Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 49

Thread: Pajero v60 arctic trucks bygg

Default Pajero v60 arctic trucks bygg

Tenkte å lage en liten tråd om prosjektet.
    Trenger en bil som kommer seg frem overalt. Kjøp av ny bil ex toyota landcuiser arctic trucks ble vurdert, men! Er det noen som har sett en AC pajero i norge? Ikke jeg.

Her er slik den forhåpentlighvis blir til slutt.

Som sikkert mangen andre har opplevd er det altid noe som skjuler seg bak blastikk skjermer.
    Resultatet ble 2 uker med vals og sveis av inner og ytter skjermer bak.

Deler som er kjøpt inn:
    Komplett arctic trucks 35" kitt
    Oldman emu 2" hevesett
    Komplett Polyurethane foringsett til hele understellet.
    Alle styrekuler ink bærekuler
    Link armer f/b
    4skt nye bremsekalippere ink nye sliderammer og bolter
    4stk nye bremsekjold
    4stk nye hjullagrer.
    Nye hanbrekksko
    EBC skiver og klosser fremme og bak
    Snorkelkitt
    4x nye abs sensorer
    +++++ og +++ og mere blir det.
    Cob led h4 lamper.
    Cree led pærer til hele bilen kjøpt inn.

Alt understell blir slipt-sandblåst og lakket.

Vurderer plastidipp eller helfoliering.

Status 25.10.14
    sveisearbeid ferdig bak.
    Understell demontert venstre side, klar for foring bytte og lager bytte.
    Camber bolt nedre og øvre var rustet fast i foring å måtte kappes.

Bilder kommer underveis,

Litt rust sveis. Og etter grunning lakk og tektyl

Hjulbuer ferdig sveist samt innerskjerm

Carshit fornyelse i alle sømmer

Hull er bare tull

Ligger jo an til å bli som en ny bil når du er ferdig
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Default Pajero v60 arctic trucks bygg

Får du plass til 35" når du er ferdig? Er det mulighet for å få hjelp av Arctic Trucks til godkjenning siden du kjøpte deler gjennom dem? Dette er jo det vakreste karosseriet på Pajero, synd de er så vanskelige å få på store dekk på...

Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Planen er 33" for mer brukervenlighet til hverdags. Men er plan å lage til for 35", da flytter jeg hele bakstillingen bak 2cm for å få klaring. Fremme skal det gå greit.
    Er og mulig å karosseriheve bilen. Jahos leverer like kit, spacer plater som man bruker mellom bak/forstilling og karosseriet. Blir ikke det for min del da dette ikke blir godkjent.
    Ang bredding, er dette kittet kjøpt på island. Og tror neppe arctic tricks i drammen er intr til å hjelpe. Bredding skal gå uten problemer å godkjenne, samt hevingen. Men dekk og felg kan jeg bare drømme om å få godkjent. Kansje arctic trucks er villig til å ta en grei pris på dette?
    Har reinet litt på kost av deler og arbeid av sveis, lakk og dele bytte. Ender jeg opp med 60-70.000kr i deler og arbeid rundt 70.000kr.
    I utgangspunktet hadde dette prosjektet vert billigere å solgt for å kjøpe et bedre emne. Men... Man vet aldri hva som skjuler seg bak plast og tektyl. I dette tilfellet kjenner jeg min bil inn og ut.

Felger og dekk kjøpt inn.
    35"x12,5x15 mud terrain med 15x10" felg et -52
    Må nok bytte dekkene til 33" men vi får se.

Lager og spindel demontert. Hub sandblåst og lakkert med mirical paint. Kan anbefele denne lakken for overflate rust og at den er extremt sterk, tåler steinsprut og slag. Nermeste man kommer til pulverlakk.

Påfyllingsrør har og fått sandblåsing og 5 lag med lakk. Disse er ofte årsaken til dieselpumpe havari da de er av stål, ruster og kan føre til vannintrenging.

Alle bærearmer klar for montering V side, har også fått seg 5 lag lakk.

Last edited by Soltec; 11-06-2014 at 20:30.

Promodified

Gjennomført arbeid
    Hvor får man kjøpt denne lakken?
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Cap.no eneste i norge som eg kan finne som selger denne. Søk litt på youtube på miricalpaint. Er mye brukt av classic car restaureringer. Har brukt denne lakken med epoxy duk. Blir nesten like sterk som epoxy.
    Hvis du har tynnslitt stål kan du bruke duk og mirical paint for å få styrken og holdbarheten.
    men for hvert lag må den mattes, ellers er det ingen lakk som sitter grunnet veldig blank overflate.

Camber bolter annkommet i dag, da er det bare å begynne å montere

Da er venstre side montert, alle bolter og mutret frisket opp gjenger og montert med coperslip.
    høyre hjuloppheng ferdig sandblåst og lakkert. Så no tar jeg meg 14dager fri offshore.

Last edited by Soltec; 11-12-2014 at 20:46.

Da var 14dagers soning over for denne gang.
    Litt innkjøp imens perioden ute.
    Nye 33" sommer dekk med 15" felg.
    Rallitronic chip 185ps/430Nm
    Monteringskitt handbrekk ink sko
    Diesel Seperator kit
    Nye tankrans ABS fremme

gode gamle Trym som som fyller 40 år, ja 40.. Om 1 år

Felgpakke fra nomax.no

Ralliart chip fra rallitronic

Diesel seperator kit for å forsikkre meg at ikke pumpen ryker igjen :evil:

Spindel klar til montering høyre side samt alle foringer på plass med nylakket bærearmer

Nye handbrekksko på plass V side med nytt monteringskitt

Alle bolter og kuler gort opp med moment ihht mitsubishi servis manual. 8)

Dagen arbeid
    Ferdigstilling av venstre side bak.
    Samt ferdig å montere høyre side i dag, gjenstår å trekke til med moment h side.

Test av dekk og felg med bredding, dette er høyden av hevekittet. 8)

Masse med klaring av 33" ser lyst ut bak til 35"

Da er bakstillingen ferdig endelig, bare alt det andre igjen som forstilling osv

Fikk dyse til ralliart chip i dag fra rallitonic, takker de for eksemplarisk service
    Fikk også diesel seperator filer og nye hjullagrer fremme i dag

Litt bilder av bakstilling H side

Montert opp stabstager som var sandblåst og lakkert

Nylakkert påfyllingsrør, denne var skiftet for 5 år siden da jeg kjøpte bilen. Svakhet på pajero

Blir å bestille nytt registerstrammer, disse er det lurt å sjekke og bytte til oppgradert versjon, er og en svakhet på pajero.
    Bestilling 2, filter til automatkassen og olje, diff olje. Alle andre filter og oljer er allerede kjøpt inn.

Fant vist en pajero som er bygget av fjallasport i 2004 som er godkjent i norge. Skal prøve å bruke denne i søknad om godkjenning av dekk og felg.
    http://m.finn.no/car/used/ad.html?fi...ckthrough=true

Måtte ha bilen ut for litt vask både under og over. Utgjorde mye høyde bak

Da var det bare å begynne å strippe bilen igjen. Heldighvis ikke noe særlig rust å finne fremme, men alt blir slipt ned og lakket på nytt.

Som kjent ruster camberbolter på pajero fast, det var de fremme også. Da er det frem med milwaukee'en igjen for å kappe bolter.

Ser ut til å få en konflikt med snorkel og antenne. Prøver å finne en løsning på det.

Da er det jul og siste økt er gjort før offshore perioden. H side ferdig montert. Se vekk i fra stabstag, det skal sandblåses og lakkes.
    Slipt sandblåst lakket og tektyl behandling.

Hølderen til kalipperen var ikke tørket. Så får montere den på nyåret.

Standard

Pent arbeid. Skjer det noe med denne nå?
    Snowmobile & 4x4 !

Er offshore akurat no så da blir det ikke gort noe igjen før uke 2, men ongoing. Skal være ferdig og godkjent innen slutten av februar.

Kjøpte selv nå nettopp en 2005 pajero. Har i grunn samme planer som deg. Kom over denne tråden i søken på informasjon. Du har sikkert sett dette bildet men dette er hva jeg sikter mot: Name:  post-2664-1170375192.jpg
Views: 3480
Size:  80.9 KB Er det grei skuring å få tak i AT-kittet? Blir spennende å følge byggingen videre:)

Quote Originally Posted by capreo View Post
    Kjøpte selv nå nettopp en 2005 pajero. Har i grunn samme planer som deg. Kom over denne tråden i søken på informasjon. Du har sikkert sett dette bildet men dette er hva jeg sikter mot: Name:  post-2664-1170375192.jpg
Views: 3480
Size:  80.9 KB Er det grei skuring å få tak i AT-kittet? Blir spennende å følge byggingen videre:)
    Dette er samme kittet som jeg har bare at dette kittet er for faceliften som kom i 2003. Arctic trucks bruker fjallasport kit, du kan lett bestille komplett kit fra fjallasport.is Fikk nettopp stigtrinn fra fjallasport.is God service.
    For å få plass til 35" dekk må du flytte bakstillingen ca 1,5-2cm, enkleste er å gå for 33".
    Hadde eg vist hvor mye arbeid det var med min bil hadde jeg solgt å kjøpt en 2003 facelift som eg syns er mye penere.
    Men i dag ble eg ferdig med hele understellet og alt av rustfjerning. Så no begynner endelig kosen med lakk og tillpasning av kit. For så full service på motor, automat, mellomkasse og diff.

Det har vert stillestående i to uker denne frien pga stormen nina herjet vildt å førte til strømbrudd i en hel uke + mye skader som måtte utbedres etter stormen.

lykke til med prosjektet
    Last edited by Soltec; 01-30-2015 at 23:24.

Ja ser fjallasport har en 33" liggende på sidene sine. Ser forsåvidt bra ut den også selv om jeg har en forkjærlighet til 35". Synes 35 er et passende kompromiss mellom kjørbarhet på vei og egenskaper utenfor vei. Men flytting av bakstilling høres ikke ut som noe biltilsynet vil like, så det er det sikkert best å unngå:p Du har slått fra deg tanken på 35?

Quote Originally Posted by capreo View Post
    Ja ser fjallasport har en 33" liggende på sidene sine. Ser forsåvidt bra ut den også selv om jeg har en forkjærlighet til 35". Synes 35 er et passende kompromiss mellom kjørbarhet på vei og egenskaper utenfor vei. Men flytting av bakstilling høres ikke ut som noe biltilsynet vil like, så det er det sikkert best å unngå:p Du har slått fra deg tanken på 35?
    godkjenning av dekk og felg er nærmest umulig i dette landet. Har funnet ut at man kan reise ned på tuv i tyskland å kjøre bilen på testbane, men dog må alle papirer på felger, dekk, heving, bredding være på plass. Koster.. Men arctic trucks bygger bil ferdig godkjent, de har kjørt alle førstegangsbyggene på slik test for godkjenning.

Jepp er klar over det. Tenkte mer på at det er fort gjort å legge om dekk for visning dersom det skulle bli nødvendig kontra ombygging av bakstilling. Så da må jeg finne ut om det er mulig å kappe seg plass til 35" innenfor rimelighetens grenser, eller klare meg med 33.

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Spørs om det blir plass til å kappe plass til 35" pga bakdørene?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Spørs om det blir plass til å kappe plass til 35" pga bakdørene?
    Har prøvet bilen med 33" og er ca 4 cm+ klaring til døren, eg har flyttet bakstillingen ca 1-1,5cm lengre bak. Så blir nok knapt med 35" ved tanke på vandring.

Da ruller endelig bilen på egene 4 hjul, understell komplett. Da blir det å rydde garasjen de den ser helt j@\/{|_!& ut, så tektylere resten av understellet med saue fett som er vist det nye store innen tektyl til bil.

Så satser på ferdigstilling av bil neste friperiode.
    Så har eg leitet lenge etter 2" feste fremme og endelig fant eg, satt på bestillingslisten sammen med komplett skid guard.
    https://www.offroad24.eu/shop/index....30&view=detail
    vil heller ha en avtagbar winch da den fort blir ødelagt av salt og skit. Samt så kan eg montere brøyteskjær for å brøyte tunet. Ja vet, er ikke den sterkeste rammen for det bruket.

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks