Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 30

Thread: Tips til ombygging av 2010 Pajero 3.2

Original

Default Tips til ombygging av 2010 Pajero 3.2

Heisann folkens jeg er ny på forumet og ny eier av en 2010 Pajero som jeg har planer om å bygge om litt.
    jeg har søkt på nett og forum etter løsninger for å få 33" dekk montert på bilen min, men det er ikke lett å finne noe informasjon på heving.
    Holder det med 2" og eventuellt hvis jeg kommer til å trenge skjermbreddere hvor kan en bestille det som trengs. Regner med at dere som har gjort dette en stund har endel tips til meg

Legger ved bilde av bilen som jeg skal hente i neste uke. Som dere ser så starter jeg med "blanke ark"

mvh

PK
    Attached Images Attached Images  

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Ikke mange som har vært så "kreative" med en så ny bil... :)Men ring BGNor eller Norskoffroadteknikk så vil de kunne hjelpe deg med priser og hva som er tilgjengelig til denne.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Ikke mange som har vært så "kreative" med en så ny bil... :)Men ring BGNor eller Norskoffroadteknikk så vil de kunne hjelpe deg med priser og hva som er tilgjengelig til denne.

Jeg skal prøve å kontakte de du nevner over her og se hva de kan hjelpe med.
    Har sett tidligere at Xtreme 4x4 har bygget om en tilsvarende bil, men de eksisterer ikke lenger men bildet vedlagt viser hva jeg har lyst til å bygge bilen min om til.

Hei,
    Har du funnet ut noe mer om deler til bilen din?
    Har selv en 2007 Pajero som jeg holder på å fikle litt med. Har bestilt hevesett og er også på utkikk etter skjermbreddere.
    Har du funnet ut hvem som kan skaffe det, tilsvarende de på bildet?

Prøv å hør her?
    http://www.brettakantar.is/?lang=en

RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Takk for tips!
    De hadde riktignok ikke til bilen, men jeg fant ut at fjallasport har de på lager og kan sende de så snart jeg sender de masse penger :)

Hei, ser disse innleggene begynner å bli litt gamle, men jeg står egentlig i samme problemstilling som deg nå. Har kjøpt meg en 2008mod Pajero og ønsker å bygge om. Har du fått montert 33" på bilen? Var det tilstrekkelig med hevesett på 2"?

Hei, jeg har ikke montert 33" på bilen enda. Jeg bestilte skjermbreddere fra Fjallasport på Island, men etter at jeg fikk de fant jeg ut at jeg måtte skjære i sideskjermene for å få plass til bredderne. I tillegg for å få plass til 33" dekk må det gjøres litt større plass inne i hjulbuene foran og bak framdekkene. Skjermbredderne jeg fikk tak i er gode for 35" dekk og da hadde jeg måttet fjerne enda mer plast og metall. Et 2" hevesett holder lenge, da det ikke er plassen over dekket som er problemet, men foran og bak. Hvis du er hendig med en vinkelsliper og ikke redd for å gyve løs på bilen din skal du få kjøpe skjermbredderne av meg for en betydelig billigere penge enn det betalte Fjallasport for en liten stund tilbake. Her er forresten en link til noen bilder som viser hvordan det kan bli: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.268291543206877.56066.107492619286771&type=3

Hei. Jeg sliter med det samme. Er ikke lett å finne noe til denne bilen. Hvor mye skal du ha for bredderne? Er det med papirer?

Original

Default Update

Heisann.

Har jobbet endel med å prøve å skaffe papirer samt å få biltilsynet eventuellt Teknisk avdeling Mitubishi Norge på lag med slik jeg ønsket å bygge om bilen, men det viser seg å bli for mye styr... Så derfor ender jeg med å ha montert Old Man Emu på bilen og venter på dekk/felg fra Joakim Støen. 285 70 17 BF AT ca 33" vil teste med en Dick cepek torque felg med 17x8,5" ET +6.

Støen Felgen 17x10" ET-52 ville bygget ut alt for mye slik at fender flares hadde blitt ett must... Håper dette vil se greit ut på bilen og at jeg ikke trenger å kappe stål for å få dekkene inn... Rulle omkretsen blir 2% over det som er tillatt, men i verste fall får jeg en mangel lapp hvis jeg blir stoppa.

Jeg kommer tilbake med en update når jeg har mottatt dekkene og da vil det vise seg om de stikker utfor eller om jeg må kappe eller får andre utfordringer.

Mvh
    PK

Venter i spenning... :)
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Quote Originally Posted by MinPajero View Post
    Hei, jeg har ikke montert 33" på bilen enda. Jeg bestilte skjermbreddere fra Fjallasport på Island, men etter at jeg fikk de fant jeg ut at jeg måtte skjære i sideskjermene for å få plass til bredderne. I tillegg for å få plass til 33" dekk må det gjøres litt større plass inne i hjulbuene foran og bak framdekkene. Skjermbredderne jeg fikk tak i er gode for 35" dekk og da hadde jeg måttet fjerne enda mer plast og metall. Et 2" hevesett holder lenge, da det ikke er plassen over dekket som er problemet, men foran og bak. Hvis du er hendig med en vinkelsliper og ikke redd for å gyve løs på bilen din skal du få kjøpe skjermbredderne av meg for en betydelig billigere penge enn det betalte Fjallasport for en liten stund tilbake. Her er forresten en link til noen bilder som viser hvordan det kan bli: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.268291543206877.56066.107492619286771&type=3

Hva innpress hadde du på felgene du tenkte å ha 33" dekk på? Testet du eller har du bare hørt at det må kappes stål?

Mvh

PK

Original

Så ble det litt endringer i planen, skjermbreddere blir kjøpt og Støen felgen med 285x70 17 kommer iløpet av uka. Må bare få skjermbreddere pusset og klargjort for lakkering. Blir ekstra spennende å kappe i 2010 Pajeroen min...tror jeg får en kollega av meg som er tidligere karroserimekaniker til å fikse den biffen, mens jeg ikke er tilstede :-)

mvh
    PK

Da ble skjermbredderne solgt og PKJoa har en liten jobb foran seg :) Jeg endte opp med å ha på 275/65R18 dekk (litt over 32") på originalfelg på bilen, og dette er omtrent det største en kan få på uten å gjøre modifikasjoner inne i hjulbuene. Problemet er at større dekk vil subbe i framkant når en svinger. Disse dekkene er 4.9% større en originaldekk så de er også lovlige..

Original

Quote Originally Posted by MinPajero View Post
    Da ble skjermbredderne solgt og PKJoa har en liten jobb foran seg :) Jeg endte opp med å ha på 275/65R18 dekk (litt over 32") på originalfelg på bilen, og dette er omtrent det største en kan få på uten å gjøre modifikasjoner inne i hjulbuene. Problemet er at større dekk vil subbe i framkant når en svinger. Disse dekkene er 4.9% større en originaldekk så de er også lovlige..
    Litt bilder hadde gjort seg her nå sånn at vi andre får se også ;-)

PK

what he said... :)

Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Begrenset med plass foran framdekkene dessverre

Original

Ser godt ut :-) er det OME hevesett du har brukt?

Gleder meg til å kappe litt og tilpasse breddere på bilen min.

Fikk melding i dag at skjermbreddere var ankommet det lokale postkontoret. Men er på hytta og får ikke henta de før på onsdag.

Mine 285/70 17 på sort matt Støen 4x4 17 x 10 ET -52 felger blir 7% over standard rulleomkrets så det blir godkjenning av OME settet med originale dekk hvis ikke jeg får en positiv melding av teknisk avdeling på MMC Norge angående de 2% som er over grensen.
    Det blir ombygging av skjermer etter godkjenning av hevesettet.

PK
    Last edited by PKJoa; 11-21-2014 at 10:27.

Original

Sånn så det ut med de nye dekka når jeg testa i garasjen. Jeg har kun fått montert OME bak..

PK
    Last edited by PKJoa; 09-19-2014 at 22:44.

OME-settes som er brukt ja. Dekksettet ditt ser veldig bra ut, og et riktig valg med de mattsvarte felgene! Regner med du legger ut noen bilder når bredderne er kommet på :)

Original

Hei. Måtte du kappe i skjermen/hjulhuset for å få plass til ratt utslag med dei nya hjula? Og kan det gå uten heving eventuelt? Blei skikkelig gromt! �
    Last edited by Metalbright; 10-08-2014 at 12:59.

Original

Quote Originally Posted by Metalbright View Post
    Hei. Måtte du kappe i skjermen/hjulhuset for å få plass til ratt utslag med dei nya hjula? Og kan det gå uten heving eventuelt? Blei skikkelig gromt! �
    Må både heve og kappe, ellers blir det subbing. Jeg har ikke begynnt montering av skjermbreddere enda, men skal ta bilder av prosessen og legge ut når jeg kommer så langt. Skal bare få OME hevesettet godkjent og ført inn i vognkortet før jeg bygger videre

PK

Original

Default Liten update..

Name:  image.jpg
Views: 1851
Size:  55.7 KB
    Bilen er nå godkjent med OME hevesett, og jeg har begynnt å forsterke skjermbredderene fra Fjallasport da jeg syns det var litt tynnt med 2-3 mm glassfiber. Tenker å legge på 4-5 lag med fiberduk før de blir klargjort for lakkering og deretter montert. Prosjektet går sakte, men sikkert fremover... ;-)

PK

Original

Name:  image.jpg
Views: 1762
Size:  52.1 KB

Ikke kjempe imponert av finish og styrke på disse glassfiber breddere, nå pågår pussing av disse før jeg bygger opp noen flere lag med glassfiberduk i håp om å få de litt sterkere.

Er det noen her som vet om Arctic Trucks bruker gummipakning mellom breddere og skjerm eller om de bruker Tec7?

mvh

PK

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks