Results 1 to 5 of 5

Thread: Rust på underlaget, hvs gjør dere av forarbeider?

Promodified

Default Rust på underlaget, hvs gjør dere av forarbeider?

Stål og rust er like sterkt sammen som øl og promille. Med det ene følger alltid det andre. promillen kan en vel leve med for den forsvinner av seg selv, det gjør desværre ikke rust.

Når en ikke sandblåser eller lignende så er mitt spørsmål:

Når jeg har en metallplate eller tilsvarende som det er litt overflaterust på, ikke noe i dybden, men bare litt bruning på overflata. Hva bør jeg ha på der for å unngå at rusten blomstrer etter noen få måneder. Er det noe dere har erfaring med at holder rusten i sjakk noen år.

Hva er brukbart å spraye på?

Må jeg gå den lange veien og behandle med rustoppløsere og rusthindrende før jeg kan grunne, eller finnes det grunning som faktisk fungerer og løser problemet med littegrann overflaterust hist og pist.

Old spider offroad team

Kommer an på følgende. Er dette noe som skal vare så lenge som mulig eller er det noe som skal være billigst mulig?
    Hvis det kun er snakk om overflaterust vil det nok holde å sipe det bort med fks en rundell. Ålt må bort, ligger det noe rust igjen vil dette bare utvikle seg under lakken,

På reint stål og aluminium legges 2-k syregrunning, deretter kan man legge fks 2-k filler eller en annen 2-k grunning, uavhengig finish om man vil slipe grunningen eller ikke.
    Sparkel inneholder polyester å kan ikke legges oppå syregrunningen!

Ta fullstendig avstand fra rustomvadlere, rustmelk og 1-k produkter,
    Husk alltid at et 1-k produkt er maling å er sårbar for ytre påvirninger.
    2-k tåler heller ikke alt, men i 2-k lakk skjer det en kjemisk reaksjon med tilsetting av herder, en 2-k lakk holder glansen bedre og er lettere å holde rein.

Noen sverger til owatrol blandede produkter. det legges gjerne oppå rust osv. men det mener jeg er feil oppå feil.
    rust skal bort og ordentlige produkter skal deretter oppå dette.

lykke til

Promodified

Jeg er bare såå lei av å pusse rust og inne i en del av krokene er det ikke mulig å bli kvitt rusten uten å sandblåse og det er uaktuelt. Jeg satser på at balja skal holde i omkring fem år til for da bestiller jeg ei LJ80 balje fra tyskland, henter den rett over grensa og tar den med hjem. Komplett med skjermer panser og det hele. Men først skal bilen bygges ferdig sånn at det kun blir å flytte over på glassfiberbalje, det i seg selv er jobb nok. etter den jobben blir bilen nærmest evigvarende. I alle fall 50 år til. Kansklje jeg kan begraves i den?? :-) Nææ, de liker ikke ting som ikke løses opp så fort som f..

Men ingen enkel fiks for rust. Anybody.

Old spider offroad team

Hvorfor vil du ikke sandblåse??

Promodified

Om jeg skal til å sandblåse må jeg ribbe balja og stå ute og blåse. Det orker jeg ikke nå i vinter. Garasjen jeg står og jobber i er kombinert med lagring av allskens "bodting" i huset. Rett og slett ikke mulig å stå inne her og sandblåse. Jeg er fornøyd med om noe kan holde rusten i sjakk i fem års tid før det slår gjennom. Akslinger og en del andre ting jeg skal bruke videre er sandblåst og kaldforsinket til å holde lenge, men balja er det bare snakk om å holde rusten stangen i fem års tid.

Bookmarks