 1980 tror jeg. Og da blir det ofte sånn på transportetapper midt på natta at du ender opp midt i en spøkelsesby hvor veien bare er stengt med 4 lass med jord... denne gangen viste det seg egentlig at motorveien jeg trodde vi fulgte var et jernbanespor, veien var bygget etter kartet var tegnet og fulgte jernbanen, men ikke helt fram. Stadig gjentagende feil i kartboka, et siffer feil så får du punktet på andre siden av kloden, lett å spotte, men hvis et siffer lenger bak komma er feil havner du på feil side av elva osv.
    Jeeps are bils, not båts!

  18. #18
    Standard
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Alta, Norway, Norway
    Posts
    124

    Default

    Vi traff russere som så ut til å ha gode kart men de og havnet feil som oss. Tror nok det var en kombinasjon av manglende forarbeid/kvalitetssikring av veipunktene og utdaterte kart. For vår del tror jeg vi flere ganger var for rask til å akseptere forslaget til Garmin. De nye frilufts-GPSene tror jeg er lettere å bruke til offroad navigering. De har bedre kompass. Eks Montana og 62. Tror også de aksepterer andre kart enn Garmins... Skal sjekke litt mer før jeg oppgraderer.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •