Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 26

Thread: Dodge van 4x4 prosjekt

Original

Default Dodge van 4x4 prosjekt

Da har man fått seg en Dodge van 4x4. Jeg poster her i håp om at kanskje andre har eller har hatt en slik. Av amerikanere generelt så har jeg bare hatt en chevy van tidligere. Ellers så har det gått i Landcruisere og pajeroer.
    Litt info om bilens tilstand:

Den har stått under presening de siste åra. blitt startet en sjelden gang her og der. Når jeg overtok så gikk det litt tid, men motoren startet til slutt. Sviver veldig fint, men det kunne høres ut som det "klapret" litt i ventilene. Kanskje naturlig ettersom alt av oljer har seget ned til bunns? Interiøret er ganske helt og fint. Skittent såklart, men lite/ikke noe mugg eller slikt. Det hadde stått en avfukter i den over lengre tid.
    Etter å ha latt motoren svive og sjekket at det var olje og vann på motoren, så satt vi den i gir og forsøkte oss frem. Den hang litt, men overraskende nok så gikk den fremover til slutt. Bremsene er vel mer eller mindre 100% rust nå, men bilen ruller iallefall.
    4trekken kobler inn og fungerer. 4L og 2H er ikke noe stort problem, men føler ikke jeg finner plassering for 4H. girspaken er litt slarkete kanskje, men igjen, litt usikker her.

Håper det er andre som kan komme med litt innspill og/eller ideer til hvordan jeg bør gå frem. Legger opp litt bilder og infor etterhvert som ting skjer.

Name:  20130823_183656.jpg
Views: 622
Size:  75.0 KBName:  20130823_194426.jpg
Views: 601
Size:  55.2 KBName:  IMG_2734.jpg
Views: 756
Size:  66.2 KB

Om det ikke merkes, så er jeg ingen mekaniker, men mer av typen "liker å skru litt". Klar for å lære mer :)
    Last edited by Punkwaffel; 09-21-2013 at 11:28.

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Cool bil... Har selv en -78 Dodge Ramcharger. Regner med at du har en V8 318 eller 360, og en TF727 3-trinns automat. Jeg bestiller mye deler fra US direkte, vil anbefale www.rockauto.com for alle slitedeler. Ellers bruker jeg www.summitracing.com endel for upgrades, og selvsagt ebay... Men PASS PÅ hvis du bestiller fra RockAuto, de sender gjerne deler fra flere forskjellige varehus direkte, og da blir det dyrt for frakt... Ellers er ikke frakten avskrekkende, spesielt hvis du sammenligner med deleprisen på Toyota og Mitsubishi. Ellers har jeg veldig god erfaring med både www.sarpsborgmotor.no og www.maldal-import.no, de har mye og skaffer enda mer.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

supert! Ser ut til at jeg kan finne det meste av hva man trenger der, så nå får en vel bare begynne å demontere litt og se hva man må handle.

Det er en 360 motor ja. Men en ting jeg lurer på er: Jeg har blitt fortalt at dette er en W350 van, siden det er 4x4. Men etter litt søk på nett så ser ikke det ut til å stemme, så antar da at jeg ser etter deler til B350. Er det noe forskjell på delene her, om det er 2 eller 4 hjulstrekk?

W350 er sikkert typebetegnelsen. Står da i vognkortet og slikt. Til eksempel så er RC'en min 4x4 og en AW-100. Hadden den vært 2hjulstrekk hadde den hett AD-100. Men det er uansett en Ramcharger, og er det jeg bestiller deler etter! Når du bestiller deler som har med drivverk å gjøre står det i beskrivelsen om det er til 2x4 eller 4x4. Og tps fra RockAuto, de har mange forskjellige deler fra forskjellige produsenter ved forskjellige varehus. Hvis du ser en liten lastebil etter delenavnet betyr det at delen ligger på et varehus du allerede har deler fra i handlekurven. Dessuten når du kommer i handlekurven ser du hvilke deler som sendes fra hvilke varehus, prøv å bytte litt deler fra kurven for å se om du kan få alt fra samme varehus. Lønner seg å kjøpe dyrere deler hvis de kommer fra samme varehus!
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

BTW, hvis det viser seg at du må få delene tilsendt fra forskjellige varehus, så lønner det seg å opprette en amerikansk adresse hos f.ex www.jetcarrier.com og få sendt delene til New Jersey, så sender jetcarrier de det over som en forsendelse med ukentlige containere.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Takker for gode råd! Setter veldig pris på det.

Etpar bilder til i samme slengen:

Name:  20130825_191257.jpg
Views: 556
Size:  96.9 KBName:  20130825_191311.jpg
Views: 526
Size:  79.7 KBName:  20130825_191358.jpg
Views: 535
Size:  66.0 KBName:  20130825_191428.jpg
Views: 524
Size:  72.1 KBName:  20130825_191435.jpg
Views: 554
Size:  70.3 KB

Original

Noen som vet om bremsecalipterene er samme på 2wd og 4wd utgaven?

Promodified

Default Re: Dodge van 4x4 prosjekt

På min Vancharger er det framaksel fra en W200 pickup ble jeg fortalt, og alle bremsedeler jeg har bestilt har passet. Bak er det stock aksling, så det skal være samme. Håper dette kan hjelpe litt i leitinga.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Toresailor
    Team BB Offroad
    Modified 2011
    NMK Arendal Offroad og Arendal Offroad Klubb
    http://www.knutsvikmyraoffroad.com

Original

Nå har jeg ikke bestilt noe herfra enda, men http://davesdiscountautoparts.com/ vet å gi god service. Forhørte meg bl.a der angående mine bremser og fikk raskt gode svar. Så nå blir det bestilling av nye bremser, om ikke annet. Framgang fryder sies det :)

Original

Vel, så viser det seg igjen at det ikke ble så enkelt som man håpte på. Caliperene på kjerra her er tydeligvis ikke originale. Ei heller samme størrelse. Så mitt spørsmål er nå: Er det noen som har slike/lignende calipere?
    Name:  20130827_151359.jpg
Views: 488
Size:  87.7 KBName:  IMG_2745.jpg
Views: 488
Size:  53.4 KB

De som skulle være originale har 1 stempel og ser mindre ut(på produktbildene). Jeg har sjekket med mange forskjellige typer dodge modeller, men finner bare samme typen hele veien. Noen som har ideer?

Hmmm... Det er ikke bare produktbildene som er illustrasjoner, og ikke av riktig type? Ellers så de svært kraftige ut, kanskje fra en PowerWagon?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Standard

Det der ser ut til å vere en Ford framaksel.Da er det en F350 aksel til 80-90 model.Frihjulsnav caliper og måten caliper sitter på ser ut til å vere Ford.

Original

Produktbildene skulle være av de aktuelle produktene. Men lulle: Takk for tipset. Ser ut til at det stemmer veldig bra. Søkte bremsecalipere til F350 88 modell. Skal undersøke litt nærmere, men det ser absolutt ut til å stemme.

Original

Da var nye bremser mottat og montert. Til å aldri ha montert bremser før, så må jeg si det gikk veldig lett. Med litt hjelp av en kamerat via facebook(?) så kom bremsene på bilen og fungerte helt topp. Nå mangler frontlys bl.a og å se hvor greit motoren sviver ved litt lengre kjøring.

Name:  20131003_160323.jpg
Views: 427
Size:  64.1 KBName:  20131005_163826.jpg
Views: 416
Size:  78.1 KBName:  Messenger_5792269158583323227_13809845825732354.jpg
Views: 449
Size:  59.8 KB

Se der ja, du fant rette calipre... :) Grei jobb å bytte bremsedeler, er bare å få det tett og få ut lufta som er viktig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Vel, bremser funker fint og alt sånt er nå i orden. Men... Er det noen tittere her som har et relè til kjørelys liggende? event fra en delebil eller noe? Kjøpte et standard relè fra Mekonomen idag, men da står lysa på konstant

Blir bra detta ser jeg ;) Jeg har nettopp kjøpt meg samme bil som deg. Tøffe biler. Hadde problemer med bremsene jeg også, fikk tak i nye etter litt feil bestilling. Jeg har skiftet nå, men pedalen går nesten i bunn. Har luftet og luftet, er også en lekkasje på bremsekraftforsterkeren har det noen innvirkning på pedalen tror du? Eller er det bremse masteren som er ødelagt? Skal legge ut en tråd på bilen om litt.

