Results 1 to 11 of 11

Thread: Gw 460

Standard

Default Gw 460

Har akkurat kommet hjem med en Gwagon, 460 med en 3.0D med stt kit.
    den ladder med 0.7, synes ikke de er noen rakett akkurat. står 33x12.5 dekk på den.
    på tur hjem kom de en lekkasje på tetting bak på motor. kommer olje ut i sladre hull i clutch hus.Er de bare å ta bunnpanna av, og bytte tetning?
    fremre diff sperre funker ikke, hva skal man feil søke på først?
    Var litt tungstartet ved kald motor, noen som vet ventilklaring på motor med stt kit?
    synes at de var vibrasjoner over 70 kmt, samt at man må våke litt over rattet. skal smørre opp allt av nippler, og stramme litt på snekka.

noen som har svar på dette?

raymond
    Last edited by skeptisk; 02-21-2014 at 18:12.

The G Rossi's Avatar

Quote Originally Posted by skeptisk View Post
    Har akkurat kommet hjem med en Gwagon, 460 med en 3.0D med stt kit.
    den ladder med 0.7, synes ikke de er noen rakett akkurat. står 33x12.5 dekk på den.
    på tur hjem kom de en lekkasje på tetting bak på motor. kommer olje ut i sladre hull i clutch hus.Er de bare å ta bunnpanna av, og bytte tetning?
    fremre diff sperre funker ikke, hva skal man feil søke på først?
    Var litt tungstartet ved kald motor, noen som vet ventilklaring på motor med stt kit?
    synes at de var vibrasjoner over 70 kmt, samt at man må våke litt over rattet. skal smørre opp allt av nippler, og stramme litt på snekka.

noen som har svar på dette?

raymond
    Hei Raymond! Fint at du har kjøpt deg "skikkelig bil" ;)

Turbotrykket høres omtrent riktig ut på STT-motor, mener jeg. Det er på ingen måte en rakett, og for å bli det må du nok minimum dobble effekten i motoren. Ikke umulig å få til den biten med riktige modifikasjoner heldigvis
    Tetteringen rundt veia bak er dessverre ikke en enkel sak å bytte p g a. en mindre vellykket konstruksjon som gjør at du faktisk må ned med veivakslingen for å kunne montere den øverste halvdelen av tetteringen :/
    Når det gjelder sperren utgår jeg ifra at du har sjekket at det finnes væske i systemet, og at det ikke er noe luft i det? Mener det er en luftenippel på selve mekanismen som sitter på akslingen. Hvis det ikke er luft i systemet, og væskenivået er riktig er det nok selve sylinderen på akslingen som er noe tull med. Jeg har ikke hatt noen feil med sperrene på min Geländewagen, men vet at det kan bli noe tull med en liten sak som sitter i forbindelse med stempelet inni der. Dessverre kan jeg ikke være mer presis i min forklaring da jeg aldri har åpnet opp den mekanismen selv, men det skal være en grei sak etter det jeg har blitt fortalt.
    Jeg husker ikke ventilklaringen heller. Motoren er jo en vanlig standard sugedieselmotor, og såvidt meg bekjent er det ikke noe annerledes klaringer på STT-motor mot en vanlig sugedisel. De vibrasjonene du nevner. Er de i en spesifik hastighet, eller fra 70km/h og opp? Rister rattet, eller er det drivverket som vibrerer? Mener å huske at vibrasjoner i 70km/h ofte kommer fra fremre mellomaksling, men med litt store hjul er det alt annet enn uvanlig med ubalanse i hjulene. Prøv å kjenne etter slakk i kryssene, og splines på alle tre drivakslinger. Har du hatt oppe bilen og kjent på hjullager og kingboltlager?

Ørjan

Standard

ikke kommet så langt at jeg har fått sett på den enda.
    Er vibrasjoner i drivverk, virker de som. Skal krype under og sjekke kryss og splines.
    De som bekymrer meg mest er lekkasjen i bakkant , jævlig kjedelig å ta ned hele veiva.

The G Rossi's Avatar

Den lekkasjen i bakkant der er standard på disse motorene når de begynner å bli gamle. Det er utorlig synd at det er laget på en slik måte. Nesten like greit å ta ut motoren av bilen, sette den i motorbukk og overhale hele greia når du først er igang. I alle fall skifte alt av tettinger rundt omkring på motoren :)
    Er det mye trøkk i motoren når du plukker av oljepåfyllingslokket? Disse motorene blir ofte litt tungstartet i minusgrader hvis kompresjonen begynner å bli dårlig...
    Jeg gjetter på at det er fremre mellomaksling som vibrerer, men sjekk alle kryss og splines, så viser det seg som regel. Hvis du ikke finner ut noe på den måten kan du teste å demontere fremre mellomaksling, legge i "GA" på transferkassen og kjøre deg en tur. Er vibrasjonene borte vet du at det er fremre akslingen som er problemet.

Standard

Ja ser at de er flere som plages med den tetningen, nedre del er vist grei å bytte
    fikk sjekket litt i dag. smurt opp alle kryss og splines. synes de ble bedre. kunne ikke kjenne noe slakk i kryss eller splines.
    Balanserings lodd på en fram felg var borte. kan tenkes at de er synderen for en del av vibrasjonen.
    kunne ikke se noe lekkasje på fram sperra. får forske mere på dette.

The G Rossi's Avatar

Nedre del er grei å bytte ja, men de jeg har hørt om som har byttet kun den nedre delen har ikke fått noe mindre lekkasje dessverre :/
    Hvis det er hjulet som er i ubalanse burde du jo kjenne det i rattet vel? Har du hatt oppe bilen og kjent på lagrene forran? Du kan jo bare bytte plass på det framhjulet og et av bakhjulene kanskje, da finner du jo enkelt ut om hjulet er ubalansert. Ellers ville jeg som sagt ha testet å demontere mellomakslingen og kjørt en tur. Er bare 16 skruer som holder den, så det tar jo ikke så voldsomt mye tid å demontere den.
    Hvis du løsner selve sperremekanismen som står på akslingen bør du klare å se om det er noe galt inni der. Jeg husker ikke helt sikkert hva det var som var det vanlige problemet der, men det var en liten sak som stemplet presset på som kunne løssne, eller noe liknende.
    Hvor hentet du denne G-wogna? Ikke den på Lenangsøyra, eller?

Standard

Henta den i Hammerfest. ca samme farge som den på Lenangsøra.
    skal bort nå, så den skal få stå i et par uker. så skal jeg ta den inn i garasjen og se .

Standard

ang olje på motor og gear. ser at forsvaret kjører på 5W-30 på motor , gear og red. kasse. ( manuel kasse da) Er dette noe som er normalt på GW?
    skal bytte alt av oljer når jeg kommer hjem. Er vel semi synt folk bruker på motor.

The G Rossi's Avatar

Default Smøreliste

Castrol

Jeg bruker i alle fall ikke helsyntet på min bil. Det virker som om syntetolje lekker værre enn mineralolje, eller delsyntet nemmelig
    5W-30 høres fin ut til vinterbruk om ikke annet. Her nord er det jo stort sett vintertemperaturer hele året, så den funker nok kanonfint med mindre du kjører mye med tilhenger og har en blytung høyrefot. Da kan nok oljen bli litt vel tynnflytende. Forsåvidt er nok det en fornuftig sak m t p. den lekkasjen du nevner også. 5W-30 blir veldig tynnflytende når den er varm, så da lekker det nok mer enn f eks. 15W-40.

Pen bil den på Lenangsøyra. Ble visstnok solgt rett forran nesa på en kjenning av meg, som hadde planlagt å kjøpe den.

Standard

Da har jeg fått pjusket litt med bilen.
    Var bare å lufte sperra foran, så funket den.
    Fikk vekk 99% av vibrasjonene i ratt ved å bytte styredemper, den gamle var sprengt. Tror de resterende av vibrasjoner er fra balansering av dekk. Smurte opp alle nippler på drivverk.
    Motoren var litt tungstartet når den var kald, byttet glødeplugger . samt fant lekk slange på retur fra diesel pumpe til filter. Starter lett nå.
    Eneste problemet nå er at temperaturen stiger mot rødt ved lang og bratt bakke. Byttet termostat, men fremdeles problem. blir ikke temperatur i nedre slangen fra radiator. Luft?
    nytt radiator lokk bestilt.

The G Rossi's Avatar

Høres egentlig bra ut dette! Tipper radiatorlokket kan være synderen ja. Har du problemer med dårlig sirkulasjon på tomgang også?

Bookmarks