Hei, jeg heter Oddvar Olaussen og bor i Alta. Har drevet med lett offroad kjøring i alle år, mest i Finnmark og Troms men også i Texas og Colorado. Føler at jeg begynner å få litt erfaring og hadde lyst til å finne ut litt mer om verdens største mønstring av offroad-kjøretøy, Ladoga Trophy Raid som starter i St. Petersburg, Russland hvert år i mai/juni.
Planen var å kjøre sammen med min russiske kamerat Alex, som jeg traff for 3 år siden da jeg deltok i Karelia Open - et årlig løp med snøscooter. Men Alex er en travel forretningsmann og måtte ut i Europa å skaffe kontrakter istedet. Min kone, Anne-Wivek, gikk uten entusiasme og litt motvillig med på å være navigatør og fotograf under turen. Hun bestemte også at vi skulle kjøre Svarten, en 1983 MB 230GE, som har ståltak og er rimelig godt støyisolert i motsetning til Gullet som har kalesje og diesel og bråker mer.

Det ble også bestemt at vi skulle ha taktelt på bilen da alternativet i Ladoga er telt. Svarten er ikke utstyrt med vinsj, men har gode Discoverer STT M/T 33x12.5x15, har nylig fått snorkel til luft og snorkel til dynamo, ombord ARB compressor, Hi-lift jekk og diverse bergingsutstyr. Ellers er han som levert fra fabrikken.
Ladoga Trophy er verdens største offroad konkurranse og starter i St. Petersburg (StP), går enten med eller motsols rundt Europas største innsjø, Ladoga. Det skal være 1000-1200 km med offroad-kjøring pluss like mange km på vedlikeholdte veier iløpet av 8 dager. Man overnatter i 4 forskjellige leirer gjennom turen og på derfor forflytte seg med alt utstyr 4 ganger. Alternativet er å ha en såkalt Teknisk Support bil til å frakte utstyr. Det koster mellom 4 og 8 tusen kroner å delta, og jo lengere du venter med påmeldingen, jo dyrere blir det. Visa koster ca. 1200 kr per person og det er langt å kjøre fra Norge til StP så det er lurt å forberede seg på en total kostnad på 20000 kr for et team på to alt inkludert.