Tomarne er du sikker på at det ikke går an å montere kalliprene på feil side? Det klarte jeg på Jeepen... Da kom lufteskruen for langt ned, og luft ble fanget høyere oppe i kalliperen...
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Jeg har litt av samme "problemet". Bilen bremser fint og stopper, men føler jeg presser pedalen godt inn. Men ikke til bunns. Når jeg monterte bremsene, så vil jeg påstå at det ikke ville gjort noe forskjell om du hadde byttet side. Iallefall ikke med tanke på lufteskruen. Men nå er jeg ingen mekaniker

Skal bli artig å se andres prosjekter også. Jeg gleder meg iallefall mye til/hvis jeg får skilt på.

Jo, det vil gjøre en forskjell om lufteskruen blir det høyeste punktet i kretsen eller ikke...

RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Old spider offroad team

Joda.. det har alt å si, det har jeg erfart selv
    Det bilde du har lagt ut en en høyre caliper. tenk selv hvis lufteskruen peker nedover, luften vil uasett gå oppover hehe..

Lufteskruene peker oppover. Skifter hovedpumpa, bestilt ny. Kunne være at pakninger på stemplet er dårlige i følge aarnes bildeler.
    Tester ny pumpe og kommer tilbake med svaret ;)

Original

Aahh skjønner hva du mener! Har og montert de riktig vei :) Er jo en mulighet for at luftinga ikke ble 100% vellykket da. Bortsett fra det så har jeg hatt prøveskilt på bilen i dag. Kjørt rundt en stund og er mer eller mindre fornøyd:

Motoren fusker litt, spesielt når jeg gir gass fra stillestående(f,eks i veikryss) eller av og til bare når jeg gir på litt. Kjørt på med litt kondensfjerner og fjernet bensinfilteret(!). Ble en nødløsning der, så må handle nytt.

Det virker på meg som at den girer litt ugreit. Noen ganger når jeg gir på, så girer den ikke ned. Når jeg ligger på et jevnt turtall, så finner den på å gire opp for så å gire ned igjen. Litt sånn ujevn på giringa igrunn. (kjenner det er vrient å forklare).

litt klunk og klank fra diverse steder under bilen/rundt hjula. Usikker på hva og fra hvor igrunn, men dempere/fjører(og bilen generelt) har stått stille i sånn ca 8 år, så det er vel å forvente kanskje?

Temperaturen... Ifølge måleren, så blir ikke motoren veldig varm. Nåla går omtrent en fjerdedels opp og så blir liggende der. Men når jeg slår av motoren stiger den godt opp. Er det normalt på slike motorer/biler?

Litt oljedrypp, men usikker på hvor det kommer fra. Er vel også å forvente. :)

alt i alt så er det ganske morro! Artig å høre fra andre som har erfaring og gode tips og råd. Takker for all hjelp så lang. gleder meg til skiltene er på og den sviver som en klokke. (hvis/når) :)

Ville byttet oljer rundt det hele, og smurt opp alle smørepunkter under for å se om det hjelper på gearskift og klonking. Ellers kan det høres ut som at termostaten er stuck i åpen posisjon, da får du ikke opp tempen. Men min 318 stiger også litt i temperatur når motoren stopper, det skyldes at vannpumpa slutter å sirkulere vannet, og dermed varmes det opp av blokka omkring temperatursensoren.

RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Får ta et oljeskift etterhvert da. Fylle på der det trengs osv.

Nytt spørsmål: Vil bladfjører/dempere (event hevesett) fra en ramcharger passe på denna bilen? Er det tålig likt understell på disse? Ser litt på 1,5-2" løft, men finner ikke noe spesifikt til den bilen(så langt). Ser det finnes til ramcharger og D/W350, samme årsmod.

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks