Results 1 to 13 of 13

Thread: Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

  1. #1
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Heia. Har montert ny topp levert av Sarpsborg motor.

    Bilen er tungstartet, men når den først går, så går den jevnt og fint, men uten krefter. Helt til den kommer opp i 2,5-3K o/min, da dauer den helt, null krefter, og jeg klarer ikke presse den forbi 3k o/min når jeg kjører.

    Noen som har en ide hvor jeg skal lete, og hva jeg skal se etter?


    Mvh Daniel Gøytil
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  2. #2
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Hørtes ut som om registeret kan stå litt feil? Prøv å sjekke merkene på motoren igjen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  3. #3
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Takker
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  4. #4
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Da har jeg sjekket timingen, og den er så nært til perfekt som det er mulig. Er nok ikke der feilen ligger. Etter litt kjøring virker det som om Turboen ikke henger med i høyden. Noen tips?
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  5. #5
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Monter en turbotrykksmåler, så får du status. Ta og av luftslangen mellom Turboen og luftfilteret, og kjenn på vifta i Turboen. Det skal ikke være noe slakk, bare kanskje litt bevegelse inn/ut.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  6. #6
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Da er turboyrykksmåler anskaffet, men hvor burde jeg koble den til? Før eller etter IC'n?

    Jeg holder til i Grenland. Er det noen her på forumet som kjenner disse bilene og kunne tenke seg å prøvekjøre for å se at jeg ikke er helt på bærtur?
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  7. #7
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default Feilsøking etter topp bytte, L200 2,5tdi

    Min hadde ikke IC, men den hadde noen vacuumslanger som går inn på "toppen av innsuget" og over til dieselpumpa og til wastegaten. Koble deg inn på en av de.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  8. #8
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Min hadde ikke IC, men den hadde noen vacuumslanger som går inn på "toppen av innsuget" og over til dieselpumpa og til wastegaten. Koble deg inn på en av de.
    Jeg kan vel ikke koble turbotrykksmåleren opp mot vacum slangene? den skal jo måle trykk og ikke vacum...
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  9. #9
    Standard
    Join Date
    Jan 2009
    Location
    Skien
    Posts
    59

    Default

    Quote Originally Posted by båbbærn View Post
    Jeg kan vel ikke koble turbotrykksmåleren opp mot vacum slangene? den skal jo måle trykk og ikke vacum...
    Koblet min på slangen til MAP sensoren ved hjelp av et t-stykke. MAP sensoren sitter skrudd fast på ramma til intercooleren. Inn mot torpedoveggen. Står MAP på den...
    Mvh Sveini

  10. #10
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default

    Må hente opp denne saken nok en gang jeg.

    Nå har jeg testa med turbo trykks måler, og jeg har ca 1,3bars trykk ved ca 3000 omdreininger, men likevel så orker ikke motoren noe særlig, virker som om den stopper litt opp.

    Kan det være dieselpumpa? får den for lite diesel? eller må dieselpumpa vris for å treffe rett tenningstidspunkt? Noen råd og tips hadde vært fint.

    MVH
    Daniel
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  11. #11
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default

    Jeg henter opp denne igjen jeg, sliter fremdeles med at motoren ikke har krefter over 2500 rpm. jeg får 1,3 bar på 3000rpm, så trykk skal det være i masse vis.

    Ser at det er jo en masse sensorer og el drit på denna motoren. Er det noe av detta jeg burde sjekke nærmere? Luftmengde måler osv. hva er hvor? Finnes det noen rep.h bok til disse bilene?
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

  12. #12

    Default

    ryker det noe - evt hvordan er røyken ?

  13. #13
    Standard
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    88

    Default

    Nei, det ryker ikke noe, i alle fall ikke mer enn vanlig eksos.
    Kan det fikses...
    ...klart det kan... -=Båbbær'n=- * -=Gøytils Plast & Mekk=-

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •