Results 1 to 8 of 8

Thread: ulyd fra transferkasse? i 2H Pajero 1985 2.3

Original

Default ulyd fra transferkasse? i 2H Pajero 1985 2.3

får en ulyd som kan minne om det gamle "kort i eikene på sykkel" trikset, det høres ut som det kommer fra midt under bilen ca.
    ulyden er der bare når den står i 2H, når jeg kobler inn 4H og 4L blir lyden borte.
    også har jeg null trekk på forhjula i 4H og 4L

har prøvd å søke litt men finner ikke svar... noen som kan ha en ide om hva som har skjedd evt ha en løsning på dette?
    alt fungerte fint for en stund siden, også har bilen stått iro i nesten 3 uker før jeg kjørte tidligere idag.
    det har vært bortimot 20 minus i denne perioden vis det har noe å si.

det står auto free hub på navene til forhjula.

Old spider offroad team

Hei, jeg tipper den lyden kommer fra fjihjulsnavene dine. evt kansje er de fryst.
    Grunnen til at lyden ikke er der i 4h og 4l er at da følger driverket samme hastighet som hjula.

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Prøv å kjenn på mellomakslene når du har bilen i 2x4 og 4x4. Når du har rygget ut forhjulsnavene i 2x4 så skal du kunne dreie fremre mellomaksling. Ikke når den står i 4x4. Kjenn også etter at det ikke er mye slakk opp/ned i utgangene på transferkassa.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Okei, da har jeg sett under bilen og det har ikke hjelp med tining, kjennes fast og fin i ugangene og jeg kan snurre på
    Mellomakselen i 2x4 og den er fast i 4x4... så at krysskoblingen foran ved utgangen av transferkassa er dårlig, mye slark der

Da må du selvsagt få bytttet det krysset, men det har nok ikke noe med symptomene dine å gjøre da fremre aksling uansett står stille i 2x4. Da høres det ut som at det er et frinav som har tatt kvelden. Er nok at det ene navet ikke går i inngrep, så vil alle kreftene gjennom fremre mellomaksling forsvinne ut i lufta på den siden. Lyden forplanter seg bare gjennom drivverket så det høres ut som om det kommer bakfra.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

men da lønner det seg vel å bytte begge frihjulsnavene da.. Burde jeg ha auto eller manuelle? og hvor får man tak i sånne deler rimelig?

Hvis du skal bytte til manuelle så må du bytte begge... Ellers holder det å bytte det som er deffekt.
    Disse delene får du tak i brukt. Hvis du ikke finner tak på så kjenner jeg en her i Tromsø som har brukte manuelle nav, som han kjøpte av meg... :)
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

det blir å selge den som det står heller, fikk en 2 siders smørbrødliste på eu-kontrollen..

Bookmarks