Results 1 to 11 of 11

Thread: nissan patrol aksler vs toyota hilux?

  1. #1

    Default nissan patrol aksler vs toyota hilux?

    noen formeining omm styrkeforskjel på aksler fra en 1985 patrol 3,3td å en 1983 toyota hilux?

  2. #2
    Modified
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    melåsberget/elverum
    Posts
    637

    Default

    jeg syns patrol er sterkere, men har sin grense ved 37"-38"... da kan sol og planet dreva ryke i framaksel.

    på hilux`n 8" differ så går kronhjul, pinjong og drivknuter ganske lett så fort man passerer 35" dekk
    Last edited by fullgass; 07-25-2012 at 23:09.
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

  3. #3
    Modified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Hamar, Hedmark, Norway, Europe, Tellus, Milkyway
    Posts
    431

    Default

    Patrol er nok sterkere, men jeg har enda ikke knust en Hilux-aksel heller.. Alt kommer an på høyrefoten, du kommer fram der du vil med riktig bygd Hilux også ;)
    Hvor er veien sa du? Der? Da kjører vi her ;)

  4. #4
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Oppgraderings mulighetene er mye større på Hilux aksler enn Patrol og :) Har heller ikke ødelagte mine originale Hilux aksler, men tåler nok ikke så veldig mye..
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  5. #5
    Standard
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    skien
    Posts
    133

    Default

    patrol y60 er ihvertfall mye sterkere, prøvde hilux i monster race..... ble bare et løp med de på, pinjongen gikk fram og bak med en gang du prøver å hoppe med de. så ut som bananer etterpå.
    har kunn tatt kronhjul på patrol en gang, men det skyldes fører feil..... så ville gått for patrol vis du skal kjøre litt røft :)

  6. #6
    Jævla treg bilbygger Ove's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    2,699

    Default

    Y60-akselene er mye sterkere enn Hilux og de Y160-akselene som står på den 3.3td -85 .

    Y160-akslene er nok sterkere enn Hilux , men hadde heller valgt Hilux pga deletilgangen og muligheten for oppgradering .
    .




    Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

  7. #7
    2 meter fanskap Jan's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Berkåk
    Posts
    1,562

    Default

    Skal du ha stor motor, gå for Y60/Y61.1989-----
    160 funger bra de også men litt dårlig sving på de, drivknutene går om du justerer på mer sving.
    Toyota Hilux er dårligst av de, men forsterkede deler fins
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

    2 METER FANSKAP

  8. #8
    Modified
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    melåsberget/elverum
    Posts
    637

    Default

    patrol y60 akslinger er jo ganske skuddsikkert. patrolen min har blitt kjørt over gjennom snittet hardt i over 10 år med offroad med 4 forskjellige eiere og aldri havarert drivverk.

    hilux`n jeg hadde virket solid og grei i drivverket med 35" helt til jeg satt på den 37"... da tok jeg plutselig 3 drivknuter på et halvt år og en diff
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Jan 2007
    Posts
    545

    Default

    Skal man kjøre Hilux aksjer må de forsterkes. Men gjør man det tåler de juling!! Jeg har 40" hjul og dual transfer så er krefter nåkk i massevis. Ennå ikke tatt noe på akslingene :) men som sakt, må forsterkes.
    Husk, en forsterket Hilux aksel har samme bruddstyrke som Dana60.......

  10. #10

    Default

    Håper det er greit at jeg drar opp denne siden jeg lurer på det samme.
    Hvordan er deleprisene på nissan kontra toyota? Hvordan blir det hvis man sammelikner y60 og hj60 Aksler?
    Ser at man får y60 med manuell sperre bak. Er det enkelt å flytte denne fram og eventuelt kjøre sveist bak?
    Skal brukes på suzuki med spiralfjærer :)

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Man får mye billige deler til både Y60 og Hilux aksler i USA og andre steder. Sånn sett er prisene noenlunde like. Litt lettere å få tak i deler til Hilux aksler over nett, siden såpass mange bruker dem USA.

    Stikker og knuter er forholdsvis like på Y60 og Hilux, begge har 30 spline på inn mot diff og ut mot nav, mens det er 27 spline i knute. Begge aksler får man oppgradering til som gir deg 30 spline hele veien (Longfield er gull for Hilux, Nitro er gull for Y60)

    Bakdiff passer ikke fremme nei. Forskjellige splines og mye annet som er forskjellig.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •