Results 1 to 12 of 12

Thread: -95 7,3 ikke powrestroke og E4od fra E- 350 over i annen bil (buss) ?

  1. #1
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim Norway
    Posts
    73

    Default -95 7,3 ikke powrestroke og E4od fra E- 350 over i annen bil (buss) ?

    Som overskriften sier: Har tenkt å putte 7,3 og E4od automat i en liten Mercedes buss.
    Er det noen som har en formeninig om hvordan man kan løse problemet med Vss signalet, for dette trengs vell for at den skal gire riktig?
    Erik Selbekk

  2. #2
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    127

    Default

    E4od må ha vss signal for å gire.Mener å huske at vss og barometer trykk er de to eneste eksterne sensorene.I tilleg bruker den tps og turtall på motor.Begge de sitter på motoren.De tidlige e4od hadde vss på bakstykke til automaten. På de nyere er alt det inklusive festene fjerna.Husker ikke årstall for når de begynte å bare bruke vss fra bakaksel sensoren.Du kan da bruke det bakstykket og utgående eller du kan ta en sensor og "tannhjul" fra en fremere drivaksel på en bil med abs og montere det på mellomakselen.Da må du også ha en omregningsboks som lager riktig anntal pulser i forhold til hastighet.et sted har jeg adressen til et firma som lager de boksene.

  3. #3
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim Norway
    Posts
    73

    Default

    Går det å bruke en slik kalibreringsboks for speedometer for å tune seg inn til riktig puls frekvens?
    Andre lure triks med E4od kassen foruten ny converter og stor oljekjøler? Manuell styring av lockup?
    Det blir jo noen ekstra kilo å drasse på iforhold til en van.......
    Erik Selbekk

  4. #4
    Standard
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Trondheim
    Posts
    119

    Default

    koblet opp manuell styring av lockup på van, via en liten 3-trinns bryter. On - auto - off. Da får du full kontroll over lockup i alle gir unntatt 1. Anbefales!
    Utkanten Offroaders
    3 x Jeep Comanche

  5. #5
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    127

    Default

    Ja den boksen går bra.E4od har hatt mange oppgraderinger så dersom du skal gjøre noe med den sørg for at alle oppgraderinger blir gjort.Ellers så er det jo det samme som alle andre automater og det er så stor kjøler som mulig.Du får aldrig for stor kjøler bare for liten.For varm olje har drept et uhyggelig antall automater.Er ikke helt sikker men tror at e4od av tidlig model hadde et sirkulasjonsproblem til kjøler når den gikk i lockup.Etter ettermontert filter på kjølerøret er også smart.Sitter org på nyere Ford.

  6. #6
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim Norway
    Posts
    73

    Default

    Fant ut at jeg har VSS på bakakslingen.

    Name:  100_2538.jpg
Views: 223
Size:  47.0 KB

    Men, når jeg ser på bakstussen på automaten ser det ut som at hullet der for speedsensor bare er blendet.

    Name:  100_2539.jpg
Views: 218
Size:  69.2 KB

    Er det noen som kan bekrefte at dette er plasseringen for speedsensor hvis den står på kassa?
    Erik Selbekk

  7. #7
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    127

    Default

    Det er hullet til vss ja men på de nyere så er det ikke noe drev på akselen og ikke noen lett måte å sette et drev der heller.Du må se inn i hullet for å se om det er drev der.Den bakakselen er det Ford eller Mercedes.Alle Ford e og f med rabs, abs eller nyere e4od har vss på bakaksel.

  8. #8
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim Norway
    Posts
    73

    Default

    Bildet av akslingen er fra Forden ja.
    Betyr RABS bare ABS bak?
    Erik Selbekk

  9. #9
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    127

    Default

    Rear abs ja.Kom seint på 80 tallet og kun sammen med diffbrems.

  10. #10
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim Norway
    Posts
    73

    Default

    Har kjørt litt med donorbilen nå i sommer og registrerer at den er tungstartet når den er kald.
    Ryker grått og lukter uforbrent diesel, dette er på tomgang.
    Holder jeg den derimot på litt turtall blir gangen merkbart bedre og røykleggingen gir seg helt.
    Dette tolker jeg dithen at det ikke er relatert til glødeplugger, kan det være en dyse som henger?
    Har også lest at pumpa kan ha en tendens til å kvelde, hvor vanlig er dette og hvilke symptomer gir det?

    Girer også litt merkelig, drar langt på turtall og girer hardt.
    Kjørte 20 mil med henger på ca 1000kg og det virker som den girer mykere og tidliger ved belastning.
    Blir ikke helt klok, takker for innspill.
    Erik Selbekk

  11. #11
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    127

    Default

    Kaldstart og røyk pleier å være glødeplugger.Sikreste er å måle en og en plugg for å se gjennomgang.(ohmmeter).Ta det pent dersom du må bytte.Tippen på pluggen soter/smelter og skrur du rett ut kan tippen ryke og dette ned i sylynder.Skru fram og tilbake med rustløser mange ganger på vei ut.Giringsponktet på kassa justeres på siden av dieselpompa.Sitter en tps sensor der som du løsner og vrir for å heve/senke giringspunktet.Har kjørt ca 500 000 km med gammel 7,3 og aldrig rørt pompa.

  12. #12
    Standard
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Trondheim
    Posts
    119

    Default

    har en 7.3 idi og en e4od stående på paller på verksted på jobb, skal med tid og stunder bygges opp for turbo og forsterket automat. Bare si ifra hvis du trenger å se litt når motor/automat ligger løst...
    Utkanten Offroaders
    3 x Jeep Comanche

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •