Results 1 to 18 of 18

Thread: HJELP! Ha jeg kjøpt et vrak?

Default HJELP! Ha jeg kjøpt et vrak?

Kjøpte meg en y60 tror jeg. Er min første 4x4
    Det er en 93 patrol. Lang type tror jeg. Har skrevet på 4x4 Norway også men får ikke no svar. Så prøver meg her. Planene mine var/er å få den til en skikkelig skogs bil samtidig som familie bil om dere skjønner? Men etter hvert som jeg ser nærmere å nærmere på små feilene finner jeg noe annet feil. Feks. Så på noe foringer som må byttes ved v.hjul da så jeg at turbo'n er dekket av olje. Fant også ut at servo'n slutter å funke når jeg kjører i vann. det begynte med at jeg så server forskjellige dekk forran og bak. Så så jeg det lekker olje fra somthing eller noe på høyre f.hjul. Motor'n vil heller ikke suge til seg vann. :/ kan evt legge ut bilder om noen vil hjelpe meg med navn på deler jeg trenger eller trenger det får å forklare meg hva problemet er :)

Prøvde også 4x4 med "lock" på fremhjul. Kjørte ca 3-4 km før jeg stoppet på bensinstasjon. Å da bremset den noe så j**** av seg selv. Prøvde kjøre 2-3 meter. Får å se om bremsene hang på. Men tror det var noe annet. Var akkurat som om noen dro mer å mer i brekke?? Begynner fortellingen å gå tom får olje kanskje?

Som sagt min første 4x4 å er helt blank.
    Men har altid ønsket meg en. Å fikk den "billig" men lurer nå på om det var et dårlig kjøp noen som kan hjelpe ??

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Enkleste først: har du forskjellig dimmensjon foran og bak? Det er skadelig, og vil merkes som at bilen "bremser" rett frem. Forskjellig merke betyr ingenting.

4x4loc skal ALDRI brukes på tørr asfalt hvis det er et valg på transferkassa. Hvis du ikke mener at forhjulsnavene var satt i lock, det må du for at 4x4 skal virke.

Kjør en god motorvask, og sjekk hvor det lekker fra. Turboen skal ha olje både inn og ut, og er en naturlig første plass å sjekke.

Servoen svikter ofte i vann. Det skyldes antagelig bare slakk servoreim, stram den litt å se om det blir bedre.

Men at motoren ikke vil suge til seg vann.. Har du ikke sirkulasjon i kjølesystemet? Deffekt termostat eller vannpumpe. Koker motoren under bruk?

Sjekk selvsagt også mengde olje på motor, gear, transfer og differensialer. Og hvis du ikke vet når det ble skiftet sist, så gir du den en komplett service med nye oljer, alle filtre og fetter opp alle nipler.

Kjenner ikke Nissan spesielt, så jeg svarer generelt. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Aha. Har hørt det er viktig at dekk er viktig og ha samme merke dim osv. Å om et er litt slitt bør alle byttes osv. Kjenner fler som har quattro (liten audi) inkl jeg selv har hatt en. Men er litt annerledes med stor bil.
    Men vet ikke det er 2 forskjellige dim. Står ikke på dim på bakdekkene?

Regnet nesten med det var tur/retur på turbo :) satse på det 👍

Aner ikke hva transferkasse er ? Er det der du kan velge 2-4h-n-4low? Hadde lock på navet på fremhjulene ja. Å i 4high

Koker ikke følge måleren. Men tror den ikke suger pga. Når du skrur igjen korken til vannet så skal sette i "proppen" med slange som skal suge opp vannet. Vanskelig forklare. Kan ta bilde i morgen. :) pluss at det er en slange som går andre veien til ikke noe :/

Men da tror jeg at jeg skal stramme litt. Å ta en liten service👍

Tusen takk får svar og hjelp :)

Foresten.
    Ang olje lekk. Så er det mest "urovekkende" høyre fremhjul. Tar bilder av alt det i morgen så kanskje du skjønner hva jeg mener :)

Foresten. Bilen bremser heller ikke når jeg kjører med bare 2wd.

sleggefører Hovatn's Avatar

Det ved høyre forhjul er det helt ute ved hjulet? Kan være at du bør overhale knokkelhuset (den "kula" ytterdelen snurer rundt) regner mdd at simringene der er dårlige samme med lagrene i knokkelen og muligens en messing foring inni der som også bør byttes

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Default Re: HJELP! Ha jeg kjøpt et vrak?

Denne bilen har ikke senterdiff... det vil si at når du setter den i 4x4 uansett om det er høy eller lavserie så går mellomakselen forran og bak like fort... dette bør du ikke bruke på tørr asfalt og ihvertfall ikke om du har ulik størrelse forran og bak.. dat vil drivverket "kile" seg...og det vil uansett kile seg når man svinger selv med like hjul... navene fremme på denne kan settes mellom Auto og lock... auto så kobler den inn trekken fremme når du setter den i 4x4 på transferkasse lock så er fremakselen alltid innkoblet og alt inni denne vil snurre rundt selv om du bare har 2x4 på transfer...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Her bilde der det lekker. Å det jeg tror er grunnen til at den ikke suger vann :) tusen takk får svar skal ikke kjøre mer med 4x4 når det ikke trengs. Var foresten å så å fant dim på bakhjul. Det er samme dim. Men fremhjulene er eller VAR piggdekk! Har ikke noe å si ? Bakdekkene er sommer dekk foresten. Fått lønn i dag så fer se om jeg få råa til å å bytte oljer å filtere løpet av helgen eller starten av neste uke.

Men dere tror ikke jeg har kjøpt et prosjekt/vrak? Tanken var egt bare lydisolere å større dekk. Men vet ikke lenger om det er verdt det? Å har dere noe navn på delene jeg evt trenger? Bestiller "billig" fra en jeg kjenner som driver eget firma 👍

Tusen takk får svar å hjelp. :) som sagt helt ny på sånne biler :)

Er "free" "lock" på min som du ser der?
    Å har kjent rundt den kula der. Og på andre siden. Der er den gummi ringen helt morken
    Andre er hel å fin. Hvordan olje skal jeg bruke på.. Alt egentlig ??

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Du kan trygt kjøre med LOCK inne hele tiden. Men du bør ikke kjøre med 4x4 uten at du har behov for det. Sommerdekk og vinterdekk har ingenting å si, så lenge dimensjonen er rett. En 4x4 tåler ujevn slitasje, men ikke ulik dimensjon, er litt grovere enn en Auda... :)

Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Velger å ikke bruke LOCK pga støt jeg. Bare prøvd den noen ganger i skog :)

skal heller ikke bruke 4x4 når det ikke trengs mere. Gleder meg LITT til snøen kommer. 😄 er jo ikke noen plass å kjøre offroad i området her uten å bli jaga så 😔

Fant ut at det er samme dimensjon rundt hele (hadde ikke sett godt nok på bakhjulene😇)

Men Tusen takk får svar å hjelp 😄 blitt litt klokere. Så få se hvordan det blir :)

Støt=støy

Men må spørre. Er det er vrak eller er det verdt å fikse? Er rust i gulvet under pedalene litt i kanal. Å et rust hull i bakskjetm i innerskjerm bak. Tenker det er bare å sveise. Men sammen med alle di andre feilene ? Vat 15k dyrt eller billig får bilen da? Jeg tenker den er jo kjørbar da 😝

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Default Re: HJELP! Ha jeg kjøpt et vrak?

Du kan som Hardkåre sier trygt kjøre med lock onn på navene så mye du vil.. men med navene i lock vil den bruke med suppe og hvorfor ha den i lock om du ikke skal kjøre den i 4x4.... Det kan være forholdsvis stor forskjell på rulleomkretsen på forskjellige dekkmerker...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Aha Skjønner. :) nei jeg gjør heller ikke det. Som sagt kjører jeg minst mulig med lock on å 4x4. Men vet dere om noe sted jeg kan bestille noe rep sett eller deler eller hva jeg trenger til knokkelhuset.

Hadde vært fint med tips om hvordan olje jeg skal bruke på differ å motor også :)

Nye hjul skal straks på :)
    Tusen takk får hjelp folkens 👍

sleggefører Hovatn's Avatar

Default Sv: HJELP! Ha jeg kjøpt et vrak?

Quote Originally Posted by Rozenlund View Post

Er "free" "lock" på min som du ser der?
    Å har kjent rundt den kula der. Og på andre siden. Der er den gummi ringen helt morken
    Andre er hel å fin. Hvordan olje skal jeg bruke på.. Alt egentlig ??
    Ut ifra bildet ditt så er det fra knokkelhuset det lekker, det bør byttes pakninger og simringer der, eller vil olja som ligger i diffen bli full av fett rimelig kjapt, det holder å ta det ene som det lekker pa, men bør nok ta begge sider, hvor i landet holder du til? Er jo mulig det er et lovlig kjørefelt i nærheten av deg der du kan teste bilen uten å bli jaget

Holder til i hedmark ottestad/Hamar :) ser ut til at det har er en døende "sport" eller hva jeg skal kalle det.

Jeg har hørt på pris/deler hos en som driver med alt av biler egentlig. Men har ikke fått noe svar enda. Vet du om noe nettsteder? Helst med greie priser. ?

Modified

Quote Originally Posted by Rozenlund View Post
    Men må spørre. Er det er vrak eller er det verdt å fikse? Er rust i gulvet under pedalene litt i kanal. Å et rust hull i bakskjetm i innerskjerm bak. Tenker det er bare å sveise. Men sammen med alle di andre feilene ? Vat 15k dyrt eller billig får bilen da? Jeg tenker den er jo kjørbar da 😝
    15000kr er grei pris det så lenge bilen ikke er opprustet i ramma. rusthull i kaross, slark og lekasjer kan jo fikses uten å koste mange tusen.
    jeg har handlet det meste av deler til min bil på milner offroad og på ebay :-)
    patrol y60, 4,5" heving, 37"
    youtube`n

Lekasjen fra knokkelhuset ditt skyldes nok en gåen simmeringen rundt drivakselen, slik at diff olje renner ut av knokkelhuset. Skal man fikse det er det like greit og bytte det som er av tettninger/simmeringer og lagere i knokkelhuset. Skal man kjøpe deler i Norge koster det 8000 per side ca! Heldigvis finnes det mye billigere i utlandet, jeg kjøpte her:http://www.onlineautoparts.com.au/bu...eal/ZPN-01842_ Inkluderer alt du trenger for begge sider, ble levert på døra på 3 dager i mitt tilfelle! :)
    Typisk problem på y60 desverre. Kan selfølgelig bare bytte simmeringen, men den er som regel ødelagt på grunn av slitene lagere, så like greit og gjøre det ordentlig med en gang så det holder en stund. Er litt jobb, men absolutt overkommelig :)
    Last edited by AdrianY60; 08-14-2014 at 13:21.

Bookmarks